Lakken en luchtbellen

Started by migailov, August 25, 2006, 18:16:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

migailov

Hoi,

Ondanks dat ik gebruik heb gemaak van de zoekfunctie van het forum heb ik weinig tot niks over mijn probleempje kunnen vinden:

Ik ben een DVD-meubel aan het maken.
Het wordt een rack van 15mm MDF, 2cm loshangend van de muur waar je de dvd's in kan zetten.
Nu ben ik nogal een perfectionist en zit me tijdens het lakken iets dwars.
Ik heb het rack in de grondverf gezet en zojuist de 3de laag lak erop aangebracht.
Hoekjes met de kwast, de rest met een lakrollertje.
Tijdens het verven ontstaan overal luchtbelletjes, door na te rollen zonder druk uit te oefenen rol ik de meeste wel weg.
Alleen toch blijven en kleine luchtbelletjes achter, de meest verdwijnen wel tijdens het drogen maar is er iemand met een tip voor een écht strak resultaat?

Hopelijk wel!  ???

Groeten,

Michiel

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

migailov

Die reaktie zag ik al een beetje aankomen.... :D

Maar er moet toch ook een manier zijn om in de buurt van dat resultaat te komen?

CarloPJB

Misschien n klein beetje verdunner gebruiken.Niet meer als 5%!!!

migailov

Ok,

Ik wilde nog 1 laag gaan doen, als laatste laag dus een laag met een beetje verdunner?

Michiel

sphere

Quote from: CarloPJB on August 25, 2006, 18:31:47
Misschien n klein beetje verdunner gebruiken.Niet meer als 5%!!!
Inderdaad, met het verven van metaal (boten) ook goede ervaring, beetje verdunnen en de verf licht opwarmen (au bain marie) dan vloeit ie als een dolle.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

CarloPJB

Doe anders eerst n proefstukje lakken.
En er zit ook nog veel verschil in kwaliteit van de rolletjes.Maar nog belangrijker is hele goeie lak gebruiken.

Succes.

Wijx wondere wereld

andere roller wil ook wel helpen
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Erik van Voorst (in memoriam)

klinkt niet goed....
Ik denk meer aan een mogelijkheid dat je mischien een " verkeerde" ondergrond gebruikt....
Bij een normale primer en aflak zullen er op jouw verfmanier absoluut geen belletjes mogen ontstaan... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

migailov

#9
Quote from: Erik van Voorst on August 25, 2006, 20:21:40
klinkt niet goed....
Ik denk meer aan een mogelijkheid dat je mischien een " verkeerde" ondergrond gebruikt....
Bij een normale primer en aflak zullen er op jouw verfmanier absoluut geen belletjes mogen ontstaan... ;)

Tja, in principe is vanaf laag 2 à 3 de ondergrond de vorige verflaag lijkt mij...
Afgezien van licht opschuren doe je er vrij weinig mee...
De grondverf was gewoon grondverf van de Karwei, lijkt me in principe goed toch?
Lak is verder niet echt bijzonder, hoogglans ook weer van de Karwei.

migailov

Quote from: sphere on August 25, 2006, 18:54:39
Inderdaad, met het verven van metaal (boten) ook goede ervaring, beetje verdunnen en de verf licht opwarmen (au bain marie) dan vloeit ie als een dolle.

Ik zal het proberen!
Ben benieuwd!

luistervinkje

Quote from: migailov on August 25, 2006, 20:31:50
Ik zal het proberen!
Ben benieuwd!

moahair rolletje?  (weet  niet of ik dit goed schrijf, maar maakt ook niks uit als je maar begrijpt wat ik bedoel ;))
deze rolletjes gebruik ik altijd met blanke lak en maken geen luchtbellen , maar ook het schuim van de andere rolletjes is er in verschillende kwaliteiten.
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Cormijn

Een goede roller (Goldcircle) laten verzadigen, verf beetje verdunnen en heel langzaam rollen.
In een niet te warme omgeving laten drogen dan zullen de resterende luchtbelletjes wel verdwijnen......
Zoniet dan spuiten

Succes
Musical Fidelity A5.5 Amp.

Erik van Voorst (in memoriam)

Misschien is gewoon de kwaliteit niet al te best.....lak je overigens wel in een redelijk droge omgeving en laat je de vorige laag echt goed drogen....

Vaak wil de vorige laag nog wat uitdampen terwijl de nieuwe hem dan al weer afsluit...resultaat...luchtbelletjes
Ook vocht op een nog niet droge laag zorgt ook voor luchtbelletje...
Is de verf op waterbasis???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

migailov

Quote from: Erik van Voorst on August 25, 2006, 23:31:12
Misschien is gewoon de kwaliteit niet al te best.....lak je overigens wel in een redelijk droge omgeving en laat je de vorige laag echt goed drogen....

Vaak wil de vorige laag nog wat uitdampen terwijl de nieuwe hem dan al weer afsluit...resultaat...luchtbelletjes
Ook vocht op een nog niet droge laag zorgt ook voor luchtbelletje...
Is de verf op waterbasis???

Tja, duurder en beter dan normale verf van de Karwei kan natuurlijk wel...
Ik laat de verf zeker wel goed drogen, minimaal 24u.
De Ruimte is prima, daar zal het niet aan liggen!
Verf is op terpetine basis.

Quote from: luistervinkje on August 25, 2006, 22:23:39
moahair rolletje?  (weet  niet of ik dit goed schrijf, maar maakt ook niks uit als je maar begrijpt wat ik bedoel ;))
deze rolletjes gebruik ik altijd met blanke lak en maken geen luchtbellen , maar ook het schuim van de andere rolletjes is er in verschillende kwaliteiten.

Eerlijk gezegd niet... :o

Ik ga zondag waarschijnlijk aan de volgende en misschien wel laatste laag beginnen zal jullie op de hoogte houden, fotootje volgt ook nog wel! ;)

migailov

Alles is gelukt!
Verf ietsje verdunnen heeft prima geholpen!!
Nu nog vullen... dat is met het eerste rack al wel gelukt...

Alleen de kleine lelijke studentenkamer helpt nog steeds niet echt mee, ga ik nu alleen niks aan veranderen.

En zoals beloofd, foto's: