lo-fi en hi-fi audio sporen op dvd?

Started by webster, December 29, 2002, 23:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

webster

Aloha,

Met deze post zou ik graag eens een discussie willen starten over de vraag of het zinvol zou zijn als op dvd's 2 soorten audio-tracks zouden staan, namelijk 1 voor simpele setjes (lo-fi) en 1 voor het betere werk (hi-fi)?

De simpele setjes gaan massaal over de toonbank, maar die zullen met een top afgemixte dts geluidstrack wellicht minder goed uit de verf komen dan met een geluidstrack die erop gemaakt is om op lo-fi apparatuur te worden afgespeeld.

Kijk bijvoorbeeld naar de radio, daar wordt het geluid ook dusdanig bewerkt dat het op een heel simpel setje al leuk kan klinken. Maar de hifi enthousiast moet natuurlijk niks hebben van die plat gecomprimeerde radio rommel.

Ik ben namelijk een beetje bang dat als straks 90% van de markt bestaat uit van die lo-fi setjes, het geluid van dvd's juist op die markt afgestemd zal gaan worden, zodat de hifi fan straks alleen nog met kromme tenen naar een dvd kan kijken/luisteren...

Misschien moeten ze wel de DD51 track afstemmen op de goedkope setjes en de DTS track op de hifi sets....

Wat denken jullie? Onzin, of gaat dit echt gebeuren/is het al bezig...?

mvg,
Arjan S.

garmtz

Mijn mening is dat men geen compromissen moet gaan zitten sluiten voor de mensen met een mindere installatie. Immers, die mensen zijn ook lang niet zo kritisch, dus waarom juist voor deze mensen een aanpassing maken? Wellicht zou DTS een functie in kunnen bouwen die de dynamiek aanpast, zoals DD dit ook heeft (dynamic range compression). Die DRC zou dan op de all-in-one setjes op een vaste stand ingesteld kunnen worden. Voordeel is dat de aanpassing wordt gedaan in de lo-fi setjes en niet op de bron.

Als er nu al bespaard wordt op de beeldkwaliteit op DVDs vanwege ruimtegebrek, zal dat met nog meer soundtracks zeker het geval worden en daar hebben de mensen met lo-fi sets ook last van.

J.A.F._Doorhof

In geen geval  ;D.

De makers van de goedkope setjes zullen het dan zelf maar moeten oplossen. DVD's zijn al zwaar gecomprimeerd en moeten in geen geval nog verder gecomprimeerd worden.

Als er meerdere tracks op een DVD komen te staan moet ten eerste de prijs omhoog van die DVD's + de originele track wordt gecompenseerd.

Daarnaast wat zou je moeten verbeteren/verslechteren voor de goedkope sets. Het is niet zo dat er standaard een curve kan worden gebruikt om alle sets beter te laten klinken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

webster

Quote from: garmtz on December 30, 2002, 10:12:59Mijn mening is dat men geen compromissen moet gaan zitten sluiten voor de mensen met een mindere installatie.

Ben ik het helemaal mee eens hoor, laat daar geen misverstand over bestaan.

Maar ik ben alleen bang dat dit toch gaat gebeuren omdat studio's natuurlijk graag zien dat hun dvd's zo goed mogelijk klinken en als je dat bij 90% van je klanten kan bewerkstelligen door wat met het geluid 'te klooien', zoals ook bij de radio... tja... we weten allemaal hoe de commercie werkt...

Hopelijk denk ik nu te pessimistisch...

webster

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 30, 2002, 10:55:31Daarnaast wat zou je moeten verbeteren/verslechteren voor de goedkope sets. Het is niet zo dat er standaard een curve kan worden gebruikt om alle sets beter te laten klinken.

Ach, met een compressor/limitor en een goede eq kan je geluid heel wat opknappen voor gebruik op een lo-fi systeem.

Je moet dan bijvoorbeeld zorgen dat alles wat meer in het midden van het frequentiebereik komt te zitten, dus niet de nadruk op hele hoge of hele lage tonen, maar het 'binnenste' deel van die frequenties benadrukken. Net zoals dit bijvoorbeeld bij house-muziek gebeurt, waar vaak niet _echt_ laag in zit maar het mid-laag heel hard klinkt.

(Ik hoop dat dit een beetje te volgen is... ben geen expert op dit gebied... ;))

jurjen

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de uitgevers zich gaan richten op de lo-fi markt. Immers, de mensen die zo'n setje hebben zullen nooit veel DVD's kopen, ook niet als ze wat goedkoper worden. Ze huren, lenen, branden DivX van het internet op een CD-R en roepen dan trots dat ze Two Towers al in huis hebben...  

Ik denk dus wel dat ze goed zijn voor de verhuur omzet. Misschien dat dus de kwaliteit van de "for rental only" uitgaves wat omlaag kan?  Ik zou het niet toejuichen natuurlijk.

Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}