AANSCHAF DIGITALE TV: WELK SYSTEEM C.Q. PAKKET???

Started by rbs, September 4, 2006, 09:35:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rbs

Wij willen overgaan tot de aanschaf van digitale tv (zodat we een betere beeldkwaliteit verkrijgen!)

Wie kan onderstaande vragen beantwoorden, zodat we meteen de juiste keuzes maken, en de eerste keer gelijk het beste pakket c.q. systeem aanschaffen ?

Welk systeem: satelliet of tvhome ?
Welke ontvanger (merk, type) ?
Digitaal of HD ?
Overige aandachtspunten ?
Hoe zit het met de HD compatibiliteit van de CRT-projector Barco 701?

Gegevens:
Plasma TV panasonic TH37PV600E [HD compatibel] in de woonkamer;
Projector Barco 701 in dedicated HT-ruimte.

frank2

De satelliet geeft nog steeds het beste beeld en is het goedkoopst.
Hd ontvangers voor sat. zijn er nog niet veel, je hebt keuze uit 3 merken, humax, pace en homecast
Nadeel in jouw geval je hebt een 2e kaart nodig.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

rbs


Raphie

JBL PRX Power!

Mr_Parker

#4
Quote from: rbs on September  5, 2006, 08:32:57
Hoezo 2e kaart? (1 VOOR PJ; 1 VOOR TV?)

In tegenstelling tot kabel televisie heb je voor schotel tv voor elk apparaat een decoder nodig, of je moet ze aan elkaar knopen waarbij geldt dat ze uitsluitend het zelfde kunnen weergeven en de afstand tot de decoder niet te lang mag worden evt verlies van signaal kwaliteit.

In jou geval zou dat betekenen dat je een decoder bij je tv nodig hebt en een in je ht ruimte bij de beamer. Het is dan vervolgens het meest makkelijke om ook 2 smartcards te nemen zodat je niet iedere keer hoeft te wisselen met de kaart.

- Goedkoper en beter zijn discussie punten..

Als je het gratis pakket neemt is het goedkoper ja, neem je  kaart met een behoorlijk uitgebreid pakket aan nederlandse 9commerciele) zenders is het nog net wat goedkoper. Neem je echter een 2de kaart met ook het uitgebreide pakket is het niet meer goedkoper.

Canal Digitaal, de nederlandse instantie voor schotel tv, helaas ben je genoodzaakt bij hun een abo af te sluiten als je de nederlandse zenders (zowel publiek als commercieel wil ontvangen, is niet de uitblinker in kwaliteit met alle zenders tov digitale kabel, sommige zenders is @home beter andere is Canal Digitaal beter. Veel free to air zenders die je wel met schotel kunt ontvangen krijg je niet via de kabel, het aanbod is dus groter via schotel, maar of dit grotere aanbod intressant is is weer persoonlijk.

Persoonlijke voordeel van kabel vind ik nog altijd dat je op de tv in de woonkamer digitaal kunt nemen, waarbij vooral de echte breedbeeld uitzendingen zoals de publieke maar ook de BBC (die analoog bij @home geknipt worden tot 4:3) in kwaliteit omhoog gaan, en in de slaapkamer toch analoog kunt blijven houden. Voor diverse anders zenders geldt dat de 4:3 uitzendingen optisch beter lijken doordat er minder kans op ruis is, maar digitale tv is niet per definitie beter dan analoog!

(evt later meer, nu geen tijd meer.)

EDIT: (Ik heb weer even wat tijd en vind dat ik nog een paar zaken erbij moet vermelden).

Een puntje waar men vaak pas achterkomt / wat men vaak pas na aanschaf beseft is het koppelen van een video / dvd / hd-recorder aan digitale tv.
Indien men voor de optie digitale tv van @home kiest zijn er meerdere mogelijkheden. Een optie is het doorlussen van je recorder met de decoder.
Dat wil zeggen de decoder met de RGB ondersteunende uitgang, meestal ext 1) koppelen aan de recoder via een poort die RGB-in ondersteund. De recoder vervolgens met de andere scart connector die doorgaans wel rgb-out maar niet rgb-in ondersteund koppelen aan de tv. Nu kun je via de decoder tv kijken en die zelfde zender ook opnemen (let op je neemt met een dvd/hd-recoder misschien wel digitaal op, maar dit is niet het onbewerkte kanaal zoals het bij de decoder aankomt, dit is een veel gemaakt misverstand)l. Ook kan men nu via de analoog tuner van de tv zender A kijken en via de decoder zender B opnemen. Of als men alleen dingen opneemt als men er toch niet is natuurlijk alleen opnemen en niks kijken.
Dit hele verhaal geldt natuurlijk ook voor de standaard schotel decoders, op het analoog kijken van zender A en opnemen van zender B na dan, want je hebt immers geen analoge ontvangs bij uitsluitend een schotel abo.

Voor schotel zijn er ook al geruime tijd dual tuner decoders. Dan kan een decoder zender A doorgeven naar de tv en zender B naar de recorder.
Dit soort apparaten zouden ook in juli / augustus beschikbaar komen voor @home. Maar ja zoals wel vaker is er vertraging.
1 van die aankomende decoders (Samsung) neemt het geprogrammeerde op een ingebouwde hd op en moet elke keer bij het afspelen het ook weer decoderen. Voordeel is hogere kwaliteit mogelijk, nadeel is de ingwikkelde opname op eigen dvd schijfjes.
Een andere (Siemens) heeft diverse aansluit mogelijkheden om het signaal van de tweede tuner door te sturen op het op te nemen, zo zou men ook een pc kunnen koppelen via utp, maar natuurlijk ook dvd-recorder.

Voordeel ligt bij decoders gewoon weg bij Schotel, de keuze is veel groter doordat er geen goedkeuring / erkenning van Canal Digitaal nodig is, bij @home die de decoder wel goedgekeurd te zijn door @home anders wordt de kaart gewoon niet geaccepteerd. Voordeel zou zijn de betere ondersteuning door @home, maar de vele problemen met diverse decoders lijkt niet niet te bevestigen.

Dan het HD verhaal;

Oa Soprt1 en Film1 hebben beide ook een HD kanaal, dat is leuk, maar niet te ontvangen via schotel. (Persoonlijk vindt ik Sport1 en / of Film1 te duur, maar dat is een andere kwestie). Canal Digitaal heeft ook, zover mij bekend, nog niet de intensie om deze, of andere HD kanalen te ondersteunen. Er zijn wel diverse free to air HD kanalen, maar dat zijn overwegend demo kanalen. Hoelang deze nog free to air blijven is dan ook nog de vraag.

Bij @home zijn er een paar HD kanalen, oa Film1 en Sport1 maar ook NGC-HD en HD1-Nl (moet geloof ik wel nog beginnen met de uitzending). Er zijn er nog 3 aangekondigd (gerucht) voor het eind van het jaar.
Maar je zit wel aan de veel besproken Samsung HD-decoder gebonden momenteel. Persoonlijk kan ik er mee overweg, maar ideaal is hij naar mijn idee nog lang niet, daar wil ik zeker eerlijk over zijn. Er gaan geruchten dat er een tweede decoder voor HD aankomt. Die geruchten zeggen ook dat het een Philips decoder is. Een aangepaste versie van die die voor UPC bedoeld was, en daar niet goed door de testen kwam.

Mocht iemand commentaar hebben, meld het gerust. Ik hou zelf niet van de korte antwoorden als: "... is het best en het goedkoopst."  Enige onderbouwing is vaak wel wenselijk, hiermee wil ik niemand aanvallen.
Ik weet ook niet alles.


master30

De voorkeur is zeker satelliet, ga voor een multifeed of draaibare opstelling, er zitten diverse Hd kanalen op verschillende satellieten, helaas nogwel steeds veel demo kanalen.
Ook voordeel is dat via educatieve manieren diverse boeketten te zien zijn, premiere pakket HD is al een tijdje zo te zien
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.