Flash vs Harddisk?

Started by Starred, August 29, 2006, 20:41:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Sommige merken bieden zowel spelers aan met 4GB flash geheugen als spelers met 4GB Harddisk.

Waarom zou ze voor 1 van beiden moeten kiezen? Wat zijn de voor/nadelen?

jaco

Quote from: Starred on August 29, 2006, 20:41:17
Sommige merken bieden zowel spelers aan met 4GB flash geheugen als spelers met 4GB Harddisk.

Waarom zou ze voor 1 van beiden moeten kiezen? Wat zijn de voor/nadelen?
Een HardDisk blijft een mechanish apparaat. Een Flash is solid state.
De kans op het defect raken van een mechanisch 'iets', te opzichte van een solid state 'iets' is meestal groter.
Denk bij een portable apparaat aan joggen. De 'schokken' van het lopen zouden wel invloed kunnen hebben op een speler met een HD, en minder op een met flash geheugen.
Als de lees snelheid van een flash groot genoeg is, zie ik direct geen nadelen aan een flash versie.

Starred

Dat zijn precies de zaken waar ik twijfels bij had Jaco, het mechanische en het schokken.

De iaudio 6, volgens mij het nieuwste model van Cowon, heeft een (micro)harddisk van 4GB. Ik vroeg me dus af waarom juist het nieuwste model met een HD wordt uitgebracht ipv flash bij dit geheugen formaat. Ik zou het snappen als de HD 10GB of groter is, maar nu niet helemaal. Tenzij er in de 6-serie andere modellen komen met een grotere HD

Cylon

Mischien is een Hd prijstechnisch voor hun beter?
Zou ik me eigenlijk niet kunnen voorstellen.
Maar het is toch ook zo, ongeacht de kwaliteits verhouding tussen HD <> Flash.
Dat spelers die gebruik maken van een HD een betere geluidsweergave hebben?
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

NeoPhix

- HDD is schokgevoelig, Flash niet (zoals hierboven uitgelegd)
- HDD is goedkoper dan Flash, alhoewel dit niet al te lang meer zal gelden... Over een jaar of 2 zal de HDD speler amper meer gefabriceerd worden.
- HDD-spelers leveren nu nog een betere geluidskwaliteit, maar dat komt omdat er simpelweg meer zorg aan wordt besteed bij dit type spelers dan bij de gemiddelde flash speler. Dit is naar mijn weten niet afhankelijk van het type opslag.
- Moderne flash spelers zijn ook praktisch onbeperkt overschrijfbaar (miljoenen keren), dus ook dat argument is verholpen.

Een aanrader betreffende MP3speler-nieuws en tips: DAPreview

Zelf wacht ik op de eerste (grote capaciteit flash) spelers met Sigmatel chips, die gebaseerd zijn op de alomprezen Rio Karma. Deze speler heeft een fantastische geluidskwaliteit in combinatie met uitgebreide functies en een fijne GUI. Helaas is de fabrikant failliet gegaan..

B.J.

HDD zal denk ik zwaarder zijn.

blowtje90

hd zal ook wel sneller zijn denk ik

squallgage

#7
Flash word de nieuwe toekomst voor de HDD. tegenwoordig is 20gb flash geen geheim meer,
over een paar jaar worden allemechanische HDD vervangen voor de Flash kaart.
ze zijn niet schokgevoelig.
gebruiken zeer weinig stroom ( laptop gaat uren langer mee).
plus ze zijn heeeeeeeel klein, kijk maar eens hoeveel Micro SD's van 4Gb er in zo'n Hdd passen.
vast wel 100. !

Compact flash kaarten 32GB / en 64GB!

over een paar jaar bestaan de huidige Hardeschijven NIET meer ! .

Maar nu zou ik voor de HDD gaan , tenzij je vaak rondjes gaat rennen of iets dergelijks.
HDD's Mp3/atracs van sony zijn zeer goed. ik heb de mijne nog nooit horen overslaan. ook niet tijdens fietsen of rennen. op 320kbps. !

Ik denk dat geld een grote rolspeeld.
de maat van het apparaat !
( ik vind een accu boven batterijen engelijnlijk belangrijker dan een HDD of flash ! )
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

eddy135

Het valt wel mee met de schokgevoeligheid van HDD spelers; tracks worden van de HD geplukt en in geheugen geplaatst, daarna gaat de HD weer in rust.
Joggen met een dergelijke speler is geen enkel punt.
Stroomverbruik schijnt wat hoger te zijn, maar de meeste kunnen wel wat uren spelen.  :)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

squallgage

Quote from: eddy135 on November  3, 2007, 13:24:01
tracks worden van de HD geplukt en in geheugen geplaatst,   :)

dit is zeker waar, tis dat de adapter van me sony Nw-HD1 K-POD is, maar zelf met 320kbps Atrac3plus. heb ik hem nooit horen overslaan.

laadtijd zit denkik ook wel verschil in. maar zou dat met audio niet uitmaken. dingen als video opties zijn wel leuk,
ik heb liever gewoon een duidelijk matrix scherm met info als bitsnelheid, volume, equalizer, track/album/artist sample rate.
wat me vet lijkt zo'n oscilloscoop (ofzo). dat je de geluids golven kunt zien.
:D
Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

FransDHT

#10
Het is overigens mogelijk (en niet zo moeilijk) de HDD's van IPODs te vervangen door CF's, zie http://geektechnique.org/projectlab/753/how-to-turn-your-ipod-mini-into-a-flash-based-ipod .
Voor de grotere schijven is dat nog niet echt de moeite, maar voor degenen die een IPOD mini hebben met 4GB schijf wordt dat wel lonend langzamerhand, zeker als de schijf het begeeft.

Mijn mini doet het nog prima, maar ikmga er zeker een 8GB of 16GB inzetten als m'n HDD het begeeft.

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero