B&W CM4 en CMC modificeren?

Started by Eriks, September 20, 2006, 18:58:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eriks

Beste mede HTers

Ik irriteer me aan de bekende S-klank die de tweeters van mijn B&W CM serie produceren.
Dus puur nog op orrienterende basis, kan het en heeft het zin om de tweeter te vervangen en/of het filter aan te passen?
Ik ben wel zeer tevreden met het MID en Laag. en dan ben ik ook nog eens een complete leek op dit gebied.

Jullie meningen en of linkjes op dit gebied? En wat zou het kostenplaatje kunnen zijn?

Groet
Erik S

papa wes

probeer eerst speakerkabel die vooral koper bevatten. Die komen iets wolliger in het hoog.
Vriendelijke groeten Wesley
Teac vrds 10, Rega p3  grado gold, B&W 801 matrix, Kimber 8tc

Interficior

Wel, je kunt voor de tweeter een L-pad maken, of de waarden veranderen hiervan als er hier al een dergelijke schakeling zit. Let wel dat je hiermee de hele tweeter naar beneden haalt, dus wellicht gaat het een en ander minder 'fris' en 'sprankelend' of welke bewoording je het wilt geven. Maar aangezien de tweak maar een paar euro's kost is het natuurlijk de moeite waard om te proberen. Hoe zit je filter nu in elkaar?
Take it or lease it

Eriks

#3
Zoals ik al melde net ben ik een leek op dit gebied en weet ik eigelijk niet hoe mijn filter in elkaar zit, ben nog aan het ontdekken voordat ik de speaker ga demonteren en mijn garantie breek. vandaar.   je spreekt over een Lpad? eb je daar een link van over een hoe of wat?

Mijn speaker kabel bevat veel koper, dus dat zal het niet zijn denk ik

Dank jullie

Gr

Interficior

Een L-Pad is een serieweerstand en een parallelweerstand gelijk aan een unit (dit geval de tweeter, die heeft meestal ook een hoger rendement) om het rendement omlaag te halen. Dit kan in principe ook gebeuren met een gewone weerstand in serie, maar dan gaat er wat gebeuren met je impedantie, en dat wil je waarschijnlijk niet. Hier[/u] kun je *wat* informatie vinden.
Take it or lease it

voodooless

De vraag is natuurlijk ook of de speaker ueberhaupt wel de bron van het probleem is. Versterker, voorversterker of CD-speler kunnen dat niet zo goed zijn, als is die kans wat minder klein.

Als er elko's in de signaalweg van de tweeter zitten kan dat ook een bron van scherpe S'en zijn. Die zou je kunnen vervangen door een MKT of MKP.

Eriks

Heb meerdere bronnen geprobeerd alsmede meerdere versterkers, het probleem blijft al zijn er minimale verschillen.
Maar ik wil jullie ook niet om kant en klare brokken "howto's" vragen (mag wel  ;D) maar links op dit gebied zijn meer dan welkom zodat ik mijzelf kan scholen hierin als het ware. Het is trouwens een aluminium dome tweeter, zou de scherpe S een kenmerk zijn voor dit type tweeters en zou het met een soft dome minder zijn?

Groet

Erik van Voorst (in memoriam)

Heb je ook verschillende cd-spelers geprobeerd  ???

Ik heb de CM4 (nog steeds) en heb ze gehoord op de Accuphase, Krell en op de Jadis...allen gaven een goed hoog zonder s-klanken.
De cd-spelers waren een Naim, Rotel een Lua en een Sony.

Ik zou niet aanraden om hem te modificeren.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Peerless Monster

Quote from: papa wes on September 20, 2006, 20:55:32
probeer eerst speakerkabel die vooral koper bevatten. Die komen iets wolliger in het hoog.
Vriendelijke groeten Wesley

Wolliger in het hoog?
Das nieuw voor me.
Kan iemand me dit uitleggen?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

voodooless

Quote from: Eriks on September 21, 2006, 14:33:50
Het is trouwens een aluminium dome tweeter, zou de scherpe S een kenmerk zijn voor dit type tweeters en zou het met een soft dome minder zijn?

Het wordt inderdaad vaak gezegt van een metaldome, maar dat is op zich onzin. Ze breken op een eind boven de 20 Khz, daar waar je CD-speler sowiso geen output meer heeft (en de meeste andere bronnen ook niet).

Eriks

#10
Quote from: Erik van Voorst on September 21, 2006, 14:48:39
Heb je ook verschillende cd-spelers geprobeerd  ???

Ik heb de CM4 (nog steeds) en heb ze gehoord op de Accuphase, Krell en op de Jadis...allen gaven een goed hoog zonder s-klanken.
De cd-spelers waren een Naim, Rotel een Lua en een Sony.

Ik zou niet aanraden om hem te modificeren.... ;)

Heb er een Sony aan gehad, een marantz cd6000, dv6500 en nu een pioneer DV868avi, ook al een denon versterker geprobeerd. helaas   maar had jij niet de CM2 ?  ??? dacht ik gezien te hebben in je HT (mijn ontbrekende schakel)


Maar ik stuur ze nu aan met de Pioneer VSX2011 (zie private HT topic) zou een goed eindtrap dit euvel mogelijk ook kunnen verhelpen, ik ben net papa geworden en mijn zakken zijn niet meer zo diep, dit als reactie op de merken die je opsomt :D

Erik van Voorst (in memoriam)

#11
Ja je heb gelijk ik heb de cm2...net even gechecked voor je... :-[
Hebben deze een andere tweeter...dat weet ik eigenlijk niet...

Ik somde ook de Rotel op ....deze was niet (zo) duur ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Eriks

Quote from: Erik van Voorst on September 21, 2006, 21:01:28
Ja je heb gelijk ik heb de cm2...net even gechecked voor je... :-[
Hebben deze een andere tweeter...dat weet ik eigenlijk niet...

Ik somde ook de Rotel op ....deze was niet (zo) duur ;)

Zelfde tweeter dus zal mijn probleem ergens liggen als je goed begrijp

fgroen

Ik heb zelf een keer een paar 2-weg monitors gebouwd met 17cm glasvezel woofertje (Davis 17MV6) en een Focal T90K (Kevlar) tweeter. Die Focals stonden als erg fel en aggressief te boek, dus toen die dingen slisten, zocht ik het in eerste instantie in de tweeter. Weerstanden ervoor (L-Pad), dempingswatten ertegenaan, niets hielp. Uiteindelijk de tweeters eens gewoon ontkoppel (ze deden dus helemaal niets meer) en de speakers slisten nog steeds. Hmm.... Er bleef maar een verdachte over, namelijk de woofer. Uiteindelijk na een aanpassing in het filter om de woofer in toom te houden leverde de gewenste oplossing.

Moraal: Laat je niet dollen door de gedachte dat de tweeter de schuldige is van een slissende speaker.  ;)

Misschien is er inderdaad met front-end / kabels het een en ander te compenseren, en anders zit je toch te kijken naar een herontwikkeling van je speakers zou ik zeggen. In dat geval denk ik dat je net zo goed naar iets anders uit kan kijken.  :-\
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

yorkie13

hallo ik gebruik de pioneer vsxd1011 met vincent sp996 momblokken op de pre out voor stereo
heb vd week dm602 s2 van b&w erop gehad en nu weer mijn scanspeap ultimos met focal tweeters
ik kan de s klanken niet als slissend omschrijven, maar gewoon helder en vol details
als kabel gebruik ik vd hul cs122 die ook niet echt als neutraal bekend staat, denk dat het toch de samenstelling is, als cd speler gebruik ik een buizen/hybride speler van shengya, die op zich wel warm klinkt, dus misschien toch de bron
probeer eens een andere cd speler

papa wes

Quote from: Peerless Monster on September 21, 2006, 15:04:32
Wolliger in het hoog?
Das nieuw voor me.
Kan iemand me dit uitleggen?


Ik wou gewoon zeggen dat het scherp er af gaat, en sorry dat ik me niet kan uitdrukken als de gevorderden he.
Groeten Wesley
Teac vrds 10, Rega p3  grado gold, B&W 801 matrix, Kimber 8tc

yorkie13

#16
het felle vd b&w kan bij de kevlar woofer vanaan komen, daar deze op 4000 hz gefilterd wordt
in ieder geval bij de dm600 serie s2 is de crossover op 4 khz
ik vindt de kevlar units juist wel prettig klinken, zeker bij films waar het geluid uit je speakers moet knallen
maar toch van goede kwaliteit moet zijn
betere condensatoren op het hoog zal zeker een verbetering geven, dat is mijn ervaring bij zelfbouw luidsprekers

wimck

Ik heb mijn CDM1's laten modificeren. Die klonken al niet slecht maar na de modificatie was het verschil echt heel groot !  Het filter is sterk gemodificeerd met een klasse beter componenten , de interne bekabeling is vervangen en de conussen van de mid/laag eenheid zijn gecoat met een koolstof goedje.
Ook zijn de matige gecorrodeerde aalsluitterminals vervangen door een veel betere.
De hele modificatie kostte mij E200,- en was het mij absoluut waard.
Deze verbetering zul je zelf waarschijnlijk nooit voor elkaar krijgen.

sphere

Misschien kan TS een luisterafspraak bij jou maken ;)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Eriks

Quote from: wimck on October  6, 2006, 19:02:22
Ik heb mijn CDM1's laten modificeren. Die klonken al niet slecht maar na de modificatie was het verschil echt heel groot !  Het filter is sterk gemodificeerd met een klasse beter componenten , de interne bekabeling is vervangen en de conussen van de mid/laag eenheid zijn gecoat met een koolstof goedje.
Ook zijn de matige gecorrodeerde aalsluitterminals vervangen door een veel betere.
De hele modificatie kostte mij E200,- en was het mij absoluut waard.
Deze verbetering zul je zelf waarschijnlijk nooit voor elkaar krijgen.

Waar heb je dit laten doen ?