Testtonen VE en The Ultimate DVD Platinum

Started by SiR-ROUND, December 29, 2002, 00:11:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SiR-ROUND

Heej,

Afgelopen Maandag bij Robert op bezoek geweest, gewapend met de in de titel genoemde calibratie DVD's en een statief met dB meter.

Gelukkig waren de winkels nog open, want het bleek dat de batterij van de meter leeg was geraakt terwijl deze op mijn recentelijk niet gebruikte HT zolder heeft gestaan op de "aan" stand. Vreemd... geen geluid gemeten en toch leeg?

;)

Anyway...

Allereerst complimenten aan Robert en Frank voor het beeld. Ik kon me weinig voorstellen bij een breedbeeld TV als men het over goed beeld zou hebben. De schuld van al die winkels natuurlijk. Robert, je beeld is filmlike en erg prettig om naar te kijken. Die motion compensation is geweldig: GEEN JUDDER, zelfs niet bij de moeilijkste scenes(o.a. The Mummy)

Geluid vond ik persoonlijk te dof, maar als verklaring had jij de EQ en de luistermoeheid die op zou treden bij langdurig misbruik van je setup.

;D

Aiaiai... Eerste tekenen van ouderdom?

Ook vond ik de sub te boomerig...

Na calibratie mbv VE bleek de sub 6 dB te hard hebben gestaan, dus dat klopte wel. Verder waren het kleine afwijkingen van een dB-tje hier en daar, die dus klaarblijkelijk wel een flink effect hebben op het gehele beeld en de homogeniteit. Althans, ik hoor positieve berichten uit de hoek van Robert...

:D

Nu staan er op VE pink noise signalen op de Ultimate weet ik het nog niet zo zeker... Ze klonken niet alleen anders maar vreemd genoeg kregen we ook andere resultaten! Vooral de sub... Deze stond volgens de test weer 5 a 6 dB te zacht, wat natuurlijk voor hevige twijfel zorgt.

Nu is net het mooie aan de Platinum dat er lfe voor DD en DTS op staan. Hmmm... Wat we wel konden uitsluiten was het feit dat de tonen voor zowel DD als DTS even ver onder niveau zaten, dus lfe voor zowel DD als DTS stonden wel gelijk tov de rest van de setup(Roberts receiver geeft aan dat DTS +10dB nodig heeft voor lfe).

Nu dus de vraag:

Heeft iemand dezelfde ervaringen met calibratiediscs en verschillen onderling?

Ik heb het altijd met VE gedaan qua audio en dat bevalt prima, maar nu ik dit zo gezien heb vertrouw ik geen van beiden ook al klinkt de set van Robert nu een stuk beter...


J.A.F._Doorhof

Hi,

De LFE tonen van Platinum zijn helemaal perfect, ik heb ze gecontrolleerd met de Meridian 568 en geven dan hetzelfde aan.

Ik heb nooit de sub tonen van VE gebruikt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MrPink

Ik heb alleen ervaring met de Ultimate Platinum, en bij mij moet DTS ook meer LFE hebben dan DD.

Overigens heb ik ook de batterij van mijn dB-meter leeg laten lopen... ;D

Groetjes,
Oscar

Robert

#3
Van je forumgenoten moet je het maar hebben.
Zeggen pas na het calibreren dat je Platinum moet gebruiken ;D


MvrGr.
Robert

MrPink

LOL

Hadden jullie ook maar niet zo stiekem moeten doen over het calibreren! ;D

Groetjes,
Oscar

Robert

#5
 ;D

LOL


MvrGr.
Robert

Robert

#6
Dus ik kan met SiR-ROUND mijn setup weer gaan calibreren alleen dit keer met Platinum? :P

Het klinkt nu wel goed, alleen als de LFE tracks van Platinum kloppen dan moeten SiR-O en ik daar nog een keer naar kijken denk ik.

Zijn er ook nog andere dingen waarom wij moeten denken bij het calibreren?

Bassmanagement is als volgt:

- Fronts op LARGE
- Center op SMALL
- Rears op SMALL

Crossover van de sub stond bij het afstellen op 100 Hz. Volgende keer toch de sub maar op 200 Hz zetten.


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

Tja, je weet dat ik ook vind dat de sub niet afgeknepen moet worden qua frequenties... Dat hoort de lfe out op de receiver te doen. Maar wat je me liet horen was bizar.

De sub klinkt gewoon anders met een hoger kantelpunt...

???

Stiekem Mr. Pink? We waren het al maanden van plan...

;D

Hmmm... Dus de lfe tracks van Platinum zijn correct? Die verschillen ca. 5 dB met die van VE...

Dasniezomooi...

Robert, we weten dat het zo veel scheelde voor zowel DD als DTS... Je kunt, for now, de sub via je receiver even 5 dB opkrikken en testen hoe dat bevalt, maar eerlijk gezegd lijkt het me dan weer te boomerig... Maar misschien helpt daar de omschakeling naar 200 Hz kantelpunt weer tegen...

Maarrrrr...

lfe moet in verhouding staan tov de rest van de kanalen... En het rare is dat de overige kanalen met Platinum ook een afwijking hadden tov de testtonen van VE...

Verstandig is dus om de setup te calibreren met Platinum?




J.A.F._Doorhof

Hi,

In principe kunnen er een paar dingen spelen.

VE gebruikt voor zover ik het weet roze ruis, maw een ruissignaal over het volledige spectrum, Platinum gebruikt een beperkt ruissignaal.

Het voordeel van Platinum is dat ongeacht je speaker gedrag je instellingen kloppen. Het nadeel van roze ruis is dat als je een speaker hebt die meer bas geeft dan de ander deze speaker automatisch te hard staat.

Het voordeel van roze ruis is weer dat je met een RTA PRECIES kan zien wat er mis gaat.

Voor het algemeen instellen van speakerniveaus vertrouw ik smalbandige patronen meer dan roze ruis, tenzij je rondom EXACT dezelfde speakers hebt staan.

Voorbeeld.
Als je met roze ruis test en je hebt rondom EXACT dezelfde speakers staan en laat zeggen de linksachter speaker staat dichter bij een muur, kan het zijn dat je dB meter aangeeft dat die speaker 2 dB te hard staat, terwijl dat bv alleen maar geldt voor het gedeelte van 40-50hz. Als je dan je speaker 2dB zachter zet zul je in het hele verdere gebied dus wat gaan missen.

Bij de subafstellingen kan hetzelfde gebeuren, de VE zal waarschijnlijk het hele frequentie gebied ineens naar je sub sturen en daardoor ook de pieken van je kamer mee pakken waardoor je sub dus te hard lijkt te staan, door bv 2 pieken.

Wat is het beste ?
Tja,......
Luisteren naar beide.
Persoonlijk geloof ik in speakers met een rechte respons, gelijke opstelling en room EQ op de subs, bij mij maakt Platinum, of AVIA of HT Tune up of de interne patronen bijna niets met elkaar uit.

LET OP !!!!
Voor het correct afstellen van je sub moet je altijd de DD track gebruiken en dit nalopen met DTS. Sommige receivers passen ZELF het verschil tussen DD en DTS in, andere niet. Zie je een verschil onthoudt dit dan en als je DTS gaat kijken moet je de Sub harder/zachter zetten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ik gebruik zelf de interne testtonen van mijn Lexicon en check deze vervolgens met Platinum en AVIA. VE gebruik ik niet, want die vertrouw ik op de een of andere manier niet, omdat die wel eens een verkeerde calibratie heeft opgeleverd.

"Probleem" met AVIA is dat deze geen LFE signalen genereert, maar op het bass-management van je receiver vertrouwd. Dit is echter perfect voor het afstellen van mijn side subs, die alleen geherrouteerde bas ontvangen. Voor de LFE MOET ik wel een andere disc gebruiken, aangezien dat bij mij een aparte sub/apart kanaal is.

Ik regel mijn subs af (met de Radio Shack/Realistic meter) op 73 dB, vanwege de afval van de meter.

SiR-ROUND

Okay...

Thanx...

De receiver van Robert geeft aan dat er voor DTS 10dB bij moet dus dat zit wel goed...

Robert, we moeten dan maar eens volledig op de Platinum vertrouwen... Roze ruis verklaart inderdaad het geheel en Frank's uitleg is duidelijk...

Aangezien ook jij verschillende speakers hebt met verschillende plaatsing, moeten we maar uit gaan van een beperkter signaal.

2003?

;D

Garmt, die 73 dB is dan ivm met die curve he? Maar hoe staat dit bij jou in verhouding met de rest? Oftewel, hoe hard regel jij de andere speakers af? 70?

Robert

#11
Met DTS LFE Mix op +10 dB heb ik inderdaad hetzelfde basfundament als met DD. De dB-meter gaf hetzelfde geluidsniveau aan bij zowel de DD als de DTS LFE track.

SiR-ROUND,

Je moet dan toch maar weer langskomen en dit keer met Platinum calibreren en ook foto's maken ;).

In 2003 lukt wel denk ik ;D

Wanneer kun je? ;D


MvrGr.
Robert

SiR-ROUND

When hell freezes over!

;D

Ehhhh...

Het is de vrouw he?

Die moet ik dan weer heel lief aankijken...

::)

mathieu

#13
Interessante thread!

Ik zit momenteel ook in het proces afregelen en heb na het lezen van deze thread, andere threads en de diverse pdf's toch nog enkele vragen (om te kijken of ik het allemaal nu goed begrijp  ;) )

Ik heb een setup met 5 dezelfde speakers en 1 sub. De 5 speakers staan ingesteld op small zodat de bas gereroute wordt naar de sub. Deze sub krijgt ook het lfe kanaal te verwerken. Ik ben inmiddels in het bezit van de AVIA dvd en een analoge dB meter (van conrad). Op de avia staan een aantal tests om de levels van de diverse kanalen in te stellen, dit lukt allemaal wel. Ook zitten er een aantal tests op om de subwoofer in te stellen. Na alle bovenstaande info gelezen te hebben komt het er nu op neer dat ik met die sub testen van de AVIA dvd dus de sub level instel zodat die even hard staat als de 5 sattelieten. Klopt dat?
Moet ik nu ook nog het LFE kanaal instellen, en zo ja hoe?
En wat voor ruis gebruikt AVIA?
En voor DTS moet ik dit allemaal eigenlijk ook nog eens nalopen (zeker voor de sub), dit is echter niet mogelijk met AVIA. Kan iemand mij de exacte titel van de dvd geven die dit wel kan (en eventueel een adres waar ik deze dvd voor een redelijke prijs kan kopen)?

Zo, volgens mij was dat het wel zo'n beetje....
Als ik nog wat vergeten ben dan hoor ik het vast wel  ;D

Commander

Is de Ultimate DVD Platinum in meedere editions te krijgen of is deze cd al een tijdje uit ? Degene die ik kan bestellen is bijna twee jaar oud...  ???

Release Information:
Studio: Unapix Home Entertainment
DVD Release Date: 10 January, 2000

Edition Details:
• Region 0
• PAL

MrPink

De verschillende edities slaan op Ultimate DVD Silver/Gold/Platinum. Het zou heel goed kunnen dat hij van 2000 is.

Groetjes,
Oscar

Lone Ranger

Quote from: Robert on December 30, 2002, 17:32:21
Met DTS LFE Mix op +10 dB heb ik inderdaad hetzelfde basfundament als met DD. De dB-meter gaf hetzelfde geluidsniveau aan bij zowel de DD als de DTS LFE track.


Niet toevallig een Pioneer receiver??

Gr.Fred.

Robert

Fred,

Nee.
Een Sony STR-DB930QS receiver.


MvrGr.
Robert

J.A.F._Doorhof

Commander.
PAL lijkt me stug, het is echt een NTSC DVD, maar wel Regio 0 dus iedereen kan hem in principe afspelen als je TV maar NTSC ondersteund.

De Platinum versie is de dubbele DVD uitvoering die het meest uitgebreidt is.

Op dit moment zou ik echter liever de Sound & Vision HT Tune up gebruiken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Quote from: mathieu on January  2, 2003, 15:59:06
Ik heb een setup met 5 dezelfde speakers en 1 sub. De 5 speakers staan ingesteld op small zodat de bas gereroute wordt naar de sub. Deze sub krijgt ook het lfe kanaal te verwerken. Ik ben inmiddels in het bezit van de AVIA dvd en een analoge dB meter (van conrad). Op de avia staan een aantal tests om de levels van de diverse kanalen in te stellen, dit lukt allemaal wel. Ook zitten er een aantal tests op om de subwoofer in te stellen. Na alle bovenstaande info gelezen te hebben komt het er nu op neer dat ik met die sub testen van de AVIA dvd dus de sub level instel zodat die even hard staat als de 5 sattelieten. Klopt dat?
Moet ik nu ook nog het LFE kanaal instellen, en zo ja hoe?
En wat voor ruis gebruikt AVIA?
En voor DTS moet ik dit allemaal eigenlijk ook nog eens nalopen (zeker voor de sub), dit is echter niet mogelijk met AVIA. Kan iemand mij de exacte titel van de dvd geven die dit wel kan (en eventueel een adres waar ik deze dvd voor een redelijke prijs kan kopen)?

Zo, volgens mij was dat het wel zo'n beetje....
Als ik nog wat vergeten ben dan hoor ik het vast wel ;D
Je bent aardig op de hoogte! :) Met AVIA stel je inderdaad alleen je geherrouteerde bas-levels af. Je LFE moet je apart doen, maar die zal als het design van je decoders klopt dan ook wel goed zijn. Maar je zou voor LFE de niveaus dus na kunnen lopen met Ultimate DVD (op de Platinum editie staan ook DTS tessignalen, of je moet de Home Theater Tune-Up kopen, is nog fijner en ook DTS), die WEL op het LFE kanaal uitstuurt.

Wat bedoel je met wat voor ruis AVIA bevat? Het is gefilterde ruis, die voor de satellieten in het midden- en hoog-gebied zit en voor de sub in het laag (ergens tussen 40 en 120 Hz) en op elkaar afgestemd qua geluidsdrukniveau. Dus de signalen bevatten dezelfde geluidsenergie.

mathieu

Quote from: garmtz on January  3, 2003, 12:08:45Maar je zou voor LFE de niveaus dus na kunnen lopen met Ultimate DVD (op de Platinum editie staan ook DTS tessignalen, of je moet de Home Theater Tune-Up kopen, is nog fijner en ook DTS), die WEL op het LFE kanaal uitstuurt.

Nou dan moet ik maar eens opzoek naar die dvd's ;D
Ultimate al gevonden bij DVD Boxoffice voor $19.30 dus dat is al goedkoper als de AVIA. Home theater tune up ook al gevonden, is zelfs nog ietsje goedkoper! Die is dus beter als ultimate?

Quote from: garmtz on January  3, 2003, 12:08:45Wat bedoel je met wat voor ruis AVIA bevat? Het is gefilterde ruis, die voor de satellieten in het midden- en hoog-gebied zit en voor de sub in het laag (ergens tussen 40 en 120 Hz) en op elkaar afgestemd qua geluidsdrukniveau. Dus de signalen bevatten dezelfde geluidsenergie.
Ik bedoelde inderdaad het type ruis. Bedankt voor de info!

mvg, mathieu.

CaveMonkey

Dag allemaal!

Nu we het er toch over hebben heb ik ook nog een vraagje, of 2 :-)

Het LFE signaal kun je afstellen op je receiver, + of - zoveel Db, maar je kunt natuurlijk ook de volumeknop je de subwoofer zelf gebruiken. Welke manier is aan te raden?

En dan vraag ik mij nog het volgende af. Ik heb m'n speakers allemaal op 'Small' ingesteld, de bas gaat dus naar de subwoofer. Als ik daar dus aan de volumeknop rommel, dan heeft dat invloed op het geluidsbeeld, maar hoe stel ik dat dan in? Of gaat dat automatisch goed als je de LFE instelling goed hebt afgesteld?

Alvast bedankt!
Marco

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ik probeer altijd de instellingen in de pre-amp op 0 te houden, en alles in te stellen op de sub zelf.

Vaak heb je dan ook de meeste kans dat je LFE en laag van je speakers goed overlappen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mathieu

Quote from: CaveMonkey on January  3, 2003, 14:52:20
Het LFE signaal kun je afstellen op je receiver, + of - zoveel Db, maar je kunt natuurlijk ook de volumeknop je de subwoofer zelf gebruiken. Welke manier is aan te raden?

En dan vraag ik mij nog het volgende af. Ik heb m'n speakers allemaal op 'Small' ingesteld, de bas gaat dus naar de subwoofer. Als ik daar dus aan de volumeknop rommel, dan heeft dat invloed op het geluidsbeeld, maar hoe stel ik dat dan in? Of gaat dat automatisch goed als je de LFE instelling goed hebt afgesteld?
Volgens mij zit het zo:
- Je stelt met b.v. AVIA het volume in voor je 5 speakers
- Daarna ga je de sub instellen (Dit is dus niet de LFE maar de gereroute bass van de kanalen die je op small ingesteld hebt)
- Het instellen van het volume doe je met de knoppen op de sub
- Daarna komt het LFE gedeelte. Dit is niet mogelijk met de AVIA dvd (kwam ik onlangs achter) maar volgens garmt en frank staat de level van het LFE kanaal meestal automatisch al goed als je deze al goed ingesteld hebt voor de gereroute bas. Voor de zekerheid kun je dit nog testen met een andere test DVD. Dit geld ook voor DTS. Dit moet ik allebij nog doen (moet nog even zo'n andere test DVD ergens bestellen) dus daar weet ik nog niet zoveel van ;D

Hoop dat ik je een beetje (goed?) geholpen heb :)

mvg, mathieu.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Het probleem is dat je LFE en basmanagment niet apart kunt regelen.
Als je moet kiezen zou ik basmanagment volledig goed calibreren en het LFE dan maar laten staan, als alle speakers op small staan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"