Interlink shootout bij Audioloog

Started by hifiman, August 25, 2006, 09:41:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DA BoSS

Hehe, zo de route is opgezocht/uitgeprint, interlinks zijn ingepakt en mijn muziek uitgezocht.... O0
Kortom, ben er helemaal klaar voor. Verwacht voor 1pm mijn schoenen uit te kunnen doen ;D

tot zo, jasper
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Quote from: DA BoSS on September  9, 2006, 10:01:42
Hehe, zo de route is opgezocht/uitgeprint, interlinks zijn ingepakt en mijn muziek uitgezocht.... O0
Kortom, ben er helemaal klaar voor. Verwacht voor 1pm mijn schoenen uit te kunnen doen ;D

tot zo, jasper

Hoi Jasper,

Hahahaha je sokken mogen aanblijven hoor  ;D
Ik zie je wel verschijnen, zoals ik al zei, ik ben er al klaar voor  ;D

jan-rotterdam

12.00 haal ik niet, zal ergens rond 13.00 worden.
Tot straks

Groeten Jan


hifiman

Quote from: jan-rotterdam on September  9, 2006, 10:35:06
12.00 haal ik niet, zal ergens rond 13.00 worden.
Tot straks

Groeten Jan


Prima Jan, we zien je wel verschijnen. Wel een klein risico dat de broodjes dan op zijn natuurlijk  >:D

DA BoSS

hey Ronald,

Ben weer thuis (en nee, die kettingbotsing op de a10 was niet mijn schuld  >:D ).
Bedankt voor je gastvrijheid, 't was gezellig  8)



later meer, mvg jasper

ps indrukwekkende set hoor, grootse bron ook! O0
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Arno P


hifiman

Quote from: DA BoSS on September  9, 2006, 19:46:51
hey Ronald,

Ben weer thuis (en nee, die kettingbotsing op de a10 was niet mijn schuld  >:D ).
Bedankt voor je gastvrijheid, 't was gezellig  8)



later meer, mvg jasper

ps indrukwekkende set hoor, grootse bron ook! O0

Hoi Jasper,

Ik vond het ook gezellig en ook heel leerzaam weer  :)
Bedankt voor het compliment, al had ik wel het idee dat alle aanwezigen mijn speakers (niet goed loskomen van stemmen) wat minder vonden (en dat mag natuurlijk). Zelf zie ik dit trouwens ook als verbeterpunt al heb ik het idee dat ik het geluid in de winkel (met zelfde versterker en speakers) meer heb horen loskomen. Wellicht toch de speakerkabel of het filter nog wat aanpassen (hardwired maken). Maar goed ik dwaal af  ;D

hifiman


hifiman

#158
Gistermiddag was het dan zover  :D

Al voor de heren kwamen had ik een zelfservice lunch voorbereid op de eettafel, met onder andere een vers zelf gebakken krentenbrood met een halve kilo rozijnen erin  :P

hifiman

#159
HSN arriveerde als eerste. Hij kwam van ver maar was zelf nog iets voor de afgesproken tijd hier  :)

Na wat kleppen en een muziekje opgezet te hebben arriveerde kort daarna Da Boss.
Audiofiel en Jan-Rotterdam waren iets later maar volgens mij was iedereen zo rond 1 uur wel aanwezig  :)

Na wat kennisgemaakt te hebben en alvast wat over de hobby gekletst te hebben begonnen we met het vergelijken van de interlinks.

Foto: van links naar rechts: HSN, Audiofiel, Da Boss

hifiman

#160
Jan-Rotterdam (links) nu ook op de foto  ;D

hifiman

#161
Maar goed terzake nu, de interlinks dus  ;D

We begonnen met luisteren naar mijn rscable interlink. Gedurende het wisselen van de interlinks heb ik af en toe de rscable er weer tussen geprikt om zo weer even een referentiepunt te hebben. Mijn doel was tenslotte het vinden van een betere interlink dan deze  ;D

We zijn begonnen met het "kort" luisteren naar alle kabels gebruik makend van het nummer "Temptation" van Diana Krall. Daarna hebben we een soort afval race gedaan waarbij er langer en naar meer soorten muziek werd geluisterd.

Tijdens het luisteren naar de interlinks heb ik aantekeningen gemaakt van de opmerkingen van mijzelf en anderen. De waargenomen eigenschappen van de interlinks die ik hier zo ga opschrijven zijn elke keer "ten opzichte van" de kabels die we daarvoor hebben geluisterd.

De eigenschappen van de rscable heb ik dan ook pas genoteerd na het luisteren van de kabel die erna kwam (anders had ik geen referentiepunt).

Natuurlijk is deze manier van beoordelen nogal subjectief en niet bepaald wetenschappelijk, maar dat maakt wat mij betreft niks uit. De verschillen waren steeds duidelijk en consistent  :)

Ik maakte me zorgen dat we per interlink tegenstrijdige opmerkingen zouden krijgen en dat het dan lastig zou zijn te noteren wat die eigenschappen per kabel dan zouden zijn. Dit gebeurde wonderwel echter niet, ik heb volgens mij geeneen keer een echt tegenstrijdige opmerking gehoord, er was steeds concensus over wat we aan eigenschappen hoorden van een bepaalde kabel.

Wel was er af en toe wat smaakverschil over wat dan de voorkeur heeft.

hifiman

#162
Goed daar gaan we dan. Mijn eigen RScable zilveren interlink dus:

- minder diepte maar wel breder dan de meeste anderen
- het laag is wat minder strak
- de kabel klinkt wat overweldigend
- helder geluid


Raphie

mee meer meer...... ;D

Ik vol spanning te wachten/lezen  :D
JBL PRX Power!

hifiman

Quote from: Raphie on September 10, 2006, 10:10:21
mee meer meer...... ;D

Ik vol spanning te wachten/lezen  :D
Verboden hier voor non-believers  >:D  ;)

hifiman

#165
Toen was de Artspeak zilveren interlink van Audiofiel aan de beurt:

- schoner geluid!
- wat langzamer/rustiger
- neutraler
- s-klanken heel goed (geen geslis)
- meer zwart

Hmmm, dit was eigenlijk gelijk al een verbetering tov mijn eigen rscable kabel  ;D
Dat is natuurlijk mooi, maar tegelijkertijd was ik ook een beetje ontgoocheld. Ik had namelijk pas geleden zelf nog deze zelfde (maar dan RCA versie) interlink en die heb ik verkocht omdat ik de RScable duidelijk beter vond  :-X
Ondertussen was mijn cd-speler weliswaar gemodificeerd met een andere klok, maar toch ben ik uitermate verbaasd over wat ik hier nu hoorde. Gelukkig is het niet zo erg dat ik mijn eigen exemplaar verkocht heb want ik wilde toch persee over naar een balanced (XLR) interlink en daarnaast was het exemplaar wat ik had te kort geworden na een herindeling van de apparatuur in mijn rack.

Maar het blijft raar, het vershil wat ik voor verkoop van mijn exemplaar hoorde was dat de Artspeak veel te saai klonk en tevens nogal "dof". Dat vond ik nu niet en ik vraag me dan af of dat aan mij ligt (veranderd inzicht door een tijdje met de rscable gedraaid te hebben?) of dat de balanced versie dan toch anders klinkt? Afijn ik zal het nooit weten en gelukkig is het verder niet zo relevant  :P

Feit is in elk geval dat deze kabel unaniem als een verbetering werd ervaren tov mijn rscable interlink.

hifiman

We bleven even bij XLR en nu was de Madrigal HPC aan de beurt.

De Madrigal HPC heb ik zelf 3 setjes van gehad en die heb ik een aantal maanden geleden verkocht om daar dus rscable voor in de plaats te kopen. Ik was dus even bang dat ik de Madrigal HPC ook beter ging vinden dan de RScable en dan de rest van mijn leven een aan mezelf twijfel trauma eraan over zou houden, maar dat was gelukkig niet zo  ;D

De Madrigal HPC vonden we het volgende van:
- wat onrustiger
- minder open geluidsbeeld
- wat gecomprimeerd geluid
- meer laag, iets wat in mijn set vooral niet gewenst is

Ik vind de RScable dan een betere match in mijn set.

hifiman

Dan nu de zelfbeun kabel gemaakt van Wyrewizard Spellbinder luidsprekerkabel  ;D

Wat vonden we ervan?

- saai
- aanzetten en uitsterven van klanken klinkt versmeerd

Om een lang verhaal kort te maken, we vonden het eigenlijk allemaal maar niks  :'( En dus ging die er weer snel tussenuit, ach leuk geprobeerd zullen we maar zeggen  ;D

hifiman

Tijd om eens een Nordostje te proberen  :) En wel de Nordost Red Dawn

Dit klonk gelijk stukken beter en dit is wat we ervaarden:

- slanker laag
- wat feller hoog (alarmbelletje! ik ben nogal allergisch voor te "bright" hoog)
- het allerhoogste hoog lijkt wat af te vallen
- s-klanken: weinig geslis maar klinken wel wat hard

Ja deze kabel klinkt op zich heel mooi, maar dat wat feller hoog is voor mij reden om hem niet te kopen. Wat ik nu al een paar keer ervaren heb met hoog dat wat "te" aanwezig is, is dat het in eerste instantie erg mooi lijkt te klinken maar dat het al snel tot luistermoeheid leidt en me gaar irriteren. Neemt niet weg dat deze kabel erg goed klinkt en in een andere set wellicht een mooie keuze is.

hifiman

#169
En dan nu een ouwetje  ;) De Van den Hul - The First

- minder detail maar klinkt wel heel erg relaxt/prettig!
- klinkt mooi!
- wat minder vol geluid
- aanzetten en uitsterven van klanken wat versmeerd
- s-klanken wat harder
- minder zwart

Dit gaat duidelijk niet de winnaar worden, maar voor het geld een hele fijne kabel. Niet geschikt voor analytische luisteraars, wel voor puur muziek luisteren  :)

hifiman

Toen was het de beurt aan de Chord Chorus:

- slank laag
- onrustiger
- hoog onprettig

Tsja altijd wat lullig om te zeggen, maar deze kabel viel wat mij betreft gelijk af..



hifiman

Eens kijken hoe de LAT - IC300 MKII het ervanaf gaat brengen  ;D

- helder
- levendig
- behoorlijk breed geluidsbeeld
- s-klanken slissen

Het is jammer van die s-klanken want verder vind ik dit een fijne kabel. Helaas is het geslis uiteindelijk toch een te groot minpunt en deze zal het niet gaan worden in mijn set  :-X

hifiman

We hebben nog twee kabels over, namelijk de Nordost Tyr en de Siltech Forbes Lake G6.

We zijn eerst verder gegaan met de andere kabels om tot een winnaar te komen die ik ook kan betalen  ;D
Daarna pas zijn de bovenstaande twee gaan luisteren als toetje zeg maar  :D


hifiman

Na deze eerste ronden vielen voor mij de volgende kabels af:
- Madrigal HPC
- Zelfbeun kabel
- Van den Hul the First

We gingen door met:
- Artspeak
- RScable
- Nordost Red Dawn
- LAT IC300 MKII

Maar goed om een lang verhaal kort te maken. De eigenschappen die we de eerste keer hoorden bleken elke keer consistent hetzelfde te zijn en zo was het voor mij niet zo moeilijk om  uiteindelijk een winnaar eruit te pikken. En die winnaar is dus de Artspeak  :D

Arno P

Geen tabel met blindtestresultaten?  >:D ;)