Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Kingpin

Quote from: Pinda13 on April  4, 2019, 06:36:21
...
Je kan bijvoorbeeld ook een nieuwe weiliang ak4497eq dac halen die recent is uitgekomen voor rond de 400 euro.

Link

heb je naar mijn idee echt meer waar voor je geld en weet je ook waar je aan toe bent wat er gebruikt is aan componenten.
Uit die landen komen meer nepcomponenten dan je voor mogelijk houdt, zelfs tot op chip niveau wordt er nagemaakt. In de diy wereld wordt meestal ook aangeraden om bij de grootste toeleveranciers van componenten in te kopen.
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je weet waar je aan toe bent in die landen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

#15926
Quote from: Kingpin on April  4, 2019, 07:13:25
Uit die landen komen meer nepcomponenten dan je voor mogelijk houdt, zelfs tot op chip niveau wordt er nagemaakt. In de diy wereld wordt meestal ook aangeraden om bij de grootste toeleveranciers van componenten in te kopen.
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je weet waar je aan toe bent in die landen.

Absoluut, namaak ligt hier altijd op de loer. Gaat mij meer om het feit dat C&D iets bouwt en er vervolgens een flink prijskaartje aanhangt wat eigenlijk al tig x is uitgevonden en voor minder is verkocht. Zijn sausje is andere behuizing, mysterieuze verhalen en ingrepen, dan moet het ineens een stuk beter klinken.
Waarbij ik nu denk: je kan je geld maar 1 x uitgeven dus doe het dan op een weloverwogen manier(ja ik ben er ingetuind toen). De link die ik stuurde, is een betere versie dac tov de dac die in onze dacs zit. Ik weet nog dat C&D mij een ak dac board erin heeft gemaakt en frank een ess sabre. Verder hoop ik dat Frank een betere keuze heeft van componenten, aangezien mijn dacboard een simpel chinees ak boardje was van rond de 100 euro aanschaf. Met daarbij inclusief!! de trafo die bij deze dac zat, alleen dus ''van elkaar los gemaakt en later weer aan elkaar in een apart kastje gedaan''. Dat vind ik nu een beetje vreemd, toen wist ik het helaas niet.
" no loss of fine detail "

frank2

Klopt het is een sabre dac met 2 trafo s die naast de printplaat gemonteerd zijn. Hij heeft er een pass through opgemaakt en wat modificaties toegepast, andere opamps en de stalen kast om de printplaat. Teveel betaald ja als je het zelf maakt ben je paar honderd euro goedkoper uit, ik heb daar geen verstand van. Aan de andere kant durft een Duits bedrijf jouw dac van Ronald in een mooi kastje te zetten er er paar duizend euro voor te vragen, dus achteraf valt het ook wel mee.  In de audio wereld wordt je vaak genaaid.

De dac klinkt in ieder geval op een hoogstaand nivo, stukken beter dan mijn oude metrum. Maar slechter dan een Audiomagic van 4500€.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

op eigen verzoek verwijderd.


Pjotr27

Quote from: Baardmannetje on April  4, 2019, 08:13:17
Genaaid worden is een keuze...

:devil:

Ach, ik speel met een 47labs dac met een paar componenten. Misschien enige tientjes inkoop, nieuw betaal je daar een kleine 2000 euro voor... Toch zou ik mijn dac niet graag kwijt zijn. En het voelt niet als 'genaaid'
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kingpin

Quote from: Pjotr27 on April  4, 2019, 09:03:45
Ach, ik speel met een 47labs dac met een paar componenten. Misschien enige tientjes inkoop, nieuw betaal je daar een kleine 2000 euro voor... Toch zou ik mijn dac niet graag kwijt zijn. En het voelt niet als 'genaaid'
Die "paar componenten" kunnen wel eens duurder zijn in aanschaf dan een dac met meerdere componenten, en waarschijnlijk ook beter geselecteerd op levensduur en nauwkeurigheid ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

pieper

#15931
Quote from: frank2 on April  3, 2019, 17:40:46
Er zijn ook veel wijzigingen geweest, zoals vervangen van ushers be10, die geheel anders klinken dan de huidige speakers. Maar om een idee te geven, ik heb ook een anthem mrx 700, die voor de fronts is doorgelust is via de plinius. Als ik via de anthem muziek luister noem ik dat gewoon slecht nietzeggend. Alleen voor surround is ie wel redelijk.

Daar kan ik me wel bij aansluiten surround receivers vallen in het algemeen wel tegen vergeleken met puur stereo apparatuur.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

pieper

Quote from: Baardmannetje on April  4, 2019, 08:13:17
Genaaid worden is een keuze...

:devil:

Volgens mij is je zienswijze verkeerd in deze ik denk dat "genaaid voelen" beter op zijn plek is. Wij zouden ons genaaid voelen maar Frank vind het blijkbaar wel het geld waard. 
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

Sirius666

Quote from: pieper on April  6, 2019, 13:42:30
Volgens mij is je zienswijze verkeerd in deze ik denk dat "genaaid voelen" beter op zijn plek is. Wij zouden ons genaaid voelen maar Frank vind het blijkbaar wel het geld waard.

Niet helemaal. Er is twijfel mbt het gekochte product dus naait de verkoper de koper ;) Frank is er echter erg tevreden mee en dat is natuurlijk het enige dat telt.

frank2

#15934
Er is geen slecht gevoel over mijn dac, ben daar zeer tevreden mee en heb zeker niet teveel betaald. Alleen als alles zelf in elkaar zet ben je goedkoper uit, maar zo handig ben ik niet.
Ik doelde op een Duits merk wat voor paar duizend over de toonbank gaat en waar een 400€ dure dac in zit. Dan zou ik mij genaaid voelen. Ervanuit gaande dat het klopt wat ik gezien heb. Maar dat is verder niet zo interessant, iedereen moet weten waar hij zijn geld aan besteed, maar sommige merken zijn in verhouding tot andere wel erg duur.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Je maakt het wel geheimzinnig, welk Duits merk bedoel je dan? Als het alleen een dac is snap ik het maar een dac is meer dan de chip, want voeding, clock, ruisonderdrukking, software etc. tellen ook mee aan een goed tot ultiem eindresultaat.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

addesmo

Zo is het! Heb net een cocktail x45 thuis gehad met dubbele Sabre dac, maar mijn Meridian 506 uit 2000 speelde hem wel de hoek in. ;D

addesmo

Nou ja, beetje gechargeerd. Maar de moderne dac gaf niet de beleving van de Meridian! Platter zeg maar.

vik

Je kunt aan de hand van een type of merk DAC geen enkele uitspraak doen of hij goed of slecht is, of duur of goedkoop. Tenzij er 1:1 op wordt vergeleken. En zelfs dan kan het nog verdomd lastig zijn omdat er sprake kan zijn van negatieve parallelle invloeden in de complete set.

Ook in jouw topic zie ik weer voorbij komen dat er in onderdelen of prijzen wordt gedacht (Armchair Expert mentaliteit)

Een DAC presteert zo goed als het apparaat waar hij wordt ingebouwd. En ook een hele belangrijke factor, door wie en de kennis die er mee gepaard gaat van het bedrijf of persoon.

Een DAC fabrikant (voorbeeld Sabre) levert een spec. sheet waarop staat hoe de dac chip gestabiliseerd dient te worden (stroom verzorging). En het gebeurt maar zelden dat dit wordt gevolgd. (vaak uit kostenoverweging en tijd gebrek)

Belangrijk onderdeel waarmee je begint is dus het optimaliseren van de voeding, gevolgd door het mainboard en rond om de DAC chips zelf. Deze nauwkeurigheid bepaalt dus de uiteindelijke geluidskwaliteit van het apparaat.

Het is allemaal niet zo simpel en de DAC is zo goed als de zwakste schakel in het apparaat zelf. Laat staan als je er een reverse engineering op los laat.

Het is dus geen vinger richting Ronald maar ik bedoel het in het algemeen. Ik ken Ronald zijn technische achtergrond verder niet.

Quote from: frank2 on April  4, 2019, 07:48:27
Klopt het is een sabre dac met 2 trafo s die naast de printplaat gemonteerd zijn. Hij heeft er een pass through opgemaakt en wat modificaties toegepast, andere opamps en de stalen kast om de printplaat. Teveel betaald ja als je het zelf maakt ben je paar honderd euro goedkoper uit, ik heb daar geen verstand van. Aan de andere kant durft een Duits bedrijf jouw dac van Ronald in een mooi kastje te zetten er er paar duizend euro voor te vragen, dus achteraf valt het ook wel mee.  In de audio wereld wordt je vaak genaaid.

De dac klinkt in ieder geval op een hoogstaand nivo, stukken beter dan mijn oude metrum. Maar slechter dan een Audiomagic van 4500€.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

twani

Quote from: vik on April  7, 2019, 10:15:51


Ik ken Ronald zijn technische achtergrond verder niet.

Schijnt erg goed thuis te zijn op de Ali en Taobao App.

frank2

De stroomverzorging in mijn dac gebeurt door 2 riante ringkerntrafo s.  Van het bekende merk uit Neede.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

scrutinizer

Quote from: frank2 on April  8, 2019, 12:15:00
De stroomverzorging in mijn dac gebeurt door 2 riante ringkerntrafo s.  Van het bekende merk uit Neede.

Dat is maar een stukkie van het verhaal .....En al zeker niet het belangrijkste deel. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

De RME ADI-2 Pro heeft een schakelende voeding en dat zie je bij de metingen totaal niet terug, integendeel! Bij de ATI Hypex NCore amp zorgde een ringkernvoeding voor juist meer ruis.

Ik geloof dat je met elke techniek tot uitstekende resultaten kan komen ... mits goed toegepast!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: TabCam on April  8, 2019, 14:48:54
De RME ADI-2 Pro heeft een schakelende voeding en dat zie je bij de metingen totaal niet terug, integendeel! Bij de ATI Hypex NCore amp zorgde een ringkernvoeding voor juist meer ruis.

Ik geloof dat je met elke techniek tot uitstekende resultaten kan komen ... mits goed toegepast!
Deels.
Op ruis gevoelig niveau wordt lineair 'nog' steeds aanbevolen.
Ik kan dat ook beamen in m'n werk geralateerde applicaties waar ik op zeer laag niveau resultaten moet behalen.
In hoeverre dat op hoorbaar niveau uitmaakt is een discussie op zich.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

frank2

#15944
De afgelopen tijd ben ik stug bezig geweest om de juiste connectoren en stroomkabels aan de set te hangen, wat bij het ene apparaat goed klinkt kan bij het andere minder zijn.  Ik gebruik nu hft ultimate connectoren  en rodium connectoren van jouw hifi, en mono kristal stroomkabels op eentje na. Het meeste werk ging zitten in de hard disk waar mijn muziek op staat. De moon als streamer deed het prima zeker bij het afspelen van radio zenders, maar op een of andere manier kreeg ik de sound van mijn eigen muziek niet zo lekker klinkend...
Daar heb ik dan ook tot nu toe erg veel tijd in gestoken en met veel vallen en opstaan ben ik er nu wel zo'n beetje.
De hard disk heeft een linieare voeding en dan een usb kabel naar de PC dan een ethernetkabel naar de router en ethernetkabel naar de moon.
De stroomdraad van de voeding maakte veel uit, de ondergrond waar de HDD op stond ook, zelfs de stroomkabel voor de pc welke op een standaard huiscontactdoos zit maakte uit, dus deze is een belden met Iego Gold en juiste fase geworden, ( een wokkel met Iego koper vond ik te helder)  usb kabel maakt veel uit heb er hier 3, gebruik nu de neo by oyiade green, de ondergrond van de router maakte verschil, zitten C&D blokjes onder, de ethernetkabels waren al belden...   je begrijpt veel werk en alles werke met en tegen elkaar......

En voor de ongelovigen, kabel is kabel ed, ja dat is zo, geen discussie hierover, heb het al zovaak gelezen..... ken het nu wel.

Hier in mijn set hoor je overal verschillen, zekeringen bijvoorbeeld geven ook zo'n verschil kan je set breken of maken....

m.a.w. veel werk als je het echt goed wil doen... maar met veel geduld en veel luisteren.....  dan krijg je ook wat.... 
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

myself

Heb je bij je ethernet bekabeling ervoor gezorgd dat de kabelafscherming maar aan 1 kant verbonden zit?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

frank2

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Maximus_Aurelius

Neo by Oyaide USB kabel die heb ik ook nog even gehad. Was voor mij de eerste stap in een betere USB kabel. De kosten waren niet spannend voor het te proberen. Nooit spijt van gehad. Leuke goede kabel. :thumbs-up:
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Sirius666

Quote from: frank2 on June 22, 2019, 16:06:25
De hard disk heeft een linieare voeding en dan een usb kabel naar de PC dan een ethernetkabel naar de router en ethernetkabel naar de moon.
De stroomdraad van de voeding maakte veel uit, de ondergrond waar de HDD op stond ook, zelfs de stroomkabel voor de pc welke op een standaard huiscontactdoos zit maakte uit, dus deze is een belden met Iego Gold en juiste fase geworden, ( een wokkel met Iego koper vond ik te helder)  usb kabel maakt veel uit heb er hier 3, gebruik nu de neo by oyiade green, de ondergrond van de router maakte verschil, zitten C&D blokjes onder, de ethernetkabels waren al belden...   je begrijpt veel werk en alles werke met en tegen elkaar......

Je speelt (ook) vanaf je pc?

Begrijp ik goed dat dat standaard stekkerblok nog steeds in gebruik is?

frank2

Mijn eigen muziek welke op de HDD staat is dmv usb kabel aangesloten op PC, welke op een standaard stekkerblok zit voor stroom, de rest natuurlijk niet. Probleem is dat de PC 8 meter van de set staat in de gang.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren