Interlink shootout bij Audioloog

Started by hifiman, August 25, 2006, 09:41:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: Arno P on September 10, 2006, 10:52:05
Geen tabel met blindtestresultaten?  >:D ;)
Zij die geloven hebben geen bevestiging nodig  >:D

hifiman

Helaas moet ik nu even weg. Wordt straks vervolgd met het toetje en een slotwoord  ;D
Als de andere aanwezigen alvast willen reageren/aanvullen ga je gang zou ik zeggen  ;D

En natuurlijk mogen de overige forumleden ook alvast reageren.

Tot straks!

Incognito

#177
Leuk verhaal, volgens mij hebben jullie weer eens een hele gezellig dag gehad!

Misschien is het leuk om ook even een overzichtje te plaatsen van alle prijzen van de betreffende kabels... Ook de bevindingen mbt de RScables ben ik benieuwd naar; ik gebruik nl zelf de madrigal HPC.

Groeten,

Lucas.

Raphie

leuk verslag, op zich niet verrassend ;D
Ben benieuwd naar de ervaring met de Siltech  8)
JBL PRX Power!

Audiofiel

#179
Ik was vanacht pas om 2:30 uur terug van een verjaardag, dus geen vroeg verslag van mijn kant. Ik zal me beperken tot een aantal opmerkingen. Ronald heeft al een hoop verteld over onze bevindingen.

Allereerst wil ik Ronald weer bedanken voor de gastvrijheid. Hij is een uitstekend gastheer en deze keer mochten wij naast alle kleine hapjes en drankjes ook nog genieten van zijn rozijnenbrood. Heerlijk! :D

We waren het niet altijd eens met elkaar, en vooral de positie op de bank speelde soms parten: 1 persoon in de sweetspot, de rest ernaast op 50% sweetspot of dwars op de set met 25% sweetspot. Vooral bij het beoordelen van het laag was dat moeilijk, want de bank bij het raam gaf een totaal andere beleving. :P

Wat betreft de RS Cable: helemaal mee eens. De kabel is iets te helder en lijkt wat laag weg te filteren. Het is een typische 'zilverkabel' in de negatieve zin van het woord. Het beeld is weliswaar (tè!) breed, maar er is nagenoeg geen diepte te bespeuren: het is plat.

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 10:15:22
Toen was de Artspeak zilveren interlink van Audiofiel aan de beurt:
- schoner geluid!
- wat langzamer/rustiger
- neutraler
- s-klanken heel goed (geen geslis)
- meer zwart

Ik kan mij wel vinden in die beschrijving, behalve dat ik langzamer juist ervaarde als sneller. Ik geloof dat de term langzaam hier afkomstig was van Jasper, die aan de raamkant op de bank zat die dwars op de sweetspot stond en waar het geluid totaal anders klonk.

Ook vond ik het uitsterven en naklinken bij deze kabel erg mooi.

QuoteMaar het blijft raar, het vershil wat ik voor verkoop van mijn exemplaar hoorde was dat de Artspeak veel te saai klonk en tevens nogal "dof".

Dat blijft natuurlijk vreemd. Ik denk dat je na deze luistersessie wel voorzichtig kunt concluderen dat je deze kabel destijds uiteindelijk veel te kort in je set hebt gehad om hem op zijn meritis te kunnen schatten. Ach, je bent upgradeoloog of niet...

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 10:25:17
De Madrigal HPC vonden we het volgende van:
- wat onrustiger
- minder open geluidsbeeld
- wat gecomprimeerd geluid
- meer laag, iets wat in mijn set vooral niet gewenst is

Zoals je al zei waren we het niet altijd met elkaar eens over de beschrijvingen van de kabels. Zo vind ik de HPC zeker niet onrustig of gecomprimeerd. Wel is het geluid duidelijk minder open dan bij de silver-based kabels. Ik ervaar de kabel zelf altijd als muzikaal en neutraal met een behoorlijk strak laag. Het hoog valt niet echt op qua detaillering, het middengebied wat meer. Voor sommigen misschien een wat saaie kabel. ;D

De beunkabel zal ik verder niet op ingaan, Ronald heeft het al pakkend verwoord:

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 10:31:25
Om een lang verhaal kort te maken, we vonden het eigenlijk allemaal maar niks  :'( En dus ging die er weer snel tussenuit, ach leuk geprobeerd zullen we maar zeggen  ;D

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 10:36:34
Tijd om eens een Nordostje te proberen  :) En wel de Nordost Red Dawn
- slanker laag
- wat feller hoog (alarmbelletje! ik ben nogal allergisch voor te "bright" hoog)
- het allerhoogste hoog lijkt wat af te vallen
- s-klanken: weinig geslis maar klinken wel wat hard

Het gekke van deze kabel vond ik het gevoel dat er een toonregeling aan het werk was in de vorm van een parametrische equalizer. Het laag was een beetje ielig (teruggedraaid) en het middenhoog was juist vrij sterk aanwezig. Ik had het gevoel dat er een boost zat tussen pakweg 4 en 8 KHz, wat ik vrij onaangenaam vind klinken (luistermoeheid). Het hoogste hoog daarentegen valt juist weer wat af, waardoor de klank op mij helemaal niet uitgebalanceerd overkomt. Ik miste het grote geheel en dat maakte het wat onrustig.

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 10:41:43
En dan nu een ouwetje  ;) De Van den Hul - The First
- minder detail maar klinkt wel heel erg relaxt/prettig!
- klinkt mooi!
- wat minder vol geluid
- aanzetten en uitsterven van klanken wat versmeerd
- s-klanken wat harder
- minder zwart

Deze kabel had nu juist weer wel een samenhangend geheel (het aangename aan deze kabel); alleen was er nu weer op allerlei punten wat mis. Zo gingen aanzet tot en met uitsterven van klanken vaak in elkaar over (versmering) en waren ook de ssss-klanken niet van de lucht.

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 10:43:56
Toen was het de beurt aan de Chord Chorus:
- slank laag
- onrustiger
- hoog onprettig

Ik had eigenlijk meer verwacht van deze kabel, maar hij kon mij niet echt bekoren.

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 10:46:27
Eens kijken hoe de LAT - IC300 MKII het ervanaf gaat brengen  ;D
- helder
- levendig
- behoorlijk breed geluidsbeeld
- s-klanken slissen

Een stuk betere kabel, dynamisch en ruimtelijk, maar wat jammer van het te helder geluid en vooral die sssss-klanken. Ik maakte al stiekem een grapje naar Jan over Sssssiltech, maar uiteindelijk was het niet de Siltech die de meeste s-klanken scoorde, maar deze Living Apart Together interconnect.


De latere sessie met de extreem exotisch dure kabels als de Tyr (1500 euro) en de Siltech G6 (prijs zo hoog dat ik hem niet heb durven onthouden) waren meer bedoeld als interessant vergelijk van wat er eventueel nog meer in zit als je de buidel fors opentrekt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 10:53:57
Helaas moet ik nu even weg. Wordt straks vervolgd met het toetje en een slotwoord  ;D

Als we dan toch alvast naar het dessert mogen... ;D

Ik ben altijd vrij sceptisch over exotische kabels met veel cijfers in de prijs. Ik vind de ArtSpeak kabel eigenlijk al wel prijzig genoeg. Maar nu hadden we de mogelijkheid om eens deze kabel, die kennelijk zowel door ons allen winnaar werd gevonden in de prijsklasse tot 500 euro als door Ronald achtereenvolgens is aangekocht, verkocht en nu weer gezocht, tegen een echt 'dure jongen' te beluisteren.

De eerste die er aan mocht geloven was de Tyr. HSN beschermde de kabel als een trotse papa: "laten we hem niet steeds aan- en afkoppelen, misschien slijten de connectoren". Gezien het bedrag van deze kabel kan ik mij daar ook wel iets bij indenken. Mij schiet bij het horen van 1500 euro voor een metertje interlinks van alles door het hoofd: wat kan ik daar wel niet voor kopen? Een mooie versterker, een paar luidsprekers, een goede CD-speler, een nieuwe projector, een fijne vakantie, een nieuwe 20" iMac, twee coole Bugaboos, 150 CD's of DVD's of een hele vette zwarte MacBook... :P

Bij de eerste klanken werd - de anders vrij rustige - HSN al meteen lyrisch. Aangezien ik op de raambank was beland, wilde ik het eerst wel even zelf horen. De muziek was nu anders en een referentie was daardoor weg. Het klonk niet verkeerd inderdaad, maar of superlatieven nu op zijn plaats waren? Gelukkig draaiden we een tijdje later ook weer Temptation van Diana Krall en die konden we achtereenvolgens op de Tyr, de G6 en de ArtSpeak beluisteren.

Het verschil tussen de Tyr en de ArtSpeak is overduidelijk. De ArtSpeak heeft voor mij niet iets wat ik slecht vind, ik ervaar hem als zeer uitgebalanceerd met een mooie rhythm & pace, mooi aanzetten en uitsterven van klanken en een hoop lucht. Ik mis niets. Het grappige is dat voor mijn gevoel de Tyr hetzelfde deed, maar dan gewoon nog een stuk meer. Net alsof deze kabel van dezelfde fabrikant afkwam, maar dan de duurdere, betere versie was. Er was vooral nòg meer lucht rondom tonen en stemmen, nòg meer uitsterven, nòg meer zwart, nòg meer microdetails etcetera. Een hele mooie kabel en één van de beste die ik tot nog toe heb gehoord. :o

Het verschil met de Siltech G6 vond ik ook erg verrassend. De beruchte sssss-klank bleef eigenlijk uit en de kabel valt op door veel details. Maar ik miste een stuk coherentie, een samenhang in het geheel. Ik had de indruk dat de kabel niet helemaal uit de verf kwam in deze set (mismatch?). Ik mis vooral die rhythm & pace en de lucht. Voor mij is 'lucht' in de weergave een vorm van existentie: een instrument klinkt voor mij pas echt als hij niet kaal is 'geknipt-en-geplakt', maar als hij er werkelijk 'is' met een stukje ruimte er omheen. Als ik moest kiezen tussen de ArtSpeak en deze Siltech, dan koos ik zonder meer voor de eerste (ook al is die veel goedkoper). Ik ga er van uit dat deze kabel in de set van Jan tot veel meer in staat is dan wat we hier hoorden. Dat hoop ik in ieder geval wel. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Concluderend was het een interessant middagje, met bijzonder grote verschillen tussen de kabels. Winnaar was volgens mij unaniem de ArtSpeak van de meegebrachte kabels tot 500 euro, daar was iedereen het dacht ik wel over eens.

Wat betreft de superdeluxe exotische kabels vond ik het ook een rijke ervaring. Ik zei al dat ik altijd sceptisch ben over dit soort dure kabels. En nu heb ik dan eindelijk eens een duurdere kabel gehoord waar ik niets op aan te merken heb. De Tyr is een bijzonder fraai klinkende kabel en een serieuze kandidaat als je 1500 euro uit wilt geven.

Zou ik er zelf eentje willen? Het antwoord is... Nee! Ik heb toch zelf geen misselijke set thuis staan, maar vind dit soort bedragen niet verantwoord om uit te geven. Als ik kijk naar de meerwaarde van de Tyr ten opzichte van de ArtSpeak, dan krijg ik iets meer van dezelfde zeer goede kabel, maar wel voor viermaal de prijs! Dat prijsverschil kan naar mijn mening beter in een ander deel van de set worden besteed, met ook nog een groter effect. Begrijp me goed, als deze kabel bijvoorbeeld 25% duurder was dan de ArtSpeak had ik hem zelf gekocht, maar meer vind ik het niet waard voor mijzelf.

Ik heb meerdere malen mogen horen wat een upgrade op andere gebieden deed en voor het prijsverschil van 1100 euro kun je je bron enorm upgraden of een betere versterking aanschaffen. Of misschien een paar betere luidsprekers. Ik ervaarde het verschil tussen de ArtSpeak en de Tyr kabel eigenlijk precies even groot als het verschil tussen de CEC 5100Z van Ronald vòòr en nà de modificatie. En dat kostte geen 1500 euro... Nee, voor dat geld koop je die CD-speler + modificatie + ArtSpeak interlink... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

FrankB

Quote from: Audiofiel on September 10, 2006, 11:33:37
Het verschil tussen de Tyr en de ArtSpeak is overduidelijk. De ArtSpeak heeft voor mij niet iets wat ik slecht vind, ik ervaar hem als zeer uitgebalanceerd met een mooie rhythm & pace, mooi aanzetten en uitsterven van klanken en een hoop lucht. Ik mis niets. Het grappige is dat voor mijn gevoel de Tyr hetzelfde deed, maar dan gewoon nog een stuk meer. Net alsof deze kabel van dezelfde fabrikant afkwam, maar dan de duurdere, betere versie was. Er was vooral nòg meer lucht rondom tonen en stemmen, nòg meer uitsterven, nòg meer zwart, nòg meer microdetails etcetera. Een hele mooie kabel en één van de beste die ik tot nog toe heb gehoord. :o

Zijn we het toch eindelijk over een component eens ;D ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Quote from: FrankB on September 10, 2006, 11:53:45
Zijn we het toch eindelijk over een component eens ;D ;D

Bijna, want jij noemt het een component en ik niet. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: Incognito on September 10, 2006, 10:56:11
Misschien is het leuk om ook even een overzichtje te plaatsen van alle prijzen van de betreffende kabels... Ook de bevindingen mbt de RScables ben ik benieuwd naar; ik gebruik nl zelf de madrigal HPC.

Misschien is het inderdaad handig bij meer kabels de prijzen te vermelden. Ik ken zelf alleen die van de HPC van 225 euro nieuw (10 jaar geleden, tweedehands rond de 100 euro) en de ArtSpeak van tegen de 400 euro nieuw.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jan-rotterdam

#185
Na een korte treinreis iets later dan de andere luisteraars aangekomen in Huize Audioloog, na even kennis gemaakt te hebben met iedereen plaats genomen om de set eens te bekijken en een eerste indruk op te doen van het geluid. Vooral de SVS sub die in de hoek staat doet je even de wenkbrauwen fronsen, zou niet misstaan als regenton in de tuin !

Alle apparatuur die Audioloog gebruikt was mij onbekend en ik was eerlijk gezecht vooral geïnteresseerd wat de Lyngdorf versterker zou laten horen. Kunnen we kort overzijn: versterker versterkt en doet dit naar behoren.

De luistersessie:

de bevindingen die Audioloog heeft neergezet bij elke kabel zijn voor een groot deel ook mijn ervaringen en hoef ik dan ook niet te herhalen, persoonlijke smaak blijft echter verschillend maar met het doel van de luistersessie in het achterhoofd houdend is de winnaar inderdaad de Artspeak.

De meegebrachte Nordost Tyr verraste mij behoorlijk, het beeld wat deze interlink neerzet is zeer goed te noemen zeker als ik het verschil in prijs met mijn eigen Siltech Forbes Lake bekijk (Forbes Lake koste nieuw destijds 3060,- Euro, ik heb de kabel 2e hands aangeschaft voor een aanzienlijk lager bedrag). De kabel zorgt voor een duidelijk podium waar je veel details kunt aangeven, wat ik wel moet opmerken dat ik de levendigheid van de muziek iets minder vond dan later met de Siltech. Kan uiteraard de persoonlijke smaak zijn.

Na de feitelijke luistersessie hebben we nog wat muziek gedraaid en wat gepraat over de hobby. Tijdens dit gesprek kreeg ik te horen wat de luidsprekers per stuk hebben gekost en het verbaasde me eerlijk gezecht dat we deze verschillen in interlinks op deze luidsprekers zo duidelijk hebben kunnen waarnemen.

Op mijn verzoek hebben we ook de SVS sub nog even aan het werk gezet en ik hoop dat de buren zijn bijgekomen van deze aardverschuiving, zeer leuk speelgoed !  ;D

Laatste opmerking van mijn kant richting Audioloog: met het resultaat van de Nordost Tyr in je achterhoofd houdend zou ik toch eens luisteren naar de nieuwe (goedkopere) kabels van laatste Nordost serie om te kijken of dit misschien nog een betere match zou zijn dan de Artspeak, ik weet dat dit moeilijk voor je is met jouw snelheid van upgraden maar mogelijk heb je dan langer plezier van de investering.  ;)

Groeten Jan

DA BoSS

#186
Hey Audioloog,

Zoals Audiofiel al opmerkte, je bent een voorbeeld-gastheer! Mijn glas was nog niet leeg of ik had al een nieuw drankje te pakken. En dan die lekkere krentenmik :o superbe O0

Hierbij ook mijn verslagje:

Ikzelf vond het gewoon leuk eens kennis te maken met de set van Audioloog & een paar medeforummer in het echt te ontmoeten.
Ik was dus niet echt op zoek naar nieuwe interlinks, maar vond het tuurlijk wel leuk eens paar 'nieuwe' interlinks aan het werk te horen. Ik heb geprobeerd zo min mogelijk technisch te luisteren, meer naar muziek/ overall plaatje te luisteren dan naar details.

Mijn bevindingen:


-Red Dawn (eerste kennismaking): felle kabel, met veel leven, maar geen mooie match (ik dook een beetje weg van de speaker, help ;D)Ook felle s-klanken
-RSCable: kwam op mij in deze set niet zo coherent over, plaatsing klopte niet maar wel heel mooi breed beeld
-vdHul: ik sluit me aan bij de opmerkingen van audioloog en audiofiel, klonk lekker & coherent maar maakte veel 'technische fouten'
-Chord: kwam niet uit de verf, zeker niet wat Ronald zoekt
-Madrigal: onrustig
-LAT: prettigste kabel op lang aangezette s-klank na (dat was nieuw voor mij, niet bewust van in eigen set...). misschien iets te helder/fel  voor Ronald zijn akkoustiek
-Artspeak: mooie kabel, maar in mijn beleving wel ietsje saai/langzaam. In direct vergelijk met de Nordost Tyr zelfs best blikkerig en hol, waarschijnlijk niet helemaal mijn smaak, technisch erg goed. De beste keus van de betaalbare paartjes in ronald zijn situatie?!

Tyr: fantastische timing, die zat er echt recht bovenop, goede plaatsing & gelaagdheid, resolutie, petje af 8)
(wel wat fel/helder in deze setup...)
Forbes Lake: fantastische micro-resolutie, iets minder goede timing dan de Tyr, goede plaatsing, erg goede gelaagdheid, maar overall niet zo'n opwindende match in deze set


Goed:
Vooral de Tyr maakte duidelijk dat de andere kabels toch erg veel laten liggen, aan de andere kant maakte die Tyr wel duidelijk wat voor een potentie deze set nog heeft >:D

Verder:
-Schokkend hoeveel invloed akkoustiek heeft in deze setup...
-Ruimte loopt erg snel 'vol'
-Schokkend hoe gevoelig/klein de sweetspot was!
Zelfs direct naast de sweetspot (30cm) onstond echt een ander beeld dan direct op de sweetspot. Ikzelf zat voor een groot deel van de shootout 60/70 cm van de sweetspot vandaan, dus mijn opmerkingen waren niet altijd consistent met wat je op de sweetspot waarnam :-[
-Veel van mijn muziek klonk niet lekker (ik denk vooral aan Moloko), akkoustische muziek vond ik het beste uit de verf komen in je set

Als ik heel eerlijk moet zijn, zou ik je akkoustiek/ruimte een onvoldoende geven(sorry :P) .
Aan je apparatuur ligt het niet, dat is niet de beperkende factor denk ik.
Lastig dilemma, zoals je zelf ook al aansneed, want je bent op zich erg tevreden met de speakers maar ze zijn gewoon te groot voor je ruimte....

Hoop dat dit niet te negatief overkomt, want je hebt gewoon een heel lekker spelende set staan.
Laat je niet gekmaken door alle goedbedoelde opbouwende kritiek en mogelijke tekortkomingen, je set is gewoon heel goed te genieten.... O0

Jan, Jan-R & Ronald: vond het heel leuk jullie eens in het echt de hand te kunnen schudden, geslaagde middag wat mij betreft
Audiofiel: leuk je weer eens te ontmoeten, en nogmaals gefeliciteerd met je kleine meid!
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

#187
Bedankt voor jullie verslagjes heren!! Voor ik daar weer op inga, ga ik eerst mijn verhaal afmaken  ;D

Het toetje dus, de Nordost Tyr en de Siltech Forbes Lake G6.
Eigenlijk verwoord Audiofiel exact wat ik ook van deze twee kabels vond dus daar heb ik verder niet zo heel veel aan toe te voegen. De Nordost Tyr is voor mij verreweg de beste kabel die ik ooit gehoord heb! Ik was eigenlijk geschokt dat er uberhaupt nog zoveel verschil kon zitten tussen de budget winnaar (Artspeak kabel) en deze Tyr. Aan de andere kant, gezien het prijsverschil mag je eigenlijk ook niet anders verwachten. Het moge duidelijk zijn, de Nordost Tyr was de echte winnaar voor mij van deze shootout, maar gaat mij te ver kwa prijs (ook in verhouding tot de andere componenten in mijn set).

De Siltech klonk ook goed, maar viel mij tegen als ik hem vergeleek met de Tyr, zeker gezien de prijs. De Siltech deed wel heel veel goed (sorry Arjen  >:D) maar is uiteindelijk niet mijn smaak in elk geval.




hifiman

Voor de volledigheid dan nog even mijn notities bij deze twee toetjes.

De Nordost Tyr:
- heel schoon geluid
- levendig
- betere plaatsing dan de andere kandidaten
- rustig
- uitgebalanceerd

Wat mij betreft een dikke 10 met een griffel, in mijn ogen (lees oren) deed deze kabel niets, maar dan ook echt niets verkeerd!


hifiman

De Siltech Forbes Lake G6:
- wat drukker
- goede plaatsing

Verder heb ik niet zoveel genoteerd bij deze kabel, dat kwam denk ik achteraf omdat ik nog zo onder de indruk van de Tyr was die ik net daarvoor had gehoord  ;D

hifiman

#190
Alhoewel het kunnen beluisteren van verschillende interlinks in mijn set een belangrijk onderdeel voor mij van deze middag was vind ook ik het altijd leuk om "lotgenoten" te ontmoeten en gezellig te kleppen over de hobby. Of er bij mij veel zinnigs uit gekomen is betwijfel ik want ik was erg onder de indruk van al die interlinks  ;D

Wel wil ik even klagen dat jullie allemaal zo weinig aten, ik had nog allerlei chips en koekjes voor jullie gehaald maar die heb ik maar in de kast laten liggen omdat de nootjes niet zo hard gingen. Om naar niet te spreken van het krat bier wat ik nu alleen moet opzuipen  >:D

Maar even serieus, ik vond het leuk, ik vond het gezellig. Ik heb er wat aan gehad (qua interlinks) en ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie komst en ook voor het mee nemen van jullie spullen.

Het beluisteren van de cd's aan het eind van de middag was ook leuk, jammer dat er geen tijd meer was om alle meegebrachte cd's te beluisteren. Misschien maar weer eens een cd shootout organiseren  :)

De Artspeak interlink is voor mij op dit moment even de winnaar (prijs/kwaliteit) en deze kan ik mogelijk overnemen van Audiofiel (ik hoor het binnenkort nog wel Arjen of dat zo is of niet). Feit is dat de RScable er weer uit gaat, ik ga deze wel behouden voor de andere componenten (surround receiver, sat ontvanger, 3x dvd speler) want voor zijn 85 euro is tie dan zo slecht weer niet   :)

Tot zover mijn verslagje, uiteraard zal dit niet het laatste woord van mij zijn in dit topic  ;D

FrankB

Wat voor doos is dat, waar de Tyr in ligt?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

hifiman

Quote from: FrankB on September 10, 2006, 12:36:00
Wat voor doos is dat, waar de Tyr in ligt?
Dat is Nordost's alternatief voor een plastic zakje  ;D

hifiman

Quote from: Audiofiel on September 10, 2006, 11:11:54
Allereerst wil ik Ronald weer bedanken voor de gastvrijheid. Hij is een uitstekend gastheer en deze keer mochten wij naast alle kleine hapjes en drankjes ook nog genieten van zijn rozijnenbrood. Heerlijk! :D
Ik ga dat rozijnenbrood zo ook maar eens proberen want dat ben ik gisteren helemaal vergeten  ;D

hifiman

Quote from: Audiofiel on September 10, 2006, 11:11:54
Dat blijft natuurlijk vreemd. Ik denk dat je na deze luistersessie wel voorzichtig kunt concluderen dat je deze kabel destijds uiteindelijk veel te kort in je set hebt gehad om hem op zijn meritis te kunnen schatten. Ach, je bent upgradeoloog of niet...
Daar heb je wellicht gelijk in.. Maar goed hij moest toch weg ivm overstap naar balanced en een langere lengte dus vandaar de wat snelle(re) verkoop dan je al van me gewend was  ;D

Audiofiel

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 12:24:30
De Siltech deed wel heel veel goed (sorry Arjen  >:D) maar is uiteindelijk niet mijn smaak in elk geval.

De Siltech deed inderdaad 'veel goed'. Voor wie zich afvraagt waar dit op slaat... het was een 'running joke' die middag om de vreselijk vage opmerking "hij doet iets heel erg goed" niet te gebruiken. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#196
Quote from: jan-rotterdam on September 10, 2006, 12:06:50
Na de feitelijke luistersessie hebben we nog wat muziek gedraaid en wat gepraat over de hobby. Tijdens dit gesprek kreeg ik te horen wat de luidsprekers per stuk hebben gekost en het verbaasde me eerlijk gezecht dat we deze verschillen in interlinks op deze luidsprekers zo duidelijk hebben kunnen waarnemen.
Vooruitlopend op wat ik hier ga zeggen wil ik allereerst even opmerken dat ik altijd blij ben als iemand zijn ongezouten mening geeft ipv ongemeend te zeggen dat iets goed klinkt, daar heb ik namelijk het meeste aan. Ok that been said, ik had het idee dat jullie allemaal niet kapot waren van mijn speakers. Nou is dat op zich prima natuurlijk, maar ik moet bekennen dat ik er vannacht nog lang over heb lopen napiekeren. Ik weet namelijk zeker dat het loskomen van stemmen veel beter moet kunnen met deze speaker (gebaseerd op wat ik in de winkel met deze speaker heb gehoord). Naast het feit dat plaatsing en akoustiek hier een grote rol spelen kan ik de gedachte maar niet loslaten dat het beter is geweest voordat ik de spoelen in mijn filters verving! (de condensatoren en weerstanden heb ik toen eerst gedaan en dat was in mijn herinnering alleen maar pure verbetering). Ik overweeg dus nog steeds om mijn filter hardwired op te bouwen en misschien de oude spoel (middengebied!) nog eens terug te zetten. Afijn wordt vervolgd..
Overigens zie ik deze opmerking van Jan dan weer als een compliment voor mijn speakers (prijs/prestatie verhouding is blijkbaar wel ok dan).

Quote from: jan-rotterdam on September 10, 2006, 12:06:50
Laatste opmerking van mijn kant richting Audioloog: met het resultaat van de Nordost Tyr in je achterhoofd houdend zou ik toch eens luisteren naar de nieuwe (goedkopere) kabels van laatste Nordost serie om te kijken of dit misschien nog een betere match zou zijn dan de Artspeak, ik weet dat dit moeilijk voor je is met jouw snelheid van upgraden maar mogelijk heb je dan langer plezier van de investering.  ;)
Tsja, maar als ik dan het geluid van de Red Dawm in gedachten houdt dan kom ik weer tot een andere conclusie. Alhoewel ik het met je eens bent dat het geen kwaad zou kunnen andere Nordost kabels te proberen loop ik dan ook weer snel tegen budget aan, eigenlijk heb ik max 200 euro te spenderen nu en geduld is niet mijn sterkste punt. Het zal dus de Artspeak gaan worden (ervan uitgaand dat Arjen deze wil verkopen hetgeen nog niet helemaal zeker is) en dan kan ik natuurlijk in de toekomst weer eens verder gaan experimenteren/upgraden  :)

oud_account_1

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 12:24:30
Het moge duidelijk zijn, de Nordost Tyr was de echte winnaar voor mij van deze shootout, maar gaat mij te ver kwa prijs (ook in verhouding tot de andere componenten in mijn set).

Als die kabel alles goed doet kan je toch op zoek gaan naar een 2e hands exemplaar?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Audiofiel

Quote from: Audioloog on September 10, 2006, 12:34:26
Wel wil ik even klagen dat jullie allemaal zo weinig aten, ik had nog allerlei chips en koekjes voor jullie gehaald maar die heb ik maar in de kast laten liggen omdat de nootjes niet zo hard gingen. Om naar niet te spreken van het krat bier wat ik nu alleen moet opzuipen  >:D

LOL ;D ;D  Je moet gewoon een dagvullend programma gaan organiseren, als gastheer ben jij (zijn jullie) er helemaal klaar voor. :P

QuoteDe Artspeak interlink is voor mij op dit moment even de winnaar (prijs/kwaliteit) en deze kan ik mogelijk overnemen van Audiofiel (ik hoor het binnenkort nog wel Arjen of dat zo is of niet).

Even voor de duidelijkheid: het idee van deze shootout was dus niet om een te koop staande interlink te promoten, sterker nog: hij staat niet te koop. Ik bezit zelf 2 stuks van deze interlink. De eerste bracht mij een zeer grote tevredenheid tegen het maximum wat ik uit wil geven aan een interlink. Ik gebruik hem tussen DAC en voorversterker. Daarom heb ik een tweede gekocht die ik rechtlijnig in wilde zetten tussen voor- en eindversterker: hoe meer een bepaalde kabelkeuze wordt doorgezet, hoe beter, was het idee. In de praktijk vond ik de 'match' op die plek echter beter met de Madrigal HPC... Niet zo heel vreemd, aangezien die kabel van Mark Levinson is en de voorversterker ook, maar wel frappant. De tweede ArtSpeak kabel heeft sindsdien in de kast gelegen 'voor het geval dat' en daarom had Ronald al een paar weken geleden contact met mij over deze (XLR) kabel. Aangezien hij bij mij 'overcompleet' was, was er een principe-afspraak voor een eventuele verkoop. Daarna vond Ronald de RS Cable toch weer beter in de set en na deze shootout toch weer de ArtSpeak... ;D

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik vóór een eventuele verkoop toch een laatste keer de tweede kabel in mijn set wil vergelijken. De uitslag van deze shootout ondersteunt alleen maar hoeveel verschil er kan ontstaan in de beleving van een kabel als je 1 component (CD-speler) in je set veranderd. In mijn stereoset is al 2,5 jaar niets veranderd... behalve de speakers. De ranke Acoustat Model One electrostaten zijn in de huiskamer vervangen door de brede Acoustat 33 electrostaten. En wie weet, is de match tussen voor- en eindversterker nu juist beter geworden met de ArtSpeak dan met de huidige Madrigal HPC... Aangezien ik apparatuur (dus ook kabels) nooit verkoop als er een kans of spijt is, wil ik Ronald vragen even die finale test af te wachten... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Quote from: squadra on September 10, 2006, 12:55:51
Als die kabel alles goed doet kan je toch op zoek gaan naar een 2e hands exemplaar?

Daar heb je natuurlijk wel een punt. Maar als je kabels vergelijkt, doe je dat met allemaal voor de nieuwprijs of allemaal voor de [tweedehandsprijs[/i]. Het lijkt mij evident dat een tweedehands LAT, Red Dawn, ArtSpeak of RS Cable ook goedkoper is dan een nieuw exemplaar. Anders wordt het appels met koffie vergelijken. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.