Peerless XXLS 12 BR eerste ontwerp tekeningen

Started by Major_Ton, September 24, 2006, 17:31:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Major_Ton

Hallo allemaal,

Ik ben me weer eens aan het orienteren voor een nieuwe subwoofer. Kant en klaar uit de doosch heb ik geen zin in, dus wordt het weer lekker zelfbouwen. Nou heb ik even wat zitten rekenen in Unibox met een Adire Shiva mkIII. Op de onderstaante grafiek is te zien dat daar een erg leuk resultaat mee te behalen is :)



Een F3 van 22,49Hz in 110 liter en dat op 109dB  (max SPL @ 112dB) 8)

specs:
Z 4/8/16
RE 2.9
LE 2.12
Qes 0.41
BL 10.80
Eff IEC 650
Fs (Hz) 21
Qms 6.5
Rms 2.54
Mms 125
Cms 0.47
Vas (lit) 151
Xmax (mm) 15.8
Sd(cm^2) 481
Qts 0.39
Sens (dB/1W/1m) 87.2

Echter nou ben ik al een beetje wezen zoeken op internet, maar ik heb geen idee waar ik deze driver nog kan vinden. Iemand een suggestie? Dit zou wel eens een leuk projectje kunnen worden voor in de kerst vakantie... :)


Gr. Sven



OK, uit onderstaande reacties lijkt het mij lastig om nog aan de betreffende Shiva te komen. Maakt niet uit, want ik heb even zitten rekenen met 2 stuk van de XXLS 12/4 DVC  8) (Zie verdere post...)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

sphere

De mkIII is al een paar jaar geleden opgevolgd door de mkIV en die is ook uit productie.

Bovendien behoorlijk duurder dan in de VS.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

yorkie13

er staat een 12.3 woofer van SVS te koop voor 200 euro bij speakers te koop op dit foum, moet een mooie sub mee te bouwen zijn
zit zelf ook aan te denken, mooie 12 inch woofer , svs gebruikt echter wel een 525 watt bash amp

Major_Ton

#3
Zie hier;

Inhoud: 220 Liter (!!!)  >:D
Max SPL: 116 dB
F3: 22 Hz (Zonder BassBoost)



Het subje heeft alleen 4 BR poorten nodig (68 x 10 Cm), maar dat gaat wel passen. Gewoon de kast nog wat groter wat groter maken! (Er is wel een WAF, maar die negeer ik :p )


Ook heb ik nog even snel een kast ontwerp in elkaar gedraaid. Nog niks is definitief... Eerst hoop ik hier wat reacties te krijgen of dit project kan slagen zo.



De BR poorten komen aan de onderkant te zitten. Uiteraard komen er dus nog pootjes onder en een grondplaat.


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Barrrrry

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dit niet zou werken, maar als je toch zo groot gaat, waarom dan niet een Transmission Line? Hiermee kun je een realistischer resultaat behalen met goedkopere woofers. Bijvoorbeeld de SLS van Peerless.

Groetjes,
Barry

Major_Ton

Quote from: BarLo on September 25, 2006, 11:05:59
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom dit niet zou werken, maar als je toch zo groot gaat, waarom dan niet een Transmission Line? Hiermee kun je een realistischer resultaat behalen met goedkopere woofers. Bijvoorbeeld de SLS van Peerless.

In welk opzicht realistischer dan?
Een transmissie lijn is zeker interessant, maar zonder een gegronde reden van mijn kant, wil ik het liefst een Bass Reflex subwoofer maken. Bovendien zijn de XLS en XXLS'en al veelvoudig voorbij gekomen in combinatie met een Passive Radiator, maar ik heb nog geen 1 BR gezien. En dat terwijl Peerless nu wel een XXLS ontwikkeld heeft die mede geschikt is voor BR. Ik ben gewoon erg benieuwd wat daar uit gaat komen en zo'n grote kast vind ik gewoon erg bruut staan  8)

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Barrrrry

Quote from: Major_Ton on September 25, 2006, 16:48:21
In welk opzicht realistischer dan?
Een transmissie lijn is zeker interessant, maar zonder een gegronde reden van mijn kant, wil ik het liefst een Bass Reflex subwoofer maken. Bovendien zijn de XLS en XXLS'en al veelvoudig voorbij gekomen in combinatie met een Passive Radiator, maar ik heb nog geen 1 BR gezien. En dat terwijl Peerless nu wel een XXLS ontwikkeld heeft die mede geschikt is voor BR. Ik ben gewoon erg benieuwd wat daar uit gaat komen en zo'n grote kast vind ik gewoon erg bruut staan  8)

Gr. Sven

TL klinkt over het algemeen strakker dan BR. Jouw XXLS in BR opstelling heeft z'n nadelen, net als PR overigens. De pijp werkt als een soort van ''gat'' bij tonen onder de tuningfrequentie. PR vind ik eigenlijk alleen maar geschikt voor film. Het passieve membraam zwabbert maar een beetje heen en weer, zonder enige controle.

Ik stelde TL eigenlijk voor omdat je toch een grote kast gaat bouwen. Als je strakheid EN diepgang EN rendament wilt combineren is TL écht heel aardig :)

Groetjes,
Barry

Major_Ton

Misschien nog handig om erbij te vermelden.... Deze subwoofer gaat alleen meespelen bij films.
De tunings frequentie is in dit geval 22 Hz en daaronder wil ik de response laten wegvallen dmv een High-Pass filter.

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Barrrrry

Quote from: Major_Ton on September 25, 2006, 19:16:58
Misschien nog handig om erbij te vermelden.... Deze subwoofer gaat alleen meespelen bij films.
De tunings frequentie is in dit geval 22 Hz en daaronder wil ik de response laten wegvallen dmv een High-Pass filter.

Gr. Sven

Dan hou ik me mond ;D

Groetjes,
Barry

Major_Ton

Quote from: BarLo on September 25, 2006, 19:19:48
Dan hou ik me mond ;D


Yes, gelukt...  ;D

Nee zonder grappen, input is altijd en van iedereen welkom. Ik had wel verwacht dat meer mensen hun visie hier op los zouden laten, maar tot op heden valt het tegen.

Het ontwerp van de sub opzich is geslaagd lijkt mij. Nu zit ik nog te denken aan welke versterker ik wil gaan gebruiken. Een versterker met Bass-Boost zal niet nodig zijn, dus een gewone eindbak zit ik aan te denken.
Nu heb ik alleen helemaal geen ervaring met DVC drivers. Hoe sluit men er hier 2 van aan?
Ik heb nog een eindbak staan die 2 x 220 Watt @ 8 Ohm levert. Stabiel tot op 2 Ohm. Moet kunnen lijkt mij, daar die 2 woofers met 2 x 175 Watt al 116 dB blaffen  >:D

Tips zijn welkom.


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Barrrrry

Quote from: Major_Ton on September 25, 2006, 19:34:38

Yes, gelukt...  ;D

Nee zonder grappen, input is altijd en van iedereen welkom. Ik had wel verwacht dat meer mensen hun visie hier op los zouden laten, maar tot op heden valt het tegen.

Het ontwerp van de sub opzich is geslaagd lijkt mij. Nu zit ik nog te denken aan welke versterker ik wil gaan gebruiken. Een versterker met Bass-Boost zal niet nodig zijn, dus een gewone eindbak zit ik aan te denken.
Nu heb ik alleen helemaal geen ervaring met DVC drivers. Hoe sluit men er hier 2 van aan?
Ik heb nog een eindbak staan die 2 x 220 Watt @ 8 Ohm levert. Stabiel tot op 2 Ohm. Moet kunnen lijkt mij, daar die 2 woofers met 2 x 175 Watt al 116 dB blaffen  >:D

Tips zijn welkom.


Gr, Sven

Als die amp zo stabiel is zou je 2 VC's kunnen aansluiten op 1 kanaal. Gewoon in serie dus.

Groetjes,
Barry

Hanz71

Quote from: BarLo on September 25, 2006, 22:14:56
Als die amp zo stabiel is zou je 2 VC's kunnen aansluiten op 1 kanaal. Gewoon in serie dus.

Groetjes,
Barry
Of parallel, zou ook kunnen !!!!!! Of de 1 parallel en de ander in serie, of andersom....  ;)

Je versterker kan parallel waarschijnlijk aan, maar misschien is de demping dan niet meer zo goed of moet je versterker toch te hard werken. Dan probeer je gewoon serieel.

Parallel 2 VC's van 4 Ohm geeft natuurlijk een load van 2 Ohm voor de versterker, serieel 2 VC's van 4 Ohm geeft 8 Ohm load op de versterker.
En ach, het verschil tussen superhard en blind hard.

Hier staat wat uitgebreidere info over DVC's.

voodooless

Woofers nooit in serie zetten!

Gewoon per woofer een kanaal, en de voice coils parallel aan elkaar (wel + en - juist aansluiten ;) )

Walter_PPK

#13
Waarom? Een dual vc kun je prima in serie zetten. Het is toch fijn om een eind impedantie te hebben die nominaal niet onder de 4 ohm komt lijkt me. De dempingsfactor van je amp gaat erg achteruit op 2 ohm bv. Ik zou de 2 vc's in serie zetten zodat je de amp op 2x220watt@8ohm kan belasten. De woofers kunnen samen toch niet meer dan 400 watt aan. Bij 35hz wordt Xmax gehaald bij 400 watt belasting in een br kast van 200 liter getuned op 24hz. 116dB vanaf 30hz lijkt me toch al vrij aardig.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

voodooless

Probleem van serie zetten is dat ongelijkheden in de impedanties grote invloed op elkaar hebben in een serieopstelling. Misschien dat dat met een DVC woofer niet zo'n ramp is, maar normaal doe je dit dus liever niet. Bovendien zijn de opgegeven specs ook van een parallelschakeling. Maak je er serie van, verdanderen ook enige parameters.

Hanz71

Quote from: deepspace on September 26, 2006, 15:53:53
Probleem van serie zetten is dat ongelijkheden in de impedanties grote invloed op elkaar hebben in een serieopstelling. Misschien dat dat met een DVC woofer niet zo'n ramp is, maar normaal doe je dit dus liever niet. Bovendien zijn de opgegeven specs ook van een parallelschakeling. Maak je er serie van, verdanderen ook enige parameters.
Eens, maar dat geldt vooral voor 2 drivertjes toch? DVC is (oa) gemaakt voor juist die flexibiliteit. Ik kan me voorstellen dat het met DVC minder uitmaakt omdat ze beiden op hetzelfde membraan werken.
Praktijk: Mijn 1201AC heeft 2 VC's van 2 Ohm. En is gemaakt voor Home-audio, serieel te schakelen.

Major_Ton

Hoi allemaal,

Uiteraard plaats ik de woofers zelf parallel, maar de VC's zal ik denk ik toch maar serieel moeten schakelen. Beide is gewoon te proberen natuurlijk en dan kijken wat het beste gaat. Mocht m'n amp een opstelling met de VC's parallel gewoon trekken dan houd ik het daar op natuurlijk.

Ik heb nog even naar het impuls gedrag gekeken van de woofers in zo'n grote kast en dat was niet echt optimaal. Echt slecht was het gelukkig ook niet. Ik weet ook niet of dat uberhaubt wel haalbaar bij dit soort subs...


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Walter_PPK

#17
Hoe je hem ook gaat aansturen het gaat zeker lekker klinken. Wordt wel een flinke kast, aan de render te zien.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Major_Ton

Quote from: Walter_PPK on September 26, 2006, 22:48:49
Hoe je hem ook gaat aansturen het gaat zeker lekker klinken. Wordt wel een flinke kast, aan de render te zien.

Hoogte: 125 Cm (Met pootjes en grondplaat 135 Cm)
Breedtre: 54 Cm
Diepte: 70 Cm

Groot?  ;D  ;D  ;D


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

sphere

Ach wat is groot, als je 21 bent heb je nog tijd genoeg om een bijpassende WAF te vinden  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Walter_PPK

Daar ga je je flink op verkijken. Ik dacht ook dat ik een klein subje ging bouwen  :-X 135 hoog is vrij extreem
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Major_Ton

Quote from: Walter_PPK on September 27, 2006, 16:04:48
Daar ga je je flink op verkijken. Ik dacht ook dat ik een klein subje ging bouwen  :-X 135 hoog is vrij extreem

Ik heb het even na gemeten in mijn kamer ja  ;D Ik zie het juist helemaal zitten en heb er al een mooi plekje voor uitgezocht!

Verder heb ik nog zitten denken hoe een Detonation DT 500 Sub amp het zal houden op de twee woofers. Iemand een idee of ervaring?


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Walter_PPK

#22
Simulatie geeft aan dat de woofers in deze config zonder boost niet meer dan 400 watt totaal aankunnen. De DT-500 is dus een prima versterker voor de klus. Een DT300 zal ook wel volstaan denk ik. Ben zelf best tevreden over de dt300.
Als je hem kwijt kan moet je het zeker niet laten. Zo'n behuizing zal het hoogste spl geven.
Wat eventueel een tweede optie is om twee subs te bouwen. Voordeel: kleinere behuizing, betere spreiding, stereo aanstuurbaar.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Major_Ton

Ik heb er ook na zitten denken om er twee van te maken, maar daar heb ik de ruimte helaas weer niet voor. Hoe dan ook heb ik nu de twijfels of 2 drivers niet een beetje overkill gaat worden en het dus gewoon bij 1 driver in 110 liter te houden. Aan de andere kant... Dit is gewoon heftig  8)  ;D Met een mooie afwerking, vind ik het gewoon een sierraad voor de kamer waar die in komt te staan. Ik begrijp dat lang niet iedereen dit met mij zal delen natuurlijk.

Maargoed, om nog even terug te komen op de DT-500. Dit zal ook goed gaan op 2x DVC?
DVC's in serie is 8 Ohm per driver.
Drivers parallel wordt bij elkaar 4 Ohm.
En die DT-500 is 1100 Watt op 4 Ohm toch? Of ook gewoon 500 Watt? Hmmmz, moet hoe dan ook wel lukken denk ik :)

Ik dat ik op korte termijn aan de kast ga beginnen, dan ka ik nog even sparen voor de drivers en amp!


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Hanz71

Neem de DS4.0 van hypex ook in je overwegingen mee zou ik zeggen. NL-product en iedereen (incl ik) is erg gecharmeerd van de UcD's van hypex! Net ff cheaper, als voordeel zit daar de bass-boost makkelijk bereikbaar aan 2 regelaars.