Testtonen VE en The Ultimate DVD Platinum

Started by SiR-ROUND, December 29, 2002, 00:11:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

QuoteIk probeer altijd de instellingen in de pre-amp op 0 te houden, en alles in te stellen op de sub zelf.

Zoals Frank zegt...

Ander argument/punt is dat je dan de meeste headroom hebt voor finetuning met de decoder en dat je in het "midden" zit van je voorversterker:

Te laag geeft slechtere SNR, te hoog geeft THD...


CaveMonkey

Tanx!

Klopt inderdaad wat Frank zegt, ik kan het LFE en bassmanagement niet apart regelen, ik heb maar 1 +/- Db voor de subwoofer, die geldt denk ik voor allebei.

Ik heb even gekeken, en mijn sub (REL Q200) stond maar voor iets van 25% open, met in de receiver setup een +3db waarde. Die heb ik nu naar 0 gezet, met de sub iets hoger (kan niet te ver, dan is het te hard), maar dat ga ik vanmiddag nog even afregelen met Platinum en de Db-Meter.

Dan nog een vraagje voor Garmt, je schreef dat je op 73 Db calibreerde i.v.m. de roll-off of zoiets van de meter, wat bedoel je daar precies mee? Ik calibreer op 60 Db, dat is nog luider dan ik meestal afspeel. Is hoger beter in verband met die roll-off?

Groetennnnn,
Marco

mathieu

Quote from: J.A.F._Doorhof on January  3, 2003, 21:58:54
Het probleem is dat je LFE en basmanagment niet apart kunt regelen.
Als je moet kiezen zou ik basmanagment volledig goed calibreren en het LFE dan maar laten staan, als alle speakers op small staan.
Maar het is toch zo dat je eerst het basmanagment goed instelt (kan vaak toch alleen maar op de subwoofer?) en je lfe kanaal daarna op je receiver instelt (waarschijnlijk hoeft er daar dan niet veel aan te gebeuren als je dit kanaal met dezelfde subwoofer afspeelt als de gereroute bas). Of snap ik het nog steeds niet helemaal?

;D

mvg,

Mathieu

J.A.F._Doorhof

#28
Cavemonkey, als je op 60db calibreerd kun je beter de A stand van je meter gebruiken, C is eigenlijk voor vanaf 85dB.
Maar weet je zeker dat je maar op 60dB luisterd ?
Dat is echt verschrikkelijk zacht.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CaveMonkey

Frank,

Ik was abuis, ik calibreer niet op 60 maar op 70 Db, maar ik luister meestal iets lager. Verschil is natuurlijk wel dat dan alle speakers 'tegelijkertijd' gebruikt worden, dus het totale geluid zal wat hoger liggen.

Omdat je schreef dat de C stand eigenlijk pas vanaf 85 Db geschikt is, ben ik met de A-stand gaan testen. Dit gaf inderdaad hier en daar wat verschillen, ongeveer 2 Db.

Het probleem nu is, dat dat subwoofer nauwelijks uitslag geeft op in de A-stand. Klopt dat? Hij maakt een flink kabaal, dus geluid is er wel.

Wat is precies het verschil tussen de A en C stand?

Groetennnnnnnnn,
Marco

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het grootste verschil zit in de subwoofer afstelling.
Meestal adviseer ik mensen die op 70dB calibreren om de sub +2 dB te geven ten opzichte van de C-stand.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

#31
Heeft Home Theater Tune Up ook geluidspatronen met beperkt ruissignaal zoals Platinum of is het roze ruis zoals Video Essentials?


MvrGr.
Robert

CaveMonkey

Robert,

Wat bedoel je met beperkt ruissignaal? Ik neem aan iets met een beperkt frequentiebereik, maar wat doe je daar dan mee? Of juist niet?

Groetennn,
Marco

J.A.F._Doorhof

Het is al weer een tijdje terug maar volgens mij is het roze ruis.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Robert

@ Marco,

Omdat mijn speakers niet allemaal op gelijke afstand van de muren staan en ik dus geen last wil hebben van pieken over een breed frequentiebereik waardoor de metingen anders uitvallen, terwijl dat alleen voor een deel van het frequentiegebied geldt.

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 29, 2002, 22:11:55In principe kunnen er een paar dingen spelen.

VE gebruikt voor zover ik het weet roze ruis, maw een ruissignaal over het volledige spectrum, Platinum gebruikt een beperkt ruissignaal.

Het voordeel van Platinum is dat ongeacht je speaker gedrag je instellingen kloppen. Het nadeel van roze ruis is dat als je een speaker hebt die meer bas geeft dan de ander deze speaker automatisch te hard staat.

Het voordeel van roze ruis is weer dat je met een RTA PRECIES kan zien wat er mis gaat.

Voor het algemeen instellen van speakerniveaus vertrouw ik smalbandige patronen meer dan roze ruis, tenzij je rondom EXACT dezelfde speakers hebt staan.

Voorbeeld.
Als je met roze ruis test en je hebt rondom EXACT dezelfde speakers staan en laat zeggen de linksachter speaker staat dichter bij een muur, kan het zijn dat je dB meter aangeeft dat die speaker 2 dB te hard staat, terwijl dat bv alleen maar geldt voor het gedeelte van 40-50hz. Als je dan je speaker 2dB zachter zet zul je in het hele verdere gebied dus wat gaan missen.

Bij de subafstellingen kan hetzelfde gebeuren, de VE zal waarschijnlijk het hele frequentie gebied ineens naar je sub sturen en daardoor ook de pieken van je kamer mee pakken waardoor je sub dus te hard lijkt te staan, door bv 2 pieken.

Wat is het beste ?
Tja,......
Luisteren naar beide.
Persoonlijk geloof ik in speakers met een rechte respons, gelijke opstelling en room EQ op de subs, bij mij maakt Platinum, of AVIA of HT Tune up of de interne patronen bijna niets met elkaar uit.

LET OP !!!!
Voor het correct afstellen van je sub moet je altijd de DD track gebruiken en dit nalopen met DTS. Sommige receivers passen ZELF het verschil tussen DD en DTS in, andere niet. Zie je een verschil onthoudt dit dan en als je DTS gaat kijken moet je de Sub harder/zachter zetten.


MvrGr.
Robert



CaveMonkey

Hoi Robert,

Bedankt voor de uitleg en het opzoeken van Frank's verhaal. Het is nu helemaal duidelijk! Tanx!!

Groetennnnn,
Marco

Robert