afronding van mijn 5x hk18hds peerless zelfbouw speakers

Started by simsatit, September 9, 2006, 14:51:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simsatit

Enige tijd geleden ben ik begonnen een set te bouwen voor mijn HT namelijk de peerless hk18hds van klang & ton 5-2003.
Hiervoor had ik al twee paar peerless speakers gebouwd en die zijn altijd goed bevallen, maar tijd voor een upgrade, dus ben ik nu in de laatste fase beland van mijn project, tijd om het maar eens te plaatsen dus!

Ik bouw niet de rears van deze set maar alle 4 de speakers zijn uitgevoerd als de front speakers.
De driver set-up bestaat uit per box: 1x peerless WA-10 TV tweeter(afgeschermd).
2 x peerless hds 182 - waarvan de als fronts te gebruiken speakers uitgevoerd met phase plugs.
Ik bouw de speakers niet zoals beschreven staat met intertechnick filter onderdelen maar compromisloos uit hoogwaardige mundorf onderdelen (ondermeer koperfolie spoelen).
en op de tweeter een m-cap supreme met weerstandje om het hoog iets te temmen (ik vond de tweeter iets schel).
Nu maar even een paar foto's dan:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

De speakers zijn alle gebouwd met berken triplex en het front (baffle) dubbel laags.
De vormen van de drivers heb ik uit de hand met de frees gedaan (invallen en voorzichtig potloodlijntje volgen).
berken triplex is 18mm dik.
verbindingen met lamello's.
nog een paar foto's van hoe ik de terminals opbouw;
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

bovenste foto is van binnenkant speaker, je kunt zien dat ik niet de wbt aansluitingen (bekend van op het alu plaatje en heel erg duur) gebruik maar het vele malen goedkopere en praktisch hetzelfde component maar dan van intertechnick (ze maken ook wel wat goeds hoor :P) 5.60 euro ;) p/st.
ik bevestig ze door wederom een ruimte te maken door middel van in te vallen met de frees.

tweede foto zie je hoe je makkelijk de terminal kunt laten verzinken aan de buiten zijde van de speaker.

en op de derde foto zie je wederom de binnen zijde met de terminals ready for soldering action :D..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Daar mijn vierde speaker nu in de klemmen staat (lekker buiten in de zon snel droog >:D),
maak ik het verhaal nog maar even iets completer,
Ten eerste kun je zien hoe de terminals eruit aan de achterzijde van mijn speakers:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

De drivers verzonken in het speakerfront:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

en vlak voor de onderkant gelijmd werd;
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Het filter plaats ik niet op een plankje of zo iets dergelijks maar rechtstreeks op de zijdes van de binnenkant,meeste componenten bevestigd met tie-rips vastgeniet tegen de zijdes en alle spoelen gekeerd en zo ver van elkaar als mogelijk.
hier staat 'ie dan lekker te bakken in de zon 8);
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

simsatit

#8
Deze speakers zullen uiteindelijk mijn peerless setje boven in mijn HT vervangen..

Ok ik ga weer ff verder met bouwen, zal wel bijna droog zijn ;D, oeps beetje ongeduldig?

foto's van binnenzijde en filter indeling volgen vanavond want ik ga hem vandaag zeker nog afmaken!

Groet, Simon.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Interficior

Quote from: simsatit on September  9, 2006, 14:55:19
De vormen van de drivers heb ik uit de hand met de frees gedaan (invallen en voorzichtig potloodlijntje volgen).
:o

Had je niet beter een malletje kunnen maken, of bijvoorbeeld een cirkelmal voor de tweeters?
Take it or lease it

simsatit

Speakers zijn klaar, klinken super!
Ben zeer tevree ;)

Groet, Simon.

Met speciale dank aan de Audio fabriek te Haarlem voor hun goede uitleg over tal van zaken waar een zelfbouwer (met niet al te veel technische kennis) wat aan heeft!!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Hoi Interficior,

het uit de hand frezen van dit soort klusjes is een beetje een luiheid van mij,
en ik ben er ook wel redelijk bedreven in..maar toch met een malletje word het natuurlijk iets strakker, maar dan wel maar iets he.. ;D (ben 5 jaar meubelmaker geweest ;))
Vandaag al heerlijk een paar uurtjes zitten luisteren,
nu deze week nog even de center en mijn HT kan weer open O0

Groet, Simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

HTR


Interficior

Quote from: simsatit on September 11, 2006, 00:13:50
Hoi Interficior,

het uit de hand frezen van dit soort klusjes is een beetje een luiheid van mij,
en ik ben er ook wel redelijk bedreven in..maar toch met een malletje word het natuurlijk iets strakker, maar dan wel maar iets he.. ;D (ben 5 jaar meubelmaker geweest ;))
Ja dat bedoel ik juist, als ik mijn frees los probeer te gebruiken zwabbert hij alle kanten op, door het draaien van de freesbit.
QuoteVandaag al heerlijk een paar uurtjes zitten luisteren,
nu deze week nog even de center en mijn HT kan weer open O0
Hoe maak je je center, eenzelfde vorm, of WTW opstelling, of ook nog een echt d'Appolitto filter erbij? Of totaal andere bezetting?
Hoe klinken deze woofer in vergelijking met je woofers die je eerst had? Dit zijn als ik het zo de oudere Black Label serie, van polyprop. Je had toch eerst zonder Phaseplug die nieuwe Nomex-woofers? Dan vraag ik me af hoe de details met elkaar zich verhouden... :)

Het is trouwens wel erg leuk dat ik nu de omgeving herken waarin de speakers staan. Normaal herken je het niet op dergelijke plaatjes. :D
Take it or lease it

simsatit

#14
Dank allen,

Mijn center word inderdaad een d'appolito.
Hopelijk kom ik er deze week aan toe,
want ik heb ook inmiddels alle spullen bij elkaar om mijn stereo speakers die uiteindelijk beneden komen te staan te gaan bouwen :P.. (3 weg met eton units)

Groet, simon

O ja Camiel, hoe ze klinken moet je zelf maar eens komen beoordelen, je kwam toch een keer langs om de subs eens aan de tand te voelen toch? 8)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Incognito

Ziet er netjes uit!!! Alleen ik zou toch een doosje zwarte schroefjes kopen :P!

simsatit

Haha, klopt!

ga ik nog doen, ook worden de speakers nog in teak kleur met water beits behandeld, (geetje donker maken voor het ht)
verder geen lak of andere afwerking om aan de eigenschappen van het berkentriplex niet af te doen...
Om eerlijk te zijn weet ik niet in hoeverre dat theoretisch is maar heb van meerdere bronnen vernomen dat je berken dus niet moet behandelen met een lak of verflaag daar je dan afbreuk zou doen aan de unieke 'klank' kwaliteit van dit materiaal...
'schiet maar af die theorie.. of bevestig hem; kan natuurlijk ook ;D'

Groet, simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.