Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Deleted Member 2

Quote from: chansig on February  1, 2013, 13:58:19
Maar de Vicol geeft alles weer, dus als je set al tegen het randje van scherpte zit verbaasd het mij niet dat enkele opnames er over heen gaan, dat heb ik hier ook gehad, ligt niet aan de Vicol maar aan de instellingen en de set up.

Oke..ik pak even deze redenatie van Frank uit zijn reactie op de revieuw.

Je zegt dat de Vicol alles weergeeft en als er dus scherpte wordt waargenomen dan ligt dat aan de rest van de set. Maakt dit de Vicol dan een neutrale kabel, dus een kabel die niets weglaat of toevoegd aan het geluid ?

Gr Hans

Ik kijk niet primair naar een enkele component. Wat ik belangrijk vind is de bijdrage van die component in het geheel. Daarom begin je wel met het luisteren/beoordelen van de prestaties van dat element, maar dat is gericht op het toetsen of het iets aan het geheel kan toevoegen.

Zo wisselde ik tijdens de luistersessies voor de vicol twee netsnoeren om - en ja Hans ik ken je standpunt ;D - , om te proberen of dat iets zou brengen om het hoog wat te reduceren. dat ging falikant fout omdat de eigenschappen van de set die ik zo koester, helemaal weg waren.

Groet,

Henk

chansig

Helder is toch niet neutraal ?

De Vicol kabel is een zeer gedefinieerde open ruimtelijke kabel, met een mooie diepte in het geluid. Hij is tevens heel eerlijk en homogeen en ook nog heeft de kabel een hoge resolutie en een enorme dynamiek.

Dit is uit je eigen recensie...eigenlijk klopt dit dan ook niet ? Want als de Vicol niets weglaat of toevoegt (wat een prima eigenschap is voor een kabel) dan is het de rest van je set/akoestiek die bovenstaande met het geluid doet. De Vicol heeft hier dan 0,0 invloed op want die is neutraal.

Ik hoop dat ik het goed begrijp anders lees ik dat wel.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Quote from: chansig on February  1, 2013, 14:37:06
Helder is toch niet neutraal ?

De Vicol kabel is een zeer gedefinieerde open ruimtelijke kabel, met een mooie diepte in het geluid. Hij is tevens heel eerlijk en homogeen en ook nog heeft de kabel een hoge resolutie en een enorme dynamiek.

Dit is uit je eigen recensie...eigenlijk klopt dit dan ook niet ? Want als de Vicol niets weglaat of toevoegt (wat een prima eigenschap is voor een kabel) dan is het de rest van je set/akoestiek die bovenstaande met het geluid doet. De Vicol heeft hier dan 0,0 invloed op want die is neutraal.

Ik hoop dat ik het goed begrijp anders lees ik dat wel.

Gr Hans
Ik vraag me dan altijd af, t.o.v. van wat? wat was in deze de nul lijn? de basis? en hoe heb je die destijds beoordeeld? hoe vallen al deze toenemende eigenschappen (hoog en laag EQ) nu te rijmen met neutraal? ik ben de draad ook ff kwijt?
JBL PRX Power!

frank2

eerlijk = zoals het instrument hoort te klinken
neutraal = item voegt niets toe of breekt af, positief en negatief
helder = open geluid, dus niet dof, niets verdoezelend
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Raymond187

Als ik een x op viste ben geweest Frank dan neem ik onze gesprekken wel op, want ik snap er de ballen van hoe er hier wordt wordt gesproken over klank benamingen. Kan ik het nog eens beluisteren  O0

wollig of donker...  :sadlike: wat moet ik me daar bij voorstellen?


frank2

wollig is een zompige bas, je hoort wel een dreun maar er zit geen definitie in, vaak ook niet diep, donker alsof je de treble helemaal dicht draait dus geen hoge tonen (even zwart/wit gezegd) Ik kan wel voorbeelden noemen maar dan krijg ik het hele forum over mij heen.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Quote from: frank2 on February  1, 2013, 15:18:21
eerlijk = zoals het instrument hoort te klinken
neutraal = item voegt niets toe of breekt af, positief en negatief
helder = open geluid, dus niet dof, niets verdoezelend

En wat is dan de Vicol ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raymond187

Quote from: frank2 on February  1, 2013, 16:00:15
dan krijg ik het hele forum over mij heen.
Ben je zo'n lekker ding dan :D

Ok dat donkere ken ik wel. A; heb ik daar geen last van thuis.

frank2

@ chansig:


Quote from: chansig on February  1, 2013, 14:37:06

De Vicol kabel is een zeer gedefinieerde open ruimtelijke kabel, met een mooie diepte in het geluid. Hij is tevens heel eerlijk en homogeen en ook nog heeft de kabel een hoge resolutie en een enorme dynamiek.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Dan begrijp ik uit je reactie dat hij eerlijk is: precies zoals een muziek instrument hoort te klinken...dus eigenlijk hetzelfde als neutraal ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Quote from: chansig on February  1, 2013, 16:09:16
Dan begrijp ik uit je reactie dat hij eerlijk is: precies zoals een muziek instrument hoort te klinken...dus eigenlijk hetzelfde als neutraal ?

Gr Hans
precies.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin


Precies zoals een muziekinstrument moet klinken ::)
En hoe weet men dat hier dan?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted member

Ben benieuwd hoe mijn ervaringen gaan zijn; komende zondag komt diezelfde kabel mijn kant op, dus indien gewenst kunnen de reviewervaringen opgedikt worden!  :D

Moet eerlijk zeggen dat ik er veel van verwacht, en stiekum de hoop heb dat mijn sweetspot-probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt met deze kabel!

Goed te lezen dat er zo gedetailleerd geluisterd is. Vooral om te toetsen hoe de kabel zich dan in mijn set verhoudt. Ik heb wel niet alle muziek die Onder013 noemt, maar qua Pink Floyd, Roger Waters, Oscars Motterkor en Tanita Tikaram ben ik ruim voorzien!  :D
Stereo-fan for life!

Deleted Member 2

Quote from: technative on February  1, 2013, 18:04:57
Ben benieuwd hoe mijn ervaringen gaan zijn; komende zondag komt diezelfde kabel mijn kant op, dus indien gewenst kunnen de reviewervaringen opgedikt worden!  :D

Moet eerlijk zeggen dat ik er veel van verwacht, en stiekum de hoop heb dat mijn sweetspot-probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt met deze kabel!

Goed te lezen dat er zo gedetailleerd geluisterd is. Vooral om te toetsen hoe de kabel zich dan in mijn set verhoudt. Ik heb wel niet alle muziek die Onder013 noemt, maar qua Pink Floyd, Roger Waters, Oscars Motterkor en Tanita Tikaram ben ik ruim voorzien!  :D

Ik breng de muziek die ik gebruikt heb wel mee, zodat je een beetje op niveau komt 8) ;D

Groet

Deleted member

Uhu... Educate me! (maar het is je al 40 jaar niet gelukt, dus...)  O0
Stereo-fan for life!

frank2

Welk nummer van pink floyd - teh final cut bedoelde je Onder13? Ik heb die cd op HDD staan en wat is het criterium?

Maar Pink Floyd klinkt goed, voor Tanita zijn genoeg andere nrs te vinden...

Gewoon gaan luisteren, of het jouw probleem oplost? denk van niet, het is geen wonderkabel. Maar je dient het wel te proberen, baat het niet....

Het is een kabel die alles wel goed kan doorgeven, mocht je set helder spelen heb je kans dat je sweetspot beter wordt, ik kan hier binnen 4 min. met de ARC het geluid dusdanig veranderen dat bij de ene instelling alles bijna holografisch klinkt en bij de andere instelling wordt alles veel rustiger, saaier, vlgs de freq. curve scheelt het maar 1 DB over de gehele freq. curve, toch krijg je een compleet andere sound, rustiger, kalmer, bijna easy listening... je bent dan wel de sprankeling kwijt en het holografische..

Aan de andere kant de andere instelling zorgt wel voor briljantie maar die wordt soms iets aan de vele kant...

maw. je kunt veel regelen met een anthem maar de kabel moet het wel weer kunnen geven, deze Vicol kan dat.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Deleted Member 2

Quote from: frank2 on February  1, 2013, 18:27:11
Welk nummer van pink floyd - teh final cut bedoelde je Onder13? Ik heb die cd op HDD staan en wat is het criterium?

Maar Pink Floyd klinkt goed, voor Tanita zijn genoeg andere nrs te vinden...

Gewoon gaan luisteren, of het jouw probleem oplost? denk van niet, het is geen wonderkabel. Maar je dient het wel te proberen, baat het niet....

Het is een kabel die alles wel goed kan doorgeven, mocht je set helder spelen heb je kans dat je sweetspot beter wordt, ik kan hier binnen 4 min. met de ARC het geluid dusdanig veranderen dat bij de ene instelling alles bijna holografisch klinkt en bij de andere instelling wordt alles veel rustiger, saaier, vlgs de freq. curve scheelt het maar 1 DB over de gehele freq. curve, toch krijg je een compleet andere sound, rustiger, kalmer, bijna easy listening... je bent dan wel de sprankeling kwijt en het holografische..

Aan de andere kant de andere instelling zorgt wel voor briljantie maar die wordt soms iets aan de vele kant...

maw. je kunt veel regelen met een anthem maar de kabel moet het wel weer kunnen geven, deze Vicol kan dat.

De gehele cd Frank. Ga er maar eens lekker voor zitten. Het is vooral het neer zetten van de sfeer die hoort bij het thema van de cd

Deleted member

Mijn mening: je kunt geen conclusies trekken uit de bevindingen van een ander op 't gebied van kabels tenzij ze dezelfde set, ruimte en stroomvoorziening hebben als jij.

Ik vond de Vicol juist (gloednieuw uit de doos, slechts een uur of 16 hebben ze hier gespeeld) enigszins verhullend, iets donkerder/meer versmeerd/'afrondend' en dus minder transparant in vergelijk met de Nordost kabels die ik nu heb en hiervoor had. Van Nordost wordt wel eens gezegd dat ze analytisch zijn of 't hoog aandikken (aandikken kan natuurlijk niet maar de balans kan wat naar 't mid/hoog verschuiven wat 't zelfde gevoel kan geven) en al geldt dat wellicht voor de instapmodellen, verder op in de lijn (Heimdall en hoger) worden ze eerder neutraal, in balans en volledig transparant genoemd. Juist deze kabels brengen dus "tekortkomingen" in de set aan 't licht. Kortom: het is allemaal relatief.

Mitch--

Quote from: technative on February  1, 2013, 18:04:57
Ben benieuwd hoe mijn ervaringen gaan zijn; komende zondag komt diezelfde kabel mijn kant op, dus indien gewenst kunnen de reviewervaringen opgedikt worden!  :D

Moet eerlijk zeggen dat ik er veel van verwacht, en stiekum de hoop heb dat mijn sweetspot-probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt met deze kabel!

Goed te lezen dat er zo gedetailleerd geluisterd is. Vooral om te toetsen hoe de kabel zich dan in mijn set verhoudt. Ik heb wel niet alle muziek die Onder013 noemt, maar qua Pink Floyd, Roger Waters, Oscars Motterkor en Tanita Tikaram ben ik ruim voorzien!  :D

Ik geloof ik kabels laat ik dat voorop stellen, maar binnen de gedachtegang dat je set in beginsel op orde moet zijn, als een set waanzinnig klinkt met standaard dropveters zal ie met goede bekabeling verfijnder en samenhangender klinken, je gehele set 'veranderen' met kabels of 'problemen' oplossen met kabels gaat niet lukken. Een sweetspot probleem kan een kabel niks aan doen, hij veranderd de weergave van de speakers niet.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Deleted member

Wat kan het dan zijn? Een 20 jaar oude versterker doet het op dat gebied beter dan een Susano met Audioquest NRG-10 in dezelfde ruimte met dezelfde luidsprekerkabel!
Stereo-fan for life!

Deleted member

Sweetspot problemen lijken me akoestisch/niet optimale plaatsing maar ik weet niet wat je voor issue ervaart.

twani

Zal inderdaad niet al teveel met kabels te maken hebben...

Deleted member

Ik wil dit topic niet hyjacken met mijn sweetspot-probleem, dus hierbij een vriendelijk verzoek om m'n eigen topic (het grote Pioneer topic met een Susano smaakje) even te checken; dan kunnen we dit topic zuiver houden.

Om wel even kort antwoord op bovenstaande te geven: het lijkt erop dat de Susano wat minder goed met fase overweg kan in stereo. Het geluidsbeeld is wel lekker breed, maar niet diep. Alles blijft een beetje aan de fronts kleven. Een Rotel RB870BX van zo'n beetje 20 jaar oud via de voorversterker uitgang van de Susano (in dezelfde kamer met dezelfde luidsprekerkabels) geeft wel goed diepte weer maar klinkt weer minder lekker dan de Susano.
Stereo-fan for life!

Deleted member

Quote from: Onder013 on February  1, 2013, 19:14:36
De gehele cd Frank. Ga er maar eens lekker voor zitten. Het is vooral het neer zetten van de sfeer die hoort bij het thema van de cd

En -Zoals bij de meeste Waters albums- luister ook een naar de waanzinnige trucs die erin zitten... Een stem op de voorgrond die heel rustig een bepaalde tekst opzegt, terwijl dezlfde tekst op de achtergrond over de top geschreeuwd wordt... Tel daar nog de briljante teksten bij op, in combinatie met briljante composities... Wah... Kippevel!  :wub:
Stereo-fan for life!