Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 15 Guests are viewing this topic.

pieper

Quote from: Pjotr27 on November  8, 2019, 15:29:21
Ik vind je mening wel heel erg simpel en ik vraag me af of je weleens naar een top systeem hebt geluisterd. Er hebben veel meer factoren invloed op het geluid, het is niet simpel wiskunde met een o of een 1. By the way 1+1 = wiskundig gezien geen 2.....
Natuurlijk is er kabel wat over de top geprijsd is, maar mijn ervaring is dat elke verandering invloed heeft op het geluid. De mantel, afscherming, stekker, kabel, componenten, kast van de apparatuur. Is duur de enige weg? Nee hoor, je kunt heel betaalbaar een topsetje samenstellen. Maar om echt het allerlaatste ergens uit te halen zal je moeten investeren in veel geld. Zie het maar als F1, een heel klein detail zorgt ervoor dat je net even iets sneller gaat als de buurman....

Tja alleen is het in de F1 allemaal wel meetbaar.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Pjotr27

Quote from: pieper on November  8, 2019, 15:40:21
Tja alleen is het in de F1 allemaal wel meetbaar.

Wellicht is dat ook in de audiowereld maar slagen we er niet in om het te meten....Er wordt nauwelijks in nieuwe meetmethoden geïnvesteerd....
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

chansig

#16077
En de vraag die bij mij oppopt wat is een topsysteem?
Ws zullen de definities verschillen omdat de uitgangspunten verschillend zijn. Mij zal je niet horen zeggen dat systeem a van persoon b verschillen kan weergeven omdat persoon b de verschillen hoort. Andersom is het een argument voor persoon b over het systeem van persoon c dat systeem d van persoon c de verschillen niet kan weergeven omdat persoon c de verschillen niet zegt te horen.

Snapt u het nog... :D

Maar ieder zijn ding.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

#16078
Quote from: Arcenon on November  8, 2019, 15:37:19
Het punt is juist dat het bij dat soort toepassingen wel meetbaar is, bij het verschil in kabels blijkt dit niet meetbaar te zijn.

Moderne hifi apparatuur, mits niet kaduuk en correct ontworpen en deugdelijk aangesloten, presteert zo goed dat alle minimale verschillen, als ze al te meten zijn, ruimschoots onder de grens zitten van waar je nog wat verschil zou kunnen horen.

:clapping:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

pieper

#16079
Quote from: Pjotr27 on November  8, 2019, 15:43:42
Wellicht is dat ook in de audiowereld maar slagen we er niet in om het te meten....Er wordt nauwelijks in nieuwe meetmethoden geïnvesteerd....

om 2x een meter van hetzelfde koper met een ander merkje en prijs te meten hoef je nou niet echt hele dure methoden te ontwikkelen.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Pjotr27

#16080
Quote from: pieper on November  8, 2019, 15:47:53
om 2x een meter van hetzelfde koper met een ander merkje en prijs hoef je nou niet echt hele dure methoden te ontwikkelen.

Ja daar ben ik het mee eens, maar het blijft toch raar dat een stukje koper uit de 2e wereldoorlog veel beter klinkt als een stukje koper uit de huidige productielijnen....

QuoteEn de vraag die bij mij oppopt wat is een topsysteem?
Ws zullen de definities verschillen omdat de uitgangspunten verschillend zijn. Mij zal je niet horen zeggen dat systeem a van persoon b verschillen kan weergeven omdat persoon b de verschillen hoort. Andersom is het een argument voor persoon b over het systeem van persoon c dat systeem d van persoon c de verschillen niet kan weergeven omdat persoon c de verschillen niet zegt te horen.

Is een lastige, in ieder geval een systeem waarbij ik bij weergave echt "kippenvel" op mijn armen krijg. De weergave moet mij "emotioneel" raken. En hoe beter een systeem dat kan hoe meer ik het een topsysteem vindt...

We zitten trouwens wel een beetje het draadje van Frank2 te verzieken....ik stop dus de discussie hier...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Maro

Heh heh, het heeft weer even geduurd maar de :popcorn: kan weer uit de kast.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

pieper

Quote from: Pjotr27 on November  8, 2019, 15:51:46
Ja daar ben ik het mee eens, maar het blijft toch raar dat een stukje koper uit de 2e wereldoorlog veel beter klinkt als een stukje koper uit de huidige productielijnen....

Is een lastige, in ieder geval een systeem waarbij ik bij weergave echt "kippenvel" op mijn armen krijg. De weergave moet mij "emotioneel" raken. En hoe beter een systeem dat kan hoe meer ik het een topsysteem vindt...

Kijk en daar ga je de fout in waar haal je vandaan dat dat koper uit de 2e wereld oorlog beter klinkt dat is een mening en geen feit. laat maar eens meet resultaten zien dan want gemeten met oren is nogal onbetrouwbaar. en is het dan ook chemisch de zelfde stof?
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

chansig

Ach...zolang er niet vervelend gedaan wordt is er toch weinig aan de hand.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Arcenon

#16084
Quote from: Pjotr27 on November  8, 2019, 15:43:42
Wellicht is dat ook in de audiowereld maar slagen we er niet in om het te meten....Er wordt nauwelijks in nieuwe meetmethoden geïnvesteerd....

Het feit dat een eventuele nog uit te vinden objectieve meting 'wellicht' een minimale discrepantie kan laten zien maakt het dat het naar mijn mening verstrekt zinloos is om te investeren in over de top kabels (met name die in het digitale domein), overigens nog niet uitgesloten dat die nader te bepalen afwijking dan ook nog eens 'negatief' kan uitvallen t.o.v. een 'neutrale kabel' wat dat dan ook zou mogen zijn...
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

HuubF

Quote from: pieper on November  8, 2019, 15:55:26
Kijk en daar ga je de fout in waar haal je vandaan dat dat koper uit de 2e wereld oorlog beter klinkt dat is een mening en geen feit. laat maar eens meet resultaten zien dan want gemeten met oren is nogal onbetrouwbaar. en is het dan ook chemisch de zelfde stof?

Meten met je oren is reuze onbetrouwbaar. Jammer genoeg is het de enige manier om te bepalen of je geluid mooi vindt klinken.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Klopt Huub, je oren zijn de beste graadmeter. Daar kunnen metingen iets aan bijdragen maar zijn niet zaligmakend
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Vergeet de ogen ajb niet in dit schijnbare gegeven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

De ogen, ja daarmee kijk je of je meting recht is, dan klinkt het goed, en anders nog een subwoofer erbij.

Pjotr27

Quote from: pieper on November  8, 2019, 15:55:26
Kijk en daar ga je de fout in waar haal je vandaan dat dat koper uit de 2e wereld oorlog beter klinkt dat is een mening en geen feit. laat maar eens meet resultaten zien dan want gemeten met oren is nogal onbetrouwbaar. en is het dan ook chemisch de zelfde stof?
Quote from: pieper on November  8, 2019, 15:55:26
Kijk en daar ga je de fout in waar haal je vandaan dat dat koper uit de 2e wereld oorlog beter klinkt dat is een mening en geen feit. laat maar eens meet resultaten zien dan want gemeten met oren is nogal onbetrouwbaar. en is het dan ook chemisch de zelfde stof?

Tja, waarom zouden al die mensen in de wereld er zoveel geld voor over hebben? Een setje Western Electric luidsprekerkabels uit die periode is onbetaalbaar geworden. Het ziet er niet uit, het zal chemisch precies dezelfde stof zijn en toch wordt er grof geld voor neergelegd. Alleen maar omdat men "zegt" dat het goed klinkt? Ik kan het me niet voorstellen. En ja, ik weet het meten met je oren is absoluut onmogelijk, maar als ik naar iets luister wat zoveel mooier speelt als ik ooit gehoord heb dan vind ik meten niet meer zo belangrijk. En, ja dat is een mening.....voor veel medeluisteraars een feit...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

HuubF

Quote from: chansig on November  8, 2019, 16:05:22
Vergeet de ogen ajb niet in dit schijnbare gegeven.

Gr. Hans

Klopt, alles wat Naim maakt klinkt hetzelfde want ziet er eender uit.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

i2Paq

Quote from: chansig on November  8, 2019, 16:05:22
Vergeet de ogen ajb niet in dit schijnbare gegeven.

Gr. Hans

En het Wishful thinking.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Contour

Die WE kabel is vertind koper, Duelund levert nu een moderne versie hiervan.

chansig

Quote from: HuubF on November  8, 2019, 16:15:27
Klopt, alles wat Naim maakt klinkt hetzelfde want ziet er eender uit.

Jij zegt het. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

#16094
Blijft me verbazen over dooddoeners in deze zoals ieder zijn meug.... ::)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

twani

40-45 kabels klinken hier ook het beste.....

scrutinizer

#16096
Quote from: twani on November  8, 2019, 16:49:32
40-45 kabels klinken hier ook het beste.....

Startkabels voor pantservoertuigen.. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Jumping Jack

Ik heb er van net voor de Franse revolutie. Enkel geschikt voor audio dus, niet voor verlichting...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

twani

Quote from: Jumping Jack on November  8, 2019, 16:56:12
Ik heb er van net voor de Franse revolutie. Enkel geschikt voor audio dus, niet voor verlichting...

Maakt niet uit..

Zolang t maar oorlogsbekabeling is.

scrutinizer

#16099
Quote from: twani on November  8, 2019, 17:06:31
Maakt niet uit..

Zolang t maar oorlogsbekabeling is.

Jep!....Zijn wel de perioden die de kabel zo hun karakteristieke eigenschap geven.
Wel jammer dat ze gehavend zijn en daardoor geen streling voor het oog. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....