Infinite Baffle subs inbouwen in vloer woonkamer [afwerk fase]

Started by Walter_PPK, September 6, 2006, 16:13:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Walter_PPK

Een paar weken geleden ben ik trotse eigenaar geworden van mijn eigen huisje. Op het moment ben ik bezig aan de keuken en badkamer. daarna is de kamer aan de beurt. De vloer in de woonkamer bestaat uit 2 verschillende delen. Vroeger waren het twee kamers en suite. De muur is weggehaald en er is een balk gestoken. Nu is het zo dat het deel waar de speakers komen te staan heeft een planken vloer waaronder dus een soort kruipruimte is. Onder het andere gedeelte is een betonnen fundering aanwezig. Nou leek het mij een leuk plan om een infinite baffle systeem in te bouwen in de vloer.
De tekeningen voor deze kermis zijn nog in de maak maar ik heb alleen ervaring met het bouwen van boxed subwoofers. Misschien hebben jullie tips, sites etc waarop ik eens wat info kan inwinnen. Verder zoek ik natuurlijk een woofermerk en type en bijpassende versterker.
Als ik weer wat tijd heb dan zal ik foto;s van de kamer en de cad tekening plaatsen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Gerrit Pols


Walter_PPK

Wow geweldige site. Nou krijg ik helemaal zin in een extreem project ;D

Tekening woonkamer:

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

Ben op dit moment aan het mailen met Mark van mach 5 audio www.mach5audio.com voor het verschepen van 4 MJ-18's. Ik zou volgens hem 100e per woofer aan verzendkosten moeten betalen. :-\ Weet iemand of dit op een of andere manier goedkoper kan vanuit Canada? Moet er iemand toevallig nog iets per container verschepen vanuit Canada ?  ;D

Ik heb m'n zinnen gezet op een Behringer Ultracurve pro. Misschien een oud beestje maar op zich wel voldoende voor de toepassing. Ben ook wel benieuwd naar de RTA functies.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Hanz71

Mooi hoor. Een IB met de kruipruimte in een jaren 30 woning met buren? Ik gok dat jij geen vrienden gaat maken  ;D. En denk eens aan de verzakkingen met  een paar van die dikke woofers op de bodem  >:D. Op zich misschien wel makkelijk te maken, weer eens wat anders dan dat gekloot met MDF-kastjes. Een paar gaten in de vloer en klaar is klara HAHA.
Wel een erg mooi plan. Op diverse amerikaanse forums (hometheaterforum, avsforum) is men er wel gek mee.... Paar keer iets gezien oa met die PE Dayton IB-woofers (lekker cheap 295-455). Schijnt mooi effect te geven. Vroege maar geleidelijke (6 dB toch?) afval, opgevangen met maar een paar extra woofer(tje)s en een parametrische eq.

Walter_PPK

Ruud: Daar is het idee mee begonnen ja:)

Redheinz: Het is gelukkig een vrijstaand huis. Als je buren hebt kun je dat niet maken >:D De mach 5 MJ18's zouden op 38 euro per stuk komen. http://video.snoopdan.com/reviews/mach5.htm. Ik ben sceptisch maar ik durf de gok wel te wagen.
Twee gaten in de grond zal wel niet genoeg zijn. Ik zat te denken aan een manifold tussen de vloerbalken.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

voodooless

38 euro voor 18"  ;D Dat is nog geen euro per inch cm ;)

Waar haal je die dingen vandaan? Eb heb je er ook meer gegevens van?

Hanz71

Toffe woofers! Ze lijken erg interessant, veel voor weinig. Moet je voor IB niet een woofer hebben met een hogere Q? Deze parameters lijken meer getuned op gesloten/BR oniedan. Op zich kan je IB natuurlijk wel weer kwalificeren als gesloten met oneindige inhoud.
Let trouwens ook ff op het doorhangen van het membraan als je up-firing gaat installeren, maar dat zal je vast wel al gedaan hebben.


@deepspace:
Bedoel je niet per cm?  ;D

PS. Gefeliciteerd met je nieuwe huis!

Walter_PPK

Ja de woofers zijn zeer ok. De Qts van de driver heeft niet zo heel veel invloed. De woofer moet gewoon veel lucht kunnen verplaatsen en een lage Fs hebben.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Barrrrry

Leuk idee Wouter! Ik heb zelf een grote inloopkast in mijn slaapkamer, die ik eigenlijk niet echt gebruik. Eens kijken of ik de boel flink kan isoleren, de wanden bekleden met lood en de vloer met verschillende lagen MDF. Dan 2 leuke woofers uitzoeken en klaar is mijn monster sub! ;D

Ben je trouwens niet bang dat het laag wat gaat overheersen? Afstellen helpt natuurlijk altijd, maar sommige plekken blijven resnoneren als je een vloer als klankboard gebruikt.

Groetjes,
Barry


Walter_PPK

Een IB sub kan niet zonder processor. Ik heb de Behringer ultracurve pro 8024 aangeschaft voor deze klus. Uitgerust met 31 bands eq, 3 parametrische eq's, high en low pass filters en een 31 bands RTA functie en pc besturing kan ik me heerlijk uitleven. Een IB sub heeft een geleidelijke rolloff net als een gesloten kast en klinkt gehoorsmatig dus erg gecontroleerd. Overheersen is simepel een kwestie van goed afstellen.

Net bericht gehad dat het verzenden niet goedkoper kan als 70 euro per woofer. Nou ja ik kon er nog even over denken want ze waren toch out of stock... gek genoeg.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

ruud2

Hoi Walter,

Het schijnt dat een van mijn overburen ook een sub in de vloer heeft >:D, hij heeft een hoekwoning, 6 huizen( rijtjeshuis)  verder op de andere hoek ... nou je raad het al :'( :'(  ze hebben geen gemeenschappelijke kruipruimte maar wel een holle betonvloer. ;D

grtn, Ruud

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Walter_PPK

Wreed! En dat in een geschakelde woning. Dat zou ik nooit durven. Morgen komt de nieuwe ketel dus die ga ik eerst instaleren en dan maar eens verder aan de badkamer en keuken. Ik post wel eens wat foto's zodra ik de vloer open heb gekregen. De vloer bestaat, van beneden naar boven, uit een balkenrij, planken, hardboard, kurk, afgekit hardboard, tapijt. Ik heb al een stuk weggehaald tot op de planken maar het kurk zit er al meer dan 70 jaar in. Dat ruikt niet echt fris zoals je kan indenken :-\ Ik hoop dat het schimmel niet 10cm hoog staat in de kruipruimte.
Morgen misschien eens een cad render van m'n eerste idee posten. Misschien heb ik toch iets meer nodig dan 50cm diep. Als de kruipruimte gewoon op het zand is zou ik wat dieper kunnen graven. Ik zat zelfs te denken om een betonnen vloertje te storten. Misschien kan ik de sub hierin verankeren. Allemaal leuke ideeen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Barrrrry

Hou je er wel rekening mee dat de gewone kruipruimte moet blijven tochten?

Groetjes,
Barry

fgroen

Quote from: BarLo on September 26, 2006, 22:40:44
Hou je er wel rekening mee dat de gewone kruipruimte moet blijven tochten?

Met een paar flinke woofers gaat het daar denk ik wel stevig tochten....  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Walter_PPK

Tja dat moet ik nog uitzoeken. Hier alvast een voorproefje van wat ik ongeveer wil:

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Major_Ton

Dat ziet er niet misselijk uit zeg! Je renderingen geven een goed beeld van wat je precies wilt en het bezit ook nog eens de ideale WAF  8)

Waar ik zelf erg benieuwd naar ben, is het resultaat t.o.v. een conventionele subwoofer en of het nog vervelende resonanties met zich mee zal brengen. De opzet lijkt mij iig prima (lekker centraal voor het scherm en een groot opp als baffle) en het zal een goede basis zijn om daarna nog lekker te kunnen fine-tunen  :)

Mocht je dit doorzetten, houd ik me aanbevolen voor een demo-dagje!


Gr, Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

myself

Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Walter_PPK

Ja ik ben bang dat door het vocht de gap gaat roesten. Het is dan ook de bedoeling om iets aan het vocht te gaan doen voor dat alles gebouwd wordt. Ik zat te denken aan de bodem van plastic voorzien en een betonnen vloertje van een paar cm erbovenop. De units zelf behandeld worden met een anti corrosief middel (niet geleidend natuurlijk) Weet iemand iets?. Misschien wat glaswol erin voor wat additionele midbas demping.
Een gesloten behuizing is qua freq. response vrij optimaal voor in een huiskamer. Het is alleen jammer dat de output vaak niet echt overtuigend is doordat de Vd niet groot genoeg is of de kast te klein en dus de amp te zwak. Doordat je in de kruipruimte veel inhoud hebt kun je gemakkelijk een q van 0,5 halen met enorme woofers die normaal gezien in een kast geen 0,5 kunnen halen (tenzij je een 300 liter sub in je huiskamer wil).
+ ik ga niet objectief af op sommige verhalen op inet van mensen die redelijk wat geprobeerd hebben en uit zijn gekomen op IB en niet meer terug willen.
Die scanspeak woofers zijn ongeschikt voor IB. Toch bedankt voor de hulp:) Ik zoek meer iets met hoge Xmax lage Qts hoge BL factor.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

sphere

Wat me in dit kader ook erg verstandig lijkt is zeer grondig van te voren simuleren wat qua room modes nou de beste plaats is voor je sub, aangezien je niet meer kan gaan schuiven, alleen maar met de luisterplek.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Quote from: sphere on October  1, 2006, 23:45:49
Wat me in dit kader ook erg verstandig lijkt is zeer grondig van te voren simuleren wat qua room modes nou de beste plaats is voor je sub, aangezien je niet meer kan gaan schuiven, alleen maar met de luisterplek.

Anders PHL Outdoor+ units toepassen, zoals bijvoorbeeld de PHL 6090 (15") of PHL 7090 (18").



Alle andere PHL-units zijn hoe dan ook bestand tegen outdoor condities (die hebben dan "outdoor" typering ipv "outdoor+").
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Barrrrry

Of gewoon gesloten en dan met een optimale q. omdat ruimte toch niet boeit:






De behuizing ligt gewoon in de losse ruimte en deze kun je eventueel laten 'zweven', om nare resonanties te voorkomen. Waar de speaker naar boven 'wijst' is gewoon een verlaagde vloer, die je weer dicht maakt met <vul matriaal in dat geluid doorlaat> zodat de sub niet in het zicht ligt en zodat je er niet over valt ;)

Op deze manier heb je totaal geen last van vocht en tocht. Ook het rest van de woning zal niet meetrillen.

Groetjes,
Barry