Reference Stereo & Surround System by Frank2

Started by frank2, September 18, 2006, 19:25:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

Beetje grote C's, ja ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....


Snowmaster

Quote from: Timvg on March 10, 2019, 16:39:41
En zelfs wanneer de woofer binnen z'n limieten speelt, voegt hij nog steeds vervorming toe waar het simpelweg, ook via je Anthem, kan verholpen worden. Daar hoef je nog geen sub voor in te schakelen.

Wil je mij uitleggen hoe dit te verhelpen is via de Anthem?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Timvg

Quote from: Snowmaster on March 10, 2019, 19:12:48
Wil je mij uitleggen hoe dit te verhelpen is via de Anthem?

In ARC is het mogelijk van een 12dB high-pass filter in te stellen voor de afzonderlijke speaker(set)s.

Snowmaster

Quote from: Timvg on March 10, 2019, 19:18:38
In ARC is het mogelijk van een 12dB high-pass filter in te stellen voor de afzonderlijke speaker(set)s.

Aah....de ARC.    Tsja, dan houdt ie bij mij op.
Net als Audyssey mooie commerciële systemen. Je wint door correctie van frequenties en tegelijk verlies je informatie omdat je alles weer door de processor jast.
In het menu van audyssey word je dan zelfs nog standje dynamisch aangeboden.
Anthem doet het langs een cleanere weg met movie modus en handmatige aanpassing.
Helaas heb ik beiden nooit langer dan een paar dagen volgehouden.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

RalphH

#15905
Het lijkt inderdaad volledig logisch dat al die systemen onderbemeten uitgevoerd worden. Of bedoelde je dat niet?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Quote from: Snowmaster on March 10, 2019, 19:36:46
Aah....de ARC.    Tsja, dan houdt ie bij mij op.
Net als Audyssey mooie commerciële systemen. Je wint door correctie van frequenties en tegelijk verlies je informatie omdat je alles weer door de processor jast.
In het menu van audyssey word je dan zelfs nog standje dynamisch aangeboden.
Anthem doet het langs een cleanere weg met movie modus en handmatige aanpassing.
Helaas heb ik beiden nooit langer dan een paar dagen volgehouden.

Tot een ~300-400Hz afhankelijk van de ruimte (ik werk bv in de woonkamer tot ~250hz) is correctie altijd een meerwaarde op de luisterpositie(s). Daarboven gaat dat niet meer op omdat ons gehoor nu eenmaal anders werkt, met onderscheid tussen direct en indirect geluid. Het laat ook teveel ruimte voor fouten toe. Veel mensen corrigeren full range, of bijna full range, en dat is gewoon in veel gevallen nefast voor het geluid.



scrutinizer

Quote from: Snowmaster on March 10, 2019, 19:36:46
Aah....de ARC.    Tsja, dan houdt ie bij mij op.
Net als Audyssey mooie commerciële systemen. Je wint door correctie van frequenties en tegelijk verlies je informatie omdat je alles weer door de processor jast.
In het menu van audyssey word je dan zelfs nog standje dynamisch aangeboden.
Anthem doet het langs een cleanere weg met movie modus en handmatige aanpassing.
Helaas heb ik beiden nooit langer dan een paar dagen volgehouden.

Of analoog ..... een bipootje van 6 tot 800 mfd in serie opnemen ........ :D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Snowmaster

#15908
Quote from: Timvg on March 10, 2019, 19:48:51
Tot een ~300-400Hz afhankelijk van de ruimte (ik werk bv in de woonkamer tot ~250hz) is correctie altijd een meerwaarde op de luisterpositie(s).

Zo laag ben ik nooit gegaan. Misschien wel dom.  Als ik ARC heb gereset is er formeel geen correctie meer. Toch hoor ik of het circuit wel of niet is ingeschakeld. Dat stoort mij al enorm. Ook lijkt ARC een soort geheugen te hebben. Eenmaal ingemeten is het geluid ook bij uitgeschakelde ARC net iets anders en niet langer default. Pas bij volle reset keert het default geluid terug.
Maar de Anthem staat al jaar in de kast naast een Denon 4000. Beiden te veel "hindernissen" ieder op zijn eigen wijze. Tijd voor opruiming.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Timvg

Suggestie kan krachtig zijn. Indien er default geen instellingen veranderen zou het niet mogen uitmaken, maar zoiets valt eenvoudig na te meten door een loopback meting uit te voeren in REW via de pre-outs naar een lijningang op de PC. Veel mensen ontgaat het dat correctie niet zwart/wit hoeft te zijn. Het heeft een negatieve reputatie gekregen door verkeerde implementatie van iets wat daadwerkelijk de ervaring een niveau hoger kan tillen. Dat is althans mijn ervaring.

Staaled

Quote from: Timvg on March 10, 2019, 17:57:51
Scheidingsfilter op de woofer is doorgaans enkel een laagdoorlaatfilter. Passieve high-pass filters worden nooit gebruikt.
Frank gaf aan ARC niet te gebruiken. Arc zou perfect een elektronisch high pass filter kunnen instellen.

Quote from: scrutinizer on March 10, 2019, 18:10:42
Passief word er vrijwel nooit in het laag een high pass filter in gezet, Ed.

Uhh zoals boven aangegeven.

Trouwens niet helemaal waar, Tim....Kef en sommige andere merken paste wel degelijk high pass toe in het laag.

OK.
Daar ben ik, zeker niet tot mijn spijt  ;D, niet in thuis.

ARC bypassen voor stereo kan ik mij voorstellen, maar HT zonder iets van EQ is zelfkastijding. :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sirius666

Quote from: Timvg on March 10, 2019, 20:34:55
Suggestie kan krachtig zijn. Indien er default geen instellingen veranderen zou het niet mogen uitmaken, maar zoiets valt eenvoudig na te meten door een loopback meting uit te voeren in REW via de pre-outs naar een lijningang op de PC. Veel mensen ontgaat het dat correctie niet zwart/wit hoeft te zijn. Het heeft een negatieve reputatie gekregen door verkeerde implementatie van iets wat daadwerkelijk de ervaring een niveau hoger kan tillen. Dat is althans mijn ervaring.

Het gebruikelijke: zodra er mensen aan te pas komen en zij hun ervaringen gaan delen gaat het fout ;)

frank2

#15912
Gisteren is de laatste aanpassing aan de C&D dac gedaan, ( door C&D) hij is nu geheel zoals deze bedoeld was, heeft even geduurd maar aangezien de dac al prima speelde was het niet erg. De laatste modificatie is een stalen kap over de printplaat dit geeft tot mijn verbazing een strakkere bass en meer definitie. Naast alle andere modificaties die hij al had gedaan.
Het is ondertussen een naar mijn idee goede dac geworden die ik met duurdere dacs best wel durf te vergelijken schat tot 3000€.
Nee ik heb geen foto's, is ook weinig aan te zien.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Ralf67


Lion of Judah

Kan je nagaan wat een sticker nog brengt. Die mis ik nog. :D
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Ralf67


pieper

Quote from: frank2 on April  3, 2019, 16:00:58
Gisteren is de laatste aanpassing aan de C&D dac gedaan, ( door C&D) hij is nu geheel zoals deze bedoeld was, heeft even geduurd maar aangezien de dac al prima speelde was het niet erg. De laatste modificatie is een stalen kap over de printplaat dit geeft tot mijn verbazing een strakkere bass en meer definitie. Naast alle andere modificaties die hij al had gedaan.
Het is ondertussen een naar mijn idee goede dac geworden die ik met duurdere dacs best wel durf te vergelijken schat tot 3000€.
Nee ik heb geen foto's, is ook weinig aan te zien.

Ik heb dit topic eens bijgehouden maar je hebt nu ondertussen al zoveel verbeteringen gehad je set moet wel heel slecht zijn geweest of het moet inmiddels veruit de best klinkende set ter wereld zijn.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt

frank2

Quote from: pieper on April  3, 2019, 17:36:05
Ik heb dit topic eens bijgehouden maar je hebt nu ondertussen al zoveel verbeteringen gehad je set moet wel heel slecht zijn geweest of het moet inmiddels veruit de best klinkende set ter wereld zijn.

Er zijn ook veel wijzigingen geweest, zoals vervangen van ushers be10, die geheel anders klinken dan de huidige speakers. Maar om een idee te geven, ik heb ook een anthem mrx 700, die voor de fronts is doorgelust is via de plinius. Als ik via de anthem muziek luister noem ik dat gewoon slecht nietzeggend. Alleen voor surround is ie wel redelijk.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Ralf67

En dat zonder subwoofer, kun je nagaan wat een fantastische set dat is .

frank2

Voor stereo muziek wil ik geen sub, totaal niet nodig, voor surround is t niet echt nodig, 32 Hz is laag, en een fatsoenlijke sub kost gauw 2000€ en dat is mij teveel voor de 3 films die ik per week kijk
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

twani

Quote from: Lion of Judah on April  3, 2019, 17:18:57
Kan je nagaan wat een sticker nog brengt. Die mis ik nog. :D

Stickertuning is the best :D

LS2

Ik vind drie films per week nog best veel  :happy: Als de sub 10 jaar meegaat zijn dat 156 films per jaar = 1560 films gedurende die tien jaar. Dat is 1,28 euro per film... Lijkt me een prima investering  ;)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Raphie

JBL PRX Power!

xlr8

...& modified reselling @Almelo  :coffee:

    



Pinda13

Haha Frank ik moet het toch vragen aangezien wij beide een dac hebben/hadden van C&D. Maak ff die schroefjes aan de zijkant en achterkant los en maak een foto van de binnenkant. Simpel als een schroevendraaier pakken en een telefoon/camera; klaar.. Het is namelijk zo dat ik de onderdelen die ik in mijn -high end super de luxe tubes zonder tubes klinkende dac had zitten, deze hier in china best vaak voorbij zie komen op allerlei platformen.. Van behuizing, potmeter tot dacboard. Nu is hier natuurlijk alles te koop en bestaat de kans dat je weleens wat tegen komt wat je kent. Maar zeker niet als je naar de prijs kijkt wat wij ervoor betaald hebben. Just saying Frank..

Je kan bijvoorbeeld ook een nieuwe weiliang ak4497eq dac halen die recent is uitgekomen voor rond de 400 euro.

https://nl.aliexpress.com/item/2019-HiFi-DUAL-AK4497-XMOS-XU208-Bluetooth-5-0-DAC-Decoder-Ondersteuning-DSD256-PCM384K/32983279343.html?spm=a2g0z.search0104.3.1.fc9c1bcbp7jIdO&transAbTest=ae803_4&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_8_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_10301_10712_10821_537_536%2Csearchweb201603_6%2CppcSwitch_0&algo_pvid=3c763d80-f7a6-49ab-9a72-6281ffb31610&algo_expid=3c763d80-f7a6-49ab-9a72-6281ffb31610-0

heb je naar mijn idee echt meer waar voor je geld en weet je ook waar je aan toe bent wat er gebruikt is aan componenten. Wil je nu echt die tubes erin hebben, kijk dan naar de musical paradise dac van me. Heeft me stuk minder gekost en vond ik als in jou termen moet blijven, veel en veel beter dan dat super deluxe high end tubes without tubes kastje dac.

Zo maar een voorbeeld.. Ik weet dat je blij met je dac bent. Houden zo, maar soms realistisch zijn kan geen kwaad man. Cheers!
" no loss of fine detail "