Welke speaker? Luisteren is begonnen! Momenteel Master

Started by hulskof, September 14, 2006, 10:53:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hulskof

Quote from: bmateijsen on September 14, 2006, 15:47:45
De Primaluna no.1 doet het erg leuk op een concerto, Unico heb ik eigenlijk er nog niet op gehoord. Max 1250 euro vind ik een moeilijk budget voor dit kaliber speakers eigenlijk.... voor 1850 heb je bijvoorbeeld de Arcam FMJ-a32, voor iets meer een Lavardin IS.



Versterker te goedkoop voor speakers bedoel je? Welke ratio zou je moeten aanhouden dan Even zwart-wit gesteld.

hulskof

Quote from: Ruben on September 14, 2006, 15:23:45
Ik denk persoonlijk dat afgaande op je type muziek de SF's niet helemaal je ding zullen zijn. Ik vind ze het mooist bij rustige/klassiek of instrumentale muziek. Hoewel alles mooi in balans is, vind ik het geen speaker voor de soorten muziek van de TS. Dat is niet zijn sterkste kant. Natuulijk moet je echt zelf gaan luisteren, maar dat is mijn ervaring. Wat wel echt waar is, hoewel 2000+ euro nog steeds een hoop geld is, de SF's heel groots klinken voor hun prijs.

@audioloog. De genoemde speakers zijn vloerstaanders. De concertino's zijn met stands en zitten rond de 1500€ dacht ik.

Wat versta je onder TS???

graafke


hulskof

Ach so...
Heb wel  gelezen dat de oude grand piano's niet goed met pop en rock uit de voeten konden. Van de nieuwe weet ik het (nog) niet.
Denk dat de Usher's en AP's beter zullen scoren.

Audiotwin

Ik zou ook de Usher 6371 gaan beluisteren,diep strak laag,vol midden,veel details in het hoog.Ik schrik nog steeds af toe van de natuurlijkheid,net of je erbij bent.
De Usher is geen makkelijke speaker,Arcam,Electrocompaniet/Classé,Audio flight,LA Audio gaat goed.Ze laten alles horen,een slechte opname klinkt ook echt slecht.De tweeter heeft 200 tot 300 uur inspeeltijd nodig en kan bij bepaalde cd's wat naar schel neigen zonder echt schel te zijn,eerlijke weergave.

Ga ze beluisteren met je eigen versterker en bron.Zelf ben ik tevreden met de Ushers.
Tevredenheid!!!

hulskof

Welke Usher's heb je? Vind de 6371 nogal prijzig en grooooot. Dat wil zeggen: mijn vrouw vindt ze groot (en lelijk, maar da's een ander verhaal). Schelle treble kan ik niet tegen. Moet zijdezacht zijn. Vandaar ook dat SF en Focal op het lijstje staan. Maar misschien moet ik dan teveel inleveren op het laag???

Audiotwin

Quote from: hulskof on September 14, 2006, 16:23:54
Welke Usher's heb je? Vind de 6371 nogal prijzig en grooooot. Dat wil zeggen: mijn vrouw vindt ze groot (en lelijk, maar da's een ander verhaal). Schelle treble kan ik niet tegen. Moet zijdezacht zijn. Vandaar ook dat SF en Focal op het lijstje staan. Maar misschien moet ik dan teveel inleveren op het laag???

Ik heb de Usher 6371.Ze zijn niet schel,ik bedoel dat ze een mindere opname niet verbloemen.De 6311 schijnt toch wat minder te zijn in de 6 serie en zoveel groter zijn de 6371 niet.
Tevredenheid!!!

hulskof

Waar bestaat de rest van je set uit? Bewust bijeen gekozen of min of meer toeval? Mij lijkt dat je door de bomen het bos niet kunt zien met het mega-aanbod dat er is...

R

Helemaal mee eens, je moet referentie opbouwen en eens gewoon gaan luisteren. Naar veel en vanalles. Bouw maar lekker veel ervaring op en maak dan pas je keuze. Welke merken heb je al gehoord?

Quote from: hulskof on September 14, 2006, 16:34:23
Waar bestaat de rest van je set uit? Bewust bijeen gekozen of min of meer toeval? Mij lijkt dat je door de bomen het bos niet kunt zien met het mega-aanbod dat er is...

hulskof

Quote from: Ruben on September 14, 2006, 16:38:34
Helemaal mee eens, je moet referentie opbouwen en eens gewoon gaan luisteren. Naar veel en vanalles. Bouw maar lekker veel ervaring op en maak dan pas je keuze. Welke merken heb je al gehoord?


Maar gaat het niet juist om combinatie van delen? Kan wel zeggen dat ik SF gehoord heb, maar dan bv enkel op een buizenversterker. Hoe dat klinkt zegt ofwel iets over de buizenversterker, ofwel over de SF's, ofwel over de combinatie. (laat ik de bron nog maar even achterwege, alsook bekabeling). Kortom: het zegt zo weinig wat je al gehoord hebt als je hetzelfde onderdeel niet ook met veel andere soorten gehoord hebt. En daar schort het bij mij aan. Heb er geen tijd voor. Geen zin in ook. Daar heb je, vind ik, deskundig personeel voor. Die moeten een set samenstellen en weten te zeggen: deze combo geeft exact weer wat jij zoekt... Als ik dat zelf moet uitdokteren ben ik over tig jaar nog niet klaar  ;)

R

Ok, is je goed recht. Er zijn ook mensen die het liever al luisterend en op lange termijn zelf bepalen. Ik denk dat je met deze wens erg goed bij een aantal zaken terecht kan. Ik heb de SF's op een primaluna(2 weken hier gehad), een lyngdorf getest, en draai zelf met een arcam A32. Daar zitten toch wel erg grote verschillen in. Mijn eigen topic beschrijft de ervaringen. Ik denk dat je met bjorn van BBG een goede hebt om wat dingen te gaan testen. Ik heb er erg goede ervaringen mee in ieder geval.

Quote from: hulskof on September 14, 2006, 16:42:10
Maar gaat het niet juist om combinatie van delen? Kan wel zeggen dat ik SF gehoord heb, maar dan bv enkel op een buizenversterker. Hoe dat klinkt zegt ofwel iets over de buizenversterker, ofwel over de SF's, ofwel over de combinatie. (laat ik de bron nog maar even achterwege, alsook bekabeling). Kortom: het zegt zo weinig wat je al gehoord hebt als je hetzelfde onderdeel niet ook met veel andere soorten gehoord hebt. En daar schort het bij mij aan. Heb er geen tijd voor. Geen zin in ook. Daar heb je, vind ik, deskundig personeel voor. Die moeten een set samenstellen en weten te zeggen: deze combo geeft exact weer wat jij zoekt... Als ik dat zelf moet uitdokteren ben ik over tig jaar nog niet klaar  ;)

Audiotwin

Quote from: hulskof on September 14, 2006, 16:34:23
Waar bestaat de rest van je set uit? Bewust bijeen gekozen of min of meer toeval? Mij lijkt dat je door de bomen het bos niet kunt zien met het mega-aanbod dat er is...

Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=40994.0
Toch wel bewust,lezen en beluisteren op proef.Het probleem is dat wat jij mooi vindt een ander weer niks doet,het is ook persoonlijk.Ik kan wel zeggen dit moet je kopen maar wellicht is het niet jouw smaak.

Stel denkbeeldig een set samen en ga het beluisteren.
Tevredenheid!!!

frank2

Ook ik ben op zoek naar nieuwe speakers en heb er verschillende mogen horen.
Als dealers zijn Beter beeld en geluid erg goed, juiste en perfecte service. Ook w en w audio (ushers) hebben een perfecte service en ook erg veel verstand van app. en speakers.
Ik denk dat je er goed aan doet om eerst bij beide firma's aan te geven wat voor muziek je mooi vind en wat je budget is. Ga dan eens luisteren dan heb je een referentie en vandaaruit ga je verder. Ik ben nu bijna 2 jaar bezig met speakers en ben er nu bijna mee klaar. En als ik dan gekozen heb betekend dat nog niet gekocht, eerst thuis luisteren, liefst met een bijpassende versterker dan pas kopen.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hulskof

Pff, twee jaar zoeken naar nieuwe speakers...Het lijkt wel een way of life! Dat is het me persoonlijk niet waard, mede doordat ik het verschil onvoldoende opmerk.  :( Ben behoorlijk auditief ingesteld, al zeg ik het zelf, maar kan vaak een glimlach niet bedwingen als ik de recensies lees van diverse audioapparatuur: wat een opgeklopte teksten zijn dat. Ik heb me eens laten verleiden tot het luisteren naar een heel dure set (50000 euro +), en was niet echt onder de indruk. Het verschil met mijn eigen set (2000 euro) vond ik kleiner dan het verschil tussen een slecht opgenomen cd en een goed opgenomen cd. Wat voor mij maar weer eens aantoont dat de meeste winst gehaald kan worden bij de oerbron: de opname. Ik hoor liever een goed opgenomen album op een goedkope set dan een slecht opgenomen album op een dure set. Maar goed, ik ben dan ook geen freak.  ^-^ ::)
Verder is mijn ervaring (maar wie ben ik) dat je oren (of hersenen, ik weet niet hoe dat werkt), net als je ogen voortdurend bijsturen. Je raakt als het ware aan een type geluid gewend doordat je het teveel of teweinig denkbeeldig compenseert. Je weet op die manier nooit 100% zeker of het gehoorde volledig is toe te schrijven aan de set of toch deels imaginair is. Volgens mij doet het uiterlijk van speakers een aardige duit in het zakje. Hoe imposanter die ogen, hoe beter het bij voorbaat klinkt. Maar daar zullen best onderzoeken naar gedaan zijn: die suggestieve kant van luisteren.  ;D

DA BoSS

je slaat de spijker op zijn kop denk ik, hulskof


('t helpt je allen niks verder in je zoektocht :P)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

GPO

#40
Quote from: hulskof on September 14, 2006, 21:27:01
...
Ik heb me eens laten verleiden tot het luisteren naar een heel dure set (50000 euro +), en was niet echt onder de indruk. Het verschil met mijn eigen set (2000 euro) vond ik kleiner dan het verschil tussen een slecht opgenomen cd en een goed opgenomen cd.
...

Quote from: hulskof on September 14, 2006, 15:06:30
Voor €1000,= per stuk verwacht ik een puike speaker, geen redelijke. Dus voor een set rond de €3000,= verwacht ik wonderen  ;D



Je spreekt jezelf tegen. Duurder is niet beter concludeer je (terecht) in de 1e quote, maar je verwacht wel betere prestaties van duurdere speakers in je 2e quote. ???

Het lijkt me het beste dat je gewoon gaat luisteren naar allerlei speaker-merken en niet een shortlist samensteld op basis van reviews en prijs. Dat zegt nml geen drol. Begin voor de gein gewoon in de budget klasse en laat je verrassen.

En ja, het kan best een paar jaar duren (en ook een paar speaker-sets en dus ook geld :( ) voordat je een merk gevonden hebt wat helemaal naar je smaak is.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Deleted member

Damn! Ik zou willen dat ik zo was als jij Hulskof, helaas beginnen speakers voor mij pas een beetje te klinken rond de 6000 euro nieuwprijs!  :D Maar goed, luisteren zal dit voor jou zelf pas duidelijk gaan maken. Niet de reviews en niet een enkele ervaring met een andere set, maar je eigen set in je eigen ruimte.

citac

#42
Probeer een 2e handsset Hyperion HS 938 te pakken te krijgen ,prijs +/- 3000 euro.
In 2 jaar tijd ongeveer 7/8 uitermate goede reviews , heeft meer awards dan enig ander audioapparaat ontvangen.
In de meest recente review van Hi-Fi News maakt tie gehakt van de Wilson Audio W/P 5.1  http://www.hyperionsound.com/Images/Hear%20the%20Hype_low_res.pdf

ps. heb zelf een paar  O0  ,en ben volledig met de reviewers eens.


Logitech Squeezebox Touch / Audio Zone AMP-1 / Chario Academy Millennium 1

DA BoSS

#43
haha, als je slim bent en niet te veel wilt verdwalen in het hifi/ht moeras, vraag je gewoon 4 tot 5 dealers een volledig systeem samen te stellen voor je budget.
De best klinkende som der delen is degene die je order in ontvangst mag nemen.

(laat die dealers hun vakkennis maar eens aan 't werk zetten ipv jou zelf de moeite laten doen de ideale match te vinden. Tenzij je twee jaar de tijd hebt...)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hulskof

Quote from: DA BoSS on September 14, 2006, 22:17:16
je slaat de spijker op zijn kop denk ik, hulskof


('t helpt je allen niks verder in je zoektocht :P)


Hihi, klopt. De frustraties komen een beetje boven. Sorry.  :( ;)

hulskof

Quote from: GPO on September 14, 2006, 22:52:38

Je spreekt jezelf tegen. Duurder is niet beter concludeer je (terecht) in de 1e quote, maar je verwacht wel betere prestaties van duurdere speakers in je 2e quote. ???


Yep. Is menselijk denk ik. Wat ik bedoelde is dat je onbewust ook *wilt* dat imposanter ogende speakers (dus niet noodzakelijkerwijs *duurdere* speakers) beter klinken. En wat je wilt geloven verkleurt ongetwijfeld je ervaring. De wens is de vader van de gedachte, zal ik maar zeggen. Ik kan mezelf bv maar moeilijk losmaken van het idee dat een kleine speaker onvoldoende laagweergave biedt en daarmee nimmer een complete weergever kan zijn...  :( Mede daardoor heb ik moeite met Focal, SF en in iets mindere mate AP op mijn lijstje. Maar ze staan er toch op omdat ik wil zien of mijn vooroordeel niet op lucht gebaseerd is...  :)

hulskof

Quote from: Antoine on September 14, 2006, 23:18:52
Damn! Ik zou willen dat ik zo was als jij Hulskof, helaas beginnen speakers voor mij pas een beetje te klinken rond de 6000 euro nieuwprijs!  :D Maar goed, luisteren zal dit voor jou zelf pas duidelijk gaan maken. Niet de reviews en niet een enkele ervaring met een andere set, maar je eigen set in je eigen ruimte.

Nou, eigenlijk zou dat in een geoptimaliseerde ruimte toch al veel sneller duidelijk moeten worden, niet? Mijn luisterruimte is akoestisch verre van ideaal. Maar je hebt gelijk, misschien was die ene exclusieve luisterervaring niet de juiste voor me. Het heeft ook geen uren geduurd zal ik maar zeggen, wat soms nodig is om voldoende tot rust te komen. Hoewel ik vind dat beter geluid je in 1x moet grijpen... We zien het wel. Ik ga gewoon eens een paar uurtjes luisteren ergens en ondervinden hoe het op me overkomt. Jammer vind ik wel - zoveel ervaring heb ik in de loop der jaren wel opgedaan - dat een speaker die 2x zo duur is niet 2x meer prestaties levert  >:( Wat eigenlijk wel zou moeten, vind ik. Maar ja, dat heb je met zoveel dingen...  ;)

hulskof

Quote from: DA BoSS on September 15, 2006, 07:02:18
haha, als je slim bent en niet te veel wilt verdwalen in het hifi/ht moeras, vraag je gewoon 4 tot 5 dealers een volledig systeem samen te stellen voor je budget.
De best klinkende som der delen is degene die je order in ontvangst mag nemen.

(laat die dealers hun vakkennis maar eens aan 't werk zetten ipv jou zelf de moeite laten doen de ideale match te vinden. Tenzij je twee jaar de tijd hebt...)

Precies. En *dat* is nu exact wat ik in gedachten heb. Die verkopers zijn er tenslotte niet voor niks.  :P :D

hulskof

Quote from: citac on September 15, 2006, 02:12:53
Probeer een 2e handsset Hyperion HS 938 te pakken te krijgen ,prijs +/- 3000 euro.
In 2 jaar tijd ongeveer 7/8 uitermate goede reviews , heeft meer awards dan enig ander audioapparaat ontvangen.
In de meest recente review van Hi-Fi News maakt tie gehakt van de Wilson Audio W/P 5.1  http://www.hyperionsound.com/Images/Hear%20the%20Hype_low_res.pdf

ps. heb zelf een paar  O0  ,en ben volledig met de reviewers eens.


Die speaker is voorlopig te hoog gegrepen voor me. Dan moet ik flink investeren in versterker en cd/platenspeler. Bovendien ben ik - zachtgezegd - niet weg van z'n uiterlijk... Maar bedankt voor de suggestie.

DA BoSS

Quote from: hulskof on September 15, 2006, 08:48:05
Precies. En *dat* is nu exact wat ik in gedachten heb. Die verkopers zijn er tenslotte niet voor niks.  :P :D

er zijn heel wat sponsors op dit forum met veel ervaring/inzicht, ik denk dat ze graag wat laten horen als je ze een mailtje met je wensen stuurt

veel sponsors laten uit beleefdheid het initiatief aan jou (voor sponsors zie banner bovenaan....)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...