Author Topic: Reference Stereo & Surround System by Frank2  (Read 2048809 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline squadra

• HT forum donateur
  • HT forum legend group
  • Trade Count: (+1)
  • Total likes: 28
Re: Reference Stereo & Surround System by Frank2
« Reply #16100 on: November 8, 2019, 17:13:45 »
40-45 is niet genoeg, ze horen 1812 te meten  ;D
It takes no knowledge to read internet reviews, whip out a credit card, and swap in an expensive component with a good story. Follow it up with uncontrolled listening with a pre-existing bias and no actual knowledge to clutter up things, and you have a wonderful story to tell people on the Internet.
NL: Raspberry Pi 3B+ + Allo DigiOne -> Dynaudio AIR15 + BASE12
TH: Raspberry Pi 3B+ + Allo DigiOne -> FiiO Taishan -> JBL LSR308

Offline scrutinizer

• You can hear a difference if you listen.
  • HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 94
  • You can measure it if you try.
« Reply #16101 on: November 8, 2019, 17:16:01 »
40-45 is niet genoeg, ze horen 1812 te meten  ;D
Dan sneuvelt er meer dan tweeters.... ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Offline chansig

• Forever Addicted
  • Trade Count: (+126)
  • Total likes: 1499
  • Doof en slechte set...neem dat mee in wat ik post.
« Reply #16102 on: November 8, 2019, 20:57:24 »
Is een lastige, in ieder geval een systeem waarbij ik bij weergave echt "kippenvel" op mijn armen krijg. De weergave moet mij "emotioneel" raken. En hoe beter een systeem dat kan hoe meer ik het een topsysteem vindt...

Ik denk dat dit meer afhankelijk is van je mentale staat van dat moment en de context waarin je je bevindt. Nooit kippenvel gehad toen je een bepaald nummer hoorde op een autoradio ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, 2 x BK 400 XXlS, 2x Rythmik F12,  Paradigm PW Link,

Offline twani

• Beyond The Elite Upper Class
  • Trade Count: (+42)
  • Total likes: 1369
  • Kabels zijn stom....
« Reply #16103 on: November 8, 2019, 21:32:33 »
Ik denk dat dit meer afhankelijk is van je mentale staat van dat moment en de context waarin je je bevindt. Nooit kippenvel gehad toen je een bepaald nummer hoorde op een autoradio ?

Gr. Hans

Ja maar Hans, dat stadium is dit soort audiofielen al lang voorbij.

Die luisteren vooral naar geluid en niet naar muziek......

Offline eduard

• HT forum donateur
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 24
« Reply #16104 on: November 8, 2019, 21:55:48 »
Kan natuurlijk zijn dat bekabeling van voor eind 2de wereld oorlog veel minder radio isotopen bevat. Geen idee of dat een reden zou kunnen zijn. Onderstaande linkjes verwijzen naar staal maar misschien is dat ook voor koper. Vervolgens maar de vraag of je dit verschil zou kunnen horen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stralingsvrij_staal

http://www.technischwerken.nl/nieuws/vooroorlogs-staal-van-de-zeebodem-bevat-minder-radio-isotopen-dan-jonger-staal/

Offline Tjeb

« Reply #16105 on: November 8, 2019, 21:56:31 »
Ik vind je mening wel heel erg simpel en ik vraag me af of je weleens naar een top systeem hebt geluisterd. Er hebben veel meer factoren invloed op het geluid, het is niet simpel wiskunde met een o of een 1. By the way 1+1 = wiskundig gezien geen 2.....
Natuurlijk is er kabel wat over de top geprijsd is, maar mijn ervaring is dat elke verandering invloed heeft op het geluid. De mantel, afscherming, stekker, kabel, componenten, kast van de apparatuur. Is duur de enige weg? Nee hoor, je kunt heel betaalbaar een topsetje samenstellen. Maar om echt het allerlaatste ergens uit te halen zal je moeten investeren in veel geld. Zie het maar als F1, een heel klein detail zorgt ervoor dat je net even iets sneller gaat als de buurman....

Ik ben ook met kabels in de weer geweest, versterkers op step bandjes, pucks, tuberoling, en noem de tweaks maar op. Maar bij sommige dingen ben ik op een gegeven moment vraagtekens bij gaan zetten, ik heb meegedaan met ABX tests en kwam tot de ontdekking dat het erg moeilijk is om verschillen waar te nemen tussen verschillende setup's.
Alle gasten die ik toen kende hadden last van "audio nervosa"....

Offline twani

• Beyond The Elite Upper Class
  • Trade Count: (+42)
  • Total likes: 1369
  • Kabels zijn stom....
« Reply #16106 on: November 8, 2019, 22:16:15 »
Ik ben ook met kabels in de weer geweest, versterkers op step bandjes, pucks, tuberoling, en noem de tweaks maar op. Maar bij sommige dingen ben ik op een gegeven moment vraagtekens bij gaan zetten, ik heb meegedaan met ABX tests en kwam tot de ontdekking dat het erg moeilijk is om verschillen waar te nemen tussen verschillende setup's.
Alle gasten die ik toen kende hadden last van "audio nervosa"....

ABX is dan ook hét vaccin tegen die onzin.

Online RalphH

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 192
« Reply #16107 on: November 9, 2019, 01:35:58 »
En zeesterren
Marantz SR6011 + Rotel RB1090 & HK Citation 7.1 / Tannoy S10 , 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ / Epson TW5500 / Lumene 106" / HTPC met ATI RX 560, BD en Kodi
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Offline Tjeb

« Reply #16108 on: November 9, 2019, 05:09:03 »
ABX is dan ook hét vaccin tegen die onzin.

Ik zou het dan ook weer geen onzin noemen, er zijn volsstammen die er baat bij hebben.
Dat is toch prima? Ik begin wat jeuk te krijgen als er tecnische verklaringen gegeven worden die voor mij niet helemaal te rijmen zijn met de werkelijkheid of met uitspraken dat je wel een topset moet hebben om het te horen.

Het vervelende is dat een kabelaar nooit klaar is en altijd met het knagende gevoel loopt dat dat ene kabeltje welke budget technisch net niet haalbaar is beter zal zijn dan wat er nu aan de set hangt....

Offline pieper

• HT forum donateur
  • full member
  • Total likes: 65
  • Een reboot in de morgen is een dag zonder zorgen
« Reply #16109 on: November 9, 2019, 07:18:37 »
Tja, waarom zouden al die mensen in de wereld er zoveel geld voor over hebben? Een setje Western Electric luidsprekerkabels uit die periode is onbetaalbaar geworden. Het ziet er niet uit, het zal chemisch precies dezelfde stof zijn en toch wordt er grof geld voor neergelegd. Alleen maar omdat men "zegt" dat het goed klinkt? Ik kan het me niet voorstellen. En ja, ik weet het meten met je oren is absoluut onmogelijk, maar als ik naar iets luister wat zoveel mooier speelt als ik ooit gehoord heb dan vind ik meten niet meer zo belangrijk. En, ja dat is een mening.....voor veel medeluisteraars een feit...

Er zijn er nog veel meer die dat er zeker niet voor over hebben en het ook niet horen, dat betekent volgens je eigen logica dat er dus geen verschil is. Dit natuurlijk een onzin argument maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, in de audio wereld lopen genoeg gekken rond die totaal belachelijke bedragen neerleggen voor zweverige tweaks maar dat is geen bewijs dat het werkt.
Ik vind het ook prima, maar breng het niet als een feit want dat is het gewoon niet.
« Last Edit: November 9, 2019, 07:30:48 by pieper »
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Offline Pjotr27

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+18)
  • Total likes: 95
  • Sun Audio, the best in the world!
« Reply #16110 on: November 9, 2019, 07:30:53 »
Er zijn er nog veel meer die dat er zeker niet voor over hebben en het ook niet horen, dat betekent volgens je eigen logica dat er dus geen verschil is.

Tja, als je zo graag het laatste woord wilt, prima. Jammer dat op dit forum zoveel discussies door een aantal mensen compleet om zeep wordt geholpen. Het zorgt er in ieder geval voor dat veel mensen niets meer posten. Goed gedaan!
Musical Affairs Grand Crescendo luidsprekers,  Thorens Jubilee 147,  47 labs 4715/4716, Devialet Expert 200,  Vicol luidsprekerkabels, Audioquest Diamond Usb, AudioQuest Niagara 1000, Aurel Bryan field coil speakers, WLM Stella monitor, AudioQuest Dragonfly RED, M-Way netkabels, MacBook Pro.

Offline pieper

• HT forum donateur
  • full member
« Reply #16111 on: November 9, 2019, 07:53:57 »
Tja, als je zo graag het laatste woord wilt, prima. Jammer dat op dit forum zoveel discussies door een aantal mensen compleet om zeep wordt geholpen. Het zorgt er in ieder geval voor dat veel mensen niets meer posten. Goed gedaan!

Je komt zelf met het argument ik laat alleen zien dat het argument onzin is. en dan beschuldig je mij van het kapot maken van de discussie, je kruipt nu een slachtofferrol in dat is een discussie kapot maken. Je kunt gewoon niet hardmaken dat er verschillen zijn meer niet.

Offline TabCam

• HT forum legend group
  • Total likes: 259
  • Keep Calm & Enjoy the Music
« Reply #16112 on: November 9, 2019, 08:12:56 »
Het punt is juist dat het bij dat soort toepassingen wel meetbaar is, bij het verschil in kabels blijkt dit niet meetbaar te zijn.
Nelson Pass heeft er dit artikel over geschreven. En het is dus echt wel meetbaar, maar hoeveel effect het heeft hangt erg af van de set.
Usher Mini Dancer 2 DMD mkII, UsherX-616 Center, Usher 718, Arcam 550
Chord Hugo, NVidia Shield TV LG 950v

Offline Contour

« Reply #16113 on: November 9, 2019, 08:16:03 »
Hallo Pjotr,

Gewoon niet meer op reageren en blij zijn dat je zelf wel dit soort verschillen kunt horen, zo kun je je set namelijk tunen naar een echt high-end geluid.

Het lijkt me persoonlijk echt een ramp als je van metingen en anderen afhankelijk bent om te vertellen dat je set goed klinkt.

Groetjes Walter

Offline Tjeb

« Reply #16114 on: November 9, 2019, 08:37:37 »
.

Verwijderd ivm kapen van Frank zijn topic....

Sorry Frank, liet me even gaan..
« Last Edit: November 9, 2019, 08:44:56 by Tjeb »

Offline pieper

• HT forum donateur
  • full member
« Reply #16115 on: November 9, 2019, 08:43:59 »
Hallo Pjotr,

Gewoon niet meer op reageren en blij zijn dat je zelf wel dit soort verschillen kunt horen, zo kun je je set namelijk tunen naar een echt high-end geluid.

Het lijkt me persoonlijk echt een ramp als je van metingen en anderen afhankelijk bent om te vertellen dat je set goed klinkt.

Groetjes Walter

Dit heeft niets met een set te maken maar puur verschillen in kabels, ik ken Pjotr zijn set niet en heb daar dan ook geen mening over en als Pjotr verschillen hoort respecteer ik dat want dat zal ik niet kunnen weerleggen.
En als je het zo nodig vind om een trap onder water te geven zorg dan dat je snapt waar het over gaat Pjotr luistert naar anderen om zijn mening over kabels te vormen

"Tja, waarom zouden al die mensen in de wereld er zoveel geld voor over hebben?"

Offline xlr8

« Reply #16116 on: November 9, 2019, 08:49:54 »
Nelson Pass heeft er dit artikel over geschreven. En het is dus echt wel meetbaar, maar hoeveel effect het heeft hangt erg af van de set.

Kan je nagaan, initiële perspublicaties uit 1980 welke zijn hergebruikt in 1998 en anno nu worden gestaafd, onze voorvaderen der hifi prehistorie bevestigden al dat cables matter :)

Offline chansig

• Forever Addicted
  • Trade Count: (+126)
  • Total likes: 1499
  • Doof en slechte set...neem dat mee in wat ik post.
« Reply #16117 on: November 9, 2019, 09:45:43 »
He wordt het toch allemaal weer wat vervelend. In mijn zandbak (topic) overigens alle ruimte om door te gaan hoor.  :D

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, 2 x BK 400 XXlS, 2x Rythmik F12,  Paradigm PW Link,

Offline doorofnight

• Total likes: 271
  • Weest allen vrolijk en blij, hup hup hup ook Gij
« Reply #16118 on: November 9, 2019, 10:28:10 »

Bevinden de meetbare verschillen zich niet buiten het door de mens hoorbare spectrum?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Lyngdorf TDAI 2170 +SDA2400, DALI Euphonia MS4, 4X JL Audio E112 subwoofers, Daphile Intel-NUC SSD streamer, MiniDSP2x4HD

Offline Tjeb

« Reply #16119 on: November 9, 2019, 11:07:15 »
Sorry Frank, kan het toch niet laten...

Ik vraag me af of het onderzoek goed gelezen is...
Het stuk is eigenlijk als de bijbel, koran, thoran en multi interpretabel ik lees bijvoorbeeld een stukje als dit:

Subtle differences between cable types become more dramatic with increasing length and shrink toward zero as the cable gets shorter; thus the audiophile whose amplifiers sit close to his speakers need be less concerned than he whose cables are 40 feet long.

Met andere woorden......
P.s. Een Foot is 30 cm
« Last Edit: November 9, 2019, 11:09:57 by Tjeb »

Offline Xander32

• HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+16)
  • Total likes: 217
  • Pluk de dag voor je in een vaas eindigt !
    • Sander's Stereo Site
« Reply #16120 on: November 9, 2019, 11:07:51 »
Is het daarentegen te bewijzen dat het niet werkt, dat het individu geen hoorbaar verschil zal ervaren 🤔

Er zijn er nog veel meer die dat er zeker niet voor over hebben en het ook niet horen, dat betekent volgens je eigen logica dat er dus geen verschil is. Dit natuurlijk een onzin argument maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, in de audio wereld lopen genoeg gekken rond die totaal belachelijke bedragen neerleggen voor zweverige tweaks maar dat is geen bewijs dat het werkt.
Ik vind het ook prima, maar breng het niet als een feit want dat is het gewoon niet.
Tannoy Kensington SE  ||  Marantz PM11 s3  ||  Marantz NA11 s1  ||  Audiolab 6000 CDT
B&W P9 Signature  ||  Marantz HD-DAC1  ||  Bluesound Node 2

Offline Tjeb

« Reply #16121 on: November 9, 2019, 11:11:21 »
Dat is meerdere malen gedaan met ABX testen, maar dan komen er allerhande spreuken dat deze test niet werkt....

Offline TabCam

• HT forum legend group
  • Total likes: 259
  • Keep Calm & Enjoy the Music
« Reply #16122 on: November 9, 2019, 11:15:00 »
Je komt zelf met het argument ik laat alleen zien dat het argument onzin is. en dan beschuldig je mij van het kapot maken van de discussie, je kruipt nu een slachtofferrol in dat is een discussie kapot maken. Je kunt gewoon niet hardmaken dat er verschillen zijn meer niet.
Ben je een elektrotechnicus, audio-ingineeur of baseer jij je, net als de meesten, op wat je leest en hebt ervaren? Of heb je ooit zelf al aan kabels gemeten? Ik niet, dus ik zal het moeten doen met mijn opleiding, ervaring en hoe betrouwbaar zijn de websites die er over schrijven moeten doen. Hier een leuk artikel over het meetbaar zijn van kabels!

Het zo stellig zijn dat het niet meetbaar is of dat het in ABX testen niks laten zien, tja dat is een andere discussie, het is meetbaar en dat het in luistertesten erg lastig vast te stellen blijkt betekent niet dat het er niet is. Het gebruik van dat argument maakt mijns inziens de discussie dood kan worden geslagen. En niet klagen als iemand in de slachtofferrol vervalt, je hakt zelf met de botte bijl, dan kan je dat soort reacties verwachten!
Usher Mini Dancer 2 DMD mkII, UsherX-616 Center, Usher 718, Arcam 550
Chord Hugo, NVidia Shield TV LG 950v

Offline Tjeb

« Reply #16123 on: November 9, 2019, 11:23:05 »
Ik kan je alleen mijn ervaringen vertellen op dit gebied, zoals eerder beschreven was ik zelf ook met kabeltjes in de weer, carbon, zilver interlinks, multi strand speaker kabels, klooien met voedingskabels, testjes tussen automaat en pasco’s.
Ik was voor het blindtesten van luidspreker kabels stellig overtuigd van hoorbare verschillen en verdedigde de hele kabel religie met vuur en zwaard...
Tijdens het testje bleken mijn ideeen toch wat sterk en zakte mijn stellige uitspraken redelijk door het ijs...

Offline HuubF

• Trade Count: (+24)
  • Total likes: 278
  • Meten is weten, experimenteren is leren.
« Reply #16124 on: November 9, 2019, 11:23:51 »
Na de 2 nieuwe stroomkabels, het nieuwe degelijke stekkerblok en het net-iets-betere Atlas interlinkje naar de subwoofer een nachtje te hebben laten inspelen vanochtend vol verwachting weer gauw luisteren!

Geweldig wat een paar kabeltjes kunnen doen.  :worship:
Mac Mini (I5, 16gb, 1tb SSD), Mytek Brooklyn Dac+ dac/vv met SBooster, CineMax18 actief sub/sat systeem, Roon met Tidal, Cisco TV tuner, Audioquest Coffee (digitaal) en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)