vraag van newbie, Wat is nu precies bij laserdisk laserrot?

Started by eelco, December 30, 2002, 01:28:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eelco

Hallo ik ben sinds een tijd in het bezit van een pioneer cld 2950.

Ik lees regelmatig bij te koop aangeboden schijven, geen last van laser rot,maar wat is dat precies, is er iets tegen te doen?

Alvast vriedelijk bedankt, Eelco
Al jaren gek op alles wat met (thuis ) bioscopen te maken heeft.

garmtz

Laserrot wordt hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door het ontbinden van de lijm die de twee helften van een LD aan elkaar verbindt. Het resultaat is een beeld met heel veel spikkels. Niet echt meer naar te kijken over het algemeen. Vooral LDs van Columbia TriStar/Sony staat bekend om dit verschijnsel.

J.A.F._Doorhof

Hi,

En welkom op ons forum.

Het tegengaan van laserrot is bijna onmogelijk.
Wat je wel kunt doen is het proberen te beperken door de LD's in een droge ruimte (normale ruimte) op te slaan en zoveel mogelijk recht op staand.

Als ze eenmaal gaan rotten is het alleen te vertragen maar niet tegen te gaan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eelco

Bedankt voor jullie uitleg, zo leer ik weer wat bij.

Groeten Eelco
Al jaren gek op alles wat met (thuis ) bioscopen te maken heeft.

Lone Ranger

Je kunt het helemaal niet tegen gaan.
Van het ene op het andere moment kan je lasertje naar de bliksem zijn.Ik heb dit een paar keer meegemaakt.
Het is gewoon condens wat er tussen de beide schijven komt.
Je kunt hem eigenlijk gelijk weg gooien.
Er zijn mensen die dat zonde vinden en hem toch weer tussen de verzameling zetten. ;D

Gr.Fred.

J.A.F._Doorhof

Fred,

Tegengaan nee, vertragen ja.
Als je je LD's op zolder bewaart moet je maar eens opletten hoe snel het gaat. Gelukkig heb ik mijn LD's allemaal gekoesterd en staan ze goed droog en warm.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirty Harry

Heb het vroeger al gehad met een van de eerste cd's van Dire Straits die begonnen te rotten op het moment dat ik de bovenlaag (folie) aan raakte. Kon er zo doorheen kijken :'(. Later hebben ze op de nieuwere cd's een soort vernis laag aangebracht zodat de bovenkant niet meer aangetast kon worden.

Nu pak ik elke cd bij de randjes beet en dat scheelt een hoop.

Lone Ranger

Quote from: Jack van Dijk on January  1, 2003, 13:00:26
Veel van de Disney titels waren berucht vanwege dit verschijnsel. Laserdisc welke uit de 3M fabriek komen schijnen het minst last van dit probleem te hebben (hoewel ook uitzonderingen op die regel bekend zijn). Er zijn gewoon bepaalde titels met zo ongeveer 100% kans op laserrot: Beauty & The Beast Work In Progress, Eraser e.a.

Jack

Klopt,ik heb nog een rotte Little Mermaid gehad.

Gr.Fred.

eelco25

Bedankt voor jullie reacties.

Ik lees het al ,gewoon de laserdiscs in de huiskamer bewaren is gewoon het beste, jammer voor al die mensen die eventueel hum oude verzameling op een koude zolder bewaren.

nog een laatste vraag.
Is laserrot ook aan de schijf te zien?

Vriendelijke groeten Eelco Warrink

Selmar_Cleef

Je kunt het niet aan of op de LD zelf zien. Als de mogelijkheid er is even zelf kijken op een speler, meestal aan het begin en einde van bespeelbare zijde(n) kun dit zien.

Van de 50 die ik heb is er maar een die laserrot heeft (Mary Poppins). Vooral in het begin rest van de film is wel redelijk.