(hoorn)tweeter advies gevraagd

Started by petervv, September 6, 2006, 19:51:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

petervv

Ik volg al een tijdje dit leuke forum en heb me nu maar eens geregistreerd omdat ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.

Ik heb een aktief drieweg systeem opgebouwd rond een Fostex FE103Sigma in een zwaargedempte Oris103 fronthoorn. Laag komt uit een open baffle dipool met een Visaton TIW400DS. De tweeters ben ik dus nog niet echt uit. Ik heb verschillende gebruikte sets hoorntweeters en ze zijn eigenlijk allemaal niet wat ik zoek. Ik heb er nu oude Fostex T945n's op staan, deze zijn in een vorig leven waarschijnlijk flink mishandeld in een PA applikatie, ze meten in ieder geval niet bepaald mooi en vallen te vroeg af.

Luistersessies bij Marc Heijligers hebben me laten horen dat het hoog (heel veel) mooier kan.

Experimenten met de cross over frequentie tussen mid en hoog hebben me geleerd dat een lagere crossover beter klinkt als een hogere, waarschijnlijk o.a. doordat de mid's flink gaan bundelen boven een paar kHz. Ik draai nu met 3kHz en dat klinkt erg veel mooier als de 9kHz die ik eerst gebruikte.

De tweeter die ik zoek moet in ieder geval een redelijke bundeling hebben om aan te sluiten op m'n midhoorns. Volgens mij ben ik hierdoor gebonden aan hoorntweeters.
Ik zit zelf te denken aan de Visaton TL16h omdat deze een erg goede reputatie, makkelijk verkrijgbaar is en alle metingen er ook erg mooi uit zien.
Maar misschien heeft iemand nog een andere tip?

Nog even de elektronika die ik gebruik:
- loopwerk TEAC VRDS10 met Tentlabs klok
- Behringer DCX2496 met Tentlabs klok en in+uitgangs transformatoren
- Passieve 6-kanaals (shunt) volume regelaar met relais (RC)
- 6x Hypex UCD180AD

vriendelijke groet, Peter

Rob_Dingen

Hoi Peter

Je zou gewoon de Thiel unit kunnen gebruiken je hebt toch een actief systeem.
Ook zou je de unit kunnen veranderen door er een hoorn voor te zetten die je kunt laten maken.

Rob

fgroen

Ik heb geen verstand van hoorn tweeters. In eerste instantie zou ik ook met Rob_Dingen's advies meegaan, en waarschijnlijk de rest van de Milestones eronder bouwen.  8)

Als bundeling en hoornkarakter voorop staat, hoor ik veel goeds over die Visaton tweeters. (bijv. Hobby Hifi heeft die als hoorn referentie als ik mij niet vergis.)

Ook Benny Glass zweert erbij:
QuoteDe Visaton TL16H hoorntweeter voor hoorn systemen is heel opmerkelijk.
De Visaton DHT9 hoorntweeter voor kleine budgetten. Bijna zo goed als
de TL16H voor een fractie van de prijs.

Voor de rest kan ik weinig zinnigs zeggen. Kwestie van proberen zou ik zeggen. De TL16 kost ong. 150 Euro per stuk, misschien voor een probeersel een beetje begrotelijk, de DHT9 kost bij Benny 32 Euro en een beetje. Dat is te overzien. ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Gydotron

#3
Waarom geen Ribbon voor het hoog. Er zijn voldoende types voorhanden die een hoog rendement hebben.
Onderdstaand model wordt geimporteert door Clofis.
BTW: Marc heeft me verteld over jou systeem en was erg onder de indruk. Ik zou graag eens komen luisteren als dat kan.


Grtn  Guido


Celeritas

RB 60 aluminium bandtweeter

ultrasnelle weergave door een bijna gewichtloos membraan (25x lichter dan een doorsnee 25mm dometweeter)
krachtige N45 Neodymium magneetsysteem
hoog rendement (94,5 dB)
uitstekende keuze voor DVD-audio en SACD toepassingen
CNC gefreesde en zwart geanodiseerde aluminium frontplaat met pakking
zware volledig metalen en akoestisch dode behuizing
ook inzetbaar in center luidsprekers vanwege het feit dat het magneetsysteem volledig afgeschermd is
vergulde aansluitingen
bekijk hier de constructietekening, frequentieresponse, harmonische vervorming, watervaldiagramI , impedantiecurve en impulsgrafiek van de RB60
bekijk hier een aantal ruwe metingen die wij zelf gemaakt hebben van de RB60 : frequentieresponse horizontaal, frequentieresponse verticaal , watervaldiagram II, NB: ons meetsysteem valt ca. 2dB af in het gebied 17kHz tot 20 kHz
download hier de complete datasheet van de RB60 in .pdf (550kB)
leverbaar in zwart
losse vervangingsbandjes zijn beschikbaar (€ 12,-)
Prijs per stuk: € 129,-


Technische gegevens Celeritas RB60 Ribbontweeter
Belastbaarheid (18dB filter @3000 Hz)   30 W
Impedantie   6 Ohm
DC weerstand   0,1 Ohm
Gevoeligheid (2,83 V/ 1m)   94,5 dB
Conus   aluminium band
Conusafmeting   8,3 x 62 mm
Conusoppervlak (Sd)   6,3cm2
Bewegende massa (Mms)   12 mg
Magneet    N45 NdFeB
Flux luchtspleet   0,58 Tesla
Frequentie response (-3dB)   1600-35 kHz
Min. aanbevolen X-over frequentie   +/- 2500 Hz
Aanbevolen X-over frequentie   >/= 3000 Hz
Resonantiefrequentie (Fs)   1500 Hz
Dikte frontplaat   4 mm
Afmetingen (diameter x diepte)   110 x 84 mm
Gewicht   1,05 kg

petervv

hallo Rob,

>Je zou gewoon de Thiel unit kunnen gebruiken je hebt toch een actief systeem.

Rendement is inderdaad geen issue, ik ben er ook van overtuigd dat de Thiel unit erg mooi is, ik heb er ook serieus over nagedacht.

Ik heb gewoon m'n twijfels over het verschil in afstraal gedrag, de Thiel heeft een hele brede spreiding, m'n midhoorns bundelen flink. Volgens mij is een van de sterke punten van de Milestones van Marc dat over het hele frequentiebereik de spreiding erg konstant is.

>Ook zou je de unit kunnen veranderen door er een hoorn voor te zetten die je kunt laten maken.

Een tweeter hoorn kun je niet maken zonder faseplug, om dat allemaal goed te krijgen lijkt me een heel projekt, en daar heb ik gewoon geen zin in.

met groet, Peter

Rob_Dingen

Hoi Peter

Ik denk dat het wel kan maar dan moet de openingsmond van de hoorn gelijk zijn met de opp van de konus net zoals je met het mid gedaan hebt.
Heb hier nog masieve aluminium hoorns liggen die je aan zou kunnen passen.

Rob

petervv

>Ik heb geen verstand van hoorn tweeters. In eerste instantie zou ik ook met Rob_Dingen's advies meegaan, en waarschijnlijk de rest van de Milestones eronder bouwen.  8)

Milestones bouwen is misschien een volgende stap :-)
Voorlopig wil ik nog even verder met dit spul.

>Als bundeling en hoornkarakter voorop staat, hoor ik veel goeds over die Visaton tweeters. (bijv. Hobby Hifi heeft die als hoorn referentie als ik mij niet vergis.)

>Ook Benny Glass zweert erbij:
>Voor de rest kan ik weinig zinnigs zeggen. Kwestie van proberen zou ik zeggen. De TL16 kost ong. 150 Euro per stuk, misschien voor een probeersel een beetje begrotelijk, de DHT9 kost bij Benny 32 Euro en een beetje. Dat is te overzien. ;D

Ik heb dezelfde dingen over de TL16's gelezen als jij. Deze Visaton is toch een van de weinige nog betaalbare hoorntweeters die ontworpen is voor thuis gebruik. Ongeveer het enige alternatief is Fostex, deze meten over het algemeen slechter als de Visaton. Voordeel van de Visaton is ook nog dat een nieuw membraam slechts 25 euro schijnt te kosten, Fostex membramen zitten op zo'n 100 euro. Normaal is dit niet zo'n punt bij thuisgebruik, maar met een tweeter direct gekoppeld op 90W versterker zou er wel eens iets mis kunnen gaan......

met groet, Peter

petervv

hallo Guido,

>Waarom geen Ribbon voor het hoog. Er zijn voldoende types voorhanden die een hoog rendement hebben.
>Onderdstaand model wordt geimporteert door Clofis.

Rendement is voor mij geen issue, met m'n aktieve systeem kan ik verschillen makkelijk corrigeren.
Die RB60 lijkt een mooie tweeter, waarschijnlijk bundelt deze ook meer als een Thiel tweeter, zal er nog een naar kijken, bedankt voor de tip.

>BTW: Marc heeft me verteld over jou systeem en was erg onder de indruk.

Het klinkt wel echt heel anders als Milestones, maar wel net als de Milestones snel en ongekleurd. De Milestones hebben in het midden en hoog wel een veel beter 'start-stop' gedrag, er zit meer 'stilte tussen de noten'. Vanwege de sterke bundeling van mijn systeem is de invloed van de kamer veel kleiner, uiteindelijk is de sweet spot net zo groot (klein) als bij Marc z'n zeer breed stralende speakers.

>Ik zou graag eens komen luisteren als dat kan.

Geen probleem, je bent welkom, lijkt me wel het leukst een sessie te plannen als ik nieuwe tweeters heb, m'n huidige tweeters hebben duidelijke tekortkomingen.

met groet, Peter

ruud2

hoi Peter,

Bij brigatti hebben ze de RB 454 voor 19.95 in de aanbieding.
echter zijn ze wel vierkant van afmeting.

gr., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.