Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Tabcam

Quote from: Contour on November  9, 2019, 20:38:35
Om die muziek van Tool goed tot zijn recht te laten komen heb je niet zoveel aan een de gemiddelde high end speaker, zelfs niet in de klasse >8000 euro. Zet dan beter een setje PA speakers neer met 15 inch woofer, klasse 1500 euro, veel meer fun. Of zoals Hans doet, een stevige studio monitor aangevuld met subwoofers.

Groetjes Walter
Ik zou niet eens een high-end set willen hebben als dat 5% van mijn muziek onluisterbaar maakt. Het "fun" gehalte kan best samengaan met realistisch klinken. Ja, ik weet dat veel pop beroerd slecht opgenomen en ge-edit zijn. Tuurlijk mag dat dan minder klinken en hele goede muziek veel realistischer.

Onluisterbaar betekent vaak dat er ergens anders iets mis gaat. En fun betekent wat mij betreft niet een overvloed aan bas en vervorming. Strakke bas klinkt ook lekker. En je kan jezelf laten wennen aan minder vervormd maar realistischer geluid. Het is een beetje als geen zout op je patat, in het begin is dat enorm wennen, daarna besef je pas hoeveel subtiliteit wij mensen kunnen waarnemen, ook zonder die "smaakbom" die veel verbergen kan :angel:.

Daarbij geloof ik ook dat er zoveel verschillende opnames zijn dat het onmogelijk is om een set te maken die alles weergeeft zoals "de opname en editor bedoeld hebben". Het is ook een lastige spagaat, zeker als je een gelimiteerd budget en niet alle combinaties kunnen testen meeneemt. Dat maakt het wel een hobby waar veel in te ondekken valt :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tjeb

Quote from: Contour on November 10, 2019, 10:18:26
Goed kunnen weergeven zonder uit de bocht te vliegen is wat anders dan specifiek geschikt voor de taak.

Voor de liefhebber van dit genre zijn grotere diameter woofers en mogelijk een hoorntweeter belangrijker dan bijv. de fijnzinnigheid van een ribbon tweeter. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven, kies dan de speaker die het beste past bij de muziek die je het liefste draait.

Gr. Walter

Ik neem aan dat je je luidsprekers niet specifiek aangeschaft hebt op een bepaald genre en dat je meer draait dan allen audiofiel getingel tangel. Als je luidspreker Tool kan weergeven zonder er een brei van te maken en dit ook nog eens op een redelijk volume dan mag je er vanuit gaan dat je luidspreker dus goed is in definitie...
Dikke woofers en een hoorn tweeter of juist een ribbon tweeter staan daar los van..

Dirk

de meeste speakers (tenzij slecht ontworpen of aangestuurd door ondermaatse amps) kunnen Tool en soortgelijks met gemak aan.

't eerste wat vaak roet in het eten gooit bij dat type muziek is de ruimte, al (b)lijken de meeste zich daar niet of iig onvoldoende van bewust te zijn.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Of de bron, bekabeling, stroomvoorziening is niet goed genoeg. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: TabCam on November 10, 2019, 11:15:46
Ik zou niet eens een high-end set willen hebben als dat 5% van mijn muziek onluisterbaar maakt. Het "fun" gehalte kan best samengaan met realistisch klinken. Ja, ik weet dat veel pop beroerd slecht opgenomen en ge-edit zijn. Tuurlijk mag dat dan minder klinken en hele goede muziek veel realistischer.
Hier kan een goede DSP je dan weer bij helpen, je zou dan een preset kunnen maken die helpt deze "slechte" opnames net iets beter te laten klinken en deze preset dan gebruiken voor dit type opnames.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

frank2

Na lang zoeken en afwachten eindelijk een nieuwe aanwinst, plinius voorversterker m8
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pjotr27

Dat is mooi, ga je eindelijk echt horen wat je eindversterker kan.. Veel plezier
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Peerless Monster

#16157
Quote from: frank2 on December 18, 2019, 14:58:56
Na lang zoeken en afwachten eindelijk een nieuwe aanwinst, plinius voorversterker m8

Ook mooi Frank!
Had je niet beter de Tautoro kunnen aanschaffen bij WenW?
Die was 3600 euro.

De m8 heb ik ook kort gehad. Maar er waren geen grote verschillen met de 9200 voorversterking.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AudioEnZo

Fraaie voorversterker Frank, top. Nieuw gekocht of is dit die op hifi.nl stond?

frank2

@rens: deze is nog betaalbaar, ik had geen voorversterker meer, deed alles via dac met volumecontrole in digitale domein.
@audioenzo: deze is van w en w audio.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

#16160
Quote from: frank2 on December 18, 2019, 15:10:24
@rens: deze is nog betaalbaar, ik had geen voorversterker meer, deed alles via dac met volumecontrole in digitale domein.

Dat klopt. De M8 is nu redelijk betaalbaar geworden.

Destijds is de mijn m8 voor 1500 euro weggegaan (15 jaar geleden?), omdat Meneer "KlinktBeter" vond dat hij hem in zijn eigen set moest beluisteren (en ik zo gek was om 5 uur heen en weer te rijden) met een prijsafspraak van 1800 euro. En eenmaal daar werd er nog vakkundig 300 euro vanaf geluld. Heb dat later weer teruggehaald met een NAD M51. ;D

Ik heb nu de Tautoro zoals je kon zien op de foto en nog een 8150 ergens bij een vriend.
Wij zijn Plinius-au-fielen Frank ;).

Had je geen interesse in de CD-101 in het zwart? Die had Karel toch ook staan? Of vergis ik me?
Dat is dezelfde speler als Peter had destijds op zijn Plinius 9100, alleen dan een ander kleurtje ;).


Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Tabcam

Fraaie aanwinst Frank, en past mooi bij de Plinius klasse A versterker :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

frank2

Quote from: Peerless Monster on December 18, 2019, 15:20:35
Dat klopt. De M8 is nu redelijk betaalbaar geworden.

Destijds is de mijn m8 voor 1500 euro weggegaan (15 jaar geleden?), omdat Meneer "KlinktBeter" vond dat hij hem in zijn eigen set moest beluisteren (en ik zo gek was om 5 uur heen en weer te rijden) met een prijsafspraak van 1800 euro. En eenmaal daar werd er nog vakkundig 300 euro vanaf geluld. Heb dat later weer teruggehaald met een NAD M51. ;D

Ik heb nu de Tautoro zoals je kon zien op de foto en nog een 8150 ergens bij een vriend.
Wij zijn Plinius-au-fielen Frank ;).

Had je geen interesse in de CD-101 in het zwart? Die had Karel toch ook staan? Of vergis ik me?
Dat is dezelfde speler als Peter had destijds op zijn Plinius 9100, alleen dan een ander kleurtje ;).

Nee geen interesse in de speler
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martin!!!

#16165
Maar hoe klinkt het nu?
mainly British stuff

JeroenGRT

Mooie aanwinst! Plinius maakt erg mooi spul!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Sirius666

Quote from: frank2 on December 18, 2019, 14:58:56
Na lang zoeken en afwachten eindelijk een nieuwe aanwinst, plinius voorversterker m8

Dat vind ik nou een plaatje. Mooie aanwinst!

frank2

Quote from: Martin!!! on December 18, 2019, 18:05:49
Maar hoe klinkt het nu?

Simpel gezegd waanzinnig, zoveel beter dan de buizenvoorversterker van tsjakaridis.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pjotr27

Quote from: frank2 on December 18, 2019, 15:46:47
Nee geen interesse in de speler

Weet wat je mist... de combi is super en ook nogeens heel mooi om samen te zien...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Peerless Monster

Quote from: Pjotr27 on December 19, 2019, 13:09:38
Weet wat je mist... de combi is super en ook nogeens heel mooi om samen te zien...

Kan me herinneren dat de zwarting tussen instrumenten (dus het afgebakend geheel van instrument/zang) heel erg fijn was. Ik vond hem mooier dan de Classe cd100. 😇
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Pjotr27

Quote from: Peerless Monster on December 19, 2019, 13:16:46
Kan me herinneren dat de zwarting tussen instrumenten (dus het afgebakend geheel van instrument/zang) heel erg fijn was. Ik vond hem mooier dan de Classe cd100. 😇

En er staat er ook nog een te koop bij de dealer van Frank2.... (W&W audio).... ga eens proefluisteren Frank... je zal schrikken hoe goed cd nog kan klinken...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

frank2

#16172
Daar twijfel ik niet aan, maar ben zo gewend aan streamen.

En geldpotje is weer bijna leeg.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Pjotr27

Quote from: frank2 on December 19, 2019, 14:59:50
Daar twijfel ik niet aan, maar ben zo gewend aan streamen.

En geldpotje is weer bijna leeg.

Tja, gebruiksgemak is ok, maar daar houd het echt mee op. Streamer en dac verkopen en je houdt wellicht nog iets over...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Tabcam

Quote from: Pjotr27 on December 19, 2019, 15:11:08
Tja, gebruiksgemak is ok, maar daar houd het echt mee op. Streamer en dac verkopen en je houdt wellicht nog iets over...
Ik zoek sneller een CD op dan dat ik een CDtje op zet en streamen heeft nog een voordeel. Als je er een streaming service aan toevoegt, heb ik een veel grotere cd-bibliotheek dan ik er ooit zelf op na kan houden. Ik weet het wel :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i