afdoppen van verwarming

Started by Raphie, September 22, 2006, 20:27:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Volgende week is het zover: dan gaat de huiskamer in grafiet geschilderd worden.

Om dit netjes te doen wil ik eigenlijk graag de radiatoren los halen zodat ik:
1. netjes kan sausen
2. misschien de radiatoren in dezelfde kleur wil (laten) spuiten

Hoe kan ik de radiatoren het beste loskoppelen (ik heb stadsverwarming) en zijn deze radiatoren goed zelf te spuiten? als ik een matte spuitbus laat maken in dezelfde kleur?)
Sinds de radiatoren die ik weg moet halen toch noiit aanstaan (de overige radiatoren leveren meer dan voldoende capaciteit) kan ik ze dan ook gewoon afgedopt laten? of is dat nadelig voor de overige radiatoren?

Ik ben een absolute noob op dit gebied so be gentle  ;D
JBL PRX Power!

Dracoplasm

En dit is algemeen ht gerelateerd  ;D
Naja, misschien de verf wel.

Kan je ook niet verder helpen trouwens, maar succes  ;)
 - XLO - DIY Audiosector Gainclone - DIY Jordan JX92s - Grado Green - Audio Technica AT1100 - Thorens TD160b mkII- Clearaudio Micro Basic -|-

Flickr photostream

Stadium III

dan zou ik als loodgieter cv monteur je wel eens kunnen helpen!

Vraag 1 : hebben de radiatoren die je er wilt afhalen voet ventielen ?
Wat is een voetventiel, Dat is een afsluiter die aan je retour kant zit en die je met een schroevendraaier/inbus sleutel dicht kunt zetten

Zo jah dan zet je de voetventiel en radiatorkraan van de verwarming dicht en laat je hem via de aftapper leeg lopen en via de ontluchter geef je hem lucht tot dat hij leeg is
Dan gooi je de koppelingen los en demonteer je hem.
(pas op als ie leeg is voor het roest water want dat krijg je bijna nergens meer uit !!)

Heb je geen voetventielen dan zijn er nog 2 optie's : je kunt een electrisch vries apparaat huren en de anvoer en retour leiding bevriezen,daarna laat je hem leeg lopen volgens de bovengenoemde principe
Je kunt ook de afsluiters dicht zetten waar je stadsverwarming binnenkomt en dan heel het systeem leeg laten lopen en dan de radiatoren demonteren en daarnaar weer vullen en ontluchten
Let er wel op verder dat je altijd je kranen en eventueel je voetventiel met een kap afsluit tegen eventueel lekkage van de kraan/voetventiel

En als je zoiets hebt van dit doe ik niet graag wil k het wel komen doen voor je mist je niet TE ver weg woont

suc 6 stadium III

5.2.4 Marantz Klipsch setup

Automaat

Permanent verwijderen is niet nadelig voor de werking.
Niet vriezen: als je er niet mee om kunt gaan en de ijsprop schiet er uit, heb jij een heel groot probleem. Dus afsluiters in de meterkast dichtzetten.
Vermeld even het soort leidingnet: dikwandig, dunwandig of in de vloer verwerkte slangen.
Reading the HTForum is learning every day!!

Raphie

er komen 2 ongeveer 1cm pijpjes uit de vloer die overgaan 1 1 pijp die dan weer het verwarmings element ingaat een tapkraantje zit aan de andere kant van de radiator
JBL PRX Power!

Automaat

Dan denk ik dat jij het hebt over slang. Is een foto maken en plaatsen mogelijk?
Reading the HTForum is learning every day!!

Stadium III

Quote from: Automaat on September 23, 2006, 09:18:45
Permanent verwijderen is niet nadelig voor de werking.
Niet vriezen: als je er niet mee om kunt gaan en de ijsprop schiet er uit, heb jij een heel groot probleem. Dus afsluiters in de meterkast dichtzetten.
Vermeld even het soort leidingnet: dikwandig, dunwandig of in de vloer verwerkte slangen.

hoezo is permanent verwijderen niet nadelig voor de werking??
als je je radiator verwijderd zal de rest het wel blijven doen helemaal mee eens
Maar als je je radiator niet meer terug plaats kom je ergens in de huiskamer wat warmte te kort in de winter dus zul je radiatoren die blijven moeten verzwaren.

Vriezen moet je kunnen en daar zit wel het bovengenoemde risico aan vast

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Automaat

Hij geeft toch aan dat die radiatoren nog nooit aan hebben gestaan? Misschien heeft hij ook wel vloerverwarming, of als hoofd- of als bijverwarming.

Wij hebben toch al wat koude winters gehad en ik kan zo aangeven dat ik in ieder geval 4 radiatoren in mijn huis kan missen: door de interne warmtelast blijft het huis gewoon warm genoeg, ook bij ziekte. Daarom vraag ik ook of het pijp of slang is. Is het dikwandige pijp, dan zit er vrijwel zeker draad op gesneden en kan je een kap er op fitten. Is het dunwandige pijp, kan je er een blindstop op knellen en is het een slang, kan je op het verdelerblok de slang loskoppelen en ook hier de boel afdoppen. Dan heb je niks gesloopt en kan de betreffende radiator altijd terug geplaatst worden, niks mis mee. Alleen de uitstekende buis/slangdelen netjes wegwerken, zit meestal toch in een hoek.
Reading the HTForum is learning every day!!

Raphie

#8
Ik zal straks ff wat detail foto's maken
JBL PRX Power!

Raphie

hier kan je links al een beetje zien welke radiator ik permanent wil verwijderen
JBL PRX Power!

Stadium III

ik zie het al je hebt slang
als het goed is kun je bij je retour links ervan een dopje afdraaien en het onderbklok dichtzetten zodat je de radiator kunt aftappen
wil je hem devenitief weg hebben dan kun ej het onderblok eraf halen en kappen op de slang zetten

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Raphie

klopt er komt grijze pvc pijp uit die witte voetjes, deze kleine wil ik permanent weghebben, om de hoek zit er ook een die 2x zo lang is die moet alleen weg voor het schilderwerk.

Wat heb ik dan precies nodig om de kleine verwarming permanent te verwijderen?
Of als iemand bereid is om ff te helpen? ik woon zelf in Lelystad
JBL PRX Power!

Raphie

de foto:

JBL PRX Power!

Stadium III

om de slang te verwijderen heb je knelkappen 15 nodig en verlopen van 16x2 of 14x2 om het te kunnen afdoppen
de andere radiator kun je weghalen doormiddel van het onderblok dicht te draaien
verder kom ik uit tilburg dus het zou wel eens duur ritje worden om je radiator af te sluiten

maar suc 6

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Raphie

wat is "het onderblok" ? is dat die ring onderop de foto? die moet ik dan opendraaien of zo?
JBL PRX Power!

Stadium III

bij de rode pijl losdraaien en dan met inbus als het goed is dichtdraaien

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Raphie

nou, het was makkelijker dan ik dacht
rood en blauw van de verwarmingkraan dicht in de meterkast
tapkraantjes open op de radiator (wat een klote dingen, gaan veel te langzaam, ik heb bij de 2e dus gewoon de complete fitting erafgedraaid  ;D )

die 2 ringen ONDER de rode pijl losgedraaid en ik had verder geen fonteintjes die begonnen de sproeien dus het zal wel goed zijn zo lang de kraan in de meterkast dicht blijft.

als ik de ene radiator dus wil afdoppen, moet ik dan persé schroefdoppen erop schroeven? of kan ik hem eerst ok nog wat lager afzagen?
om nou 10cm pijp boven de grond te houden is ook niet zo'n mooi gezicht?
JBL PRX Power!

Stadium III

nou als je ze gelijk met de grond afzaagt dan heb je wel eens kans dat je slangen terug schieten in de vloer

Als je een verdeler ergens hebt hangen waar alle slangen bij elkaar komen kun je de groep die moet vervallen losdraaien van de verdeler en daar op de verdeler afdoppen en dan kun je de slangen wel met de vloer afzagen

stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup