Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted Member 2

the final cut
a requiem for the post war dream
by roger waters
performed by pink floyd

Deleted member

Zijn twee versies van (de eerste versie zonder 'When the tigers broke free' en de tweede uitgave met die track). Om integraal te luisteren heeft de eerste versie mijn voorkeur, maar de tweede uitgave (met de Tigers-track) is iets schoner qua klank. Helaas vind ik persoonlijk dat de Tigers-track er niet zo netjes ingezet is en niet goed past bij de rest van de cd, maar het is wel een fantastisch nummer om los te luisteren...  :wub:

Ik ziet stiekum nog te hopen dat ze hier een immersion-edition van uitbrengen... Of Animals, mag ook...  :worship:
Stereo-fan for life!

frank2

Ik heb duidelijk de eerste versie dus zonder Tiger. Is ook al een cd die ik al 20 jaar heb.
Net het eerste nr even beluisterd, wel duidelijk een oudere cd, het raakt niet echt al is het begin waar de stem naar voren komt heel fluisterachtig en als ze echt beginnen te spelen vol luid, maar het blijft zeker binnen de lijntjes... voor mij een cd die niet spreekt, slechte opnames, beetje toonloos of anders gezegd weinig kracht dynamiek in dit nummer
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Deleted member

En track 5 dan? Zou van heel ingetogen tot heel explosief moeten klinken.

Vooral die snare, waar Roger zingt "you can relax on both sides of the tracks...".

Klinkt hier echt kippevel-opwekkend. Moet wel eerlijk bekennen dat ik 9999999999999999999999% Pink Floyd fan ben, dus het kan zijn dat ik iets bevoordeeld aan het luisteren ben en meer naar de muziek luister dan naar het geluid...  :blink:
Stereo-fan for life!

chansig

Ik denk dat Frank gewoon een slechte set heeft... :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Quote from: technative on February  2, 2013, 11:18:16
En track 5 dan? Zou van heel ingetogen tot heel explosief moeten klinken.

Vooral die snare, waar Roger zingt "you can relax on both sides of the tracks...".

Klinkt hier echt kippevel-opwekkend. Moet wel eerlijk bekennen dat ik 9999999999999999999999% Pink Floyd fan ben, dus het kan zijn dat ik iets bevoordeeld aan het luisteren ben en meer naar de muziek luister dan naar het geluid...  :blink:

Een duidelijk beter nummer, blijft een oude cd, maar wel meer meer dynamiek. Vooral rond 1.40 min. de kerk bel op de achtergrond. Wel een mooi nummer.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Quote from: chansig on February  2, 2013, 11:21:22
Ik denk dat Frank gewoon een slechte set heeft... :D

Gr Hans
Of door al dat getweak te analytisch.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Quote from: Kingpin on February  2, 2013, 12:12:20
Of door al dat getweak te analytisch.

Ik zou het geluid wat ik hier hoor willen omschrijven als, puntig, helder, detailrijk, beleving, groots, dynamiekrijk, vol, strak midden, maar niet kil. Kortom een klankkleur welke to the point is, maar wel met een vol midden.
Je mag komen luisteren, of de sound juist is... of je wacht op het verslag van Bas Akkerman en Onder13, die komen a.s. donderdag voor een luistersessie. (en om een paar dingen hier uit te proberen)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Quote from: frank2 on February  2, 2013, 13:35:45
Ik zou het geluid wat ik hier hoor willen omschrijven als, puntig, helder, detailrijk, beleving, groots, dynamiekrijk, vol, strak midden, maar niet kil. Kortom een klankkleur welke to the point is, maar wel met een vol midden.
Je mag komen luisteren, of de sound juist is... of je wacht op het verslag van Bas Akkerman en Onder13, die komen a.s. donderdag voor een luistersessie. (en om een paar dingen hier uit te proberen)
Of de sound 'juist' is is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, zo vind ik dat ook van mijn set, maar dat kan iemand anders wel heel anders interpreteren. Ik lees de meest tegendraadse meningen bij dezelfde luistersessies en dat komt omdat ieders gehoor anders is.
Ik kom zeker nog een keer luisteren, want ben best benieuwd hoe het nu is na al die tweaks en vooral de Anthem en de andere plaatsing van je speakers.

Quote from: cz79 on February  2, 2013, 13:45:50
Analytisch klinkt het zeker niet bij Frank
Persoonlijk denk ik dat het arc systeem en de optie die ik Frank destijds al gaf door de speakers breder uit elkaar te zetten een hele voorruitgang is geweest dan destijds toen ik z'n set heb aangehoort want dat vond ik echt analytisch. Voor even heel mooi maar bij lang luisteren erg vermoeiend.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Als je de set destijds analytisch vond, wat vele mensen na jou niet vonden, dan zal je de set nu super analytisch vinden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Quote from: frank2 on February  2, 2013, 15:20:45
Als je de set destijds analytisch vond, wat vele mensen na jou niet vonden, dan zal je de set nu super analytisch vinden.
Ik vond 'm destijds analytisch, veel nadruk op detail, fris, gefocussed zijn kenmerken wat me zo te binnen schiet.
Kan ook zijn omdat ik meer van een 'vloeiende' sound houdt, ieder z'n smaak zeg ik maar.
Kwaliteit was zonder meer goed, maar kon beter dmv plaatsing wat ik toen ook aangaf, en blijkbaar heeft dat nu geholpen wat ik zo lees.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

Het geluid van destijds wat ik mij er van kan herinneren was middentoonachtig, af en toe aan de scherpe kant met een volle bas en wel detailrijk. Nu is alles strak, betere focus, muziek komt los v.d. speakers zelfs zo dat je af en toe denkt, doen de achterspeakers ook mee? (wat niet het geval is) De detaillering is een heel stuk toegenomen, je hoort echt alles, heel eerlijk geluid, niet warm wat jij vloeiend noemt, maar niet kil of koud, er zit nog wel voldoende warmte in de muziek, maar het geheel is gecontroleerd.

Het zal dus niet je muzieksmaak zijn, maar dat neemt niet weg dat het niet goed is, ik vind dat warme ook lekker voor een tijdje en dan denk het moet helderder, meer open, maar dat is de smaak van degene die de set heeft, en is persoonlijk.
Ik houd van een heldere sound, detailrijk, eerlijk helder hoog en een diepe eerlijke bas met veel lagen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Deleted member

Zo... De kids liggen op bed, tijd om eens -op semi-veilig volume- de eerste echte indrukken van de Vicol op te doen. Dit zijn echt de eerste indrukken, een meer uitgebreide review zal nog volgen.

Ik zet de Vicol af tegen een Van de Hul McD 385 Hybrid kabel. Onder013 heeft al een mooie review gemaakt van dezelfde kabel, maar aangezien onze muzieksmaak en klankvoorkeur niet helemaal overeenkomt denk ik dat mijn review een aanvulling de voorgaande reviews mag zijn.

Nogmaals: dit is slechts een eerste indruk. Ik hoop volgend weekend -en als ik een kans zie om deze week thuis te werken ook tussendoor- kans te zien om de kabel uitgebreid het vuur aan de schenen te leggen.

Uiteraard heb k eerst mijn faorieten de revue laten passeren. Hieronder een korte eerste indruk:

Roger Waters - Perfect Sense Part 1 (Amused to Death Mastersound Edition): de rust in het laag valt me als eerste op. De basdrum op iedere eerste tel komt heel beheerst infaden. Het lijkt of deze nu zachter komt opzetten (minder attack heeft). Het gerommel van de donder klinkt hoog boven het geluid; het klinkt wat losser en opener en lijkt lost te staan van de muziek zelf. De stem van Roger in combinatie met de zangeres is duidelijker te onderscheiden. De zangeres klinkt wat zachter qua stemkarakter (niet qua volume) en komt weer net wat aangenamer naar voren dan voorheen.

Roger Waters -Three Wishes (Amused to Death Mastersound Edition): de stem van Genie kan nogal overdonderend klinken en de rest van de muziek uit het geluidsbeeld wegdrukken ("if you Don't take to Long..."). De druk is er met de Vicol nog steeds, maar de balans blijft; er wordt niets weggedrukt en het detail blijft.

Vangelis - Chung Kuo (China): nog nooit heb ik het effect (de eerste 30 seconden) in de opening zo ruimtelijk en gedetailleerd gehoord! De echo leeft, stereobeeld is duidelijk en de vonken spetteren ervan af! Ik hoor nu ook voor het eerst (of het valt me voor het eerst op) dat het reverb op de melodielijn naar rechts trekt. Geloof me, ik heb deze -afgerond naar beneden  :D- 100.000 keer beluisterd op verschillende sets en dit is de eerste keer dat me dit detail opvalt.

Vangelis - l'enfant (Opera Sauvage): de tingel op 0.59 klinkt subliem helder en echt. De dynamiek in de toms komt zeer overtuigend over, maar domineert niet in het geluidsbeeld. De balans in hoog, midden en laag is mooi, ondanks de minder goede opnames die Vangelis traditioneel heeft.

Vangelis & Irene Papas - the beauty of your virginity and the splendor of your purity (Rapsodies): de stem van Irene Papas kan magistraal mooi zijn, maar blijkt in de praktijk verdomd moeilijk weer te geven, vooral door de gebrekkige opnamekwaliteit die Vangelis helaas zo eigen is. Ik heb deze track, ondanks de onwaarschijnlijk mooie compositie, instrumentatie en zang, altijd als vlak ervaren. De mooiste track van de wereld, maar helaas door de vlakke sound die eraan gegeven is net niet zo emotioneel als dat 'ie waarschijnlijk bedoeld is. De Vicol slaagt er in ieder geval in om de emotie duidelijker weer te geven. De pauken hebben impact en ruimte, details van de stem klinken duidelijk door en het algehele beeld is een stuk ruimtelijker dan dat ik gewend ben.

Johan Timman - The Heart (Trip into the Body): een gouwe ouwe! Ooit heb ik deze meester in levenden lijve mogen aanschouwen in het zuidplein in Rotterdam, en het gevoeld dat die man daar aan het spelen is komt gewoon weer terug bij het beluisteren van deze track! Heerlijk open en energiek, zoals het -denk ik- hoort.

Jean Michel Jarre - Souvenir de Chine (Aero): direct valt het brede geluidsbeeld op, gevolgd door de zijdige strings. Ook lijken de strijkers wat meer body te hebben dan dat ik gewend ben. De effecten en belletjes komen duidelijker naar voren dan voorheen. De Vicol lijkt wat meer te focussen op het midden en hoog.

Pink Floyd - The Gunner's Dream (The Final Cut): de sax is wat milder, stemmen klinken realistischer. Er wordt op de achtergrond geschreeuwd (klinkt erger dan het is  :D) en dat komt realistischer over dan voorheen. Als het dan losbarst op 3.36 barst het ook echt los en komt het met een goede dosic energie over. De schreeuw van Roger klinkt getemd en de plaatsing verschuift duidelijk achter de muziek als 'ie klaar is. De piano klinkt ook wat helderder dan dat ik gewend ben, vooral in combinatie met de strijkers komt dat krachtiger over.

Tanita Tikaram - Preyed upon (Ancient Heart): Tanita wil de S nog wel eens langdurig laten hangen en benadrukken; plemp daar dan ook nog eens een heldere opname en een hele bak reverb bij op zodat de ene scherpe S in de reverb nog niet is uitgestorven voordat de volgende wordt aangezet en de ellende is compleet: je hoort geen muziek meer maar zit naar 1/26e deel van het alfabet te luisteren  :D zoals te zien in mijn signature heb ik Elac luidsprekers met jet tweeter die toch ook al een hang hebben naar het hoog, dus dit is een spannende... Ik moet eerlijk bekennen dat het me meevalt. Helemaal overtuigd ben ik nog niet, en ik kan op dit moment ook niet op volume draaien (kids liggen op bed) maar het hoog is duidelijk terrein van de Vicol en als je dan veel hoog gaat weergeven op een set waarvan zowel versterker als luidsprekers ook al de neiging hebben fris te klinken, dan kan het net wat te veel van het goede zijn. Binnenkort nog maar eens echt op volume luisteren.

Peter Gabriel - Don't give up (Real world Live): het rauwe van Peter's stem en de lucht in Paula's stem klinken subliem! Ook vallen meer bijgeluiden op. Meer detail (vingers over snaren, adem halen, enz) klinken duidelijker en geeft meer een live-feel aan de muziekbeleving. Zeer indrukwekkend!

Wordt wederom vervolgd!
Stereo-fan for life!

AbZ

Quote from: technative on February  3, 2013, 21:01:24Dit zijn echt de eerste indrukken, een meer uitgebreide review zal nog volgen.
Dit is erg kort idd.

Deleted member

Quote from: AbZ on February  3, 2013, 21:07:30
Dit is erg kort idd.

In het algemeen vindt men mij ook erg kort van stof wanneer ik ergens enthousiast over ben inderdaad...  :D
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Ben benieuwd hoe lang de review wordt, vond dit al zeer uitgebreid. Ik herken veel dingen die je schrijft...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raphie

Wow een USB kabel die het stereobeeld in de war brengt (Vangelis reverb trekt naar rechts = amplitude op rechts) moet niet gekker worden, als je nu de aders omwisselt, trekt die dan niet meer?
JBL PRX Power!

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Voor de duidelijkheid: alleen de reverb trekt naar rechts in het stereo beeld. Tis een detail dat me nu pas opvalt.

En het gaat niet om een USB-kabel maar een luidspreker kabel, overigens...  O0
Stereo-fan for life!

chansig

Misschien kan je later de vd hul er weer achter doen en dan letten op de zaken die je opgeschreven hebt. Wie weet doet die kabel dit ook wel.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Was ik stiekum al van plan... Direct vergelijk is altijd beter, maar ja... tijd he...

Dit weekend ga ik m'n best ervoor doen  8)
Stereo-fan for life!

Raphie

Quote from: technative on February  4, 2013, 10:47:43
Voor de duidelijkheid: alleen de reverb trekt naar rechts in het stereo beeld. Tis een detail dat me nu pas opvalt.

En het gaat niet om een USB-kabel maar een luidspreker kabel, overigens...  O0
principe blijft gelijk, een verstoring in balans, toch? Was de amplitude gelijk, dan was het nooit opgevallen, of "actief luisteren" is een mindfuck, kan natuurlijk ook.
JBL PRX Power!

twani

Quote from: Raphie on February  4, 2013, 11:53:39
principe blijft gelijk, een verstoring in balans, toch? Was de amplitude gelijk, dan was het nooit opgevallen, of "actief luisteren" is een mindfuck, kan natuurlijk ook.
Ik snap echt niet dat jij nog in dit topic wil komen, hoe lang had je je nieuwe ban gewild? :D