Advies nodg voor nieuw zelf te bouwen passieve sub

Started by Stylyx, August 20, 2006, 12:54:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stylyx

Ik sta op scherp om zelf een sub te gaan bouwen, maar heb toch nog wat advies nodig.
De versterker is er al nl. een Marantz MA-700.
Die zou dan aangestuurd moeten worden door de Outlaw 950 pre/pro.
Volgens Outlaw zit hier een soort Bas Management functie op, maar ben er nog niet helemaal achter hoe dit werkt.
Ik had nl. voor de gein een oude Pioneer SUB (wat ik jaren geleden in de auto gebruikte) aangesloten, maar gaf mij geen goede indruk.

Kortom:
Hebben jullie goede ideeen wat betreft een zelfbouw SUB.
Liefst niet een te grote bak. Ik heb ooit in het Duitse blad "Klang+Ton" een slanke hoge SUB gezien met Monacor RAPTOR-12 drivers erin. Dit sprak mij aan omdat de kast slank en hoog was.
En ten tweede, moet er ook een speciaal filter gemaakt worden, of kan ik de SUB zo aansluiten op de Outlaw 950?

Budget; tot ongeveer 400 euro.
Toepassingen; niet alleen voor film, maar ook muziek.


Outlaw 950 pre/pro  -  5 x Marantz 500  -  T+A Front  -  B&W Solid rear  -  zelfbouw center met Vifa drivers  -  own made media centre

Interficior

Als de Outlaw 950 een crossoverfrequency kan instellen, dan heb je in principe geen (peperduur passief) filter nodig voor je subwoofer.

Maar het is natuurlijk waar je meer de nadruk wilt leggen, je hebt altijd woofers die meer toegespitst zijn op het HT-gebruik of muziekgebruik. Een Peerless XXLS kan lekker veel power wegzetten, maar laat niet zoveel details horen als een Eton 12"-er. Een Seas (Excel) W26 is nog zo'n kwaliteitswoofer die extreem weinig vervorming geeft en enorm strak kan spelen, maar niet mega diep erin kickt als andere basmonsters. Nadeel van die Eton en Seas Excel woofers is dus dat de Xmax beperkt is, dus bij een filmscene waarbij er op 20 Hz op zeer luid niveau moet worden geknalt kan het best zijn dat ze dat minder leuk vinden. Maar wooferkeuze is echt té groot zo. Met dit budget kun je bijna elke woofer nemen zo.
Take it or lease it

Audiofiel

Misschien heb je wat aan mijn ervaringen met de bouw van de ScanSpeak Rubik's Cubes. Iets boven je budget wellicht, maar met een kleine 575 euro valt dat nog mee. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Vigier

Quote from: Interficior on August 20, 2006, 13:35:37
Een Seas (Excel) W26 is nog zo'n kwaliteitswoofer die extreem weinig vervorming geeft en enorm strak kan spelen, maar niet mega diep erin kickt als andere basmonsters.

Met "mega diep erin kickt"... wat versta je daar onder? Hoe laag hij gaat? De W26 speelt in 90 liter reflex tot 25 Hz -3dB.

Interficior

Daar verstond ik eigenlijk onder om van die "filmbas" op behoorlijk luid niveau te laten dreunen. Waarde SVS-tonnetjes om bekend zijn laten we maar zeggen. Prove me wrong, ik vind het ook een prachtwoofer.
Take it or lease it

Stylyx

Quote from: Interficior on August 20, 2006, 13:35:37
Als de Outlaw 950 een crossoverfrequency kan instellen, dan heb je in principe geen (peperduur passief) filter nodig voor je subwoofer.

Maar het is natuurlijk waar je meer de nadruk wilt leggen, je hebt altijd woofers die meer toegespitst zijn op het HT-gebruik of muziekgebruik. Een Peerless XXLS kan lekker veel power wegzetten, maar laat niet zoveel details horen als een Eton 12"-er. Een Seas (Excel) W26 is nog zo'n kwaliteitswoofer die extreem weinig vervorming geeft en enorm strak kan spelen, maar niet mega diep erin kickt als andere basmonsters. Nadeel van die Eton en Seas Excel woofers is dus dat de Xmax beperkt is, dus bij een filmscene waarbij er op 20 Hz op zeer luid niveau moet worden geknalt kan het best zijn dat ze dat minder leuk vinden. Maar wooferkeuze is echt té groot zo. Met dit budget kun je bijna elke woofer nemen zo.
Het WAF verhaal steekt hier uiteraard ook weer even de kop op. Het moet een beetje een slanke (hoge?) kast zijn. Vandaar dat ik de "Whild Thing" (zie foto) met de Monacor Raptor 6 drivers een mooi voorbeeld vind (ik noemde perongeluk eerst de Raptor 12). Zo'n soortgelijk idee heb ik niet meer gezien in zelfbouw SUB-kast.

Outlaw 950 pre/pro  -  5 x Marantz 500  -  T+A Front  -  B&W Solid rear  -  zelfbouw center met Vifa drivers  -  own made media centre

voodooless

Merk op dat die Raptor dingen niet erg laag gaan..

Stylyx

Quote from: deepspace on August 23, 2006, 14:07:32
Merk op dat die Raptor dingen niet erg laag gaan..
Eh,... volgens de Duitse jongens die dit ontworpen hebben: Frequenzbereich (-8dB): ab 25 Hz
Is het verstandiger om nog lager te gaan dan? En hoe moet ik die -8dB zien?

Outlaw 950 pre/pro  -  5 x Marantz 500  -  T+A Front  -  B&W Solid rear  -  zelfbouw center met Vifa drivers  -  own made media centre

voodooless

25 hz acht in onwaarschijnlijk. Fs van die woofertjes is slechts 50 Hz.

fgroen

Quote from: deepspace on August 23, 2006, 17:39:00
25 hz acht in onwaarschijnlijk. Fs van die woofertjes is slechts 50 Hz.

Waarschijnlijk is de spec in combinatie met de bijverkochte versterkermoduul, onder de voorwaarde dat de "Bassanhebung" op max max max staat ingesteld.  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Stylyx

Quote from: fgroen on August 24, 2006, 10:24:48
Waarschijnlijk is de spec in combinatie met de bijverkochte versterkermoduul, onder de voorwaarde dat de "Bassanhebung" op max max max staat ingesteld.  ::)
mmm,.. dit klinkt dan nogal gevaarlijk en misleidend.
Ik vergeet dit verhaal met de "Wild Thing" dan maar en focus mij op wat anders.
Outlaw 950 pre/pro  -  5 x Marantz 500  -  T+A Front  -  B&W Solid rear  -  zelfbouw center met Vifa drivers  -  own made media centre