Twee subjes op basis van Peerless XLS10+slave

Started by tbusquet, December 30, 2002, 11:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tbusquet

Jullie kunnen je misschien nog wel mijn eerste topic herinneren over de bouw van een Peerless subwoofer naar design van Klang und Toon. Dat is nu bijna een jaar geleden. Ik heb toen ontzettend veel plezier beleefd aan het bouwen van die sub. Maar heb hem wel altijd wat groot en lomp gevonden. Dus daar heb ik een leuke oplossing voor bedacht, een sub in de vorm van een kubus, met precies dezelfde inhoud als de originele sub (te weten 31 liter) met een XLS10 en een XLS10 400gram slave. Waarom dan niet meteen 2 dezelfde subjes bouwen dacht ik, je krijgt meer performance, voor dezelfde ruimte die het in beslag neemt !

Dus daar ben ik maar aan begonnen, het worden dus 2 precies dezelfde subs, met ieder dezelfde capaciteiten als de originele Peerless sub. Het geheel gaat gevoed worden door een Rotel RB990 2x200 watt @8ohm eindversterker waarmee de subs zeker ten volle benut kunnen worden.

Ik zit nog te denken over een actief laagdoorlaat filter wat alles boven de 100hz met ca. 24db zou moeten wegfilteren, hier heb ik nog hulp bij nodig, dus als iemand me daar mee zou kunnen helpen zou ik zeer dankbaar zijn !

Maar goed genoeg geluld, ik geef jullie vast wat foto's van de eerste sub die klaar is, en hij klinkt weer erg lekker kan ik jullie vertellen !



















That's it for now folks, afwerking moet nog gebeuren.

Ow. btw. de oude kast is te koop, zonder units,  en moet opbrengen wat de gek ervoor geeft, de Hypex HS200 is ook te koop voor een bedrag van 300 euro.

En toen waren het er opeens 2 !!! :D






The Foundation

ik denk dat er een virus de ronde doet ,  die iedereen laat subjes maken!

fireman

Jij bent ook overal te vinden he  ;)

Hoe klinken ze? En hoe klinken ze icm met je hifi?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

tbusquet


J.A.F._Doorhof

Hi,

Ziet er goed uit, maar....
Denk je niet dat de kastjes VEEL te klein zijn voor 2 van dit soort woofers ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 31, 2002, 10:07:09
Ziet er goed uit, maar....
Denk je niet dat de kastjes VEEL te klein zijn voor 2 van dit soort woofers ?

Nee hoor.
Deze woofers draaien prima in deze behuizing. Je moet alleen voldoende versterking hebben om het echt te laten knallen.
Het is ook maar 1 woofer ipv 2.

Verder vind ik het een mooi eindresultaat.
Een heel klein puntje: zou je er geen zwarte schoeven in zetten?
Dit maakt hem helemaal af.  ::)
Zijn ze ook helemaal gevuld met wol?

Grtn,
Bart


J.A.F._Doorhof

Is het een bestaand ontwerp ?

Ik weet dat de 15" woofer die ik gebruik een kast nodig had van minimaal 125 liter, en preferable 135Liter, ben dus maar voor 135liter gegaan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


MrPink

Ziet er mooi uit! :) Ze lijken inderdaad wel wat klein, in mijn lekenogen...

Groetjes,
Oscar

tbusquet

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 31, 2002, 10:07:09
Hi,

Ziet er goed uit, maar....
Denk je niet dat de kastjes VEEL te klein zijn voor 2 van dit soort woofers ?

MvrGr.
Frank

Hallo Frank,

Nee het is een systeem met passieve radiator, de kast heeft een inhoud van 31 liter. Wat dus precies goed is voor deze units. F3 ligt bovendien op de 18hz. :D

tbusquet

Quote from: Krunk on December 31, 2002, 10:24:18
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 31, 2002, 10:07:09
Ziet er goed uit, maar....
Denk je niet dat de kastjes VEEL te klein zijn voor 2 van dit soort woofers ?

Nee hoor.
Deze woofers draaien prima in deze behuizing. Je moet alleen voldoende versterking hebben om het echt te laten knallen.
Het is ook maar 1 woofer ipv 2.

Verder vind ik het een mooi eindresultaat.
Een heel klein puntje: zou je er geen zwarte schoeven in zetten?
Dit maakt hem helemaal af. ::)
Zijn ze ook helemaal gevuld met wol?

Grtn,
Bart



Je hebt helemaal niet zoveel versterking nodig voor deze subs, ze ongekend veel SPL produceren en ontzettend laag gaan met een 200 watt RMS.

Er zit zeker demping in, maar niet helemaal vol.
Ik heb juist express gekozen voor deze bouten, het zijn M4 imbussen met dikke kop, op de foto lijken het gewone zelftappers, maar in het echt is het dus heel erg mooi.

Raymen

hey

Hoi tbusquet

Ik zie net je 2 subs staan ,mijn vraag is hoe heb je de afwerking gedaan.
Heb je deze gewoon zelf geschilderd of iets anders.
Want het ziet er netjes uit.

mvrgr,
raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Rob_Dingen

Hoi Thijs

Het ziet er keurig uit
Waarom wil je een filter op 100Hz 24dB dat zie ik niet zitten
Als je een filterbouwd op 150Hz en 12dB is ook ruim voldoende
Als je intresse hebt kan ik wel zo'n filter op papier zetten 12dB of 24dB

Rob

PM

Groeten, Peter

Brandon1

Hoii Tbusquet.

ik zie dat je eerste sub de XA10S was (die zwarte op de foto), heb je daar toevallig ook de bouwtekening van? (Voor zover ik weet is de bouwwijze van de XA12S nagenoeg gelijk, of niet?)

Mvg,

Brandon

Tapeshirt

Dit is wel iets voor james als hij zijn Vodka-Martini wegzet... Shaken, not Stirred!!!  ;D ;D

Sullivan

Hoi Tbusquet,

Heb jij nog de bouwtekeningen van de grote sub die je eerst had. Zo ja, zou je die willen mailen (frank.roozendaal@zonnet.nl). Welke versterker had je hiervoor gebruikt. En hoe heb je de afwerking gedaan (van de kleintjes)? Erguuug mooi!

mvg,
Frank

-V-

Heel erg mooi ...

Kan ik eens de exacte afmetingen krijgen ?
En wat kosten ze per stuk ? alles inbegrepen buiten werk en vakmanschap ?

Thx  8)
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

The Foundation

Quote from: -V- on March 31, 2003, 01:45:45
Heel erg mooi ...

Kan ik eens de exacte afmetingen krijgen ?
En wat kosten ze per stuk ? alles inbegrepen buiten werk en vakmanschap ?

Thx 8)

ook intresse in DIY ?

-V-

Niet direct , maar het lijkt me wel leuk iets zelf te bouwen ...
meer info over deze subjes hier is steeds welkom ... 8)
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

-V-

eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Sullivan

Volgens mij is tbusquet niet meer actief op dit forum, zoals je ziet zijn er al heel wat vragen gesteld aan hem.

mvg,
Frank

-V-

Dat zou het inderdaad veel verklaren ...  8)
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

tbusquet

#23
Sorry idd een poos niet geforummed ;)

Totdat ik net een mailtje van iemand kreeg die me vroeg om een te kijken :D

Pfff, het is alweer tijdje geleden. Ik gebruik nu sinds volle tevredenheid een Rotel 990BX poweramp die 2x200watt RMS @8ohm levert. Meer dan voldoende om een mooi en strak laag neer te zetten waar dit nodig is voor HT en muziek. Filtering gebeurt door de Rotel RSP1066 pre-amp die op 40hz filtert voor de speakers die op small staan. Dit vind ik persoonlijk na heel wat proberen het meest prettige geluid opleveren. Bouwtekeningen heb ik eigenlijk niet. Ik ben uitgegaan van een kubus puur omdat ik dit mooi vond. Het enige wat belangrijk is is de inhoud die voor de XLS10 met PR op ca. 31 liter moet komen. Het is dus volledig vrij om ieder design te kiezen zolang de inhoud maar op ca. die 31 liter uitkomt. Ik heb zelf 22mm MDF gebruikt met een tussenschot voor stevigheid met gaten erin om staande golven te verminderen. Tevens zijn de kubusen gevuld met glasfiber wat mooi dempt. Als ik ze nog eens zou bouwen zou ik er nog een lose ruimte onderin bouwen om te vullen met zand aangezien ik ze iets te licht vind. Dit heb ik opgelost uiteindelijk door een plaat lood te nemen en dit te smelten in 2 klompen en die onderin de subjes gemaakt. Het is effectief maar het smelten van lood is een heel erg smerig karwij en eigenlijk niet echt aan te raden, een lose ruimte gevuld met zand vind ik persoonlijk een betere oplossing. Hopelijk heb ik dingen wat duidelijker gemaakt ;)

Ps. voor de mensen die de originele XS10 willen bouwen, als je de materialen koopt bij Speaker en Co dan krijg je een kopietje van de bouwtekening. Bovendien staat het ontwerp in de Klang und Toon, weet niet meer precies welk nummer het was alleen. Als je de bouw van mijn originele XS10 wilt zien met veel foto's en uitleg kan je bovendien ff een search doen op http://gathering.tweakers.net/ en als je dan zoekt op "peerless" dan vind je snel genoeg mijn topic.

Arno P

Mooie units.....heb ik ook en werken het best in een kastje van maaarrrr 300 ...uh 30 Liter... ;D