Infinite Baffle subs inbouwen in vloer woonkamer [afwerk fase]

Started by Walter_PPK, September 6, 2006, 16:13:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Op zich ook een goed idee. Je kunt dan ook een betonnen bak onder je huis gieten..  :D

Of zo'n riool verzamelput. ik weet niet precies hoe dat heet. Van die grote betonnen kubussen waar van die betonnen rioolpijpen worden aangesloten. Volgens mij zitten ze dan onder de weg met zo'n ijzeren deksel erboven op.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Walter_PPK

Hehe dat is idd ook nog een idee. Hmmm ik moet gewoon zo snel mogelijk de vloer een stukje open halen om eens te kijken.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

De behringer ultracurve pro 8024 is binnen. Mooi apparaatje om mijn sub wat te eq'en. Nu heb ik een paar probleempjes met het apparaat. De marantz is aangesloten op de behringer via de preouts op lijn niveau. Als de behringer wordt aangezet gaat dit gepaart met een enorme knal. Kan hier iets aan gedaan worden? Als nu alle apparaten uit staan bromt de sub (50hz). Ik heb geen randaarde boven in m'n kamer...
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

Die knal is normaal. Dat herken ik van mijn (ex) DSP-1100. Ze hebben bezuinigd op een vertraag-schakeling. Volgens mij hebben alle behringer-apparaten dat. Het klinkt aggressief maar het niveau schijnt niet schadelijk te zijn. Enige oplossing is volgens mij eerst behringer aan, daarna sub-versterker.

Walter_PPK

Nou de marantz gaat dus vrolijk in de beveiliging en daarna uit. Ik zat te denken aan een condensator over de aan/uit knop te zetten? Het probleem is ook dat het uitzetten van de marantz nu ook gepaard gaat met een plop door de sub. Misschien is de lijn niveau uitgaan niet vertraagd.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Barrrrry

Quote from: Walter_PPK on October  9, 2006, 10:35:11
Nou de marantz gaat dus vrolijk in de beveiliging en daarna uit. Ik zat te denken aan een condensator over de aan/uit knop te zetten? Het probleem is ook dat het uitzetten van de marantz nu ook gepaard gaat met een plop door de sub. Misschien is de lijn niveau uitgaan niet vertraagd.

De lijn-uitgang is inderdaad niet vertraagd, alleen de eindversterkers gaan via een relais. Je zou kunnen kijken of er een simpele schakeling voor is, een ''doorlaat'' vertraging voor je lijn-signaal bijvoorbeeld, dan hoef je niks te filteren :)

Groetjes,
Barry

Walter_PPK

De RTA functie trekt zich niks van de eq aan aargh. Het behringer verhaal is klaar. Ik heb de Omnes DPC12 van Yorkie overgenomen.

Volgens mij is dit beter geschikt voor de toepassing straks omdat deze ook lpf en een hpf heeft ingebouwd.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Hanz71

Volgens mij een goeie koop.  ;D ;D Ik heb hem ook. Voornaamste verschil Waar het de parametrische EQ betreft met de Behringer is dat de PEQ's van de dbc max 6dB boosten/cutten, bij mijn DSP1100 was dat +16 en -48 dB.
Apparaat is netjes afgewerkt. In mijn HT viel me wel het relatief felle schermpje op. Nog niet storend maar wel aanwezig. Maar daar kan je wat overheen plakken.

Hoe zit het nou met die woofers? Met zo hoge verzendkosten zijn ze meteen niet meer interessant, of in ieder geval veel minder....

Walter_PPK

Tja de woofers zijn voor het geld nog steeds interresant maar ik heb de vloer nog niet open om te kijken of het allemaal wel gaat. Je zou 1 filter kunnen opofferen om op 1 freq. 12db te boosten toch?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Zo de DBC12 is binnen. Thanks Yorkie! Prachtig apparaat. Doet precies wat ie moet doen. Ik ben blij dat ik die behringer verkocht heb. Geen ploppen/knallen meer. Nette vertragende inschakeling. Makkelijk te bedienen via de pc. Echt een aanrader. De automatic off functie gaat alleen wel heel snel over naar standby.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

so heeft even geduurd maar 3 van de 4 woofers zijn binnen. Helaas moest ik voor 2 van de 4 woofers btw en inklaringskosten dokken >:( jammer moet nog even wachten op de laatste woofer.
Woofers zien er veel beter uit dan verwacht. De foamrand is van eenzelfde kwaliteit als de adire maar dan iets dikker. Er is ook iets meer lijm gebruikt. Wel netjes gedaan. In free air komt er een aardig strakke en diepe bas vanaf. Een stuk meer als de shiva, die overigens niet zo lekker draaide op de oude sony beneden.
Motor is erg stil.






Nu nog een geschikte amp vinden. Volgens Mark van Mach5 zouden ze in IB config iets van 150 watt kunnen hebben bij 30hz. Op het IB forum koopt (bijna) iedereen een ep2500. Alles van behringer is me tot nu toe tegengevallen behalve de powerplay dus ik zie er tegen op.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Barrrrry

Wouter,

Wat dacht je van UcD 400 met flinke buffering? Goedkoper kan bijna niet en de controle is: :o

Mooie subs trouwens, wat zijn het precies?

Groetjes,
Barry

Walter_PPK

Zo de 4de is ook binnen. Het zijn vier Mach-5 MJ18's 18" subs met 12mm Xmax.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

PaulSQ

Quote from: Walter_PPK on September 27, 2006, 13:38:34
Tja dat moet ik nog uitzoeken. Hier alvast een voorproefje van wat ik ongeveer wil:



als je bij deze optie de woofers nu binnenste buiten monteert en de conus van de woofer vochtwerend behandeld is het vochtprobleem toch grotendeels opgelost?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Barrrrry

De foamranden zijn het ergste... Die moeten na de behandeling ook nog wel soepel blijven.

Walter_PPK

Ja dat is idd een goed idee. M'n laatste idee was om 2 manifolds te maken. 1 links en 1 rechts waarbij de conus dus naar de kruipruimte zit en de basket kant in de huiskamer zit. Probleem hierbij is dat de baskets nogal wat plek in beslag nemen. Hierdoor zal de manifold opening erg groot worden. Ik zal nog eens wat tekenen.

Ondertussen nog wat interessants gevonden: http://www.vloerisolatie.nl/ Voor 200 euro kan ik 30cm van die chips op de vloer van de kruipruimte leggen. Hierdoor zou al het vocht onder de chips condenseren. Kortom een droge kruipruimte.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Gisteren middag de sub in een van onze 18" pa subs gehangen van de band. De subs bevatten de Electro voice DL18MT's uit het hoofd 250 liter getuned op 50hz. De yamaha p5000 tot clippen toe erop losgelaten. Erg indrukwekkend resultaat. Het laag is dieper en harder als de ev. De ev's zijn misschien iets beter voor de kick bovenin. Kon de speaker helaas niet goed vastzetten dus op hoog volume rattelde er van alles. De sub met de mach5 klinkt op laag niveau aangenamer en wat softer van karakter als de ev.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

PaulSQ

Quote from: Walter_PPK on March  2, 2007, 12:49:37
Ondertussen nog wat interessants gevonden: http://www.vloerisolatie.nl/ Voor 200 euro kan ik 30cm van die chips op de vloer van de kruipruimte leggen. Hierdoor zou al het vocht onder de chips condenseren. Kortom een droge kruipruimte.


"De werking van DroCom® kruipruimte- en vloerisolatie is gebaseerd op het natuurkundige principe dat vocht altijd het koudste punt van de ruimte opzoekt."


Worden je subs niet het koudste en dus natste punt van je woonkamer?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Tazzy

Een kennis van mij heeft dit voor 500 euro laten doen en is er hardstikke content mee :D
Geen audiofiel helaas :D
Learn the rules so you know how to break them properly - The Dalai Lama

Dedicated room project progress report
DVDProfiler

Yanmik

Waarom zo ingewikkeld maken als er een kant en klare oplossing voor bestaat?
Kijk eens wat Velodyne heeft; een subwoofer klaar om te plaatsen in-wall   in-floor  in-ceiling.
http://www.velodyne.com/velodyne/sc_banner_click.html
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

Walter_PPK

Ok gaaf dat er mensen die positief zijn over die chips. Ben zelf nog een beetje sceptisch over.
Yanmik het principe van de inwall subs is dat er een behuizing in de muur wordt geschroefd. Bij de IB sub wordt de ruimte, in dit geval de kruipruimte, als klankkast gebruikt. De geluidsgolven aan de achterkant van de speaker doven uit in de kruipruimte en alleen de golven aan de voorkant worden gebruikt. Eigenlijk een super grote gesloten subwoofer waarbij de woofer niet wordt tegengehouden door tegendruk.

Een amp op het oog:

Dap P-2000


Niet erg audiofiel verantwoord maar wel vrij krachtig. 2x750watt@8ohm.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

De versterker is binnengekomen en even aan de tand gevoeld. Stevig geluid met veel controle. Iets meer controle en minder stress dan de P5000 van yamaha welke normaal op de subs draaien. Perfecte combinatie. De versterker ziet er, ondanks het lage prijskaartje, solide uit. Irritante felle blauwe leds zijn wel een nadeel maar waarschijnlijk wordt hij in een dichte kast ingebouwd.

De kruipruimte is open geweest. Best wel een bende. Er zat zelfs een oud wespennest in! De diepte is ongeveer 45cm. tussen de vloerbalken is er 565mm beschikbaar. Het idee is nu om de manifolds aan weerszijde van de centrale vloerbalk te monteren aan de voorzijde tegen de binnenmuur. Hierdoor ontstaat er +/-10cm van de binnenmuur een opening van 45cm. De gaten worden met een houtenrooster afgewerkt. Boven de roosters komt op de vloer een audiomeubel te staan. De sub is dus onzichtbaar.

Eergisteren hebben we de schoorsteen verwijderd, wat ruimtelijk een flinke verbetering is. Hieronder is de 3e vloerlaag te zien; kurktegels.


Rest van de foto's even kijken op: http://www.mijnhometheater.com/foto/index.php
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Kastjes getimmerd. 36mm meranti multiplex met ijzermenie behandeld. m5 inslagmoeren met wat lijm erin. Woofer paste in het begin niet. Afmetingen van de site klopte niet helemaal. De uitgefreesde stap aan de binnenkant is weggefreesd en er is een extra 36mm multiplex plank bevestigd zodat de woofer dieper komt te hangen. De poolgaten komen nu 2 a 3cm van elkaar te zitten voor een goede ventilatie.



Ik hoop dat de woofer fatsoenlijk gemonteerd kan worden langs binnen. Ben bang dat de korf wat gaat verbuigen. Iemand ervaring met het langs binnen monteren?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Het is weer een tijdje geleden. Ondertussen is de vloer eruit geweest. De kruipruimte is geisoleerd en de bedrading aangelegd. De subkasten zijn in gebouwd en de subs zijn volgens plan erin geschroefd. Alle draadjes aangesloten en toen een klein testje uitgevoerd. Wat opvalt is dat alle testtonen zonder stress en gerattel worden weergegeven tot een 100db. (de laptop wilde niet meer uitsturen helaas :) ) Het hoorbare gedeelte loopt nu echt van +/- 20 hz naar boven. Daarna een paar plaatjes gedraait. Er zal wel flink geboost moeten worden rond 20 hz om het onderste er uit te halen. Dit is voor de woofers verder geen probleem. 20hz doet de ramen zichtbaar bewegen en de vloer hoe sterk alles ook vast gezet is gaat op en neer bij een ferme basdrum van opeth of jamiroquai. Het moet nog blijken of de sub goed gaat integreren met de martins maar gezien het vloeiende frequentieverloop zonder veel storende pieken of dalen zal dit niet gaan tegenvallen. Foto's komen eraan  ;)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

fgroen

Vet!!!  8)

I houd wel van dit soort "think outside of the box" projekten.

Een platenspeler op je rack is zo te lezen geen optie....  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.