Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymond187


Raphie

JBL PRX Power!

Raymond187


Hifi Addict

Ik ben niet zo aktief op dit forum maar deze thread volg ik al jaren, echt een enorm hoge entertainment value  :happy:

twani

 :popcorn:  en wég is de nuance :D, hetgeen mij meteen weer aan mijn opmerking op de vorige pagina herinnert.  Iets met mensen die de gevangenis íngaan en er daarná weer uitkomen..... :D

Bas Akkerman

Hopelijk krijgen Henk en ik volgende week een nieuwe kans om kennis te maken met Frank en zijn set. Nou ja, Henk heeft Frank al eens ontmoet, maar ik ben erg benieuwd!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Bas, ik zie jou toch wel een beetje als de meester van de "grijstinten" hoor ;D. Immer galant en genuanceerd, ik wou dat ik die discipline ook had :nopompom:  veel plezier alvast maar weer bij Frank waarvan ik z'n gastvrijheid overigens zeer hoog heb zitten. Al vele malen heeft hij de moeite genomen mij te inviteren :worship: ik heb nooit tijd :blush:.. :coffee:

frank2

Houden zo, moet er niet aan denken dat jij de harbets en de leben te koop zet nadat je hier bent geweest ;D
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

twani

Dan zou ik ze adverteren als "Har-Bad", tja dat kan nooit klinken natuurlijk.....

Bas Akkerman

Quote from: twani on January 29, 2013, 20:28:52
Bas, ik zie jou toch wel een beetje als de meester van de "grijstinten" hoor ;D. Immer galant en genuanceerd, ik wou dat ik die discipline ook had :nopompom:  veel plezier alvast maar weer bij Frank waarvan ik z'n gastvrijheid overigens zeer hoog heb zitten. Al vele malen heeft hij de moeite genomen mij te inviteren :worship: ik heb nooit tijd :blush:.. :coffee:
Dank u, met af en toe een morele uitschieter mijnerzijds. :blush:
Maar die tinten grijs en dat meester... Je leest teveel boeken Theo. ;)

Quote from: twani on January 29, 2013, 21:02:14
Dan zou ik ze adverteren als "Har-Bad", tja dat kan nooit klinken natuurlijk.....
Een advertentie met "Bad-Har", dat is pas een klapper! ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani


Pinohelmond

Quote from: Bas Akkerman on January 29, 2013, 21:12:38
Dank u, met af en toe een morele uitschieter mijnerzijds. :blush:
Maar die tinten grijs en dat meester... Je leest teveel boeken Theo. ;)
Een advertentie met "Bad-Har", dat is pas een klapper! ;)

:D :D
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Deleted Member 2

De Vicol.

Deze week heb ik twee luidsprekerkabels stevig getest/vergeleken: AudioQuest Rockefeller en de Vicol.

Nieuwsgierig geworden door de bespreking in dit topic door frank heb ik erik een testset gevraagd. Echt topservice om deze kabel een langere tijd beschikbaar te stellen.
De AudioQuest was al volledig ingespeeld, maar de nieuwe Vicol had zeker vier weken nodig om een consistent geluidsbeeld te produceren. In de beginfase gaf de Vicol te veel en ook wat schel hoog. Het laag was nogal slank en de plaatsing / het stereobeeld was heel wisselend.

Zo af en toe geconcentreerd luisterend en het grootste deel van de inspeeltijd gewoon luisteren of er al iets te genieten valt of als achtergrond muziek.

Pas deze week ben ik er voor gaan zitten om serieuze luisterindrukken op te doen en te vergelijken met de AudioQuest  Rockefeller.

De luisterindrukken heb ik opgedaan aan de hand van tracks die in mijn set de eigenschappen bloot leggen. De set klinkt erg goed, maar balanceert heel bewust op het randje van scherpte.
Het wisselen van een netvoedingskabel kan de hele klank bijvoorbeeld brengen naar onaangenaam hoog terwijl het nu brillant is zonder akelige scherpte als deze ook niet in de muziek zit.

De conclusie is dat de Vicol heel veel kan brengen, maar niet universeel geschikt is voor mijn set.

Ik zeg "universeel" omdat vele muziekstukken werkelijk prachtig worden weergegeven met fraai en zijdeachtig hoog en met een erg goede plaatsing.
Dit geldt helaas niet voor alle muziek of muziekstukken.
Zo is de piano in de track falling catching door Agnes Obel over-brillant net als de aanslagen van Keith jarrett, Köln Concert, track 1. De S-klanken van Heather Nova op jasmine flower zijn onaangenaam.
Daar staat tegenover dat de sax van Ben Webster met alle aanblaas- en mechanische geluidjes werkelijk heerlijk klinkt en levensecht is.
Ray Brown met twee collega's op de cd Superbass geeft net wat te weinig body aan de klank van de kast van de bas. Ook hier weer is het fascinerend om alle mechanische geluiden van de vingers op de snaren te horen.
Oscars Motettskör zingt Silent Night waarbij de plaatsing van de dames en de heren van het koor in de kerk is of je live de uitvoering mee maakt en de individuele stemmen in het koor zo kan aanwijzen. Helaas komt ook hier weer de scherpte in de damesstemmen terug.
Laurie Anderson laat op Bright Red niets te wensen over. De stemmen van haar en de collega klinken zeer natuurlijk en ongekleurd. Dat hoor je wel eens anders.
Zoek je een luidsprekerkabel voor de muziek van Pink Floyd? Neem de Vicol: nog nooit heb ik Final Cut zo fascinerend kunnen beluisteren als met de Vicol. Een belevenis van de eerste tot de laatste track!

Ik blijf dus bij de AudioQuest Rockefeller die mij "universeel" het meest voldoet, maar zal best nog wel eens met weemoed terugdenken aan de muziekstukken (zoals Final Cut) die via de vicol geweldig mooi naar voren werden gebracht

Groet,

Henk

Pjotr27

Liggen de " negatieve" indrukken niet een beetje aan de opname`s?
Sommige kabels verdoezelen dan een aantal ' fouten" waardoor het niet meer lekker klinkt..
Maar goed wel een eerlijke review, en de rest van de set zal zeker invloeden hebben of je de Vicol vindt matchen of niet.
Thanks!
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

frank2

Een mooie review, en ik snap het ook helemaal. Ook hier kan een kabel het verschil maken tussen teveel en net tegen het randje. (overigens heb ik dat nu veranderd naar iets minder helderheid en meer natuurgetrouwheid)
Maar de Vicol geeft alles weer, dus als je set al tegen het randje van scherpte zit verbaasd het mij niet dat enkele opnames er over heen gaan, dat heb ik hier ook gehad, ligt niet aan de Vicol maar aan de instellingen en de set up.
Maar door die opnames en het open geluid wat de Vicol geeft, kan het dus bij hem teveel worden.
Als je het dus goed leest verbloemd de AQ iets waardoor er bij Onder13 de muziek net onder de grens blijft.
Dat Pink Floyd goed klinkt geloof ik meteen die hebben niet een hoge helderheid in de muziek, daar mag zelfs iets meer bij.....

Dus de Vicol is eigenlijk beter dan de AQ rockefeller die ook nog eens 220 euro duurder is. Eigenlijk dus een mooi compliment voor de Vicol.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

BuSpu

Quote from: frank2 on February  1, 2013, 12:21:14
Dus de Vicol is eigenlijk beter dan de AQ rockefeller die ook nog eens 220 euro duurder is. Eigenlijk dus een mooi compliment voor de Vicol.
Waarom het nou zo in het voordeel van de Vicol draaien? Er zijn geen heilige kabels, soms werkt de ene beter soms de andere. Dat zou jij na al die testen toch als geen ander moeten weten. In jouw opzet met jouw spullen en EQ werkt Vicol blijkbaar goed. Wil niet zeggen dat dat bij een ander ook zo is.

chansig

Inderdaad een logische conlcusie Frank...en raar dat hij dan toch voor de Audioquest kiest aangezien hij die beter vind.

Even wat anders...nu staat de revieuw in dit topic en dan heb ik de neiging om vragen achterwege te laten...maar er is ook een apart topic. Zou de revieuw en de reacties hierop daar naar toe verplaatst kunnen worden ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted Member 2

Quote from: Pjotr27 on February  1, 2013, 12:08:51
Liggen de " negatieve" indrukken niet een beetje aan de opname`s?
Sommige kabels verdoezelen dan een aantal ' fouten" waardoor het niet meer lekker klinkt..
Maar goed wel een eerlijke review, en de rest van de set zal zeker invloeden hebben of je de Vicol vindt matchen of niet.
Thanks!

Zo als ik al aan gaf, heb ik geen veilig setje die bijna alles lekker weer geeft. Dat heb ik ook bewust zo in elkaar gezet. Het geeft echter wel alles wat in de muziek zit, goed of fout. In mijn set gaf de vicol dus een zetje naar de verkeerde kant. En ja, de selectie van de muziek die ik gebruikt heb is gericht op het kunnen vaststellen of het past in mijn set met mijn voorkeuren. Overigens heb ik veel waardering voor de vicol en deze zal in vele sets van diverse samenstelling echt iets kunnen toe voegen.

Voor de volledigheid nog een lijstje van de muziek die ik heb gebruikt voor de test:

arne domnerus - lady be good (sfeer, ruimtelijkheid)
ray brown - superbass (laag weergave van akoestische bas)
agnes obel - falling catching (scherpte)
tanita tikaram - good tradition (s-klanken)
van medevoort sampler 6 - symfonie 4 scherzo (ruimtelijkheid, luchtigheid, plaatsing)
the walkabouts - train leaves at 8 (dynamiek)
david munyon - poet wind (dicht lopen van stemmen)
bonnie prince polly - wolfroy goes to town, cows (detailweergave in stemmen)
ben webster - divers (realisme van een sax)
anouar brahem - the astounding eyes of rita (dynamiek blaasinstrumenten)
heather nova - jasmine flower (scherpte dames stem, sibilance)
laurie anderson - bright red (realisme niet zingende stemmen)
keith jarrett - köln concert (scherpte piano en ruimtelijkheid en detailweergave)
mahler symf no2 (dynamiek groot orkest werk)
oscars motettskör - silent night (ruimtelijkheid, plaatsing, detailweergave, scherpte in damesstemmen)
marcus miller - TuTu revisited, monsieur jacques (slam, dynamiek, snelheid)
pink floyd - final cut (rock, detailweergave, plaatsing)
roger waters - amused to death (weergave q-sound)

Groet,

Henk

Deleted Member 2

Quote from: chansig on February  1, 2013, 12:25:09
Inderdaad een logische conlcusie Frank...en raar dat hij dan toch voor de Audioquest kiest aangezien hij die beter vind.

Even wat anders...nu staat de revieuw in dit topic en dan heb ik de neiging om vragen achterwege te laten...maar er is ook een apart topic. Zou de revieuw en de reacties hierop daar naar toe verplaatst kunnen worden ?

Gr Hans

Ik heb het overwogen om het in het bedoelde topic te zetten. Wat mij betreft is dat prima. Omdat het in het topic van frank vaak ook over vicol gaat en kabels in het algemeen, heb ik het hier geplaatst. Geen enkel punt voor mij als het elders beter past.

Groet,

Henk

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Nee...dat snap ik. Maar mag ik dan vragen stellen ? Zonder hierbij te moeten denken aan dat dat mogelijk als te kritisch/ te negatief ervaren wordt ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted Member 2

Quote from: chansig on February  1, 2013, 13:07:12
Nee...dat snap ik. Maar mag ik dan vragen stellen ? Zonder hierbij te moeten denken aan dat dat mogelijk als te kritisch/ te negatief ervaren wordt ?

Gr Hans

Van mij wel

groet,

henk

frank2

Ook van mij, dat mag altijd kritisch zijn, ik heb alleen hekel aan op de man spelen, zoals bijvoorbeeld Frank leer eens luisteren... blabla. en erger daar heb ik gewoon de pest aan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Maar de Vicol geeft alles weer, dus als je set al tegen het randje van scherpte zit verbaasd het mij niet dat enkele opnames er over heen gaan, dat heb ik hier ook gehad, ligt niet aan de Vicol maar aan de instellingen en de set up.

Oke..ik pak even deze redenatie van Frank uit zijn reactie op de revieuw.

Je zegt dat de Vicol alles weergeeft en als er dus scherpte wordt waargenomen dan ligt dat aan de rest van de set. Maakt dit de Vicol dan een neutrale kabel, dus een kabel die niets weglaat of toevoegd aan het geluid ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

ja, de vicol is een open heldere kabel die niets verdoezeld
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren