Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Contour

Kun je nagaan, Supra is fraai, maar eigenlijk nog instap niveau!

scrutinizer

#16126
Quote from: Tjeb on November  9, 2019, 11:23:05
Ik kan je alleen mijn ervaringen vertellen op dit gebied, zoals eerder beschreven was ik zelf ook met kabeltjes in de weer, carbon, zilver interlinks, multi strand speaker kabels, klooien met voedingskabels, testjes tussen automaat en pasco's.
Ik was voor het blindtesten van luidspreker kabels stellig overtuigd van hoorbare verschillen en verdedigde de hele kabel religie met vuur en zwaard...
Tijdens het testje bleken mijn ideeen toch wat sterk en zakte mijn stellige uitspraken redelijk door het ijs...

Als je een lezing geeft is het wijs door de wol geverfd te zijn en goed beslagen te ijs te komen.....
1 vraag kan in staat zijn je volledig aangelegde kennis op dat moment niet bereikbaar te maken. 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Quote from: Contour on November  9, 2019, 11:25:07
Kun je nagaan, Supra is fraai, maar eigenlijk nog instap niveau!

Zal best, maar ik ben uitsluitend op zoek naar een live-achtig geluid met voldoende kwaliteit (laag, resolutie) om me niet te hoeven ergeren aan bijzaken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kingpin

Wat zou er niet te meten zijn aan kabels dan?
Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tjeb

Er is zat te meten aan kabels, de vraag is of deze meetbare verschillen hoorbaar zijn...
De eerdere post van mij laten de "vreselijke grote" verschillen zien die door Pass gemeten zijn, volgens mij zijn de verschillen van 2 tot 5% afwijkingen van weerstanden, spoelen en condensatoren in onze apparatuur groter. Tevens geeft hij zelf al aan (ook in een eerdere post van mij) dat de gemeten verschillen pas van invloed zijn bij langere lengtes, hij spreekt over 40 foot wat neerkomt op 10 meter plus...

Contour

De meetjongens hadden een paar keer de nieuwe cd van Tool genoemd als topalbum, vandaag eens geluisterd. Het moet je smaak zijn, en deze cd moet gewoon hard met veel laag, dus ideaal voor de subberts onder ons.

Maar om eerlijk te zijn, acht ik deze muziek totaal ongeschikt om een high end systeem mee te beoordelen. De beste speakers om deze muziek mee af te draaien zijn ongetwijfeld PA speakers, dynamiek, veel hoog en drukkende bassen,

Groetjes Walter

Ralf67

Noem eens een voorbeeld van goede muziek om een High end set te testen.

Zelf gebruik ik graag de albums

Micheal Jackson.   Bad

Roger Waters.   Amused to Death

Eric Clapton.   Unplugged MTV

RalphH

Vooral iets dat niet te moeilijk/technisch is. Singer songwriters, jazz, dan gaan de high ends zeker niet over hun nek :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

 :D

Iets met een stem...liefst niets meer dan dat.

Niet iets met laag en dynamiek. Kan mijn kamer niet zo goed tegen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Grappig dat juist jij daarmee komt. Tijdens een demo op de Xfi paar jaar terug van D&D probeerden ze de luisteraar om de tuin te leiden door een opname van een stem voor te doen als iemand die live sprak. Nou dat was toch erg makkelijk te horen dat het een opname betrof. Onderschat niet hoe moeilijk is een stem 'echt' te laten klinken uit een speaker.

Groetjes Walter

Rowdy

Amanda Marshall met het nummer Beautiful Goodbye.

Tabcam

Quote from: Contour on November  9, 2019, 19:29:06
De meetjongens hadden een paar keer de nieuwe cd van Tool genoemd als topalbum, vandaag eens geluisterd. Het moet je smaak zijn, en deze cd moet gewoon hard met veel laag, dus ideaal voor de subberts onder ons.

Maar om eerlijk te zijn, acht ik deze muziek totaal ongeschikt om een high end systeem mee te beoordelen. De beste speakers om deze muziek mee af te draaien zijn ongetwijfeld PA speakers, dynamiek, veel hoog en drukkende bassen,

Groetjes Walter
Moet toch niet uitmaken? Muziek die niet je smaak is, ok, dat hoeft geen feestje te zijn maar moet nog wel te beluisteren zijn. Er blijven altijd enorm slechte opnames/edits (Imagine Dragons - Demons voert voor mij die lijst aan) maar dan nog zou het overgrote deel luisterbaar moeten zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Contour

Om die muziek van Tool goed tot zijn recht te laten komen heb je niet zoveel aan een de gemiddelde high end speaker, zelfs niet in de klasse >8000 euro. Zet dan beter een setje PA speakers neer met 15 inch woofer, klasse 1500 euro, veel meer fun. Of zoals Hans doet, een stevige studio monitor aangevuld met subwoofers.

Groetjes Walter

Kingpin

Quote from: Contour on November  9, 2019, 19:29:06
Maar om eerlijk te zijn, acht ik deze muziek totaal ongeschikt om een high end systeem mee te beoordelen.
Groot misverstand. Over Tool kan ik niet oordelen omdat ik die niet heb, maar ik heb hier best wat (blues)rock, metal en wat 'drukke' jazz/fusion etc, oftewel 'drukke' muziek.
En geloof me, de meeste 'high-end sets' vallen genadeloos door de mand zodra er geen tingle-tangle muziek wordt gedraaid. En nee daar heb je geen PA systeem voor nodig.
Een 'goede' set loopt niet 'dicht', en daar vallen best wat sets mee door de mand.
Btw ja ook rock/metal kan heel goed klinken op een 'high-end' set.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tjeb

#16140
@Tabcam,

Heb je het stukje van Nelson Pass al doorgelezen want ik merk dat je niet meer reageert op de aangehaalde quotes uit dit verhaal.

Ik vindt het wel vermakelijk dat juist iemand die overtuigd is van de heilzame werking van kabels juist een link naar dit verslag gebruikt om eea aan te tonen..

Nelson Pass heeft gemeten en heeft idd verschillen gemeten, hij heeft geluisterd en aan de hand hiervan schrijft hij dit:

QuoteCopper and aluminum oxidize quickly and oils from our fingers find their way to the conductor surfaces, causing poor contact; so on more than one occasion the dramatic improvement provided by an exotic cable has merely demonstrated the extremely poor quality of the previous cable's long neglected connections. Wire connections can age, and anyone wishing to accurately evaluate the newer cable's improved quality should first renew the contacts on his current set. Banana plugs and five-way binding posts make excellent connectors as long as they are kept clean; however, while the connector's plated surface resists corrosion, the wire to the connector interface can become bad and should be periodically checked, especially if it is subject to motion.

En deze is ook wel grappig:

QuoteFrankly, I found it difficult to assess the results except at the extremes of performance. For 10 foot lengths with properly terminated cables and speakers with inductive high frequency characteristics, the differences between low inductance cable and twin conductor are extremely subtle and subject to question. With a low output inductance amplifier and a Heil tweeter (whose impedance is a nearly perfect 6ohm resistive) the difference was discernible as a slightly but not unpleasant softening of the highest frequencies.


frank2

Het bewijs is geleverd je hebt gelijk, zullen we nu maar ophouden?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

#16142
Quote from: Kingpin on November  9, 2019, 23:37:09
Groot misverstand. Over Tool kan ik niet oordelen omdat ik die niet heb, maar ik heb hier best wat (blues)rock, metal en wat 'drukke' jazz/fusion etc, oftewel 'drukke' muziek.
En geloof me, de meeste 'high-end sets' vallen genadeloos door de mand zodra er geen tingle-tangle muziek wordt gedraaid. En nee daar heb je geen PA systeem voor nodig.
Een 'goede' set loopt niet 'dicht', en daar vallen best wat sets mee door de mand.
Btw ja ook rock/metal kan heel goed klinken op een 'high-end' set.

Zo eens. Laat Tool nu ook nog eens bekend staan om hun relatief goede opnames. En laat het laatste album nu nog niet eens zo enorm "ingewikkeld" zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: chansig on November 10, 2019, 08:16:29
Zo eens. Laat Tool nu ook nog eens bekend staan om hun relatief goede opnames. En laat het laatste album nu nog niet eens zo enorm "ingewikkeld" zijn.

Gr. Hans
Er wordt de laatste tijd zoveel over Tool geschreven dat ik deze toch maar eens moet checken.
Ben benieuwd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

Goed album en klinkt erg lekker op mijn ultra hifi reference set.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Contour

Ik hou totaal niet van dat soort muziek, maar de laatste van Tool heb ik wel helemaal afgeluisterd, over dat album is goed nagedacht. Wilde het echter steeds harder zetten, en bedacht toen dat dit voor de buren minder fijn was. Bij mij klinkt het op zacht volume minder 'lekker' kan me voorstellen dat (meerdere) subs hier meerwaarde hebben.

Gr. Walter

Sirius666

Quote from: Contour on November  9, 2019, 19:29:06
De meetjongens hadden een paar keer de nieuwe cd van Tool genoemd als topalbum, vandaag eens geluisterd. Het moet je smaak zijn, en deze cd moet gewoon hard met veel laag, dus ideaal voor de subberts onder ons.

Maar om eerlijk te zijn, acht ik deze muziek totaal ongeschikt om een high end systeem mee te beoordelen. De beste speakers om deze muziek mee af te draaien zijn ongetwijfeld PA speakers, dynamiek, veel hoog en drukkende bassen,

Groetjes Walter

Want dynamiek, veel (?) hoog en drukkende bassen zijn niet uit een high end systeem te krijgen? Waarom trouwens veel hoog?

(Goed) opgenomen en extremere metal is natuurlijk dé stresstest voor een systeem. Helaas zijn er weinig die op basis daarvan een oordeel kunnen vellen....

Contour

Goed kunnen weergeven zonder uit de bocht te vliegen is wat anders dan specifiek geschikt voor de taak.

Voor de liefhebber van dit genre zijn grotere diameter woofers en mogelijk een hoorntweeter belangrijker dan bijv. de fijnzinnigheid van een ribbon tweeter. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven, kies dan de speaker die het beste past bij de muziek die je het liefste draait.

Gr. Walter

chansig

#16148
Quote from: doorofnight on November 10, 2019, 09:00:33
Goed album en klinkt erg lekker op mijn ultra hifi reference set.

En daarnaast geeft een echt goede set alle soorten muziek goed (en dus gedetailleerd en dynamisch van hoog tot laag op welk luisterniveau dan ook) weer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Quote from: Tjeb on November 10, 2019, 01:11:44
@Tabcam,

Heb je het stukje van Nelson Pass al doorgelezen want ik merk dat je niet meer reageert op de aangehaalde quotes uit dit verhaal.

Ik vindt het wel vermakelijk dat juist iemand die overtuigd is van de heilzame werking van kabels juist een link naar dit verslag gebruikt om eea aan te tonen..

Nelson Pass heeft gemeten en heeft idd verschillen gemeten, hij heeft geluisterd en aan de hand hiervan schrijft hij dit:

En deze is ook wel grappig:
Nee, ik zeg niks over de heilzame werking van kabels. Ik zeg alleen dat het meetbaar is! Welk verschil het maakt, of het te horen is, of iemand het alleen psychoakoestisch ervaart, etc., deed ik geen uitspraken!

Ik zelf ben skeptisch, maar sta open voor andere ervaringen. Ik was ook skeptisch voor "burn in" maar betekent dat je na één andere ervaring die gelijk op alles kan toepassen? Zelfs na meerdere ervaringen kan je dat niet generaliseren. Alleen als iemand zegt dat het niet meetbaar is, zeg ik BS. Laat ruimte voor andere ervaringen, de leukste ontdekkingen werden gedaan met: "Hé, dat is raar?".

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i