Sub met Omnes SW1201AC en extern crossover/DSP

Started by Hanz71, September 20, 2006, 00:14:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanz71

Hoi,

Een paar maanden terug las ik in K&T een artikeltje over de DBC12. Dit leek mij een mooie vervanging voor mijn Behringer crossover (CX2310) en Parametrische EQ (DSP1100). Zeker ook omdat deze DSP geheel vanaf de PC te configureren is!
Screenshotje

Even heen geklikt, daar zag ik dat ze tevens een aantal AC1201SW's in de aanbieding. Dit waren woofers die door vakbladen waren getest en/of woofers met beschadigde verpakking. Daarvan heb ik er 2 gescoord (1 doorgeschoven) + de DBC12 (en nog een setje W3-871S voor de fun). Deze woofer heeft eerst maar een tijdje op de plank gelegen wegens de geboorte van onze zoon. Ik wilde een nieuwe sub maken omdat mijn huidige sub (Peerless XLS12 + Adire PR15) nog niet afgewerkt is. Een tijdje zonder sub in je HT kan natuurlijk niet!


Daartoe een ontwerpje gemaakt voor de AC1201SW. Het plan daarbij is een vrij compact ontwerp waarbij de (te) lage Bass-reflex-tuning wordt opgekrikt door de parametrische EQ van de DBC12. Het werd ca. 50 liter (52 liter volgens mijn Excel-sheet) met een Bass-reflex poort: 2 maal 2,6 * 15,5 cm met een lengte van 61 cm. Dat geeft een tuning op net even boven de 25 Hz en de volgende (ongefilterde) respons:

De respons gelift bij 25 Hz:

Uiteindelijk 3dB boost met een Q van 2 op 25 Hz. Dit resulteert in een -3dB punt van 22,5 Hz. De woofer gaat hiervan niet direct over de rooie omdat de tuningsfrequentie ook op 25 Hz ligt. De conus-excursie zal dus amper toenemen!
Een subsonic filter wordt ingeschakeld om de woofer te beschermen, onder de tuningsfrequentie neemt de excursie immers exorbitant toe. Deze is op de DBC12 vrij in te stellen:
12, 24 of 36 dB/octaaf, Bessel of Butterworth. Deze is in bovenstaande grafiek niet meegesimuleerd.

Een paar foto's van de bouw:



Gemaakt van 18mm MDF, Front verdubbeld, BR-poort verstevigd. Na ruwbouw en plamuur in het Front een fase aangebracht met de cirkelzaag. Vervolgens alle kanten afgerond met de bovenfrees, geschuurd, 3 lagen grondverf en 3 lagen lak (zelfde kleur als mijn Flexy-rack) aangebracht. Als afronding spikes voor de stabiele stand, ademruimte voor de BR-poort en toegangsruimte voor de terminal.

De extra extentie door de 3dB boost voelde (erg subjectief natuurlijk) fijn bij een korte test vanavond!
Doel voor komende tijd is het inmeten van de sub in de ruimte met dB-meter als microfoon en een RTA-pakketje.
Zo kan ik de resterende parametrische EQ's (3 totaal per kanaal,+-6dB) gebruiken om daar evt. wat in te corrigeren. Ook wil ik nog experimenteren met een budget Gramma van de GAMMA (wasmachinedempers onder een MDF-plaat).
Tevens heb ik nog de benodigdheden liggen om amps te maken voor mijn subs met ZAP 2.3SE's...
Genoeg te doen dus nog!

Walter_PPK

#1
Mooi subje heb je gemaakt! Mooi systeem met die filter config op de pc. Heeft hij ook terugkoppeling of rta functies?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

Terugkoppeling/RTA zit er niet op. RTA wil ik gewoon via PC doen.
Het is een erg fraai gemaakt apparaatje. Mooie Alu behuizing... Uitgebreid instelbaar. Toch net wat handiger voor mij dan zo'n DSP-subwoofer-amp van sitronik. Ik hoop dit weekend ff een dempings-plateau te kunnen fabrieken, tenslotte maximaal 3 zaagsnedes, moet kunnen lukken lijkt me.....

Barrrrry

Mooi gemaakt. Wat kost zo'n DSP eigenlijk?

Groetjes,
Barry

yorkie13

ja leuk ding die DBC12, heb er ook nog eentje staan, eerst nog een mooie mega sub gaan bouwen voor films
en dan maar eens mee aan de slag


Walter_PPK

#6
Ik ga het zelf eens proberen met een ultracurve pro 8024. Als dat allemaal goed bevalt neem ik misschien iets chiquers als de dbc12. Nu moet ik straks wel afstappen van het high level aansluiten van de sub. Welke sub klinkt beter?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

Nog geen idee welke beter klinkt.
Op dit moment gebruik ik het center-kanaal van mijn HK AVI250 om de .1 te versterken omdat ik mijn subamp heb uitgeleend. Daardoor is het een beetje een ondoorzichtige constructie op dit moment. Om ze te vergelijken moet ik eerst maar eens mijn subamp (ZAP 2.3SE) gaan maken. Dan is het ook wat makkelijker switchen denk ik. Nu bezig een versterker om te bouwen van ZAP naar UcD, daarna ga ik mijn subamp fabrieken... Eens kijken hoe ik 4 22000uF en een 1000VA trafo een beetje normaal in die kast ga krijgen :) .
De XLS/PR15 heb ik nog niet aangesloten gehad met de DBC12 ertussen (eigenlijk wel nodig). Misschien dat ik dat eens even tussendoor kan doen zodat ik ze een beetje kan vergelijken. Evt. met hypex UcD ertussen als subamp, rear-channels dan maar ff via AVI250. Zal eens kijken.
Als ik zou moeten gokken: XLS/PR minder strak maar indrukwekkender.

yorkie13

dbc12 gaat in de verkoop, niet nodig met de huidige subwoofer
voor de liefhebber ;D

WMC

Quote from: yorkie13 on October 10, 2006, 20:55:40
dbc12 gaat in de verkoop, niet nodig met de huidige subwoofer
voor de liefhebber ;D

En wat mag hij dan kosten?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R


WMC

Wat is eigenlijk precies het verschil met een SMS1 van Velodyne? Met dit apparaat kun je de subwoofer als ik het goed heb toch ook aanpassen aan de kamerakoustiek?
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

yorkie13

de sms-1 is uitgerust met een meet microfoon, de dbc12 niet
en de sms-1 kost 3 keer zoveel

Hanz71

Matige ontwikkelingen aan de ene kant, goede aan de andere kant.
Eerst het goede nieuws....
De XLS12-PR15 is gereed gekomen, na initiele bouw in 22 mm MDF omtrokken met 18mm beuken meubelpanelen, op bodem een matzwart gespoten mdf-plaatje van 19mm. Met de bovenfrees de hoeken afgerond en het front een fase gegeven. In de bodem SP10 spikes ingeslagen. Voorlopig even een mdf-plaatje eronder voor makkelijk schuiven en klooien. Misschien nog een net plaatje eronder fabrieken...


Bouw-fotootjes:


Tegen de 50 liter met het PR op ca. 800 gr. voor een tuning op 25 Hz.

Echter, de DSP produceert electronisch gekraak. Daar word ik niet gelukkig van. Reeds een mailtje gestuurd (weekje terug) naar omnes maar nog geen reactie mogen ontvangen. Kabels verwisseld, voeding vervangen, geen gewenste uitwerking. Zonder DSP tussen pre en versterker geen enkel probleem.  :'(
Ik hoop dat de service bij omnes in orde is. Onderhand natuurlijk zitten gluren naar vervanging... Behringer DCX? Of cheaper: Reckhorn B1, genoemd in de huidige HH en
QuoteSehr geehrter Herr Sch***ka,

die B-1 wird ca. € 59.- kosten, mit erheblich besseren Daten, voll stereo, hohe Ausgangsspannung, parametrischer Bassequalizer für jede passive Lautsprecherbox sowie regelbarer SUBSONIC und zuschaltbare, variable HIGH CUT Funktion, lieferbar ab Januar 2007.

Mit freundlichem Gruß
Klaus Reck

van hier....

Walter_PPK

De kast ziet er super uit! Hoe ga je hem afwerken? olieen of lakken? Tegenvaller met de dbc. Ik hoop dat ze service verlenen. Ik ben og altijd super tevreden met de mijne.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

Omdat het meubelplaten zijn leek me olie niet echt handig, met die gelijmde stroken en af en toe een spleetje ertussen. Ik heb er 4 lagen parketlak op gesmeerd. Dan is ie ook meteen lekker kras-bestendig...

Henkjan_O

da's balen van die DBC-12..  had je 'm direct bij BPA gekocht?   die willen helaas nog wel eens traag op mail reageren (understatement van de week), klein belletje werkt wel goed in dat geval
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Hanz71

Inderdaad direct van Blueplanet gekocht. 2 weken, niet gereageerd. Weinig tijd voor gehad omdat ik met andere dingen bezig ben. De subwooferversterker moet gemaakt worden  >:D. Dit weekend maar weer eens berichtje sturen en bellen (goeie!).

PaulSQ

Quote from: redheinz on November 26, 2006, 22:44:03

Onderhand natuurlijk zitten gluren naar vervanging... Behringer DCX? Of cheaper: Reckhorn B1, genoemd in de huidige HH en van hier....


link doet het niet, maar 't apparaat (voor 59 euro :o) klinkt wel interresant :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Hanz71

Mooi apparaatje he? Zeg maar een thommessen subway alleen dan veel goedkoper :).
Vanaf januari in de verkoop......

Hanz71

#20
Staat nu ook op de reckhorn site met gebruiksaanwijzing: B1.
Blue planet onderhand 2 maal gemaild maar geen enkel teken van leven in een maand tijd. Erg deprimerend....
@Henkjan_O: Heb jij dat telefoonnummer? Ik zie het niet zo snel op de site staan.

In de tussentijd heb ik wel mijn subamp in elkaar kunnen zetten...

1000VA trafo
4*22.000uF
2*ZAP2.3SE

Daar moeten mijn subjes wel blij mee zijn denk ik.