[MS] Speakers besteld, maar nog een onduidelijkheid.

Started by meendering, August 27, 2006, 12:15:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

meendering

Hoi,

Heb vrijdag een aantal speakers besteld.

Mordaunt-Short 906i zuilen Calvados
Mordaunt-Short 902i rears Calvados
Mordaunt-Short 905i center

Speakers klonken erg goed!
Nu zag ik op de Mordaunt-Short site de 903i speakers tegen. Deze zijn dipole, zowel rechts als links een speaker.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zit nu dus te twijvelen of ik niet beter de 902i kan vervangen voor de 903i.  ???

The Miss-Taker

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten en heb het ook in een professionele winkel gevraagd.
Bij mij ging het dan wel over de wharfedale diamond 9.1 of 9.DFS als surround-speakers.

Het ligt blijkbaar voor een groot deel aan de ruimte waar ze staan. Heb je een rechthoekige ruimte waarbij je achterspeakers tegen de achtermuur geplaatst worden, dan zijn die dipole luidsprekers een goed optie. Deze spreiden dan het geluid van de surround-speakers beter, door middel van weerkaatsing tegen de zijmuren van de ene kant van de speaker, en rechtstreeks naar de luisteraar van de andere speaker.

Heb je een vrij open ruimte waar de weerkaatsing tegen de zijmuur niet van toepassing is en/of de achtermuur ver weg ligt, dan zijn de gewone surround (902i) waarschijnlijk de betere optie...

meendering

Zo'n vermoeden had ik al, het geluid moet dus indirect via de muren komen.
Heb geen vierkante kamer, aan de ene kant is de pui (ramen), andere kant is open (keuken etc)
Dan zal het niet ideaal zijn.

Dan is mn keuze (902i) wel juist geweest achteraf.   ;)