Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank2

Ik heb besloten om jullie te laten meelezen van al mijn nieuwe plannen. Elders heb ik al enige reviews neergezet en dat zal ik ook blijven doen.
Als eerste zal ik jullie laten kennismaken met mijn huiskamer en set:

als eerste een eenvoudig getekende plattegrond van mijn huiskamer
als tweede een overzichtsfoto
Een overzicht van alle apparatuur vind je hieronder

Waarom upgrade?

Hoewel ik al jaren tevreden luister, is er de laatste tijd (1 jaar) toch iets wat me niet bevalt. Na upgraden van mijn versterker met de Arcam A32, (vorig jaar )is dat even weggeweest maar het kwam weer terug.
Het geluid waar ik naar luister boeit mij niet meer het trekt me niet meer inde muziek.
Hoewel ik nu een muziekale set heb heb ik besloten om mijn speakers te gaan vervangen voor aanmerkelijk betere.
Wat bevalt dan niet?
De sound die ik nu heb is me te vlak, vrouwen stemmen klinken niet vol genoeg, te weinig definitie. Mijn speakers zijn de oorzaak maar voor het geld zijn het nog steeds "moord"speakers, ze klinken goed alleen mijn eissen zijn nogal hoog geworden.

Na een rondje van 1 jaar en verschillende speakers beluisterd te hebben en nog 1 te gaan, zal het een keuze worden tussen de Wilson benesch Curve (a.s. zondag ga ik die beluisteren) en de Usher Dancer 8871 II.

Een van deze speakers zal ik enkele weken thuis beluisteren waarna ik een keuze zal gaan maken.

Daarna komt de versterker aan de beurt en daarna de ls kabels.

Afhankelijk van welke speaker het wordt, versterker keuze is zeker net zo belangrijk als de speakerkeuze, het kan het geluid van de speaker maken of breken, proefondervindelijk bij luistersessies vastgesteld.
Versterker keuze tot nu toe: arcam P35 toevoegen (bi-ampen) audia flight 2, chord

ik zal dit topic blijven aanvullen...

pagina 231 reviews van CP Audio en Vibex
pagina 296 review Vicol high density speaker cable
pagina 317 review diverse USB kabels
pagina 355 review IEC stekkers Oyaide C 79 en Hifi tuning Ultimate
pagina 353 review furutech alpha 3 stroomsnoer en diverse connectoren ( stekkers)
pagina 460 review Squeezebox Touch door Kingpin




Sinds augustus 2012 zijn er weer grote veranderingen geweest, na een blindtest hier thuis, waar opviel dan een heel eenvoudig setje tov. de Belles en mijn set wel verschillen gaf maar niet ervoor zorgden dat het geld wat betaald was voor de de Belles VV eruit kwam heb ik besloten niet alleen maar te upgraden. Omdat streamen erg interessant wordt een betere surround gkocht dan de CA.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

R


frank2

Ha ruben,

ja dat zeggen ze, ben erg benieuwd naar de klank. Ga ze bij bjorn beluisteren. Een review zal ik zondag avond maken.
Ik denk dat ik het wel moeilijk zal gaan krijgen, de ushers zijn erg goed en eerlijk, neutraal qua geluid met een arcam klinken ze heerlijk muzikaal, maar dat schijnt de WB ook te doen..........met een chord........

Ik ben benieuwd wat mijn voorkeur zal zijn. Ik heb mijn vaste cd's klaar liggen:
madonna/ray of light nr. 10 voor de diepe bas, chris isaak/blue hotel voor de gitaar en het hoog, loreena mckennit voor de klankkleur, u2 de laatste cd voor de drukke muziek-dus definitie, sarah brightman voor de vrouwenstemmen...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

eric_audio

Mooie plannen.....

De Curve is een geweldige luidspreker  O0. Absoluut niet opdringerig, loopt niet met zijn kwaliteiten te showen. Als je hem direct vergelijkt met andere speakers en snel heen en weer schakelt zal hij het waarschijnlijk verliezen, zo onopvallend is-ie. Maar neem je even de tijd om te luisteren, dan blijken zijn kwaliteiten. En de combi met Chord moet erg goed zijn. Ik heb deze combi zelf nog nooit gehoord (hoewel ik een Chord heb), maar het feit dat Chord op hifi shows vaak WB gebruikt voor demo's zegt wel wat.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

FrankB

Probeer ook zeker de combi Lavardin - Living voice, dat is pure muziek!! Ik persoonlijk vind die combi veel mooier dan WB - Chord, maar dat moet je uiteraard voor jezelf bepalen :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz


FrankB

Quote from: garmtz on September 19, 2006, 08:18:23
Maar extreeeeem anders!

Zeker. Maar des te leuker om ter vergelijk te horen bij zo'n aankoopbeslissing  8)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

garmtz

Quote from: FrankB on September 19, 2006, 08:45:01
Zeker. Maar des te leuker om ter vergelijk te horen bij zo'n aankoopbeslissing  8)

Nouja, dan moet hij ook maar bij mij een keer langskomen dan... ;)  Ik denk echter dat het niet de sound is die Frank zoekt.

frank2

Inderdaad gisteren bij Bjorn op een dure set (chord voor en eind combi) bekabeling nordost de duurdere versies, de wilson benesch curve beluisterd.En inderdaad een geheel ander geluid vdan de ushers.
Laat ik ook maar vast zeggen dat het mij niet kon bekoren.
Het grootste gemis vond ik zoals bjorn ook bevreesde de diepe bastonen, die waren er niet.
Maar ik werd vriendelijk ontvangen door een zeer kleine peuter die boterhammen te eten kreeg en na mijn arcam opgehaald te hebben wij naar de luisterruimte. De set speelde al en onder het genot van een bakkie senseo kon ik gaan luisteren.
Na enkele cd's te hebben beluisterd zodat ik de kwaliteiten van de speaker een beetje kon bepalen zou ik de speaker als volgt willen omschrijven:
stel je voor: een klein oud bruin cafe, met houten plafonds, gedimd licht, rokerig en gezellig druk. En op een klein podium staat bijv. patricia kaas een rustig nr. te zingen. Intiem warm, knus. Zo zou ik de curves willen typeren, overigens ik heb U2 ook beluisterd en ze nog nooit zo goed horen klinken als op de curves.

Als ik datzelfde doe voor de ushers:
een nieuw groot concertgebouw met optimale akoestiek, de nieuwste apparatuur erin, patricia staat hier op het podium perfect afgeregeld geluid, optimale plaatsing van de instrumenten en jij zit daar met een paar mensen op de rode fauteuils. en geniet van de muziek.
Zo heb je een vergelijk tussen de usher en de curve. Ja er zit een prijsverschil van 2000 euro in, maar bij de curves moet je extra betalen voor een houtkleur (wat ik wil) bij usher niet

Dus het worden de ushers (na beluistering thuis)

Oh nog 1 ding, ik vond de klankkleur van de arcam a32 op de WB mooier dan de chord, het was rustiger en transparanter.
Ushers met 2x P1 monoversterkers en de A32 als voorversterker? een mogelijkheid. Dat dien ik nog te onderzoeken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Hoeksel

Ooit overwoog je de Tannoy Dimension nog. Heb je die nog beluisterd?

R

Helder verhaal. Het blijft natuurlijk altijd een smaakkwestie. Niet helemaal wat in mij opkomt bij WB. Bij kate op de chord klonk het echt wel groots. Natuurlijk wel weer een ervaring rijken die de keuzen makkelijker maakt.

Quote from: frank2 on September 25, 2006, 19:15:51
Inderdaad gisteren bij Bjorn op een dure set (chord voor en eind combi) bekabeling nordost de duurdere versies, de wilson benesch curve beluisterd.En inderdaad een geheel ander geluid vdan de ushers.
Laat ik ook maar vast zeggen dat het mij niet kon bekoren.
Het grootste gemis vond ik zoals bjorn ook bevreesde de diepe bastonen, die waren er niet.
Maar ik werd vriendelijk ontvangen door een zeer kleine peuter die boterhammen te eten kreeg en na mijn arcam opgehaald te hebben wij naar de luisterruimte. De set speelde al en onder het genot van een bakkie senseo kon ik gaan luisteren.
Na enkele cd's te hebben beluisterd zodat ik de kwaliteiten van de speaker een beetje kon bepalen zou ik de speaker als volgt willen omschrijven:
stel je voor: een klein oud bruin cafe, met houten plafonds, gedimd licht, rokerig en gezellig druk. En op een klein podium staat bijv. patricia kaas een rustig nr. te zingen. Intiem warm, knus. Zo zou ik de curves willen typeren, overigens ik heb U2 ook beluisterd en ze nog nooit zo goed horen klinken als op de curves.

Als ik datzelfde doe voor de ushers:
een nieuw groot concertgebouw met optimale akoestiek, de nieuwste apparatuur erin, patricia staat hier op het podium perfect afgeregeld geluid, optimale plaatsing van de instrumenten en jij zit daar met een paar mensen op de rode fauteuils. en geniet van de muziek.
Zo heb je een vergelijk tussen de usher en de curve. Ja er zit een prijsverschil van 2000 euro in, maar bij de curves moet je extra betalen voor een houtkleur (wat ik wil) bij usher niet

Dus het worden de ushers (na beluistering thuis)

Oh nog 1 ding, ik vond de klankkleur van de arcam a32 op de WB mooier dan de chord, het was rustiger en transparanter.
Ushers met 2x P1 monoversterkers en de A32 als voorversterker? een mogelijkheid. Dat dien ik nog te onderzoeken.


bmateijsen

#11
Hoi Ruben,

Het klonk nog steeds groots, en het mooist is dat de luidsprekers in de set volledig verdwijnen. Wanneer het intiem moet zijn, is het dat ook, wanneer het groots/ bombastisch moet zijn, dan wordt dat ook gepresenteerd. Wat Frank echter mooi vind is een bijna fullrange luidspreker,  en dat is de Curve helaas niet. Bij Madonna Ray of Light wordt dan ook de laagste toon niet behaald. Overigens ben ik van mening dat een speaker niet perse die fullrange specificatie hoeft te hebben, zolang het mij maar meevoert met de muziek.

Quote from: Ruben on September 25, 2006, 22:17:55
Helder verhaal. Het blijft natuurlijk altijd een smaakkwestie. Niet helemaal wat in mij opkomt bij WB. Bij kate op de chord klonk het echt wel groots. Natuurlijk wel weer een ervaring rijken die de keuzen makkelijker maakt.


R

Ah oke, dus vooral de laagweergave. Ikzelf zou daar goed mee kunnen leven, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Wat heeft er trouwens als bron dienst gedaan?

Quote from: bmateijsen on September 26, 2006, 09:30:30
Hoi Ruben,

Het klonk nog steeds groots, en het mooist is dat de luidsprekers in de set volledig verdwijnen. Wanneer het intiem moet zijn, is het dat ook, wanneer het groots/ bombastisch moet zijn, dan wordt dat ook gepresenteerd. Wat Frank echter mooi vind is een bijna fullrange luidspreker,  en dat is de Curve helaas niet. Bij Madonna Ray of Light wordt dan ook de laagste toon niet behaald. Overigens ben ik van mening dat een speaker niet perse die fullrange specificatie hoeft te hebben, zolang het mij maar meevoert met de muziek.


bmateijsen

De Lyngdorf CD-1.


Quote from: Ruben on September 26, 2006, 09:55:18
Ah oke, dus vooral de laagweergave. Ikzelf zou daar goed mee kunnen leven, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk. Wat heeft er trouwens als bron dienst gedaan?


Peerless Monster

Frank ik volg je op de voet!
Thnx voor je PM.
En nu nog foto's ;).

Grtz,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

eric_audio

Ik heb de Ushers nooit gehoord, dus ik kan niet vergelijken. Wel vind ik de Curves erg mooie speakers. Maar full-range zijn ze natuulijk niet nee. Ik denk ook dat de ontwerpers van WB liever iets minder laag toelaten in een ontwerp van hun, dan zelfs maar een klein beetje (kast)kleuring toe te laten.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

garmtz

Eigenlijk is geen enkele WB echt 'full-range', zelfs de Chimera niet...

Specs Chimera:
-6dB at 25Hz and 30kHz
-3dB at 34Hz and 25kHz

Specs Curve:
-6dB at 32Hz and 30kHz
-3dB at 35Hz and 25kHz

Specs Usher: 28Hz - 30Khz (+/- 3dB)

Dit is denk ik ook niet het punt... Het gaat meer om de afstemming van het laag. Ik denk dat de Usher gewoon een ander laag heeft dan de Wilson Benesch. Verder is de akoestiek van immense invloed op het laag en ik weet dat de kamer van Bjorn bas vreet als ontbijt... ;D

Een model als de Discovery heeft van de speakers die ik heb gehoord een van de strakste bassen met zijn Isobarik configuratie. Het is echter zeer accuraat laag, er wordt niets aangedikt.

Ik zou ook wel willen weten hoe laag die laagste toon in dat nummer van Madonna echt is en hoe de speaker in de ruimte waar de Ushers stonden zouden hebben geklonken, want de specs lopen niet veel uiteen... :)

frank2

Nou ik kan je wel vertellen hoe die laagste bastoon van madonna klinkt, overigens wat dacht je van also sprach zarathustra... originele versie, de aanzet in het begin wat zo lekker doorloopt, van de cd time warp ongeveer het zelfde laken het pak.
Ik hen nu de cd van madonna in 3 ruimtes beluisterd: 1. bij een echt hifi freak: staxx monoblokken enz. cd speler van 8000 euro daar klonk de laagste toon bijna niet meer maar voelde je hem meer.
2: de luisterruimte van wenw audio (boven) diep zoals hij moet zijn zonder vervorming op een plinius 8200 en op de arcam a32.
3: nu bij mij thuis: hetzelfde als bij wenw. ( dit zijn demo modellen zodat ik thuis alles rustig kan beluisteren)

nu weet ik ondertussen wel dat specs niet alles zeggen maar die laagste toon rond de 25 hz kwam er bij de WB helemaal niet uit, je hoorde dat niet, bij mijn eigen T+A hoor je hem wel maar niet zo diep.

Maar eigenlijk maakt 1 stuk muziek ook niet uit, het gaat mij meer om hoe ik de muziek beleef en ik ben er al langer van overtuigd dat garm die heel anders beleeft dan ik.
Ik heb ooit naar electrostaten geluisterd ergens in nijmegen op chord versterkers. en de arcam natuurlijk.
De eindconclusie destijds was dat ik het geheel waterig vond klinken iets wat garm zeker niet vind. Smaken verschillen.
De curves klinken niet waterig, zijn best wel gedefinieerd maar hebben een geheel andere sound/klank dan usher.

Ook heb ik in het verleden naar tannoy td 12 geluisterd en deze speaker vind ik nog steeds mooi, maar ik heb er twijfels over, puur gevoelsmatig, en wat ik niet vergeten ben, madonna nr. 10 het ondertussen beroemde nummer, daar was iets vreemds mee op de tannoy; ze klonk een octaaf te laag. Wel klonk de tannoy mooi ruimtelijk, dat heb ik nu nog niet op de ushers gehoord, weliswaar klinken ze mooi van hoog tot laag, maar de openheid mis ik nog; oorzaak mijn arcam, karel van wenw audio komt nog een keer langs met wat zwaardere versterkers, de arcam heeft zeker bij iets luidere nivo's problemen.
Je hebt nl. als je naar usher luistert een probleem je zet het steeds iets harder omdat alles zeer zuiver blijft klinken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Bijgaand 2 foto's, ja het zijn geen kleine jongens, 137 cm hoog, 85 cm diep.
Ter vergelijk mijn T+A's staan op de 2e foto.
(opgenomen met mijn filmcamera, ik heb geen dig. fotocamera)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rody


graafke


DA BoSS

hoi frank,

Interessant verslag, klinkt alsof je heel gedegen te werk gaat!.
Wel verrassend dat ze zo'n 'beperkte' indruk hebben achtergelaten :o
Als je het hebt over een frans cafe(warm/intiem etc), oordeel je dan niet meer over de set als geheel ipv over de speakers?

mvg,



High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Deleted member

Niet om te prediken omdat ik ze zelf heb maar als je een mooie, natuurlijk klinkende, dynamische, full range luidspreker zoekt ga dan ook zeker eens luisteren naar Von Schweikert bij bijvoorbeeld Sense of Music in Leiden. Hij heeft een aantal modellen staan op het moment. Dit is het merk waar ik zelf ben geeindigd in een soortgelijke zoektocht waarin ook T+A zat.

Succes!  :)

bmateijsen


frank2

@daboss: ja ik probeer gedegen te werk te gaan. Natuurlijk heb ik de curves kritisch beluisterd voor ongveer 1 uur, en ja ze klinken lekker weg. Maar de klankkleur beviel me niet, er waren dingen te horen die ik persoonlijk storend vind hoewel een ander juist zegt dat dat juist zo goed is. Ik heb slechts willen schrijven wat bij mij als eerste opkomt als ik een speaker heb beluisterd, bij de usher was dat eerlijk. Bij de curves intiem, dat wil niet zeggen dat ze een beperkte indruk hebben achtergelaten, maar meer zoals ik dat ervaar, je kunt heerlijk dire straits beluisteren op de curves, het nummer you and your friend met zo'n lekkere gitaar erin welke dan een beetje een gloed heeft vind ik erg mooi, maar bij een symphonie orkest haken ze voor mij af.

@antoine: von schweikert heb ik nooit beluisterd en soory ik ga niet het hele land af om ze te beluisteren. Ik heb wel ergens op het net een test gelezen van een amerikaan die de von schweikert heeft staan en er de grote ushers bij zette. Het eindoordeel was dat sommige muziekstukken beter op een usher klonken en sommige beter op de von schweikert met 1 maar: de von schweikert was aanmerkelijk duurder.

@bjorn: zoals ik al tegen je zei ze zijn groot en nu ze hier op proef staan; ze blijven wel erg groot, maar daar maak ik geen punt van, de eerste conclusies zijn wat klinken ze hier thuis fantastisch je hoort eindelijk bij nummers waar een echt lage bas in zit, hey die zit erindat miste ik dus...

kwam vanmiddag om 18.00 uur thuis, zegt mijn vrouw ik heb muziek geluisterd ze klinken erg goed ik hoor nu voor het eerst alle instrumenten duidelijk en dan die mooie diepe bas....
en dan te bedenken dat de speakers nog steeds achter de arcam hangen welke te licht is.

Ik en nog iemand hier op het forum (Rutt) zijn dus zoekende naar een krachtige versterker welke wel de sound heeft van de arcam (ongeveer tenminste) welke iets minder braaf is wat meer punch geeft.
Monoblokken heeft hij al uitgetest maar die klinken terughoudend dus dat is geen optie meer en de P35  schijnt vlgs hem (hij heeft ook ushers) weer minder strak te klinken.
Potentiele kandidaten:
- audia flight two, - chord, - classe, - accuphase..... verder geen idee
negatieve kandidaten: sphinx en plinius, zij klinken te hard te schreeuwerig, een te kille versterker. (ik heb ze beidden kort mogen beluisteren)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren