Zelfbouw Ribbon speaker

Started by Gydotron, August 27, 2006, 15:14:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gydotron

De komende maanden wil ik me gaan toeleggen op het bouwen van een Ribbon speaker. Geen Full-range want dat kost alleen al een fortuin aan magneten. Neen, ik wil een ribbon maken die je kan inzetten vanaf een 300 Hz. Ik heb destijds wel ervaring opgedaan bij het herbouwen van een stel Apogee Scintilla speakers, dus de materie is me niet vreemd. Nu vind ik het idee van opbouw van de Scintilla Mid-Hoog unit wel een goede  vertrekbasis.  Het komt er op neer dat er een midden en hoog ribbon verwerkt zit in 1 geheel, ik bedoel dat ze dezelfde magneten gebruiken. De middenribbon is lang beide zijden geflankeerd met 2 smallere hoog ribbons. Als ik de mid ribbon 5cm breedt maak dan kom ik uit op een lengte van 80 cm, een meer dan aanvaardbare lengte.
Voor het laag wil ik een klassieke bas-unit gaan gebruiken, maar wel in dipool.
Ik zoek mensen/info rond het zelf bouwen van Ribbons. Hoe meer info hoe beter. Ook tips betreffende mogelijke type woofers voor dipool gebruik zijn welkom.

MVG  Guido

Gydotron

#1
Na wat opzoekwerk heb ik deze firma gevonden voor de magneten. http://www.supermagnete.de/magnets.php?article_id=Q-19-13-06-N
Ik zou type Q-19-13-06-N nemen.
Voor het maken van de ribbons kan je werken met brede fijne tandwielen die in mekaar draaien. Voor de Ribbon zelf is gewone huishoudaluminiumfolie prima. Ik ga eens uitzoeken of het aluminium kleven op een mylar folie nadelen heeft op de geluidsweergave, het zou alvast de ribbon sterker maken. Ik ben op zoek achter zulke brede (+/- 6 cm breedte) tandwielen, als iemand tips heeft weet ik het graag.


Grtn  Guido

Gydotron

#2
Eindelijk een erg goed gedocumenteerde site gevonden betreft het bouwen van de Ribbons.
http://www.dahlbergaudiodesign.se/engelska/del1.htm

Grtn Guido

voodooless

#3
Quote from: Gydotron on August 27, 2006, 20:41:12
http://www.dahlbergaudiodesign.se/del1/del1.htm

QuoteBorra, Borra, såga, såga, ...

Met een beetje fantasie is het zelfs te volgen ;) (er is gelukkig een engelse versie zie ik nu)

Leuk project zeg! Ik zal het stiekem blijven volgen...

fgroen

Wat een gaaf projekt Guido!

Enorm "buiten de box" zou ik zeggen. Dit ga ik zeker niet missen. ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

Hoi Guido,

zo'n ribbeltjes apparaat hebben ze hier bij Blokker voor 4.95.
voor het knutselen met papier.
later vandaag plaats ik wel een foto van het dingetje.

groet, Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

foto
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

gvy

#7
Hoy, dag Guido, ( remember me, je bent eens bij me thuis in de vorige woning geweest  ;))

Dit project heeft m'n aandacht gewekt.
Ik heb met veel interesse het artikel gelezen.
Na ESL's bouwen, zou dit wel eens een leuk alternatief zijn.
(Voor m'n HT d'ondergrondse heb ik reeds de transfo's, dus eerst nog ESL's, maar misschien daarna...)

Het lijkt mij wel complexer bouwen dan esl's, maar dat is natuurlijk een uitdaging.
Als je eraan begint zou ik het echt heel fijn vinden mocht je dit hier uitgebreid documenteren.

vraagje, wat is de theoretische achtergrondreden voor het plooien van het membraan in die kleine vouwtjes en is de grootte van de vouwtjes (endus het tandwiel waar je ze mee maakt) van belang?

groetjes,

Geert (uit scheldewindeke oosterzele)

gvy

eventjes omhoog .....

Ik ben benieuwd of hier al vordering in zit.

Geert

WrineX

dat is een mooi apparaatje, ik ga er ook eentje halen, ben voorlopig nog niet van plan er een te maken maar, heb er wel even mee lopen klooien en de ribbon zelf maken is het meeste werk en dat doet dit dingetje te gek zo te zien.