Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Rob_Dingen

Quote from: Koei on May  4, 2021, 10:38:28
Vind het jammer dat je zo reageert. De taak van een voeding in een stuk elektronica is onder andere om filtering toe te passen. Als je filtering toepast vóór de voeding en dat heeft effect, dan is er duidelijk iets mis in de voeding van je apparatuur. Vandaar dat ik je aanraad dit door een expert te laten controleren.
Dat heeft geen effect, de voeding in je audio apparatuur heeft daar geen last van. Tenzij je een defect hebt in je hifi set, of het slecht ontworpen is.
Op het net kan enorme vervorming staan en ook DC als je dan een apparaat hebt dat een ringkern trafo heeft kun je daar last van hebben en een regenerator kan hierbij helpen om dat te verminderen.
Dus wat je hierboven beschrijft is onzin.

Quote from: Koei on May  4, 2021, 15:31:27
Waarom zou ik meer uitgeven dan laten we zeggen €1000 voor een DAC als die van €5000 simpelweg niets beter doet? Of in plaats van kabels van €20 kabels van €1200 kopen? Met die €5200 kan je echt een flinke upgrade realiseren op het gebied van luidsprekers, akoestiek en DSP.
Ten eerste is dat jou mening dat er geen verschil is in een goedkope en dure DAC, ik hoor dat namelijk duidelijk.
En wat als je je luidsprekers en akoestiek al op orde hebt!

Rob


HuubF

Quote from: twani on May  4, 2021, 16:51:59
Die was 2005 voor het laatst online hier zie ik.

Verder alles goed Huub? :hehe:

Ik heb hem hier hoogstpersoonlijk nog weggejorist. Tsja, toen waren we nog jong.  :worship:
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koei

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2021, 17:05:21
Op het net kan enorme vervorming staan en ook DC als je dan een apparaat hebt dat een ringkern trafo heeft kun je daar last van hebben en een regenerator kan hierbij helpen om dat te verminderen.
Dus wat je hierboven beschrijft is onzin.
Heb je daarvan metingen van aan de output kant? Ben wel benieuwd wat voor verschil het maakt. Het is een slecht ontworpen product als je het last heeft van vervuiling op het net, zeker in Nederland waar het stroomnet zeer stabiel is.

Quote
Ten eerste is dat jou mening dat er geen verschil is in een goedkope en dure DAC, ik hoor dat namelijk duidelijk.
En wat als je je luidsprekers en akoestiek al op orde hebt!

Rob
Er zijn inderdaad DACs op de markt waarbij de fouten binnen de gehoorgrens liggen. Er is echter geen relatie met de prijs van het product.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

fugazi_2009

Quote from: twani on May  4, 2021, 15:47:43
Ah ja akoestiek....   

Dan komen altijd de geijkte bezwaren.   já zeg, er moet ook nog geleefd worden. Ja wat denk je dat mijn vrouw ervan vindt....... Het is gewoon een huiskamer hoor, geen opnamestudio.....

Dan als second best dus maar een klankmatig nauwelijks waarneembaar stekkerblok of kabeltje voor een vermogen......

Slim, heel slim.   En dat voor mensen die al tientallenjaren op HT komen....   T heeft weinig geholpen in ieder geval......

Dus eigenlijk wat je zegt is dat wanneer je geen dedicated room hebt dat je maar verplicht moet worden om een bose setje of zo neer te zetten? Ik ben helemaal met je eens dat akoestiek super belangrijk is, maar dat wil niet zeggen dat er in een huiskamer geen verschillen te maken zijn toch? En ja, hoe extreem je daarin wilt doorgaan en hoeveel daarvan placebo is, dat is dan maar zo. Dat moet iedereen vooral lekker zelf weten.

Dat geldt voor een hoop hobbies. Een Aygo brengt je ook van A naar B, en je mag toch maar 100 op de Nederlandse snelwegen. En een 911 zou je echt voor op het circuit moeten kopen. Toch worden er nog genoeg 911s verkocht in Nederland en slechts weinigen daarvan zien ooit het circuit.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Rob_Dingen

Quote from: Koei on May  4, 2021, 17:48:38
Heb je daarvan metingen van aan de output kant? Ben wel benieuwd wat voor verschil het maakt. Het is een slecht ontworpen product als je het last heeft van vervuiling op het net, zeker in Nederland waar het stroomnet zeer stabiel is.
Er zijn inderdaad DACs op de markt waarbij de fouten binnen de gehoorgrens liggen. Er is echter geen relatie met de prijs van het product.
Je doet dit soort uitspraken omdat je de bekende klok hebt horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Bij een ringkern trafo en die zit in de meeste goede eindversterkers heb je last van kern verzadiging en mechanische brom dat heeft helemaal niks te maken met slecht ontworpen versterkers.
Wat een verschil aan klank waard is dat moet ieder voor zichzelf uitmaken, voor de een is dat niks en de ander heeft daar duizenden euro's voor over.

Rob

chansig

Puur ter informatie voor me eigenste ik:

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2021, 19:25:30
.....Bij een ringkern trafo en die zit in de meeste goede eindversterkers heb je last van kern verzadiging en mechanische brom....

Rob

Is het de volgende te nemen stelling dan niet meer/beter: Bij een goed ontworpen versterker zal je geen last hebben (in de weergave) van deze verzadiging en mechanische brom.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Verschillen die je kunt horen kunnen inderdaad geld waard zijn, maar als je ze alleen kunt horen met voorkennis geef ik er geen cent aan uit.

twani

#17057
Quote from: fugazi_2009 on May  4, 2021, 19:10:09
Dus eigenlijk wat je zegt is dat wanneer je geen dedicated room hebt dat je maar verplicht moet worden om een bose setje of zo neer te zetten? Ik ben helemaal met je eens dat akoestiek super belangrijk is, maar dat wil niet zeggen dat er in een huiskamer geen verschillen te maken zijn toch? En ja, hoe extreem je daarin wilt doorgaan en hoeveel daarvan placebo is, dat is dan maar zo. Dat moet iedereen vooral lekker zelf weten.

Dat geldt voor een hoop hobbies. Een Aygo brengt je ook van A naar B, en je mag toch maar 100 op de Nederlandse snelwegen. En een 911 zou je echt voor op het circuit moeten kopen. Toch worden er nog genoeg 911s verkocht in Nederland en slechts weinigen daarvan zien ooit het circuit.

De 911 heb ik al maar inderdaad, rij er nooit harder mee dan 140😁

Maar er zit nog wel wat nuance tussen prioriteit geven aan een über duur stekkerblok in een akoestisch matige ruimte enerzijds en het afdalen naar een brak Bose setje anderzijds dunkt me.

Om dan toch ook de auto metafoor te gebruiken....

Op de Aygo doe je ook geen 19" banden van €300 p stuk monteren....

En dat laatste is wel wat je doet met zo'n prijzig stekkerblok in een verder onbehandelde ruimte.

Dus nee, ik zeg niet dat een goed stekkerblok onzin is, maar wel dat ie in een huis tuin en keuken luisterruimte zoals Frank heeft vrij onzinnig  is.

Komt Frank zo vast weer met z'n eeuwige stelling (en wat moet ie anders zeggen zonder enige kennis en vergelijkingsmateriaal op het gebied van akoestiek) dat zijn huiskamer een uitstekende akoestiek heeft..

Vooruit, t moet maar....

fugazi_2009

Quote from: twani on May  4, 2021, 19:50:53
De 911 heb ik al maar inderdaad, rij er nooit harder mee dan 140😁

Maar er zit nog wel wat nuance tussen prioriteit geven aan een über duur stekkerblok in een akoestisch matige ruimte enerzijds en het afdalen naar een brak Bose setje anderzijds dunkt me.

Om dan toch ook de auto metafoor te gebruiken....

Op de Aygo doe je ook geen 19" banden van €300 p stuk monteren....

En dat laatste is wel wat je doet met zo'n prijzig stekkerblok in een verder onbehandelde ruimte.

Dus nee, ik zeg niet dat een goed stekkerblok onzin is, maar wel dat ie in een huis tuin en keuken luisterruimte zoals Frank heeft vrij onzinnig  is.

Komt Frank zo vast weer met z'n eeuwige stelling (en wat moet ie anders zeggen zonder enige kennis en vergelijkingsmateriaal op het gebied van akoestiek) dat zijn huiskamer een uitstekende akoestiek heeft..

Vooruit, t moet maar....

Lol, we zijn het wel aardig eens denk ik  ;D Wel zonde om niet harder dan 140 met die 911 te rijden! Maar ook daarvoor geldt, lekker doen wat je zelf wil (hoewel we dat niet tegen jou hoeven te vertellen volgens mij  8) )
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Rob_Dingen

Quote from: chansig on May  4, 2021, 19:39:14
Puur ter informatie voor me eigenste ik:

Is het de volgende te nemen stelling dan niet meer/beter: Bij een goed ontworpen versterker zal je geen last hebben (in de weergave) van deze verzadiging en mechanische brom.

Gr. Hans

Nee als een trafo sneller in verzadiging gaat kan hij minder vermogen afgeven en het is mogelijk dat je de mechanische brom hoort.

Quote from: Koen K on May  4, 2021, 19:49:45
Verschillen die je kunt horen kunnen inderdaad geld waard zijn, maar als je ze alleen kunt horen met voorkennis geef ik er geen cent aan uit.

Weet niet waar je op antwoord maar ik kan hier eigenlijk niks mee weet namelijk niet wat je hiermee bedoeld.
Ik zeg nergens dat het met zo'n netspanning filter beter klinkt maar tegelijkertijd zeg ik niet dat het niet kan.
Dat zou ik dan zelf willen beoordelen in mijn eigen set.
Ik ging hier alleen op de onderbouwing van Koei die niet klopt.
Maar met de houding van een stel forumgenoten die niks proberen omdat ze van te voren al weten dat het niks helpt kom je ook niet verder.

Rob

Koei

#17060
Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2021, 19:25:30
Je doet dit soort uitspraken omdat je de bekende klok hebt horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Bij een ringkern trafo en die zit in de meeste goede eindversterkers heb je last van kern verzadiging en mechanische brom dat heeft helemaal niks te maken met slecht ontworpen versterkers.
Wat een verschil aan klank waard is dat moet ieder voor zichzelf uitmaken, voor de een is dat niks en de ander heeft daar duizenden euro's voor over.

Rob
Als dit werkelijk zo'n probleem is, dan is dat alleen maar een nog groter argument om gewoon over te stappen op klasse D met SMPS voedingen. Maar blijkbaar is het niet zo'n probleem aangezien vrijwel elke fabrikant er nog steeds een ringkern trafo in dondert.

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2021, 22:52:01

Maar met de houding van een stel forumgenoten die niks proberen omdat ze van te voren al weten dat het niks helpt kom je ook niet verder.

Waarom doe je de aanname dat ik niets geprobeerd heb?
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

RalphH

Of het gros heeft (ondanks alle fancy kabels) niet door dat hun eindbakken staan te brommen. Wat overigens mega irritant is, vandaar de DC blocker hier. DC die onderandere wordt geintroduceerd door de Marantz receiver nu en Integra processor voorheen. Die moet ik dus buiten de  blocker plaatsen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tjeb

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2021, 17:05:21
Op het net kan enorme vervorming staan en ook DC als je dan een apparaat hebt dat een ringkern trafo heeft kun je daar last van hebben en een regenerator kan hierbij helpen om dat te verminderen.
Dus wat je hierboven beschrijft is onzin.


Rob

Nee dat is geen onzin, als een bouwer van een duur audio component het verschil tussen stille of rammelende trafo"s laat afhangen van €20,00 aan onderdelen (6 diodes en 2 elco's meen ik) voor een simpel DC block circuit dan is daar niet over nagedacht en is er zeker iets mis met zijn voeding!!

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kempenaartjes

Ik ben benieuwd wat jij ervaart. Ook in vergelijking met Furutech stekkerblokken die je ver in het verleden hebt geprobeerd.

Raphie

Meer zwart, helderder, maar toch niet zo mooi als zijn C&D blok, maar die had dan ook 763u, 4min en 17sec inspeeltijd nodig
Owh ja de Plinius heeft er geen baat bij, maar dat is ook niet zo gek want die draagt alle superlatieven.
Dus mooi, maar de set is té high-end om er nog voordeel van te hebben en hij gaat daarom weer retour.

Zo.... Done!...
JBL PRX Power!

Koen K

Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2021, 22:52:01
Maar met de houding van een stel forumgenoten die niks proberen omdat ze van te voren al weten dat het niks helpt kom je ook niet verder.

Ik heb noch het geld, noch de tijd, noch de belangstelling om dingen te proberen waarbij er geen enkele indicatie is dat ze iets doen. Er zijn genoeg interessante onderwerpen binnen de audio om de sprookjes te laten voor wat ze zijn. Zodra er ook maar iemand werkelijk een verschil blijkt te kunnen horen, of zelfs maar een verschil kan meten dat in theorie hoorbaar zou kunnen zijn, ben ik geïnteresseerd. Maar in de 15 jaar dat ik nu met audio bezig ben heb ik nog nooit mogen meemaken dat dergelijke onzin overeind bleef.

Dit soort spulletjes zijn typisch voor de high end audiomarkt: gemaakt voor mensen die niet de kennis hebben om te weten of een technisch verhaal ergens op slaat. In plaats daarvan maar lekker de portemonnee trekken en kabeltjes pluggen zodat ze zichzelf en de buurman kunnen overtuigen dat ze serieus met de hobby bezig zijn.

chansig

#17068
Quote from: Rob_Dingen on May  4, 2021, 22:52:01
Nee als een trafo sneller in verzadiging gaat kan hij minder vermogen afgeven en het is mogelijk dat je de mechanische brom hoort.

Rob

Het zit hem in de "kan" en "mogelijk". Wat zijn factoren die daar (wel/niet hoorbaar/meetbaar) invloed op hebben ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Begrijp niet waar jullie je druk om maken  Ga lekker je hobby beleven.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Koen K

Ach, druk is een groot woord, maar het normaliseren van onzin mag wel iets minder worden.

twani

Quote from: Raphie on May  5, 2021, 08:26:11
Meer zwart, helderder, maar toch niet zo mooi als zijn C&D blok, maar die had dan ook 763u, 4min en 17sec inspeeltijd nodig
Owh ja de Plinius heeft er geen baat bij, maar dat is ook niet zo gek want die draagt alle superlatieven.
Dus mooi, maar de set is té high-end om er nog voordeel van te hebben en hij gaat daarom weer retour.

Zo.... Done!...

Je vergeet de gelaagde bass.....

Vermakelijk is het allemaal wel. Ook belangrijk, zo niet het belangrijkst....


Ik ben in ieder geval benieuwd naar de review.

Mitch--

Quote from: twani on May  5, 2021, 11:09:12
Je vergeet de gelaagde bass.....

Vermakelijk is het allemaal wel. Ook belangrijk, zo niet het belangrijkst....


Ik ben in ieder geval benieuwd naar de review.

Gelaagde bass, was is dat eigenlijk.......?  :-\
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

ajbeefde

Quote from: Mitch-- on May  5, 2021, 11:15:36
Gelaagde bass, was is dat eigenlijk.......?  :-\

Je versterker zo laag mogelijk onder of naast je meubel plaatsen.... bij voorkeur op een snijplankje  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Raphie

#17074
Dat is een nét niet geslaagde bass
JBL PRX Power!