(foto's 12/02 the story continues): Bouw van 2 subwoofers in plasmawand

Started by robbiedobbie, September 3, 2006, 20:19:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

robbiedobbie

The story continues op pagina 5 onderaan....



ik ben van plan een wand te gaan bouwen waar mijn plasma en scherm ingebouwd kan worden. In deze wand wil ik dan ook meteen twee subwoofers plaatsen.

Kunnen jullie me, aan de hand van de tekeningen, advies geven in welke richting ik de woofers het beste kan plaatsen.

optie 1: zoals op de tekening; in dezelfde richting als de front speakers
optie 2: 'side-firing' dus in de zijkant van de wand (is optisch wel mooier) Bij deze optie ben ik bang dat de bass heel erg gaat dreunen ivm de dichtbijzijnde hoeken.
optie 3: downfiring

of maakt het totaal geen verschil?

graag jullie advies.

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

FFF

Ik vindt je idee erg creatief alleen zou er niet aan beginnen.

Een plasma wand zou ik juist zo plat mogelijk houden, dat lijkt me het mooiste en gezien de plaatsing van de speakers ook accoustisch beter.

Je moet dus rekening houden met de inbouw diepte van de woofer, die woofer moet ook nog eens goed vrij kunnen "ademen" dus heb je al een behoorlijk diepe wand nodig. Verder betwijfel ik of de trillingen je plasma goed doen.

Tevens denk ik dat je de wand niet gemakkelijk voldoende stevig Gebraced krijgt.

Kortom, ik denk dat het zowel optisch als technisch mooier is om je woofers op een andere manier te verwerken. Bijvoorbeeld downfire in een bijzettafelte o.i.d.

Mocht je toch doorzetten ben ik benieuwd naar een eventuele bouwtekening en in welke klasse je zoekt.
(welke untis etc?)

jeroenkv

Ik zie dat je wand wel iets van 30/40 cm diep wordt (lijkt zo op de tekening)? Dat is genoeg voor de woofer om "te ademen". Wel zou ik het deel van de wand waar de plasma aan hangst los houden van de delen waar de subs in zitten (lijkt mij niet zo moeilijk). Neem 2 Scanspeak 23W's, dan heb je aan 30 liter per sub genoeg. Of misschien 2 mooite TL subs?? Je kunt leuk de hoogte in!

fgroen

Quote from: jeroenkv on September  4, 2006, 17:12:30
Of misschien 2 mooite TL subs?? Je kunt leuk de hoogte in!

Ik zat ook aan orgelpijpen te denken, maar dan met minimaal 12" units...  ;D
(beetje à la Smitsmans.. ;) )

Je hoofdluidsprekers lijken mij al behoorlijk bas-capabel.  :-\

Als je daaraan nog een zinvolle fundamentaanvulling wilt maken, is denk ik alleen een significant groter bas-systeem zinvol. Misschien iets van een 15" sub of zo?? (Misschien moet je eens bij Tony te rade... )

Of je dat dan in die spouw kwijt kunt is een tweede...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

jeroenkv

Een 25 cm woofer in een TL zal de klus wel klaren! (20 cm ook al denk ik). Het lijkt een hoog plafont, dus een lijn van 250cm moet geen probleem zijn......

Dit is ook aardig als je echt power wilt: http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/subwoofer/tl_sub30/index.html

robbiedobbie

Quote from: FFF on September  4, 2006, 13:39:14
Ik vindt je idee erg creatief alleen zou er niet aan beginnen.

Een plasma wand zou ik juist zo plat mogelijk houden, dat lijkt me het mooiste en gezien de plaatsing van de speakers ook accoustisch beter.

Je moet dus rekening houden met de inbouw diepte van de woofer, die woofer moet ook nog eens goed vrij kunnen "ademen" dus heb je al een behoorlijk diepe wand nodig. Verder betwijfel ik of de trillingen je plasma goed doen.

Tevens denk ik dat je de wand niet gemakkelijk voldoende stevig Gebraced krijgt.

Kortom, ik denk dat het zowel optisch als technisch mooier is om je woofers op een andere manier te verwerken. Bijvoorbeeld downfire in een bijzettafelte o.i.d.

Mocht je toch doorzetten ben ik benieuwd naar een eventuele bouwtekening en in welke klasse je zoekt.
(welke untis etc?)

Het zou de bedoeling zijn om de subs in aparte kasten in te bouwen in de wand en deze hiervan te 'ontkoppelen'. Hierdoor zou sub-wand resonantie tot een minimum beperkt moeten blijven. Moet het volume van een sub per se een bepaalde verhouding hebben? Het gaat er toch juist om dat er in totaliteit voldoende volume aanwezig is, danwel in hoogte, lengte of breedte? BTW we zouden de wand in zwart marmer willen bekleden. Dat zou het resoneren van de wand zelf wel uitsluiten/ beperken denk ik?
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

#6
Quote from: jeroenkv on September  4, 2006, 17:12:30
Ik zie dat je wand wel iets van 30/40 cm diep wordt (lijkt zo op de tekening)? Dat is genoeg voor de woofer om "te ademen". Wel zou ik het deel van de wand waar de plasma aan hangst los houden van de delen waar de subs in zitten (lijkt mij niet zo moeilijk). Neem 2 Scanspeak 23W's, dan heb je aan 30 liter per sub genoeg. Of misschien 2 mooite TL subs?? Je kunt leuk de hoogte in!

mmmm 2 mooie tl subs is ook wel een mooi idee. zeker het overwegen waard. Wat voor speakers zou je daarvoor aanbevelen?. De hoofdluidspreker worden gebouwd volgens gesloten systeem, erg dynamisch. Hoe combineert dat met TL? TL is over het algemeen toch minder snellere bassen?
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Quote from: jeroenkv on September  4, 2006, 19:11:13
Een 25 cm woofer in een TL zal de klus wel klaren! (20 cm ook al denk ik). Het lijkt een hoog plafont, dus een lijn van 250cm moet geen probleem zijn......

Dit is ook aardig als je echt power wilt: http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/subwoofer/tl_sub30/index.html

Het plafond heeft een hoogte van 3,30 meter, dus ik kan in 1 lijn recht naar boven (is weliswaar niet de bedoeling bij TL)
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

Quote from: robbie_ on September  4, 2006, 19:17:06
je speelt op de korte wand ik denk dat 2 subs te veel wordt   :P :P :P

de 'korte' wand is 5,80 meter. Is dat te smal?

Totale oppervlakte van de ruimte is bijna 80m2
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Raphie

ga eerst maar eens nadenken over hoe gedegen of je je meubel wilt bouwen en lees daarna eerst nog maar eens de topics van Erik en FrankG door ;)
2x 12" woofer zomaar in een 18mm MDF plaat hangen is echt zonde van je tijd. de kast moet gelsoten of gepoort zijn en dit gaat ercht niet lekker werken op 20cm diepte.

JBL PRX Power!

robbiedobbie

#10
Quote from: Raphie on September  6, 2006, 21:43:51
ga eerst maar eens nadenken over hoe gedegen of je je meubel wilt bouwen en lees daarna eerst nog maar eens de topics van Erik en FrankG door ;)
2x 12" woofer zomaar in een 18mm MDF plaat hangen is echt zonde van je tijd. de kast moet gelsoten of gepoort zijn en dit gaat ercht niet lekker werken op 20cm diepte.



jaaaaa, tuurlijk ga ik die 12" niet zomaar in een wand hangen....De wand 'diepte' zou trouwens 45cm zijn.  ;D ;D

haha

Waarschijnlijk ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het worden dus twee subs in aparte kasten die ingebouwd worden in een meubel waarin ook mijn plasma hangt. Ik wil gewoon het aantal meubels in mijn woonkamer beperkt houden. Vandaar dat de twee subkasten achter (in) de wand zitten..

Blijft mijn vraag nog steeds:

Is in mijn situatie akoustisch beter front firing of richting de zijkant? Zie topic vraag bovenaan??
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

Raphie

zal weining uitmaken, bass is niet richtingsgevoelig
maar sidefiring geeft je wel meer speling voor de diepte van de subkast, terwijl je je meubel wel maar 15" diep hoeft te maken ;)
JBL PRX Power!

robbiedobbie

Quote from: Raphie on September  6, 2006, 21:51:17
zal weining uitmaken, bass is niet richtingsgevoelig
maar sidefiring geeft je wel meer speling voor de diepte van de subkast, terwijl je je meubel wel maar 15" diep hoeft te maken ;)

cheers..!
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

garmtz

Stereo subs heeft ALTIJD zin! Is het niet om de headroom, danwel om het subtiele stereo-effect dat je krijgt met subs aangestuurd in stereo. Degenen die het afraden hebben het vast nooit gehoord. Ik heb jaren gespeeld met stereo subs en dat was zonder enige twijfel fraaier dan een enkele mono sub (of zelfs twee subs in mono).

Misschien is dit produkt iets voor je?

http://www.velodyne.com/velodyne/products/product.aspx?ID=18&sid=697r759p



Niet alleen een erg goede sub (een echte Velodyne, met alle opties van de SPL-R serie, dus ook auto-eq!), maar ook perfect voor jouw doel!

Moet zeer binnenkort leverbaar worden.

Je zult wel je wand zeer goed trillingsvrij moeten construeren. Dat is denk ik zelfs moeilijker dan het plaatsen van de subs an sich.

Raphie

Quote from: garmtz on September  6, 2006, 22:12:30
Stereo subs heeft ALTIJD zin! Is het niet om de headroom, danwel om het subtiele stereo-effect dat je krijgt met subs aangestuurd in stereo. Degenen die het afraden hebben het vast nooit gehoord. Ik heb jaren gespeeld met stereo subs en dat was zonder enige twijfel fraaier dan een enkele mono sub (of zelfs twee subs in mono).

Misschien is dit produkt iets voor je?

http://www.velodyne.com/velodyne/products/product.aspx?ID=18&sid=697r759p



Niet alleen een erg goede sub (een echte Velodyne, met alle opties van de SPL-R serie, dus ook auto-eq!), maar ook perfect voor jouw doel!

Moet zeer binnenkort leverbaar worden.

Wow da's wel gaaf een sub speciaal voor custom installs 8)
hoe diep is die?
JBL PRX Power!

garmtz


Raphie

JBL PRX Power!

robbiedobbie

WAUW dat ziet er zeer mooi uit  ;D ;D ;D

vermoedelijk wel iets boven mijn budget? Voor de subs + plama en wand wil ik niet meer uitgeven dan zo'n 4k euro.

Afgezien daarvan leek 't me leuk twee subs zelf te bouwen.

In ieder geval bedankt voor de tip.

@raphie: inderdaad ik kan aan de bak!!! (twee bakken)
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

jeroenkv

Quote from: robbiedobbie on September  6, 2006, 21:39:04
mmmm 2 mooie tl subs is ook wel een mooi idee. zeker het overwegen waard. Wat voor speakers zou je daarvoor aanbevelen?. De hoofdluidspreker worden gebouwd volgens gesloten systeem, erg dynamisch. Hoe combineert dat met TL? TL is over het algemeen toch minder snellere bassen?

Deze speaker b.v. http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/tiefton/tiw300_8.html ? Zit in die TL sub van Visaton. Er zijn echt vele mogelijkheden, mijn Scanspeak 25W8567-SE kan b.v. ook prima. Kijk maar eens op het net naar TL's.

TL's zijn trouwnes niet "langzamer". Wel is het een open systeem met daardoor "weinig" kleuring.

garmtz

Quote from: robbiedobbie on September  6, 2006, 22:25:24
vermoedelijk wel iets boven mijn budget? Voor de subs + plama en wand wil ik niet meer uitgeven dan zo'n 4k euro.

We hebben de prijzen nog niet vastgesteld, maar voor 2 van deze subs + versterker zal je denk ik wel iets boven dat bedrag uitkomen, maar niet heel veel denk ik. De kwaliteit van het laag zal navenant (goed) zijn denk ik... 8)

garmtz

Overigens maakt het niet al teveel uit waar de subs 'naar toe wijzen'. Rond die frequentie is het geluid omnidirectioneel en dus totaal onafhankelijk van waar de conus naar toe wijst. Belangrijker is waar het laag in de kamer is gepositioneerd, dit in verband met staande golven. Maar daar is alleen iets zinnigs over te zeggen in een kamersimulatie.

Raphie

JBL PRX Power!

robbiedobbie

HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

de tekeningen van de wand heb ik verder uitgewerkt.

Inmiddels met asterduc ook besloten welke twee subs (uiteraard zelfbouw) het moeten worden.

We hebben gekozen voor twee transmissie lijn subs. Hiervoor gebruiken we twee Mivoc HCM12T's. We bouwen de TM's volgens de tekeningen van Hobby hifi 5/2005.

Hieronder info over de Mivoc
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player

robbiedobbie

En hieronder een paar tekeningen van de wand waarin deze TL komen te staan
HT: Panasonic 65VT30, Panasonic Bluray, Arcam AVR600, Thiel powerpoint surround

Stereo: Lyngdorf TADI2200, Sonos ZP-90, Lyngdorf SDAI2175, Concaves Mk1, Simple audio player