Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

oud_account_1

40-45 is niet genoeg, ze horen 1812 te meten  ;D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

scrutinizer

Quote from: squadra on November  8, 2019, 17:13:45
40-45 is niet genoeg, ze horen 1812 te meten  ;D
Dan sneuvelt er meer dan tweeters.... ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Quote from: Pjotr27 on November  8, 2019, 15:51:46
Is een lastige, in ieder geval een systeem waarbij ik bij weergave echt "kippenvel" op mijn armen krijg. De weergave moet mij "emotioneel" raken. En hoe beter een systeem dat kan hoe meer ik het een topsysteem vindt...


Ik denk dat dit meer afhankelijk is van je mentale staat van dat moment en de context waarin je je bevindt. Nooit kippenvel gehad toen je een bepaald nummer hoorde op een autoradio ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: chansig on November  8, 2019, 20:57:24
Ik denk dat dit meer afhankelijk is van je mentale staat van dat moment en de context waarin je je bevindt. Nooit kippenvel gehad toen je een bepaald nummer hoorde op een autoradio ?

Gr. Hans

Ja maar Hans, dat stadium is dit soort audiofielen al lang voorbij.

Die luisteren vooral naar geluid en niet naar muziek......

eduard

Kan natuurlijk zijn dat bekabeling van voor eind 2de wereld oorlog veel minder radio isotopen bevat. Geen idee of dat een reden zou kunnen zijn. Onderstaande linkjes verwijzen naar staal maar misschien is dat ook voor koper. Vervolgens maar de vraag of je dit verschil zou kunnen horen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stralingsvrij_staal

http://www.technischwerken.nl/nieuws/vooroorlogs-staal-van-de-zeebodem-bevat-minder-radio-isotopen-dan-jonger-staal/

Tjeb

Quote from: Pjotr27 on November  8, 2019, 15:29:21
Ik vind je mening wel heel erg simpel en ik vraag me af of je weleens naar een top systeem hebt geluisterd. Er hebben veel meer factoren invloed op het geluid, het is niet simpel wiskunde met een o of een 1. By the way 1+1 = wiskundig gezien geen 2.....
Natuurlijk is er kabel wat over de top geprijsd is, maar mijn ervaring is dat elke verandering invloed heeft op het geluid. De mantel, afscherming, stekker, kabel, componenten, kast van de apparatuur. Is duur de enige weg? Nee hoor, je kunt heel betaalbaar een topsetje samenstellen. Maar om echt het allerlaatste ergens uit te halen zal je moeten investeren in veel geld. Zie het maar als F1, een heel klein detail zorgt ervoor dat je net even iets sneller gaat als de buurman....

Ik ben ook met kabels in de weer geweest, versterkers op step bandjes, pucks, tuberoling, en noem de tweaks maar op. Maar bij sommige dingen ben ik op een gegeven moment vraagtekens bij gaan zetten, ik heb meegedaan met ABX tests en kwam tot de ontdekking dat het erg moeilijk is om verschillen waar te nemen tussen verschillende setup's.
Alle gasten die ik toen kende hadden last van "audio nervosa"....

twani

Quote from: Tjeb on November  8, 2019, 21:56:31
Ik ben ook met kabels in de weer geweest, versterkers op step bandjes, pucks, tuberoling, en noem de tweaks maar op. Maar bij sommige dingen ben ik op een gegeven moment vraagtekens bij gaan zetten, ik heb meegedaan met ABX tests en kwam tot de ontdekking dat het erg moeilijk is om verschillen waar te nemen tussen verschillende setup's.
Alle gasten die ik toen kende hadden last van "audio nervosa"....

ABX is dan ook hét vaccin tegen die onzin.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tjeb

Quote from: twani on November  8, 2019, 22:16:15
ABX is dan ook hét vaccin tegen die onzin.

Ik zou het dan ook weer geen onzin noemen, er zijn volsstammen die er baat bij hebben.
Dat is toch prima? Ik begin wat jeuk te krijgen als er tecnische verklaringen gegeven worden die voor mij niet helemaal te rijmen zijn met de werkelijkheid of met uitspraken dat je wel een topset moet hebben om het te horen.

Het vervelende is dat een kabelaar nooit klaar is en altijd met het knagende gevoel loopt dat dat ene kabeltje welke budget technisch net niet haalbaar is beter zal zijn dan wat er nu aan de set hangt....

pieper

#16109
Quote from: Pjotr27 on November  8, 2019, 16:15:13
Tja, waarom zouden al die mensen in de wereld er zoveel geld voor over hebben? Een setje Western Electric luidsprekerkabels uit die periode is onbetaalbaar geworden. Het ziet er niet uit, het zal chemisch precies dezelfde stof zijn en toch wordt er grof geld voor neergelegd. Alleen maar omdat men "zegt" dat het goed klinkt? Ik kan het me niet voorstellen. En ja, ik weet het meten met je oren is absoluut onmogelijk, maar als ik naar iets luister wat zoveel mooier speelt als ik ooit gehoord heb dan vind ik meten niet meer zo belangrijk. En, ja dat is een mening.....voor veel medeluisteraars een feit...

Er zijn er nog veel meer die dat er zeker niet voor over hebben en het ook niet horen, dat betekent volgens je eigen logica dat er dus geen verschil is. Dit natuurlijk een onzin argument maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, in de audio wereld lopen genoeg gekken rond die totaal belachelijke bedragen neerleggen voor zweverige tweaks maar dat is geen bewijs dat het werkt.
Ik vind het ook prima, maar breng het niet als een feit want dat is het gewoon niet.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Pjotr27

Quote from: pieper on November  9, 2019, 07:18:37
Er zijn er nog veel meer die dat er zeker niet voor over hebben en het ook niet horen, dat betekent volgens je eigen logica dat er dus geen verschil is.

Tja, als je zo graag het laatste woord wilt, prima. Jammer dat op dit forum zoveel discussies door een aantal mensen compleet om zeep wordt geholpen. Het zorgt er in ieder geval voor dat veel mensen niets meer posten. Goed gedaan!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

pieper

Quote from: Pjotr27 on November  9, 2019, 07:30:53
Tja, als je zo graag het laatste woord wilt, prima. Jammer dat op dit forum zoveel discussies door een aantal mensen compleet om zeep wordt geholpen. Het zorgt er in ieder geval voor dat veel mensen niets meer posten. Goed gedaan!

Je komt zelf met het argument ik laat alleen zien dat het argument onzin is. en dan beschuldig je mij van het kapot maken van de discussie, je kruipt nu een slachtofferrol in dat is een discussie kapot maken. Je kunt gewoon niet hardmaken dat er verschillen zijn meer niet.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Tabcam

Quote from: Arcenon on November  8, 2019, 15:37:19
Het punt is juist dat het bij dat soort toepassingen wel meetbaar is, bij het verschil in kabels blijkt dit niet meetbaar te zijn.
Nelson Pass heeft er dit artikel over geschreven. En het is dus echt wel meetbaar, maar hoeveel effect het heeft hangt erg af van de set.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Hallo Pjotr,

Gewoon niet meer op reageren en blij zijn dat je zelf wel dit soort verschillen kunt horen, zo kun je je set namelijk tunen naar een echt high-end geluid.

Het lijkt me persoonlijk echt een ramp als je van metingen en anderen afhankelijk bent om te vertellen dat je set goed klinkt.

Groetjes Walter

Tjeb

#16114
.

Verwijderd ivm kapen van Frank zijn topic....

Sorry Frank, liet me even gaan..

pieper

Quote from: Contour on November  9, 2019, 08:16:03
Hallo Pjotr,

Gewoon niet meer op reageren en blij zijn dat je zelf wel dit soort verschillen kunt horen, zo kun je je set namelijk tunen naar een echt high-end geluid.

Het lijkt me persoonlijk echt een ramp als je van metingen en anderen afhankelijk bent om te vertellen dat je set goed klinkt.

Groetjes Walter

Dit heeft niets met een set te maken maar puur verschillen in kabels, ik ken Pjotr zijn set niet en heb daar dan ook geen mening over en als Pjotr verschillen hoort respecteer ik dat want dat zal ik niet kunnen weerleggen.
En als je het zo nodig vind om een trap onder water te geven zorg dan dat je snapt waar het over gaat Pjotr luistert naar anderen om zijn mening over kabels te vormen

"Tja, waarom zouden al die mensen in de wereld er zoveel geld voor over hebben?"
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

xlr8

Quote from: TabCam on November  9, 2019, 08:12:56
Nelson Pass heeft er dit artikel over geschreven. En het is dus echt wel meetbaar, maar hoeveel effect het heeft hangt erg af van de set.

Kan je nagaan, initiële perspublicaties uit 1980 welke zijn hergebruikt in 1998 en anno nu worden gestaafd, onze voorvaderen der hifi prehistorie bevestigden al dat cables matter :)

chansig

He wordt het toch allemaal weer wat vervelend. In mijn zandbak (topic) overigens alle ruimte om door te gaan hoor.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: TabCam on November  9, 2019, 08:12:56
Nelson Pass heeft er dit artikel over geschreven. En het is dus echt wel meetbaar, maar hoeveel effect het heeft hangt erg af van de set.

Bevinden de meetbare verschillen zich niet buiten het door de mens hoorbare spectrum?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tjeb

#16119
Sorry Frank, kan het toch niet laten...

Ik vraag me af of het onderzoek goed gelezen is...
Het stuk is eigenlijk als de bijbel, koran, thoran en multi interpretabel ik lees bijvoorbeeld een stukje als dit:

QuoteSubtle differences between cable types become more dramatic with increasing length and shrink toward zero as the cable gets shorter; thus the audiophile whose amplifiers sit close to his speakers need be less concerned than he whose cables are 40 feet long.

Met andere woorden......
P.s. Een Foot is 30 cm

Xander32

Is het daarentegen te bewijzen dat het niet werkt, dat het individu geen hoorbaar verschil zal ervaren 🤔

Quote from: pieper on November  9, 2019, 07:18:37
Er zijn er nog veel meer die dat er zeker niet voor over hebben en het ook niet horen, dat betekent volgens je eigen logica dat er dus geen verschil is. Dit natuurlijk een onzin argument maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, in de audio wereld lopen genoeg gekken rond die totaal belachelijke bedragen neerleggen voor zweverige tweaks maar dat is geen bewijs dat het werkt.
Ik vind het ook prima, maar breng het niet als een feit want dat is het gewoon niet.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Tjeb

Dat is meerdere malen gedaan met ABX testen, maar dan komen er allerhande spreuken dat deze test niet werkt....

Tabcam

Quote from: pieper on November  9, 2019, 07:53:57
Je komt zelf met het argument ik laat alleen zien dat het argument onzin is. en dan beschuldig je mij van het kapot maken van de discussie, je kruipt nu een slachtofferrol in dat is een discussie kapot maken. Je kunt gewoon niet hardmaken dat er verschillen zijn meer niet.
Ben je een elektrotechnicus, audio-ingineeur of baseer jij je, net als de meesten, op wat je leest en hebt ervaren? Of heb je ooit zelf al aan kabels gemeten? Ik niet, dus ik zal het moeten doen met mijn opleiding, ervaring en hoe betrouwbaar zijn de websites die er over schrijven moeten doen. Hier een leuk artikel over het meetbaar zijn van kabels!

Het zo stellig zijn dat het niet meetbaar is of dat het in ABX testen niks laten zien, tja dat is een andere discussie, het is meetbaar en dat het in luistertesten erg lastig vast te stellen blijkt betekent niet dat het er niet is. Het gebruik van dat argument maakt mijns inziens de discussie dood kan worden geslagen. En niet klagen als iemand in de slachtofferrol vervalt, je hakt zelf met de botte bijl, dan kan je dat soort reacties verwachten!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tjeb

Ik kan je alleen mijn ervaringen vertellen op dit gebied, zoals eerder beschreven was ik zelf ook met kabeltjes in de weer, carbon, zilver interlinks, multi strand speaker kabels, klooien met voedingskabels, testjes tussen automaat en pasco's.
Ik was voor het blindtesten van luidspreker kabels stellig overtuigd van hoorbare verschillen en verdedigde de hele kabel religie met vuur en zwaard...
Tijdens het testje bleken mijn ideeen toch wat sterk en zakte mijn stellige uitspraken redelijk door het ijs...

HuubF

Na de 2 nieuwe stroomkabels, het nieuwe degelijke stekkerblok en het net-iets-betere Atlas interlinkje naar de subwoofer een nachtje te hebben laten inspelen vanochtend vol verwachting weer gauw luisteren!

Geweldig wat een paar kabeltjes kunnen doen.  :worship:
Roon Rock server, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas Mavros, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)