Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted Member 2

Beste Frank,

Allereerst voor jou en voor Anita een heel mooi nieuw jaar toegewenst met de rust om te genieten van en via je set.
Ook de bezoekers van dit topic wens ik een goed, gezond en luisterrijk 2014.

Ik las in de recente postings van je wel een paar dingen die mij wat verbaasden, mogelijk omdat je de eigenschappen en prestaties van een aantal door jou genoemde componenten niet (goed) kent.

De Marantz NA11 is een streamer met een ingebouwde dac die het niveau van bijvoorbeeld Meridian, Naim en Linn streamers ten minste evenaart en zelfs overtreft. Het is en blijft een kwestie van smaak of je de sound net zo waardeert.
Een zelfde verhaal geldt voor de Touch met een goede kwaliteit dac. Jouw Anthem met de daarin opgenomen dac en streamer zal heel wat moeite hebben om de kwaliteit van het geluid zelfs maar te evenaren. Ook hier geldt uiteraard weer dat het een kwestie van smaak en prioriteiten is.

Om misverstanden die ik lees in de recente postings weg te nemen:
Op verzoek van Frank heb ik getest of de Touch vlot en probleemloos werkt met een direct via usb aangesloten harddisk.
De test heb ik gedaan met een harddisk van 500Gb en een van 2 Tb.
De harddisk van 2 Tb was geheel gevuld met muziek-files en de schijf van 500Gb met 150Gb muziek-files. De 2Tb harddisk is urenlang aan het indexeren geweest en gaf tot drie keer toe een foutmelding. Datzelfde gebeurde ook met de 500Gb schijf.
Mijn conclusie was dat de Touch niet overweg kan met via usb aangesloten harddisk. Een op de usb van de Touch aangesloten usb-stick van 32Gb speelde wel probleemloos met de Touch. Ook een Nas met 6 schijven van 2Tb werkt probleemloos samen met de Touch.
Je merkt wel dat de omvang van de muziekcollectie oorzaak is van af en toe wat "stroperigheid" bij het selecteren van een muziekmap. De energiebesparende instelling van de nas zal wellicht daar invloed op hebben. Voor mij als gebruiker is het bedieningscomfort ondanks de genoemde "stroperigheid" volkomen acceptabel.

Gr
Henk




Xander32

... dat van een externe hardeschijf middels usb aan een SBT was m.i. al een gegeven, meermaals in tests en (gebruikers-)reviews aangegeven.

Betreft de muziekkwaliteit en het bedieningsgemak kan ik het alleen maar met jou eens zijn. Dat terwijl ik hier zelf nog een "houtje-touwtje" streaming setup heb staan (een NAS staat voor de komende maanden op de wishlist).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

rovinggecko

Quote from: Onder013 on January  1, 2014, 10:51:56
Op verzoek van Frank heb ik getest of de Touch vlot en probleemloos werkt met een direct via usb aangesloten harddisk.
Mijn conclusie was dat de Touch niet overweg kan met via usb aangesloten harddisk. Een op de usb van de Touch aangesloten usb-stick van 32Gb speelde wel probleemloos
Volgens mij is dit een bekend gegeven voor een Touch. Die werkt prima met Logitech Medie Server (LMS) op een NAS of met mysqueezebox.com als bronnen, maar een dikke harddisk is niet echt een optie. Een beetje als de tour de france willen doen met zijwieltjes.

De NAS scant op de achtergrond, normaal gesproken eenmalig alles ('s nachts ofzo). Een rescan duurt op mijn NAS 1:15 min met 4500 tracks in de index. Kan je op wachten als je een nieuwe CD toevoegd.

Vwb selecteren van muziek, dat kan natuurlijk via de device zelf, maar gaat vele malen efficienter met bijvoorbeeld iPeng op een ipad.

Een audiofiele(re) setup van een SBT bestaat volgens mij uit:
- NAS met LMS (dat kan bv op een Synology als standard package geinstalleerd worden, uitermate eenvoudig)
- Op de SBT de Digital Enhanced Output plugin geinstalleerd
- Op de LMS plugins voor Spotify / Qobuz
- Ipad (of iPhone) met iPeng voor bediening
- BOTWS voeding (of andere voeding verbetering)
- Een goede DAC of pre/pro/receiver met een goede DAC

Dit kan je dan qua gebruikers gemak en qua SQ vergelijken met een andere streaming oplossing.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

frank2

Ik begrijp je verhaal volkomen Henk. Ik moet zeggen dat ik de NA11 niet ken ik dacht aan de goedkope Marantz streamer, die ik wel ken. Maar de verwarring is nu weggenomen.

Dat de SBT via NAS goed werkt levert ism. een goede DAC geloof ik graag. Echter dan zou ik een NAS hier moeten installeren van een paar honderd euro en een SBT moeten kopen van 200 euro plus een goede digitale kabel. De DAC vergeten we dan maar even, want en dit is het belangrijkste wat schijnbaar niemand snapt: ALLE SIGNALEN DIE IN DE ANTHEM GAAN WORDEN DOOR DE DAC V.D. ANTHEM GEDECODEERD EN VERWEKT. Dit zou dus inhouden dan een externe dac weinig zinvol is, een SBT od wat voor streamer ook heeft dus weinig zin, boven de situatie die ik nu heb, alle muzieksignalen rechtstreeks in de anthem. Het kost alleen veel extra geld maar levert niets extra's op. (behalve bediening via een tablet als voordeel)

Als ik een extra VV zou aanschaffen met HT Through zou het een geheel ander verhaal worden. Maar dat kost aanzienlijk meer, zo een paar duizend euro, voor een iets betere geluidskwaliteit die tov. de Belles configuratie nu al stukken beter is geworden. Daarnaast heb ik er nu geen geld voor.
Bovendien heb ik destijds met Martijn geleerd dat duur niet perse beter hoeft te zijn, de test was voldoende voor mij. Zoals hierboven wordt geopperd een Linn Streamer.... echt niet nodig, ook al zou ik het geld ervoor hebben zal die er nooit inkomen, omdat ik me sowieso genaaid zou voelen vanwege de belachelijk hoge prijs en z'n belachelijk hoge extra's voor de betere voedingen.

Ik heb nu een evenwicht voor mijzelf bereikt wat lekker klinkt, waar ik tevreden mee ben. Dus het jaar 2014 wordt een zeer rustig jaar mbt. aankopen.

Ik wens u allen een vredelievend, muzikaal 2014

mvrgrt
Frank
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Deleted member

Jij ook Frank! Bedankt voor je geduld, enthousiasme, energie, humor en liefde  voor muziek het afgelopen jaar. Dat dit jaar maar meer rust mag vinden om nog meer te genieten!
Stereo-fan for life!

chansig

Quote from: frank2 on January  1, 2014, 11:18:06: ALLE SIGNALEN DIE IN DE ANTHEM GAAN WORDEN DOOR DE DAC V.D. ANTHEM GEDECODEERD EN VERWEKT.

Ik wens u allen een vredelievend, muzikaal 2014

mvrgrt
Frank

Het stopt je in ieder geval niet om andere tweaks uit te proberen.

En ik wens jouw en Anita hetzelfde toe.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Quote from: chansig on January  1, 2014, 14:17:16
Het stopt je in ieder geval niet om andere tweaks uit te proberen.

Het zal je verbazen, maar ik ben vlgs mij nu uitgetweakt. Ik zou niet weten wat ik nu nog moest proberen.
Nu eerst wachten wat Anthem doet met z'n usb ingang en bijbehorende software voor muziek.

Verder RUST..........  en natuurlijk lekker muziek luisteren.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raphie

Quote from: frank2 on January  1, 2014, 16:28:18
Het zal je verbazen, maar ik ben vlgs mij nu uitgetweakt. Ik zou niet weten wat ik nu nog moest proberen.
Nu eerst wachten wat Anthem doet met z'n usb ingang en bijbehorende software voor muziek.

Verder RUST..........  en natuurlijk lekker muziek luisteren.
ik zou kijken voor een NAS, zo'n HD naast je anthem maakt alleen maar LAWAAI, nu ben je al zo lang aan het tweaken en een HD motor vind je geen probleem?!?
JBL PRX Power!

frank2

Leer lezen, ik kan via een NAS geen muziek afspelen op de anthem. En verder weet ik niet wat voor een antieke schijven jij gebruikt, maar hier hoor je absoluut niets van motorgeruis.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raphie

Quote from: frank2 on January  1, 2014, 16:44:55
Leer lezen, ik kan via een NAS geen muziek afspelen op de anthem. En verder weet ik niet wat voor een antieke schijven jij gebruikt, maar hier hoor je absoluut niets van motorgeruis.
echt niet? ik wel hoor, wat voor schrijven heb jij dan?
JBL PRX Power!

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raphie

en je hoort de hum en gereutel tijdens het spinnen niet? en het draaien van een stekker wel?!?

JBL PRX Power!

Deleted member

Frank heeft wel een punt. De Anthem kan alleen vanaf usb z'n data krijgen. Dus een NAS alleen heeft 'ie weinig aan. Als je het dan goed wil doen (op niveau van de rest van Frank's set) met streaming ben je zo minimaal 3000 euro kwijt... nas, schijven, switch, streamer, dac, interlinks, enz...
Stereo-fan for life!

Raphie

waarom ?

NAS <500€
USB naar Cat5 en Cat5 terug naar USB, direct op de Anthem en klaar
JBL PRX Power!

Deleted member

Ik had het over 'op niveau van de rest van de set'. Dan moet er ook een mooie streamer en dac bij, denk ik. Maar dat is mijn bescheiden mening...
Stereo-fan for life!

Raphie

waarom? hij doet het nu toch ook direct op USB?
blijkbaar vind hij de Anthem "high end" genoeg
Maar ik kan nog steeds niet uit over de harddisk noise frank, misschien een hushbox dan?
anders snap ik helemaal niks meer van je verhaal
JBL PRX Power!

Deleted Member 2

Quote from: technative on January  1, 2014, 17:25:48
Ik had het over 'op niveau van de rest van de set'. Dan moet er ook een mooie streamer en dac bij, denk ik. Maar dat is mijn bescheiden mening...

Geen dac want die zit in de anthem en zit in de signaalweg van de anthem. Alles wat je dus in de anthem brengt gaat verplicht via de interne dac van de anthem.

frank2

Quote from: Raphie on January  1, 2014, 17:23:14
waarom ?

NAS <500€
USB naar Cat5 en Cat5 terug naar USB, direct op de Anthem en klaar

En wat is het voordeel van dit geheel tov een HDD rechtstreeks via usb? Geen, behalve dat het geld kost.

nb: Ik draai op 75 DB geluidssterkte, de schijven staan 3 meter bij mij vandaan, zijn trouwens 1 en 2 TB schijven met externe voeding. De WD hoor je geheel niet, de Verbatim alleen als het doodstil is en hij iets opzoekt, Maw. compleet verwaarloosbaar dat beetje geluid.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Oh en ik vind de Anthem high end genoeg .  Beter kan dat ben ik wel met je eens.....  paar duizend euro extra voor 10% beter.....   dat heb ik juist afgeleerd......
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Joris1971

 
Quote from: frank2 on January  1, 2014, 17:56:38
Oh en ik vind de Anthem high end genoeg .  Beter kan dat ben ik wel met je eens.....  paar duizend euro extra voor 10% beter.....   dat heb ik juist afgeleerd......

Hhaha sorry hoor Frank, maar je geeft een voeding verandering op je HD al 20-30% verbetering
Maar een serieuzere versterker maar 10%

En wel een vette plinius hebben staan.....

Deleted member

Quote from: Onder013 on January  1, 2014, 17:41:56
Geen dac want die zit in de anthem en zit in de signaalweg van de anthem. Alles wat je dus in de anthem brengt gaat verplicht via de interne dac van de anthem.

Heeft die Anthem niet een 'normale' directe analoge line in dan?
Stereo-fan for life!

frank2

Quote from: Joris1971 on January  1, 2014, 17:58:10

Hhaha sorry hoor Frank, maar je geeft een voeding verandering op je HD al 20-30% verbetering
Maar een serieuzere versterker maar 10%

onjuist, die 20 a 30% is slechts een idee, dat is naderhand door mij gewijzigd. Maar een voeding kost een paar tientjes, apparatuur kost duizenden euro's.....  Mijn huidige EV geef ik meer dan 10%, maar dat terzijde. Getallen zeggen zo weinig, het gaat om het geluid en de kwaliteit. % zijn nietszeggend.

Ik heb hier in de woonkamer een klein stereosetje staan met kleine speakers, mijn (hoofd)set is 99% beter....  wat zegt dat? niets, want iedereen die hier over % begint is nog nooit hier thuis geweest.

Ik heb nu een set staan die weliswaar vreemd is opgebouwd, dat besef ik zelf ook wel, maar die zeker dusdanig goed klinkt dat hij zich met vele VV+EV sets kan meten die aanmerkelijk duurder zijn.
En ja ik besef dat ik nog niet het uiterste uit mijn speakers haal. Maar ik ben zeer tevreden met het resultaat zoals het nu hier thuis klinkt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Quote from: technative on January  1, 2014, 18:18:29
Heeft die Anthem niet een 'normale' directe analoge line in dan?

nee de MRX 700 niet, de 710 wel
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Deleted member

Stereo-fan for life!

chansig

Quote from: frank2 on January  1, 2014, 18:19:12
onjuist, die 20 a 30% is slechts een idee, dat is naderhand door mij gewijzigd. Maar een voeding kost een paar tientjes, apparatuur kost duizenden euro's.....  Mijn huidige EV geef ik meer dan 10%, maar dat terzijde. Getallen zeggen zo weinig, het gaat om het geluid en de kwaliteit. % zijn nietszeggend.

Ik heb hier in de woonkamer een klein stereosetje staan met kleine speakers, mijn (hoofd)set is 99% beter....  wat zegt dat? niets, want iedereen die hier over % begint is nog nooit hier thuis geweest.

Ik heb nu een set staan die weliswaar vreemd is opgebouwd, dat besef ik zelf ook wel, maar die zeker dusdanig goed klinkt dat hij zich met vele VV+EV sets kan meten die aanmerkelijk duurder zijn.
En ja ik besef dat ik nog niet het uiterste uit mijn speakers haal. Maar ik ben zeer tevreden met het resultaat zoals het nu hier thuis klinkt.

Procenten zijn juist heel veel zeggend...daarom is voorzichtigheid geboden als je het gaat gebruiken om iets subjectiefs te beschrijven.

Ook de prijs van wat een set kost is zo relatief. Ik heb nu aardig wat set gehoord...van extreem duur tot goedkoop. De beste set die ik heb gehoord zal rond de 2000 euro (erg ruwe schatting kan ook nog minder zijn) kosten.  Die set steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.