Vreemde speaker configuratie

Started by richardkrol, September 5, 2006, 19:35:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

richardkrol

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen jaar in Singapore bekend geraakt met het Canadese luidsprekermerk Focus Audio. Zeer hoogwaardige luidsprekers met een afwerking om je vingers echt bij af te likken. Ze maken veel gebruik van Eton en Scanspeak.

Nog eens "browsend" kwam ik langs hun site en zag dat ze een nieuwe "masters" serie hebben gelanceerd. (EDIT: blijkt al twee jaar op de markt te zijn...) Wat mijn verbazing schetste is dat ze een soort d'appolito configuratie hebben echter met twee revelator tweeters boven elkaar. Nu heb ik wel het een en ander gezien maar dit nog niet eerder (of ik heb een slecht geheugen, dat kan natuurlijk ook.)

Kan iemand mij zeggen wat hier nou de potentiele voor of nadelen van zouden zijn?

Even kort op d'appolito gezocht en daar lijk ik uit op te kunnen maken dat d'appolito in het algemeen iets meer "beaming" is en eventueel iets meer forward. Er lijkt ook sprake te zijn van iets meer kleuring maar of dat correct is is me niet helemaal duidelijk.

Anyway, een interessant plaatje dat hopelijk wat discussie uitlokt over luidsprekerconfiguraties.

Zie hier de link: http://www.focusaudio.ca/master/master.htm

Gr,

Richard Krol
http://www.hexateq-av.com
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

richardkrol

Even verder zoeken laat zien dat bijv Dynaudio ook een dergelijke configuratie heeft...
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

DA BoSS

alle zelfbouwers op dit forum zijn:

a) allemaal op vakantie
b) met stomheid geslagen

;D

(ben zelf niet zo'n zelfbouwer maar die speakers zien erg interessant uit)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

yorkie13

erg fraaie speakers, alleen moeilijk om te beluisteren
maar er worden zeker top units gebruikt,van eton en scanspeak, en de vormgeving vind ik persoonlijk wel mooi zeker voor grote speakers
is weer eens iets anders als de avalon rage

Shorty

Alle units dubbel... ::) Bij elke beweging van je hoofd zullen sommige frequenties elkaar opheffen omdat ze je oren in tegenfase bereiken, terwijl weer andere frequenties elkaar zullen versterken.  :-[

VrGr,

Bart J.

richardkrol

Hallo Bart,

Als dat een plausibele stelling is hoe kan het dan dat bijv. Dynaudio ook zoiets doet. Das toch niet de minste fabrikant...


GR,

Richard Krol
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

FFF

Tja wat ik me voor kan stellen is:

+ 3db maximale geluidsdruk bij gelijke filtering.

Of eventueel dat ze de units een specefieke frequentie laten weergeven dus ook allebei anders filteren.

(er zijn genoeg speakers waar 2 dezelfde (of iig optisch dezelfde) units worden gebruikt, maar welke een ander frequentie gebied pakken.)

Misschien zou het ook uit kunnen monden in meer dynamiek in het hoog, je hebt voor meer luchtverplaatsing meet conus oppervlak nodig, echter omdat  tweeter heel snel moet trillen kan je er moeilijk een 12 inch tweeter van maken, dus pak je er 2.

BuSpu

Het is vlgs mij geen echte dÁpolito opstelling want dat is een tweeter met erboven en eronder een midrange/bas. Waarom dan twee? Het kan zoals gezegd is met geluidsdruk te maken hebben (hoewel meer luchtverplaatsing niet alleen met meer oppervlak gaat maar ook met meer uitslag). Gezien het feit dat er ook laag en mid units dubbel worden toegepast denk ik dat het met geluidsdruk te maken heeft. Het kan zijn dat men heeft gedacht dat een mid en laag unit dubbel uitgevoerd (dus onder de tweeter en boven) minder ongewenste richtingswerking zou hebben. Er ontstaat dan een geluidsbeeld waarbij het mid/laag niet alleen van onder komt maar ook van boven. Dan kom je op een gegeven moment geluidsdruk voor het hoog te kort, dus dan twee. Het boven elkaar plaatsen van dezelfde units is trouwens niet zonder gevolgen. De combi gaat namelijk veel meer richten dan voor die tijd. Vandaar dat spraakzuilen op stations enzo altijd uit een heleboel units boven elkaar bestaan, dat gaat enorm richten (en kleuren) en dat kan je dus goed gebruiken in galmende situaties. Volgens mij is een beetje speakerbouwer beducht op faseproblemen door dubbele hoogunits dus dat zal wel mee vallen. Het wordt veel vaker gedaan.

Shorty

Quote from: richardkrol on September  7, 2006, 13:49:57
Hallo Bart,

Als dat een plausibele stelling is hoe kan het dan dat bijv. Dynaudio ook zoiets doet. Das toch niet de minste fabrikant...


GR,

Richard Krol

Goeie vraag! Ik zou niet weten waarom Dynaudio dat doet. En zolang je stil zit is er natuurlijk niks aan de hand. Ik snap eerlijk gezegd niet wat het voordeel is van dubbele tweeters, of middentoners. Dat je een woofer dubbel inzet om meer lucht te kunnen verplaatsen: OK. Maar 2 tweeters?  ??? Lijkt me meer na- dan voordelen hebben.
Maar misschien is het marketing: er zijn natuurlijk mensen die graag naar grote kasten met veel units kijken. Dan hebben ze het gevoel dat ze wáár voor hun geld hebben, en het maakt indruk op de buitenwereld...  ;D

VrGr,

Bart J.

garmtz

Dat soort configuraties staat inderdaad garant voor kamfiltereffecten. Wat mij betreft is het gewoon een kwestie van duur en indrukwekkend, niet van ultieme kwaliteit. Overigens vind ik de topspeakers van Dynaudio zelf niet geweldig, juist de simpelere Dynaudio's maken op mij meer indruk.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik denk toch dat er meer aan de hand is met deze configuratie...er zijn gewoon top-designers die het kunnen laten slagen.

Ik zou niet durven stellen dat de pipedreams slechte speakers zijn....zeker als ik de "wereldpers" mag geloven... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BuSpu

hmmm ziet er uit als een soort ''Copy and Paste'' uit Photoshop  ;D

garmtz

Heel veel drivers gebruiken als een line-source is toch iets anders dan simpelweg een meerwegspeaker spiegelen... Er zijn zeker voordelen aan een lijnbron namelijk.

de vuilnisman

IK weet niet of ze op dezelfde manier worden gefilterd als bij Dynaudio. De twee tweeters worden dan samen in het midden gebied gebruikt waarna er een afgeliterd wordt voor het hoog en de andere nog de hoogste frequenties doet. voordeel minder uitslag van de tweeters dus minder vervorming.

richardkrol

De werking van een line array was mij inderdaad al bekend. Het was juist het fenomeen dat meen twee tweeters boven elkaar gebruikt in een uit de kluiten gewassen d'appolito configuratie..

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

DennisG

De specificaties van de Master 2 laten zien dat de speaker een redement heeft van 92dB. De dubbele tweeter wordt dus gebruikt om het rendement op te krikken. Met een enkele tweeter zouden de mids en woofers geknepen moeten worden. Dat wordt vaak als onwenselijk gezien. Een logischer oplossing zou in mijn ogen een enkele tweeter met een hoger rendement zijn geweest, zoals bijvoorbeeld de Scan speak ringradiator of de nieuwe 6600.