X10 en rolgordijnen

Started by jurjen, December 27, 2002, 12:58:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jurjen


Een eenvoudige vraag:
Kan je X10 gebruiken om rolgordijnen te openen en te sluiten (met een druk op de Pronto)?
Zo ja, welke componenten heb je dan minimaal nodig?

bedankt,
Jurjen.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

J.A.F._Doorhof

Jawel,

als ze op een motor kunnen werken dan is dit mogelijk met de SW10, je hebt dan daarnaast nog een Infrarood ontvanger nodig de IR7243.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jurjen

Aha, begrepen. Bedankt.

De vraag wordt nu anders: heb je een tip hoe je een rolgordijn zou kunnen motoriseren?

Het gaat in mijn voorbeeld om twee rolgordijntjes die dertig centimeter uit elkaar hangen, maar wel op precies dezelfde hoogte. Ze zouden dus eventueel op 1 as kunnen, wat als voordeel heeft dat ze precies synchroon lopen (net alsof dat belangrijk is). Maar als ik toch bezig ben, dan zou ik ook de rolgrodijnen aan de andere kant van het huus ook willen laten zakken, zodat ik vanaf de bank met 1 machtige Prontobeweging alles kan verduisteren.

Een gewoon normaal horizontaal gordijn is geen optie (meer). Ik sta net de ouwe rail doormidden te knakken zodat-ie in de kliko past.

Jurjen.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

J.A.F._Doorhof

Hi,

Dat zou ik echt niet weten, maar het moet mogelijk zijn voor de hobbyist.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

De_Sint

Hoi Jurjen

Er bestaat wel zo iets als add-a-motor die met x-10 werkt.
Intellihome verkoopt ze. Let wel, goedkoop zijn ze niet.

Marco Schaeffer

jurjen

Oh ja, nu zie ik het ook. Grappig apparaatje, circa 90 dollar per gordijn en dan moet er nog een X10 lampmodule erbij om het ding aan/uit te schakelen. Ik neem aan dat 1 zo'n lampmodule genoeg is om 3 gordijntjes tegelijkertijd te schakelen?

Huh, aan/uit schakelen?? Vreemd eigenlijk nu ik er nog eens over nadenk, zou toch 4 standen moeten hebben:
omhoog start, omhoog stop, omlaag start, omlaag stop.
Of zie ik het weer verkeerd?

Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

J.A.F._Doorhof

Hi,

Waarschijnlijk heb je een SW10 nodig dat is een schakelaar. Wordt veel gebruikt voor bv projectieschermen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jurjen

Hierin staat het antwoord op m'n eigen vraag:
http://www.pophome.com/rev.499butler.shtml

In het kort:
Schakel de motor in. Het ding gaat draaien totdat-ie vanzelf afslaat als het eindpunt bereikt is.
Schakel de motor nogmaals in. De motor start nu in tegengestelde richting en slaat weer af als z'n beginpunt bereikt is.

Je hebt dus inderdaad genoeg aan een simpele schakelaar.

Nadelen:
- er zijn slechts 2 standen (open en dicht), dus gordijn kan nooit half dicht.
- motortje schijnt lawaaiig te zijn.

Lijkt me wel leuk.

Jurjen.
Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}

De_Sint

Hmm.. ::)

90 euro. Waar heb je die gezien? De goedkoopste die ik ben tegen gekomen was 129,00 euro

jurjen

Quote from: De_Sint on December 30, 2002, 15:06:14
90 euro. Waar heb je die gezien? De goedkoopste die ik ben tegen gekomen was 129,00 euro

90 dollar eigenlijk. Dat is de prijs van het motortje zonder de afstandbediening - de ab heb je niet nodig als je er een X-10 schakelaar tussen zet (denk ik).  Ik heb gewoon "add-a-motor" gezocht op Google en vond verschillende handelaren die de motor en de afstandbediening apart verkopen. Alleen Add-a-motor Inc. zelf verkoopt motor + ab in 1 pakketje, en dan klopt de prijs van 129 wel.

Ik zie er voorlopig toch even van af, want de motor is nog vrij groot. Ik ben bang dat het rolgordijn tegen het motortje aanloopt als je de motor in het kozijn vastzet. Zou eerst wel eens zo'n ding in het echt willen zien.

Jurjen.

Barco BD808 < [Snazio Net DVD Cinema HD] [Plasma Enhancer PE1000-Pro < Marantz DV-8400] > Parasound AVC-2500 > {( Krell KSA-50 mkII> Dynaudio Double 17) + (Krell KSA-50 > Dynaudio Gemini) + (Meridian 605 > Piega P4CmkII center)}