(foto's 12/02 the story continues): Bouw van 2 subwoofers in plasmawand

Started by robbiedobbie, September 3, 2006, 20:19:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbiedobbie

Ed had wel even zijn haar mogen kammen......
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

en close up van de Myvoc en tevens even de boorgaten uitlijnen
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

en voorlopig de laatste foto's. Zaterdag gaan we ze aansluiten.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

WubboZ

Leuk om te volgen! Mooi spul man, gaat er goed uit zien. Ik zie dat je je Ti5000's al in de verkoop hebt ;)
Wanneer ben je van plan het af te hebben?
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

koen29

denon dcd-1550
denon PMA-2000R
audio static es100
W&M LS-01
dual 505-2

robbiedobbie

Quote from: WubboZ on October 26, 2006, 00:42:24
Leuk om te volgen! Mooi spul man, gaat er goed uit zien. Ik zie dat je je Ti5000's al in de verkoop hebt ;)
Wanneer ben je van plan het af te hebben?

het bouwen van deze speakers is onderdeel van een groter plan. Ze moeten straks nog ingebouwd gaan worden in een plasma/ filmscherm wand.

Verder moeten ook mijn normale sterer luidspreker nog vervangen worden door de concave.

Ambitie om echt alles af te hebben? Ergens volgend jaar.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Hanz71

Gaaf man! Weet je wel zeker dat je genoeg bass gaat krijgen zo? Schitterend!

robbiedobbie

Quote from: redheinz on October 26, 2006, 15:04:44
Gaaf man! Weet je wel zeker dat je genoeg bass gaat krijgen zo? Schitterend!

ik hoop 't!

Of zou het iets te veel zijn voor in een appartementsgebouw??  >:D
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Ze zijn af!

We hebben er eentje bij asterduc naar boven gesjouwd (bedankt rick).

In eerste instantie waren we niet onder de indruk van het resultaat.. Bleek de speaker uit fase te staan.

Na dit gecorrigeerd te hebben, kon het luisteren beginnen.
Oei, toch wel zeer indrukwekkend, precies wat ik zockt in de TL sub.

Subtiele, maar toch krachtige bass en -voor mij belangrijk- ook op lage volumes nog een mooie bass. Ook voor de concaves bleken deze myvocs een goeie match. Het geluid kreeg toch weer iets meer body (volwassener noemde asterduc het).

Hier een tweetal foto's.

Op de eerste zijn we aan het meten. Hij loopt netjes door tot 20Hz. (Misschien kan Asterduc een grafiekje posten?)

Zo, Alle ingredienten zijn klaar, tijd om te gaan beginnen met de verdere ontwerp van de wand zelf. Ik ben nu aan stoeien met het idee om (ipv een electrisch) te gaan werken met een  spanscherm wat 'achter' mijn wand verdwijnt. Niet zo'n technisch verhaal als Jep aan 't maken is maar iets wat gewoon via kabels omhoog en omlaag zou gaan. Mijn plafond is hoog genoeg dus er zou ruimte zijn om een scherm van 230x130 te maken.

Ik ga jullie van mijn hersenspinselen op de hoogte houden.

Deze week ga ik een bestelbusje moeten huren want de 2 Myvocs passen met geen mogelijkheid in mijn auto.

Dit ga ik trouwens wel in 't donker doen, want ik wil niet dat de buren mij deze twee joekels naar binnen zien sjouwen. Bij een 'beetje' overlast kan ik dan altijd zeggen: "ahh.... de gemeente antwerpen was toch bezig met 't graven van een nieuwe metrolijn onder ons gebouw??"   ;D ;D >:D
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

asterduc

ik heb nu zowel met onze Concave prototypes als de A4 monitors naar TL's geluisterd en het is toch wel een unieke ervaring.

In de voorbije jaren heb ik verschillende Transmissielijnen gebouwd en die hebben mij altijd bevallen. Een Subwoofer in TL vorm was daar echter nooit bij.

Ik had vooroordelen, zowel goede als slechte.
Na enkele uren aandachtig luisteren en vooral genieten kan ik stellen dat:
- een TL als subwoofer is spectaculair. (1)
- is prima geschikt om HT groots te laten overkomen
- past vooral bij zwoele muziek, Smooth Jazz, Lounge, Ballads
- geeft in tegenstelling tot een TL in het normale bas gebied, wel problemen met ruimteakoustiek en opstelling. Maar niet meer als de klassieke gesloten subs en nog steeds minder als een reflexkast.
- hij zachter moet afgesteld worden als een ander systeem. Als je hem meettechnisch optimaal afsteld staat hij gegarandeerd te luid.
- de dynamiek beperkt is. Dat wil zeggen dat er heel wat kubieke meters zullen nodig zijn om bepaalde waardes te halen. (2)
- bassboost kun je vergeten, dat is een fout huwelijk
- zeer lage bas klanken minder acuraat zijn als bij een reflex kast en vooral een gesloten kast

Zelf kan ik hier aardig van genieten.

(1) als je HT kijkt met deze TL sub dan voel je elke zucht in je nek, elke voetstap voel je en alle laagfrekwent effecten zijn een aanval op de angstgevoelens. Dit is HT beleven.

(2) dynamiek is laag in verhouding tot het kastvolume. Het laagfrekwent wordt redelijk soft weergegeven.  Op de DVD "Master of all trades" van Marcus Miller (nog steeds mijn referentieschijf als het om Sub gaat, en de aanwezige luisteraars gisteren weten nu wel waarom) kan de sub mee tot 80 db, dan knalt ie door.  Sommigen zullen nu denken, zo'n kast en zo'n speaker voor slechts 80 db?. Ja!!!
Als er echt laag aanwezig is (bij Lonnie's Lamment van Marcus Miller is dat een gesampelde bas op 14 hz) dan gaat dat er hard aan toe voor zo'n subje. Zowel TL's als Gesloten kasten hebben een afval in het laag van enkele db's. Bij een reflex kast is dat minstens het dubbele. Wat bedoel ik hiermee? Als een gesloten of TL kast bvb tot 20 hz loopt, dan gaat die 15 hz nog steeds luid weegeven, een reflex kast daarentegen niet.
Die 14 hz komt er dus nog vlot uit en dat gaat ten koste van de belastbaarheid.  Mijn eigen gesloten kast met Vifa MA26WR09 woofer haalt zelfs nog niet de 70 db op dit nummer.
Wil Robbiedobbie deze song, en dus ook verschillende films (Terminator, War of the worlds, ...) op 90 db willen weergeven zal hij 4 van deze TL's moeten gaan plaatsen.  Hij kan natuurlijk ook een subfilter instellen en daarmee de uitslag onder de grondfrekwentie (bvb 20 hz) minimaliseren, of gewoon het subgedeelte wat zachter zetten, dan verhoogd de totaal haalbare ruimtedynamiek.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



robbiedobbie

mijn oren suizen nóg (echt!), sinds jouw demootje van WOtW....

90db is voor mij geen noodzaak.
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

yorkie13

mooie sub, het onwerp in K+T kon toch van 3 woofers voorzien worden, ook een eminence lab12 dacht ik
ik heb een uit deze woofer verder ontwikkelde woofer gekocht die in mijn BK electronics monolith wordt gebruikt
het gaat om deze woofer

yorkie13

hier de parameters, zou deze woofer ook geschikt zijn voor deze hele fraaie TL

http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/BSB/monolith_du.htm

de woofer heb je voor 162 euro in huis, en lijkt me een goede kandidaat aangezien de hcm12 niet meer te verkrijgen is

welk vermogen is er nodig om de woofer aan te sturen, het ontwerp uit de HH 9niet K+T) gebruikt de sitronik 300d

asterduc

op  zich kubn je die unit wel gebruiken. Geeft een paar db minder in het bruikbare gebied en is vermoedelijk ook iets minder strak als de titaniumwoofer. Maar verder is hij compatibel met het Zyklon systeem.

Zwart is de Mivoc.

Rood is de Monolith.
Ik heb geen impedantiecurve gevonden van deze unit en heb dan gewoon die van de Mivoc overgenomen. Daardoor kan deze simulatie onjuist zijn.  Als iemand het met de Monolith wil proberen zou ik wel eerst voorstellen om de simulatie over te doen met de echte impedantiegegevens (op 1000 hz en 10000 hz). Die gegevens worden nml gebruikt om de simulatiecurve te berekenen.

Mvg,
Ed.


Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



yorkie13

ik ga de impedantie laten meten bij S&C
maar in ieder geval mooi om te weten dat het kan

asterduc

Quote from: robbiedobbie on October 28, 2006, 18:15:07
Ze zijn af!

Op de eerste zijn we aan het meten. Hij loopt netjes door tot 20Hz. (Misschien kan Asterduc een grafiekje posten?)


na een week te hebben ingespeeld heb ik nu nog wat metingen gedaan.

Het is duidelijk dat 20 hz absoluurt geen probleem zijn. Ook niet op laag volume. Het rolt er allemaal moeiteloos uit.
Het uitvoeren van de metingen is een ervaring op zich. Dat moet je eigenlijk in je leven éénmaal hebben meegemaakt.
De generator stuurt de sub aan vanaf 10 hz en gaat in 24 stappen per oktaaf geleidelijk naar boven.

Zoals je op de In Room grafiek kunt zien doet hij dat tussen 20 en 30 hz met een geluidsdruk van 110 db !!!  de angst grijpt je, je denkt werkelijk dat heel het gebouw gaat instorten, neenee geen grap. Dit geloof je gewoon niet als je het zelf niet beleefd hebt.

Mijn volgende subwoofer? twee gesloten kasten vooraan en 2 transmissielijnen achteraan! Zalig.

Grafieken:

1. midden in mijn luisterruimte gemeten. De Sub naasr 1 frontspeaker. Aangestuurd met een UcD 4.0 ingesteld op low pass 70 Hz.

2. op 40 cm afstand gemeten. Groen is normaal afgesteld met een low pass op 70 Hz.  De rode is met 6 db basboost. Niet aanbevolen voor TL of reflexkasten.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Hierbij is de unit en de uitlaatpoort gemeten op 2 cm afstand. Deze werkwijze wordt in de ontwikkeling toegepast om de meting niet door de ruimteakoestiek te laten verstoren. De rode is de poort en de groene is de speaker.  Ditmaal is er geen low pass ingesteld, dus de unit krijgt het volledige full range signaal.

Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



Hanz71

Als ik dit allemaal zo lees dan krijg ik echt zin er ook 1 te bouwen.....
Zit eigenlijk al tijden te kijken naar dit ontwerp, indertijd vond ik het HH-verhaaltje al interessant. Nog getwijfeld mijn omnes SW1201AC in zo'n vorm te bouwen, maar toch maar in BR gebouwd als tijdelijke vervanging voor mijn HT-sub (XLS12+PR15 in 50 liter, deze wordt nu bekleed met 1,8 cm Beuken)... Zou je die omnes ook eens door AJhorn heen willen halen (pdf-je? Ik krijg met de mathcad + de sheets van www.quarter-wave.com een respons tot zo 25 Hz met de HCM12T. Ik zal vanavond weer eens klussen met die sheets...
De eminence Lab12 is ook een mooie optie voor 150,-. Dus heel veel centjes hoeft het niet te kosten... Lijkt me een mooie aanvulling op mijn A4's. Maar allemaal lange-termijn met al mijn nog af te ronden projectjes....

asterduc

Quote from: redheinz on November  1, 2006, 10:30:33
Als ik dit allemaal zo lees dan krijg ik echt zin er ook 1 te bouwen.....
Zit eigenlijk al tijden te kijken naar dit ontwerp, indertijd vond ik het HH-verhaaltje al interessant. Nog getwijfeld mijn omnes SW1201AC in zo'n vorm te bouwen.
Zou je die omnes ook eens door AJhorn heen willen halen (pdf-je? ....

hieronder de simulatie met de Omnes. Zoals je kunt zien heeft die niet de juiste parameters voor de Zyklop.
Ik heb ook wat geexperimenteerd met andere TL maten maar kon geen goede match vinden.

De zwarte is met de Mivoc, de rode met de Omnes.

Ed
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



asterduc

Quote from: redheinz on November  1, 2006, 10:30:33
De eminence Lab12 is ook een mooie optie voor 150,-. Dus heel veel centjes hoeft het niet te kosten... Lijkt me een mooie aanvulling op mijn A4's. Maar allemaal lange-termijn met al mijn nog af te ronden projectjes....

Zelf ga ik de Vifa MA26WR09-04 in een TL inbouwen. Die vind ik voor muziek superieur aan de Mivoc en de Eminence.
Vooral in combinatie met de A4 monitors kan dit een zeer leuke set worden. De Zyklop is eigenlijk niet fijn genoeg voor de A4.
De Vifa gaat daarbij nog een fractie lager, is strakker en kan ook nog hoger ingezet worden (mits aanpassing van de Lijn). De dynamiek grens met de 10" Vifa is echter sneller bereikt als met die grotere 12" Mivoc en consoorten. Daarom ook dat ik in mijn situatie met een combinatie van 4 units (Vifa MA26WR09-04) zou werken waarvan:
- 2 gesloten subs van elk 40 liter, aangestuurd met een UcD 4.0 met zeer minieme basboost.
- 2 TL subs van elk 100 liter, eveneens aangestuurd door de UcD 4.0.   Ik moet hier alleen kijken of ik de basboost zo kan instellen dat de gesloten subs daar voordeel van kunnen halen zonder dat de TL overboost worden. Ik heb wat simulaties gedaan en dat moet met de hierboven opgegeven volumes wel kunnen lukken.

Hieronder de simulatie van de Vifa MA26WR09-04 in een 90 liter transmissielijn. Kan dus zeer mooi gematched worden met een kleine monitor zoals de A4.
Waarschijnlijk zal ik verdere ontwikkelingen hieromtrent, posten in dit topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1172&postdays=0&postorder=asc&start=30.

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



robbiedobbie

Quote from: asterduc on November  1, 2006, 12:03:17
Zelf ga ik de Vifa MA26WR09-04 in een TL inbouwen. Die vind ik voor muziek superieur aan de Mivoc en de Eminence.
Vooral in combinatie met de A4 monitors kan dit een zeer leuke set worden. De Zyklop is eigenlijk niet fijn genoeg voor de A4.

Ja mooi is dat!!!!

Mij die Mivocs slijten om vervolgens te beweren dat 't niet 't beste is wat er te krijgen is.  ;D ;D

Nee hoor Ed, Ik ben er heel blij mee en zal er zeker van genieten, uiteraard voor zover mogelijk met mijn gehoorbeschadiging....

groeten,

rob
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Hanz71

Mooi,

dan kan die omnes gewoon lekker in zijn kastje blijven zitten  :).
Ik zal met interesse je vorderingen volgen met die vifa's.
Afgelopen weekend ook met die sheets weer eens in de weer geweest. Zal ik even continueren, echt gebruiksvriendelijk zijn ze echter niet.... Ik zal het resultaat wel even posten, misschien interessant wat de verschillen zijn...

asterduc

Quote from: robbiedobbie on November  1, 2006, 12:57:15
Ja mooi is dat!!!!
Mij die Mivocs slijten om vervolgens te beweren dat 't niet 't beste is wat er te krijgen is.  ;D ;D

Wat is het beste? het kan altijd beter!!! je moet het ook in funktie zien van de heersende situatie en behoefte.

Jouw 'Loft' is minstens zo'n 5 keer groter als mijn Studio.  Daarbij komt ook dat jouw akoestiek minder goed is als in mijn studio.
Vanzelfsprekend natuurlijk, ik moet in mijn studio niet slapen, koken, plassen, baden, enz... dus daar zijn andere prioriteiten gezet.

Of een betere driver in jouw loft ook een betere sound gaat geven trek ik in twijfel want ik denk dat je geluidskwaliteit op dit moment grotendeels bepaald wordt door je ruimteakoestiek, niet langer meer door de apparatuur (en daarmee doel ik dan vooral op de laagweergave).
Als je tevens ook dezelfde dynamiek wilt bekomen met de 10" unit als met de 12" unit dan zul je het aantal weergevers bijna moeten verdubbelen. Dus 4 stuks ipv van 2.  Ik hoor nu reeds protest van Leentje! De eindrekening gaat dan financieel ook nog eens verdubbelen, das dus weer een reisje minder!

Anderzijds wil ik ook die grote kasten niet in mijn ruimte. Zeg nu zelf, die A4 staat toch helemaal niet naast die Zyklop!

Nee RJ, met die Mivocs ziet dat er voor jou de komende 10 jaar wel goed uit. Voor je buren iets minder.

Wat die Vifa betreft. Je weet ondertussen dat ik een zwak heb voor deze unit. Ik heb nog nooit zulk een strakke en aangename sub gehoord. Jouw Zyklop heeft mij wel kunnen overhalen om zelf enkele TL subs in mijn studio te gaan plaatsen. Voor achtergrondmuziek en film tot op heden het beste wat ik al gehoord heb. Voor high-end en analitisch luisteren grijp ik terug naar de Vifa in een gesloten kast. Dat is zo recht en strak als een lat.

Regel nu maar die bestelwagen om de Zyklop's op te halen, dan kan ik terug vrij bewegen in mijn ruimte  ;D

Groeten,
Ed.
Stereo: Lyngdorf TDAi 2200, CD-1, Thel Accusound 100 , Pacific, Concave.

HT: AUDYN Pre-6, AMP 300, Denon-2910,
ThemeScene H57, HTPC.

Speakerproject: zie http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1102



robbiedobbie

Quote from: asterduc on November  1, 2006, 13:24:41
Jouw 'Loft' is minstens zo'n 5 keer groter als mijn Studio.  Daarbij komt ook dat jouw akoestiek minder goed is als in mijn studio.
Vanzelfsprekend natuurlijk, ik moet in mijn studio niet slapen, koken, plassen, baden, enz... dus daar zijn andere prioriteiten gezet.

Afgezien van de akoestiek heb ik dus eigenlijk de perfekte luisterruimte?  :D Je kan er slapen,koken, plassen, baden én je kan er muziek luisteren.   ;D

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player