Keuze geintegreerde versterker Arcam of MF

Started by DigitaL RebeL, September 21, 2006, 23:28:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DigitaL RebeL

Allemaal,

ik ben definitief terug naar stereo. Omdat ik een beetje impulsief ben heb ik nu maar eens serieus goed geluisterd naar verschillende versterkers van verschillende merken.

Wat ik tot nu toe gehoord heb zijn:

Arcam Diva A90
Arcam FMJ A32
Bryston (iets met 4 serie meen ik)
Denon 3803 / 3805 / 3806 (in bezit gehad)
Denon PMA-2000AE (serieuze aanrader, weinig over te vinden, ik denk dat die wordt ondergewaardeerd zoiets als onbekend maakt onbemind)
Primare I21
Primare I30
Pioneer VSX-AX4AVi-S (in bezit gehad)
NAD
Parasound A21 (in bezit gehad)
Acoustic Reality EAR1001 (in bezit gehad)

Om een lang verhaal wat korter te maken, na de laatste luister sessie had ik mijn keuze laten vallen op de Arcam A32 of de Denon PMA2000AE, de Arcam had meer detail, afgezaagder in het hoog, mooi bijna neutraal laag, de Denon liep hoger door zonder scherp te worden, maar had een erg vol laag. Na wat wikken en wegen had ik besloten om te kiezen voor de Arcam A32, maar omdat dat ding nogal een sloot geld kost ben ik nog wat aan het rondkijken.
Nu ben ik ook wel wat bekend met Musical Fidelity, maar omdat die nog meer kosten dan de Arcam had ik die maar links laten liggen, maar soms kan je mazzel hebben.

Nu zie ik op een 2e hands website een Musical Fidelity A308 (integrated) staan, nu ben ik niet in staat om dat ding ook nog even te gaan luisteren en testen van vakbladen worden nogal eens door een gekleurde bril beschreven. Wat ik mij kan herinneren van vroeger was de MF erg mooi, veel detail, goede plaatsing etc maar niet erg vergevings gezind, een matige bron is k#@%# geluid om het maar even zo te zeggen.

Kan iemand misschien wat hints of tips geven als gebruiker van deze 2 producten, mijn inschatting is dat de MF A308 op een iets hogere trede staat dan de Arcam A32, maar de Arcam heeft weer wat meer gebruikervriendelijke mogelijkheden, maar ik kan er ook enorm naast zitten.

thx alvast.

Aanvulling, na veel zoekwerk vond ik op dit forum nog een mini luister test van Myself over de MF A5 integrated, hij was hier erg enthousiast over, ik kan alleen geen inschatting maken hoe de A5 zich houd tov de de A308.

reMC


DigitaL RebeL

#2
B&W 805s + ASW850

reMC

#3
Arcam A32!! Mooie muzikale versterker hoor. Ik vermoed dat de MF wat onrustig en schreeuwerig gaat worden op de B&W's. Hij is ook een stuk analystischer dan de A32 en dat wil je niet in combinatie met de 805. Het hangt ook af van je cd-speler en bekabeling ;)

Rody

#4
Wat dacht je van Audio Analogue?

Die MF 308 is een ouder type, maar volgens mij wel van een hoger niveau dan de Arcam A32.
De MF 308 heeft volgens mij net zoveel 'functies' als de A32 (ook HT-throughput).

De MF A5 lijkt mij ERG mooi en staat ook op mijn wenslijstje ;D

myself

805 en A32 is ERG mooi !!

de MF A5 is ook een hele mooie combi, maar toch echt iets anders dan de oudere A308 van MF. Die kleuren toch wat meer.
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

DigitaL RebeL

Quote from: Rody on September 21, 2006, 23:47:56
Wat dacht je van Audio Analogue?

Thx maar ik ga er niet nog meer beluisteren, de Arcam is al erg mooi, de Denon zou een mooie 2e zijn. Garmt had mij ook al attent gemaakt op de Lyngdorf, maar dat ding smoelt niet (persoonlijk) en eigenlijk door hem dat ik naar de A32 ben gaan luisteren, eigenlijk vind ik hem net te duur, maar ja, ik wil nu voorlopig eens klaar zijn als dat lukt....

DigitaL RebeL

Quote from: myself on September 21, 2006, 23:49:13
805 en A32 is ERG mooi !!

de MF A5 is ook een hele mooie combi, maar toch echt iets anders dan de oudere A308 van MF. Die kleuren toch wat meer.

klopt ik ben erg enthousiast geworden van de A32.
De MF A5 valt af wat mij betreft, gewoon weer te prijzig. Maar kan je eens iets meer vertellen over dat verkleuren? Is dat goed of slecht? Als hij namelijk te analytisch is en hij verkleurd dan kan dat weer een pre zijn omdat die dan misschien toch wat meer vergevingsgezind is, of denk ik nu net de verkeerde kant op?


Rody

Maakt mij niet uit :)

Ik vond de Audio Analogue erg mooi en relatief goedkoop tov Arcam  :)

Rody

Kleuring wordt vaak als iets negatiefs neergezet (soms bewust ;) ) maar veel mensen vinden dat onbewust gewoon 'mooi klinken'.
Daar is niks mis mee toch?
Een buizenversterker is ook niet altijd 'neutraal', maar toch doet dat wat met het geluid zodat je kippe(n)vel krijgt :)

DigitaL RebeL

Quote from: Rody on September 21, 2006, 23:59:16
Kleuring wordt vaak als iets negatiefs neergezet (soms bewust ;) ) maar veel mensen vinden dat onbewust gewoon 'mooi klinken'.
Daar is niks mis mee toch?
Een buizenversterker is ook niet altijd 'neutraal', maar toch doet dat wat met het geluid zodat je kippe(n)vel krijgt :)

precies wat ik bedoel, bedankt voor je aanvulling

R

Tja, mij lijkt het niet zo'n moeilijke keuze, maar ik ben natuurlijk een beetje bias. Heb niet alles uit je rijtje ooit gehoord, maar de A32 is werkelijk prachtig. Ook met B&W een prima combinatie. Heb ik ook een tijd mee gedraaid.

myself

Quote from: DigitaL RebeL on September 21, 2006, 23:56:51
klopt ik ben erg enthousiast geworden van de A32.
De MF A5 valt af wat mij betreft, gewoon weer te prijzig. Maar kan je eens iets meer vertellen over dat verkleuren? Is dat goed of slecht? Als hij namelijk te analytisch is en hij verkleurd dan kan dat weer een pre zijn omdat die dan misschien toch wat meer vergevingsgezind is, of denk ik nu net de verkeerde kant op?

De arcam is al een klein beetje warm (lekker dus) maar de A308 warmt nog veel meer op, TE eigenlijk. Samen met de 805s wordt dat TE warm en dus wollig.
Als je een 2e hands A32 of A5 te pakken kunt krijgen kun je bijna ongezien/ongeluisterd happen. Maar ja, das mijn mening.

De A32 is ergonomisch gezien gewoon nog net iets meer af. Wat geluid betreft liggen ze dicht bij elkaar (op de 805)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Peerless Monster

Probeer ook eens een Plinius 9100 of 9200.
Top apparatuur.
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar vergeet dat merk niet ;).
Voor meer info PM me maar. Luisteren behoort natuurlijk tot de mogelijkheden.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

R

Wat doen die qua prijs dan? Niet een stukje duurder?

Quote from: Peerless Monster on September 22, 2006, 00:59:05
Probeer ook eens een Plinius 9100 of 9200.
Top apparatuur.
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar vergeet dat merk niet ;).
Voor meer info PM me maar. Luisteren behoort natuurlijk tot de mogelijkheden.

DA BoSS

't is wellicht een open deur, maar ik zou om te beginnen eens die Denon en Arcam eens thuis te proberen.
waarschijnlijk pakt de bas cq treble net even anders uit dan je tot nu toe hebt gehoord.

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Peerless Monster

Quote from: Ruben on September 22, 2006, 01:30:16
Wat doen die qua prijs dan? Niet een stukje duurder?


De 9100 is een stuk goedkoper dan de 9200.
Ik zag laatst de 9200 te koop staan voor 2970 euro op hifi.nl en die was binnen no-time weg.
De 9100 is flink wat goedkoper, maar daar zit geen Phonostage in (dus je kan er geen platenspeler op aansluiten). Reken op een 2000 euro. Lijkt mij te behappen als ik het lijstje zo zie...
Ik weet er nog wel eentje te koop.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

R

Oh dat valt op zich best wel mee.

Quote from: Peerless Monster on September 22, 2006, 10:13:23
De 9100 is een stuk goedkoper dan de 9200.
Ik zag laatst de 9200 te koop staan voor 2970 euro op hifi.nl en die was binnen no-time weg.
De 9100 is flink wat goedkoper, maar daar zit geen Phonostage in (dus je kan er geen platenspeler op aansluiten). Reken op een 2000 euro. Lijkt mij te behappen als ik het lijstje zo zie...
Ik weet er nog wel eentje te koop.

DigitaL RebeL

#18
Quote from: Peerless Monster on September 22, 2006, 10:13:23
De 9100 is een stuk goedkoper dan de 9200.
Ik zag laatst de 9200 te koop staan voor 2970 euro op hifi.nl en die was binnen no-time weg.
De 9100 is flink wat goedkoper, maar daar zit geen Phonostage in (dus je kan er geen platenspeler op aansluiten). Reken op een 2000 euro. Lijkt mij te behappen als ik het lijstje zo zie...
Ik weet er nog wel eentje te koop.
9200 zou te duur worden, maar ook de 9100 is nog best pittig hoor, 2 mille is toch weer extra strechen van het budget dat al overschreden werd...

DigitaL RebeL

allemaal,

bedankt voor de tips en hints. Mijn vermoeden van de MF is toch een beetje bevestigd (hoewel dus niet zelf geluisterd).

Awel, de keuze is gemaakt, ik heb het demo model mogen aanschaffen bij Hobo, niet helemaal nieuw, maar anders had ik toch naar iets anders moeten uitzien, de missis had wat problemen met de bijna 1900 euro nieuwprijs.

Het is dus de A32 geworden in pikjezwart, hij staat nu lekker te blazen. Eerste indrukken, ruimte, gevoel, nieuwe details, ademruimte en niet onbelangrijk voor mij persoonlijk wat meer volume als ik de knop opendraai. Wat heb ik dit toch gemist toen ik aan het prutsen was met surround versterkers (natuurlijk lag het aan de prijsklasse van de surround, maar toch).
Tja en hoe nu verder? Eerst maar eens wat gaan sparen en dan een tuner uit de FMJ serie, vooral mijn wederhelft wil graag achtergrond muziek hebben, en ikzelf, nou ik spaar nog wat harder door en dan over een paar jaar die nieuwe FMJ dvd speler die uitkomt 2e hands van iemand overtroggelen.

Iedereen bedankt voor de input enne als er nog tips zijn voor het juist afstellen van mijn subje dan hoor ik ze graag, ik vind dat nog steeds donders ingewikkeld.

Setup is nu als volgt:
Arcam A32
B&W 805s
B&W ASW850
bronnen: Pioneer dvd recorder en vooral streaming iTunes
Nordost SPM Ref kabels

R

Mooie combi. Heb hem met de 805s ook wel eens gehoord. Echt prachtig. Natuurlijk van harte O0

myself

gefeliciteerd zeg ! Mooie combi zo, echt top.

maar hobo en hun demo A32 verkopen...... verrassend, of zou er een nieuw type op komst zijn? Ligt natuurlijk wel in de lijn der verwachtingen... het pre gedeelte gelijk trekken aan de C31 met mask of silence technologie en de eindtrappen waren al goed  8)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

DigitaL RebeL

Quote from: myself on September 23, 2006, 13:00:34
gefeliciteerd zeg ! Mooie combi zo, echt top.

maar hobo en hun demo A32 verkopen...... verrassend, of zou er een nieuw type op komst zijn? Ligt natuurlijk wel in de lijn der verwachtingen...
Nee hoor niet voor zover me uitgelegd is, ze hebben op dit moment even de aandacht op de MF A5 serie, de A32 maakte nu ruimte om een A5 int neer te zetten, vandaar.
Enne, Hobo en kortingen is mij wel al vaker overkomen hoor.

myself

Quote from: DigitaL RebeL on September 23, 2006, 13:02:55

Enne, Hobo en kortingen is mij wel al vaker overkomen hoor.
ja, dat wel. mij ook  ;)
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

R

Ik lees daar niets in, ze hebben mij ook een demo verkocht toen.

Quote from: myself on September 23, 2006, 13:00:34
gefeliciteerd zeg ! Mooie combi zo, echt top.

maar hobo en hun demo A32 verkopen...... verrassend, of zou er een nieuw type op komst zijn? Ligt natuurlijk wel in de lijn der verwachtingen... het pre gedeelte gelijk trekken aan de C31 met mask of silence technologie en de eindtrappen waren al goed  8)