Het grote LCD - Plasma aankoop topic.

Started by JCL, August 21, 2006, 15:46:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lampekap

#25
Quote from: JCL on August 22, 2006, 11:46:07
Onder zwartwardes wordt verstaan hoe zwart, zwart eigelijk is. Bij de eerdere LCD's was zwart meer donker grijs. Dat komt door de backlight. Die tekent een soort wit kruis op de TV. De kunst is om een schem te maken die niet alleen heel zwarte zwarts heeft maar nogsteeds mooie kleuren laat zien (dat er geen donkere gloed over het scherm komt). Met de power saving stand van de Sony schermen is dat prima te doen. Als je de backlight minder fel zet zie je ook meer detail in het zwart. De Sony V serie zou ik sowieso goed over nadenken. Het verschil met de S serie is minimaal en het prijsverschil is aanzienlijk. Voor de prijs van een Toshi kun je ook een S halen (32"). Het beste is dan om ze naast elkaar te zien in de winkel om JOU voorkeur te bepalen. Ik heb dit nooit gedaan toen ik mijn 32S2000 kocht omdat de Toshi voor mij geen optie was i.v.m. 1:1 pixel mapping. Ik weet dus niet hoe ze zich verhouden ten opzichte van elkaar.
Dus zwartwaarde heeft verder niks met het detail in zwarte stukken te maken? Hiermee wordt dus alleen bedoeld dat het zwart ook zwart is zegmaar en niet het contrast?

Mja, mijn voorkeur gaat toch wel uit naar de 32v2000, al is het onmogelijk een écht goede vergelijking te maken in de winkel als je niet zélf bijv. je 360 mee neemt en een paar uur gaat zit spelen met alle instellingen (en dat kan niet omdat ik nog even moet wachten met kopen)...
Prijs met de S scheelt ongeveer €250 en dat is inderdaad best veel maar de V lijkt me ook wel erg goed

Enne, waar kan je de 32s2000 krijgen voor €1000 :o Dat is nl. de prijs die Alternate voor de Toshiba vraagt :P
Dat scheelt ruim €550 met de 32v2000... Daarom mijn vraag, Citrofiel kwam iig over alsof hij er wel verstand van heeft en het contrast in het donker is voor mij één vd belangrijkste zaken. Als de Toshiba hier aangeraden zou worden om het goede contrast in zwarte stukken zou ik wel naar deze tv op zoek gaan.
Screen: Sony 32V2000 // Amp: Yamaha RX V2400 // 5.1: Kef KHT-2005.2 // Movies: Philips 963SA // Games: Xbox 360
Cables: 2x Monster M1000CV - Monster Gamelink - Ixos Optical // Portable: Creative Zen Vision:M - Shure E500 pth

bart_nl

@jcl
mijn kommentaar is hetzelfde als dat wat hanky panky. Begin van je startpost is prima.

@mikekiwi
op http://www.toshiba.de/consumer/ kun je manual downloaden. Ik denk dat het panel niet native 1280x720 is aangezien 1080i als ideaal ingangssignaal wordt genoemd en over de PC ingang 1024 x 768 als maximaal wordt gegeven.

Raphie

mijn ervaringt is dat je op 3 - 4 meter nog prima kan zien op je naar native materiaal kijkt of geupscaled /gedownscaled materiaal.

Het verschil tussen een 720p versie en een 1080p versie van een film is ook nog zeer goed te zien
JBL PRX Power!

JCL

Quote from: lampekap on August 22, 2006, 12:21:19
Dus zwartwaarde heeft verder niks met het detail in zwarte stukken te maken? Hiermee wordt dus alleen bedoeld dat het zwart ook zwart is zegmaar en niet het contrast?

Mja, mijn voorkeur gaat toch wel uit naar de 32v2000, al is het onmogelijk een écht goede vergelijking te maken in de winkel als je niet zélf bijv. je 360 mee neemt en een paar uur gaat zit spelen met alle instellingen (en dat kan niet omdat ik nog even moet wachten met kopen)...
Prijs met de S scheelt ongeveer €250 en dat is inderdaad best veel maar de V lijkt me ook wel erg goed

Enne, waar kan je de 32s2000 krijgen voor €1000 :o Dat is nl. de prijs die Alternate voor de Toshiba vraagt :P
Dat scheelt ruim €550 met de 32v2000... Daarom mijn vraag, Citrofiel kwam iig over alsof hij er wel verstand van heeft en het contrast in het donker is voor mij één vd belangrijkste zaken. Als de Toshiba hier aangeraden zou worden om het goede contrast in zwarte stukken zou ik wel naar deze tv op zoek gaan.

Het gaat ook om het detail in het zwart, niet alleen om hoe zwart zwart is. Voorbeeld hiervan is het eerder genoemde pak van Blade. Op vele verzoek zijn de laatste 2 alinia's verweiderd ;)

mikekiwi

Quote from: bart_nl on August 22, 2006, 12:23:19
@mikekiwi
op http://www.toshiba.de/consumer/ kun je manual downloaden. Ik denk dat het panel niet native 1280x720 is aangezien 1080i als ideaal ingangssignaal wordt genoemd en over de PC ingang 1024 x 768 als maximaal wordt gegeven.

Helaas geen manual van dit betreffende model dat mij interesseert; wel de 27WL56P. Van dit model staat er idd wat afwijkende info over qua resolutie. De instellingen qua beeld zijn wel enorm uitgebreid, dat spreekt me zeer aan...
Wat is nu eigenlijk het nadeel als er geen 1:1 pixelmapping mogelijk is? Ik ben een echte HD-newbie en het zal voorlopig ook nog niet in mijn huiskamer te zien zijn, maar wil er al wel op voorbereid zijn. Stel dat het panel idd niet native 1280x720 is, wat voor probleem kan ik dan tegenkomen als ik een HD-filmpje wil spelen via de VGA-connectie?

JCL

Quote from: mikekiwi on August 22, 2006, 13:18:51
Helaas geen manual van dit betreffende model dat mij interesseert; wel de 27WL56P. Van dit model staat er idd wat afwijkende info over qua resolutie. De instellingen qua beeld zijn wel enorm uitgebreid, dat spreekt me zeer aan...
Wat is nu eigenlijk het nadeel als er geen 1:1 pixelmapping mogelijk is? Ik ben een echte HD-newbie en het zal voorlopig ook nog niet in mijn huiskamer te zien zijn, maar wil er al wel op voorbereid zijn. Stel dat het panel idd niet native 1280x720 is, wat voor probleem kan ik dan tegenkomen als ik een HD-filmpje wil spelen via de VGA-connectie?

Als het scherm geen 1:1 pixel mapping doet wordt het beeld gedownscaled naar een lagere resolutie. Zowel het downscalen opzich (extra bewerking) als het verlagen van de resolutie (grotere pixels) brengen kwaliteitsverlies met zich mee. Hoeveel je hiervan in de praktijk kan zien is natuurlijk altijd een 2e. Bevorderlijk voor de beeldkwaliteit is het iig niet.

lampekap

Ah bedankt JCL, je hebt me weer aan het twijfelen gebracht ;D
Screen: Sony 32V2000 // Amp: Yamaha RX V2400 // 5.1: Kef KHT-2005.2 // Movies: Philips 963SA // Games: Xbox 360
Cables: 2x Monster M1000CV - Monster Gamelink - Ixos Optical // Portable: Creative Zen Vision:M - Shure E500 pth

bmateijsen

Klopt het dat de Toshiba's geen 1080p accepteert? Dat is dan wel weer jammer...

Cage

Quote from: lampekap on August 22, 2006, 12:21:19
Enne, waar kan je de 32s2000 krijgen voor €1000 :o Dat is nl. de prijs die Alternate voor de Toshiba vraagt :P
Dat scheelt ruim €550 met de 32v2000... Daarom mijn vraag, Citrofiel kwam iig over alsof hij er wel verstand van heeft en het contrast in het donker is voor mij één vd belangrijkste zaken. Als de Toshiba hier aangeraden zou worden om het goede contrast in zwarte stukken zou ik wel naar deze tv op zoek gaan.

Bij Progress voor 1153,38
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

lampekap

Quote from: Cage on August 22, 2006, 14:19:26
Bij Progress voor 1153,38
Is niet eens zo duur. Maar bij Alternate kan ik het gewoon ophalen, een showroom in de buurt lijkt me wel praktisch met dergelijke aankopen...
Screen: Sony 32V2000 // Amp: Yamaha RX V2400 // 5.1: Kef KHT-2005.2 // Movies: Philips 963SA // Games: Xbox 360
Cables: 2x Monster M1000CV - Monster Gamelink - Ixos Optical // Portable: Creative Zen Vision:M - Shure E500 pth

redfox001

#35
Ik ben totaal niet thuis in de lcd/plasma techniek maar na me wat verdiept te hebben ben ik voor de tweede keer naar de mediamarkt gegaan en ik begrijp niet wat ik zie.

Ze hebben een hele muur met lcd's die allemaal op een slecht tv signaal zijn aangesloten en iedere lcd er stonden zelfs plasma's tussen) ziet er even of zo mogelijk nog slechter uit. Ik liep bijna huilend weg zo slecht is dit vergeleken met mijn huidige crt  :'( :'( :'(

Dan hebben ze een hok waar alleen demo's draaien op de Panasonic plasma's en Sjees dat is mooi  ;D ;D ;D Zie ik in de hoek een Philips 32 PF 9830 (lcd) op een demo teken film van ice age en Sjees dat is mooi  ;D ;D ;D Zo mooi krijg ik het niet op mijn crt ook niet met een heel goed dvd signaal.

Vreemd  ??? ??? ??? of moet ik concluderen dat lcd met hd signaal beter is dan crt en met gewoon signaal minder?


Audiotwin

Tevredenheid!!!

nelus ears

Ik ben de gelukkig bezitter van een pana 42 pv 60e. een topscherm in mijn beleving . Alhoewel ik een pio fan ben en lang heb lopen geilen op de pio's , wetende dat de 427 serie uit is en rond de 2200 fleuries gaat kosten , kon ik het niet laten om voor 1650 euro de pana te kopen, scheelde me toch 550 euro met een 427 en daar kan ik een leuke digitale decoder van kopen. Ik heb echter twee vraagjes,
1-Weet iemand of ik dan ook een digitaal abbonement moet pakken . Ik heb namelijk nog 3 aquariums op mijn slaapkamers staan en die zijn dus alles behalve digitaal.
2-Dat up- en downscalen , houdt dat in dat ik dan ook een vertekend beeld krijg alsof ik een 4:3 programma ga uitrekken naar 16:9 of blijven de verhoudingen ok .


JCL

Quote from: neil-1 on August 22, 2006, 22:24:36
2-Dat up- en downscalen , houdt dat in dat ik dan ook een vertekend beeld krijg alsof ik een 4:3 programma ga uitrekken naar 16:9 of blijven de verhoudingen ok .

De verhoudingen blijfen altijd hetzelfde. Het is eigelijk wel grappig dat de genoemde resolutie voor 720P 1280X720 is. De meeste (nagenoeg alle) BD / HD-DVD schijfjes zullen eerder een resolutie hebben van 1280X544, dat is in een bioscoop verhouding van 1:2.35 daar waar 1280X720 een verhouding is van 1:1.78

Starred

Quote from: JCL on August 22, 2006, 12:20:52
De verschillen in resolutie zijn maar een deel van het verhaal. De meeste content die je van internet plukt is re-encoded.

Volgens mij niet, meeste 720p materiaal wordt van zenders geplukt die 720p uitzenden.

Quote from: JCL on August 22, 2006, 12:20:52
Om die rede kan b.v. een 1080i er beter uitzien dan een 720P po een natief 720P scherm.

Kan, maar meestal alleen in het geval van een reencode en wanneer je hetzelfde bron materiaal vergelijkt en dat is maar zelden het geval. 

Quote from: JCL on August 22, 2006, 12:20:52
1080P ziet er op mijn natief 720P scherm ook beter uit, omdat de bitrates hoger en beter zijn. .

Ligt er maar helemaal aan of je een goede scaler hebt. Zonder een goede scaler zal 720p er beter uitzien op 720 native schermen. Beeldkwaliteit wordt niet alleen door de bitrate bepaalt: 1080p is alleen beter als de kwaliteit van de encoding (instellingen, filters) etc ook beter is dan die van 720p (op een native 720 scherm).
Wat is het verschil tussen een hogere en een betere bitrate? Of bedoel je niet de bitrate?

JCL

Ja, ik bedoel wel bitrate maar is hoger dan niet automatisch beter (minder compressie)???

misteranderson

Quote from: Tjeerd1 on August 22, 2006, 20:10:47
Dan hebben ze een hok waar alleen demo's draaien op de Panasonic plasma's en Sjees dat is mooi  ;D ;D ;D Zie ik in de hoek een Philips 32 PF 9830 (lcd) op een demo teken film van ice age en Sjees dat is mooi  ;D ;D ;D Zo mooi krijg ik het niet op mijn crt ook niet met een heel goed dvd signaal.

Vreemd  ??? ??? ??? of moet ik concluderen dat lcd met hd signaal beter is dan crt en met gewoon signaal minder?

Welkom in de wereld die High Definition heet. Iedere MM heeft idd een bepaald aantal televisies waarop een HD demonstratie wordt gegeven.
Wat je gezien hebt is dus een 720P signaal, en dat is inderdaad mooier dan een SD op je huidige CRT. Overigens heb je gelijk
met de constatering, dat een 'normaal' signaal er door de bank genomen beter uitziet op een CRT dan op een LCD of een Plasma.... :-\
Imagination is more important than knowledge...
- Albert Einstein

Starred

Quote from: JCL on August 23, 2006, 10:11:26
Ja, ik bedoel wel bitrate maar is hoger dan niet automatisch beter (minder compressie)???

An sich is de bitrate is vaak wel een goede indicatie. Maar er zijn best wat films met een hele hoge bitratre die er niet echt top uitzien, terwijl er best ook veel films zijn met een bitrate waarvan je denk dat kan niks zijn die toch mooi ogen.
En denk ook eens aan H.264 vs mpeg2. Die eerste heeft (meestal) een lagere bitrate en ziet toch (meestal) mooier uit

JCL

Quote from: Starred on August 23, 2006, 14:29:13
An sich is de bitrate is vaak wel een goede indicatie. Maar er zijn best wat films met een hele hoge bitratre die er niet echt top uitzien, terwijl er best ook veel films zijn met een bitrate waarvan je denk dat kan niks zijn die toch mooi ogen.
En denk ook eens aan H.264 vs mpeg2. Die eerste heeft (meestal) een lagere bitrate en ziet toch (meestal) mooier uit

De kwaliteit van H2.65 vind ik erg wisselend. Soms is het goed soms is het gewoon DVD kwaliteit. Zat laatst The Rock te kijken, alleen het geluid liep niet helemaal in sinc. Na een tijdje dus de DVD gepakt. Mooie vergelijking kunnen maken. De DVD was opzich niet minder scherp, ik had niet het idee dat het dus aan de resolutie lag. Toch zat er meer diepte in het beeld en was het contrast aanzienlijk beter / mooier. Meer detail in het zwart etc. Het as geen mega groot verschil (zoals bij b.v. Star Wars) maar het was wel duidelijk te zien.

Starred

Quote from: JCL on August 23, 2006, 14:54:29
De kwaliteit van H2.65 vind ik erg wisselend. Soms is het goed soms is het gewoon DVD kwaliteit. Zat laatst The Rock te kijken, alleen het geluid liep niet helemaal in sinc. Na een tijdje dus de DVD gepakt. Mooie vergelijking kunnen maken. De DVD was opzich niet minder scherp, ik had niet het idee dat het dus aan de resolutie lag. Toch zat er meer diepte in het beeld en was het contrast aanzienlijk beter / mooier. Meer detail in het zwart etc. Het as geen mega groot verschil (zoals bij b.v. Star Wars) maar het was wel duidelijk te zien.

Dat klopt, want het H2.64 materiaal waar je naar zit te kijken zijn gewoon re-encodes van .TS streams  ;)

R

Ja idd. echt mooi h264 materiaal. Bijvoorbeeld van apple, de demo's zijn wonderschoon.

redfox001

Quote from: misteranderson on August 23, 2006, 12:17:16
Welkom in de wereld die High Definition heet. Iedere MM heeft idd een bepaald aantal televisies waarop een HD demonstratie wordt gegeven.
Wat je gezien hebt is dus een 720P signaal, en dat is inderdaad mooier dan een SD op je huidige CRT. Overigens heb je gelijk
met de constatering, dat een 'normaal' signaal er door de bank genomen beter uitziet op een CRT dan op een LCD of een Plasma.... :-\


Dank, ik dacht al dat er iets met me mis was :) Maar vrijwel alle kleuren van de lcd's waren onnatuurlijk, huidskleuren varrieerden van paars tot oranje, de lucht varieerde in alle kleuren van de regenboog als je ze naast elkaar zag. Is dat alleen een zaak van instellen en callibreren? Ik realiseerde me trouwens wel dat ik thuis naar een digitaal signaal via de dreambox kijk en bovendien filter ik mijn lichtnet en gebruik afgeschermde vergulde scart. Misschien is dat ook geen eerlijk vergelijk want het is natuurlijk niet haalbaar om al die lcd's aan goede kabels te hangen, dan is allen een lange coax kabel praktisch als je tientallen modellen wilt tonen.

Ik ga binnenkort nog eens langs een speciaal zaak en hoop dat ik eentje mee kan krijgen om thuis te proberen want zoals ik het nu zie kan ik geen beslissing nemen.

Automaat

In ieder geval bedankt voor de uitleg maar ik snap nog iets niet. Ik heb een 32" LCD-scherm op het oog met een resolutie van 1366*768P en de opgave van de videoformaten vermeldt onder andere een resolutie van 1280*720P (precies zoals je hebt beschreven) met als aanvulling dat bij 1280*720P de herhalingsfrequentie 3Fh is. Wat ik nu niet snap: waarom is de schermresolutie nu hoger dan benodigd of, anders gesteld, wat gebeurd er met de beeldlijnen van het scherm die niet gebruikt worden? En: wat betekent de herhalingsfrequentie 3Fh?
Reading the HTForum is learning every day!!

WickedGame

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de Panasonic TX32LX6F en de TX32LX60? De 6F staat nu bij de MM voor 999,- en dit lijkt me wel en leuke tv voor die prijs. Maar kan nergens iets over de 6F vinden, zelfs niet bij panasonic.nl

Dus graag zou ik wat meer info willen hebben over deze tv, en of dit een beetje goede tv is. Of is het aan te raden om door te sparen (lees wachten?). TV is overigens niet voor mij, maar voor mijn ouders.

redfox001

Quote from: WickedGame on August 23, 2006, 22:07:29
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de Panasonic TX32LX6F en de TX32LX60? De 6F staat nu bij de MM voor 999,- en dit lijkt me wel en leuke tv voor die prijs. Maar kan nergens iets over de 6F vinden, zelfs niet bij panasonic.nl

Dus graag zou ik wat meer info willen hebben over deze tv, en of dit een beetje goede tv is. Of is het aan te raden om door te sparen (lees wachten?). TV is overigens niet voor mij, maar voor mijn ouders.

Hij staat wel bij de duitse www.panasonic.de
Zal oorspronkelijk niet voor de nederlandse markt bedoeld zijn denk ik.