ATI en nVidia maken high-end DVD-spelers met de grond gelijk

Started by lampie1979, September 5, 2006, 16:15:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Aurora13

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 25, 2007, 22:25:06
Elke DVD speler op Elk systeem verslaan :D
Het is dat ik geen tijd heb maar ik denk dat er geen enkele HTPC beter klinkt dan een Meridian transport op een Meridian pre-amp aangesloten en qua beeldkwaliteit via SDI naar een CII op een CRT.

Tja......
Het is inderdaad een "klein" beetje duurder, maar het is wel ELK systeem :D

Die durf ik zeker met je aan! ;D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

J.A.F._Doorhof

Het is dat ik geen tijd heb anders had ik het graag gedaan.
Maar trust me, ik weet heel goed wat er op de markt is en wat er mogelijk is, maar ik ben een enorm kritische luisteraar.
En op dit moment heb ik nog geen ENKEL HTPC systeem gehoord wat een betere soundstage geeft dan de verbinding die ik nu gebruik.

Even als extra informatie.
De Meridian spelers hangen met 3 SPDIFS aan de preamps en sturen lossless PCM signalen op 96Khz naar de pre-amps.
Dit is echt een EXTREEM dynamisch en goede performance.

Ook qua beeldkwaliteit ben ik er zeker van dat de HTPC het aflegt.
Waar de DCDi nog enige schoonheidsfoutjes bevatte (maar toen al won van de HTPC) doet de Gennum er nog een flinke schep kwaliteit bovenop.
De pans zijn echt megasmooth en er is frameconversie mogelijk naar 48/72 hz en dan ook natuurlijk naar onafgeronde getallen.

Ik ben het met mensen eens dat de HTPC een leuke/goede performer is voor weinig geld.

Maar ELK systeem verslaan, sorry dat heb ik al te vaak gehoord totdat ze een goed afgestelde setup zien van high-end apparatuur, geloof me er gaat een wereld voor je open :D

We verkopen zelf al jaren HTPC's en ik ben ook redelijk diep in de materie gedoken, de laatste anderhalf jaar heb ik echter geen HT_PC meer in mijn systeem omdat de kwaliteit gewoon achterbleef bij de DCDi en nu de Gennum.

Daarnaast zijn zelfs de HDMI out videokaarten niet schoon, wat redelijk logisch in als je weet hoeveel troep er in een PC gebeurt met stroom en stralingen.

Nogmaals een goed getunde HTPC kan een fantastisch beeld neerzetten en goed geluid, en zal op een gemiddelde projector en een gemiddeld set heel heel goed klinken en er goed uitzien.
Maar hij verslaat op DIT moment nog niet ELK systeem.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 25, 2007, 22:25:06
Elke DVD speler op Elk systeem verslaan :D
Het is dat ik geen tijd heb maar ik denk dat er geen enkele HTPC beter klinkt dan een Meridian transport op een Meridian pre-amp aangesloten en qua beeldkwaliteit via SDI naar een CII op een CRT.

Tja......
Het is inderdaad een "klein" beetje duurder, maar het is wel ELK systeem :D

ok, ok, baas boven baas heb je altijd :)

J.A.F._Doorhof

Is niet zo bedoeld, maar al sinds ik me kan herrineren is de HTPC beter dan welke DVD speler ook.

Ook was er al van het begin af aan geen probleem met pans, maar elke keer is er weer een update die de pans nog smoother maakt, beetje vreemd als er geen probleem mee is :D
Het is en blijft gewoon zo dat een PC van nature niet bedoeld is voor DVD playback, hoewel de software steeds beter en beter word en ondertussen zeker een niveau heeft bereikt dat je denkt wow een stuk beter dan een jaar geleden blijft de gehele PC oplossing een oplossing die geplaagt zal worden door problemen.

Zolang een systeem niet volledig dedicated is voor HT gebruik zoals bv de eerste HD-DVD spelers (die bestonden uit een PC) of verschillende scalers zullen er problemen blijven. Je ziet dit in beeld voornamelijk terug aan een gebrek aan diepte (ja ik weet dat je veel diepte ziet maar vergelijk het eens met een goede scaler), smoothness bij pans en audio.

Als ik in de zomer meer tijd heb wil ik best een keer een shootout houden maar op dit moment ben ik blij dat ik af en toe op zondag een half uurtje voor mezelf heb :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Aurora13

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->

Ejorne

topictitel zou dan misschien moeten worden aangepast naar:
ATI en nVidia maken mid-high-end DVD-spelers met de grond gelijk

:P

J.A.F._Doorhof

Zelfs daar zitten haken en ogen aan.

Laten we het simpel zeggen.

Als je simpel kijkt naar bv een Marantz DV7600 als standalone rechtstreeks naar een digitale projector of CRT.
Dan maakt de PC een betere beeldkwaliteit, mede omdat je met een PC vaak een digitale projector 1:1 kunt aansturen en een CRT op een schone vermenigvuldiging bv 1440x1152 of 1440x960.
Dit geeft vaak een beter beeld dan een standaard DVD speler.
Ook de deïnterlacing kan in veel gevallen beter zijn, de meeste DVD spelers gebruiken Sigma of aanverwante deïnterlacers en hoewel deze helemaal niet verkeerd zijn heeft een HTPC vaak net een streepje voor.

Ga je spelers met DCDi of meer geavanceerdere technieken bekijken dan is de deïnterlacing vaak beter van de speler, maar de scaling weer niet, en veel mensen valt scaling eerder op dan deïnterlacing (tenzij het echt fout gaat).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ejorne

Hoe presteert een Faroudja chip eigenlijk tov andere varianten?
(da's toch ook de de-interlacer en/of scaler?)

J.A.F._Doorhof

Ik ben nog steeds een enorme fan van Faroudja's DCDi chipset (mits goed geïmplementeerd) op dit moment is er eigenlijk in mijn optiek maar één echt betere en dat is de Gennum.

De DCDi geeft mijn inziens de meeste diepte aan een beeld met het rustigste beeld en de meest verfijnde verscherpingsmethodes (true-life) als je true life goed leert kennen kun je daar echt de meest interessante dingen mee doen.

De Gennum doet bij alles een klein schepje erboven op, meer diepte, iets meer rust etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nogirard

Quote from: J.A.F._Doorhof on January 26, 2007, 08:55:04

Als ik in de zomer meer tijd heb wil ik best een keer een shootout houden maar op dit moment ben ik blij dat ik af en toe op zondag een half uurtje voor mezelf heb :D

Ben je nog van plan een dergelijk vergelijk te maken? Zo ja, ben dan zeer geintereseerd om eens te komen kijken.
NAD M33, Revel F30, Siltech MXT New York, Monster HTS5100, Sennheiser HD820/HDV820

SpeedyAndré

#35
Ik vond toevallig een test (op Ebay!!) waarbij de Toshiba XA2 en de Pioneer Elite 59AVI aangesloten op een Crystallio II via SDI met elkaar werden vergeleken.
Omdat hier de XA2 te koop werd aangeboden neem ik de test met wat korrels zout maar toch is het leuk om het even hier te posten  ;D

Quote"Bottom line-- there is NO REASON TO BUY AN EXTERNAL VIDEO PROCESSOR if you buy the XA2. Not only did it match in virtually all the tests and visual observations the Gennum VXP chip in the Crystallio II VP but in some cases was VISUALLY SUPERIOR. The Toshiba XA2 is without a doubt the best upscaling SD DVD player that I have ever seen. It certainly leaves me depressed about the money I spent a month ago on the CII.

OK-- here was the test setup. The display device was an HP MD6580N DLP rear projector (65") that was recently calibrated by well regarded calibrator Gregg Loewen of Lion Audio Video Consultants. This display device has TWO HDMI inputs which each accept a 1080p60 signal. The display was set to Studio mode with 1:1 pixel mapping confirmed with test patterns.

In one corner we had the new Toshiba HD-DVD XA2 player. Its video settings were set to output 1080p60 over HDMI directly into HDMI slot2 on the HP set.
Its picture settings were Selective Color Enhancement- OFF, Edge Enhancement - OFF, Mosquito Noise Reduction ON, Block Noise Reduction ON, Random Noise Reduction ON.

In the other corner we had a Pioneer Elite 59AVI DVD player that had been modified professionally to produce an SDI output. The SDI output was connected to the Crystallio II video processor running the latest firmware (2.0). The VXP chip in the Crystallio was turned on and Noise Reduction was turned off. The Crystallio than output over HDMI a 1080p60 signal into the HP's HDMI slot1.

This enabled us to flip back and forth quickly between HDMI inputs on the HP.

Tests

We first started with the HQV test disk. We expected the XA2 to do well containing a Silicon Optix chip-- the Reon VX. It was outstanding.

Test1 - Color Bar/Vertical Detail -- XA2 and CII both score 10/10.
Test2 - Jaggies Pattern 1 - XA2 and CII both pass with 5/5.
Test 3 - Jaggies Pattern 3 - XA2 and CII both pass. Tom would score them
equally at 5/5. However I would score the XA2 at 5/5 and the Crystallio at 4/5. (the first surprise). I could see some jaggies on the lowest bar with the CII.
Test 4 - Test Waving Flag. - XA2 and CII both pass. Again Tom didn't see a difference but again I could see some minor inperfections with the CII. He would 10/10 for each. I would go 10/10 on the XA2 and 9/10 on the CII.
Test 5 - Picture Detail - here we had a slight problem due to the fact that the XA2 would only output the test disk at 4:3 and not 16:9. I've only seen this with the HQV test disk and not any movies. Here the CII looked a little sharper but I would call them even. I would call both 9/10, Tom might call the CII a 10/10 and the XA2 an 8 or 9/10 but I'll let him chime in later as we didn't record our numbers during the session.
Test 6 Noise Reduction -- here again I thought that the XA2 was superior to the CII without removing detail. I think we would both give the XA2 a 10/10 and the CII about a 5/10 or so as it becomes noticeably less detailed when noise reduction is turned on.
Test 7 Motion Adaptive Noise Reduction-- again significantly better with the XA2 than with the CII. Perhaps 8-9/10 for the XA2 and only 5/10 for the CII.
Test 8 3:2 Detection - the only test that the CII excelled on and it wasn't by much. It locked on instantly where the XA2 took between 1/4 -1/8 of a second-- what most users would never notice. The CII is 10/10 here and the XA2 8-9/10.
Test 9 Film Cadence - both pass with 10/10.
Test 10 Mixed 3:2 film with added video titles - both pass with 10/10.

That completed the formal tests. We then moved onto the qualitative tests. We put SUPERBIT copies of The Fifth Element into both players so we could flip back and forth both between motion scenes and freeze frames. I think we both agreed that the image off of the XA2 was SUPERIOR to the external VP the CII. You would have to see them side by side but the image from the XA2 was outstandingly sharp-- almost appearing HD-like at times, excellent color saturation, and what some have described as a 3D depth or sparkle to it. It seems that reflective surfaces in the image appear more real and on the CII a little more dull. We also viewed the Spiderman II Superbit DVD and again the image from the XA2 was outstanding.

For Tom's benefit we took a look at Phantom of the Opera in HD DVD and he was extremely impressed by the sharpness and color displayed on the HP set. It was one of the best rear projection images he had ever seen and he's a professional ISF calibrator!

What does this all mean? Well Toshiba has produced a phenomenal combination upscaling SD DVD player and HD DVD player. For the price it doesn't appear that anything can touch it. Certainly it puts ALL of the BR players to shame on upscaling alone--let alone its HD 1080p60 output. I have to congratulate Silicon Optix as well in their production of the ReonVX chip-- I believe it clearly beats the image produced by the Gennum VXP chip in the Crystallio II. Not good news for the external processor market if someone is primarly looking to display movies and not video/tv. I can not image improving the picture produced from the XA2. The movie studios should be ashamed that they conspired to eliminate the HD DVD technology.



This is the most advanced 2nd generation HD DVD player from Toshiba.

Advanced Features:

HDMI 1.3 with Deep Color
1080p/60 video output via the HDMI 1.3 connection
1080p/24 video output via the HDMI 1.3 connection (Coming Soon)
Multi-Channel Audio: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS-HD
5.1 Channel Analog Audio Output (Supports full resolution Dolby TrueHD output)
297MHz / 12-bit Video DAC with HD Video 4x Oversampling

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Kjelt

Quote from: SpeedyAndré on September 14, 2007, 23:43:24
Ik vond toevallig een test (op Ebay!!) waarbij de Toshiba XA2 en de Pioneer Elite 59AVI aangesloten op een Crystallio II via SDI met elkaar werden vergeleken.

De XA2 gebruikt "slechts" een Silicon Optix Reon chip, als je nog beter wilt voor standaard dvd moet je maar eens naar de Realta kijken van dezelfde firma. Deze zit o.a. in de Denon DVD-A1XV(A) en de Denon DVD-3930.
Ik ken nog geen BR of HDVD speler met deze chip, wellicht de nieuwe Denon BR speler, de prijs is er wel naar  :(

nogirard

Ik begrijp uit deze misschien niet geheel onpartijdige Engelstalige test, dat een interne scaler die vele malen goedkoper is dan de Crystalio II, het wint. Of minstens gelijk op bepaalde niveau's.
Dan zou de Crystalio II alleen een voordeel geven voor het switchen en schakelen van veel extern aangesloten apparatuur? Een dure switcher dan.
Frank weet vast wel waarom de crystalio II beter is, maar vooral, misschien dan toch een keer een Shoot-Out?
NAD M33, Revel F30, Siltech MXT New York, Monster HTS5100, Sennheiser HD820/HDV820

Kjelt

Quote from: nogirard on September 15, 2007, 00:13:39
Ik begrijp uit deze misschien niet geheel onpartijdige Engelstalige test, dat een interne scaler die vele malen goedkoper is dan de Crystalio II, het wint. Of minstens gelijk op bepaalde niveau's.
Dan zou de Crystalio II alleen een voordeel geven voor het switchen en schakelen van veel extern aangesloten apparatuur? Een dure switcher dan.
Frank weet vast wel waarom de crystalio II beter is, maar vooral, misschien dan toch een keer een Shoot-Out?

We hebben een keer bij Rob Dingen een shootout gedaan tussen een Crystalio (I) en een oude Denon DVD-A11. Staat vast nog wel ergens hier op het forum, conclusie was toen dat (MITS GOED AFGESTELD) het verschil minimaal was. Reden dat je meestal voor een externe videoprocessor gaat is de enorme hoeveelheid van instellingen, je kunt diverse videobronnen aansluiten die ook allen geprocessed worden (kan bij een losse (HD)dvd speler niet), inderdaad de switching en bij de Crystallio II heb je nog de keuze tussen of Gennum of DCDi processing geloof ik. Oftewel er zijn zat verschillen.
Een ieder moet zelf maar uitmaken of het voor hem/haar het geld waard is.

J.A.F._Doorhof

Hele vreemde vergelijking.

Ik gebruik een CRT opstelling en de CI vs CII is een wereld van verschil.
De Gennem is een stuk rustiger en veel 3Dimensionaler dan de DCDi (je kan bij deze unit switchen dus het goed vergelijken).

Mensen zullen altijd dingen schrijven vanuit een leken perspectief, door de jaren heen ben ik daar wat meer inmuum voor geworden. Volgens de WS review is de CII één van de allerbeste scalers van dit moment, en daar hebben ze hem binnenste buiten gehaald, ik vetrouw dat een stuk meer dan iemand die hem test op een DLP rearprojectie TV.

Hoe kun je OOIT een goede ruistest doen op een DLP RPTV, die dingen ditheren al enorm van hunzelf :D
Daarnaast is de noisereductie van de CII zeer fijn instelbaar (helemaal in de laatste firmwares), hij test de speler met 3 noisereducties aan, de CII met noisereductie uit, dat verklaart ook waarom hij sommige jaggies niet ziet, de block noise detectie drukt die soms volledig weg, maar je mist dan wel fijn detail, en met alle respect op DIE DLPRPTV zie je weinig fijn detail, ondanks dat hij goed gecalibreerd is (Greg is een zeer goede calibrateur).

Er is inderdaad veel meer wat een goede scaler goed maakt, niet alleen switching maar bovenal het kunnen omgaan met ALLE formaten en toch één output hebben, dus van 24P naar 60P of 50P etc.
Maar ook gamma, grayscale, stabilisatie, voltage pumps (voor CRTs), zoomen van 2.35:1 naar 1:85 voor mensen met een 2.35:1 lens, masking, 1:1 uitsturing etc. etc.

Maar goed ik zal altijd een voorstander blijven van een externe scaler tov de ingebouwde.
Zelfs op de HD1 vind ik het beeld met een CII beter als zonder voor SD, met HD materiaal doet de HD1 het zeer goed, alleen is de grayscale tuning met de CII een stukje beter.

Het is allemaal net hoeveel geld je ervoor over hebt.

De beste scaler op DIT moment (money no object) is de CII daar zijn veel bladen/fora's het over eens.
Als dan iemand toch een HD-DVD speler ermee wil vergelijken, goed maar pak dan ook een referentie systeem en niet een display die zelf al wat troep in de mix gooit :D

We hebben klanten die de CII gebruiken met de 50" pioneer en die niet zonder zouden willen omdat het beeld veel rustiger en gedetaileerder is, we hebben ook klanten die een CII gebruiken met een Sony Bravia TV en er laaiend enthiousast over zijn, scaler is alleen 2x zo duur als de Bravia :D  (er is dan trouwens ook een projector die gebruikt word :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Michel1973

Hai Luitjes, hai Frank!

Welke verschillen zien jullie tussen Silicon Optix's HQV,  Gennum's VXP,  Faroudja's DCDi  en  ABT's VRS?
Ik begrijp dat deze technieken best afhankelijk zijn van de implementatie in de spelers...

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat niemand ze naast elkaar heeft gezien.

Wat ik weet van de Gennum en DCDi is dat de Gennum een STUK meer diepte en rust geeft in het beeld en kleine details.
Ik kan die 2 EXACT met elkaar vergelijken omdat mijn scaler ze allebei aan boord heeft dus de hele signaal weg is identiek.

Het grootste voordeel van de Gennum is dat je een ECHTE HD scaler hebt, dus geen scaler die met 1920x540 werkt maar met de volle 1920x1080 en die bewerkt.
Bij HD materiaal zie je dit terug als een veel gedetaileerdere weergave en minder onrust in de kleine details.

HQV ken ik alleen van projectoren en DVD spelers en kan daar met HD materiaal geen zinnig woord over zeggen op dit moment, zelfde geldt voor VRS welke ik nog niet goed heb kunnen beoordelen.

Op dit moment gaat mijn voorkeur echter qua specs uit naar Gennum.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"