Gezellig onderonsje bij Martin_M

Started by Incognito, August 18, 2006, 16:18:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Incognito

Wanneer : 17 augustus 2006 vanaf een uurtje of 1 t/m half 7
Waar : Bij Martin_M & Miranda thuis natuurlijk 
Wie : Martin_M & Pantera (Miranda) zelf
  Berserker (Tom)
  Jinsu (Jens)
  Incognito (Lucas)
Waarom : Tijdens de shoot-out bij HSN kwam de TAG AV192 van Tom niet goed uit de verf. Dit was sowieso een grappig feit omdat tijdens de shoot-out bij mij thuis precies het tegenovergestelde een feit was; de Arcam van HSN matchte daar totaal niet en de TAG processor juist wel. Verder zijn Martin en Miranda in verwachting van een nieuwe processor, namelijk de AV192, dus die waren erg benieuwd om deze alvast even in hun set te beluisteren. Ikzelf was erbij omdat ik zo enorm gezellig ben  :P, omdat ik graag een keer de set van Martin & Miranda wilde horen en omdat Tom benieuwd was naar mijn Acurus ACT-3.

De set:


Apparatuur 
CD-speler (transport) TEAC VRDS-25x (SE) met gemod. clock & S/PDIF door SoundEvolution
DVD-speler Pioneer DV-737K (SE) met gemod. S/PDIF door SoundEvolution
Scaler/De-interlacer PixelMagic Plasma Enhancer Pro 
Pre/Processor TAG McLaren AV32R192-bp DP 
Eindversterker fronts Krell KSA300s 
Eindversterker rears Krell KSA50s 
Speakers fronts Wilson Audio Watt/Puppy (3/2) 
Speakers rears NAS Whale met extern filter
Projector Sharp XG-XV1E 1024x768 LCD
Projectiescherm Projecta Cinelpro Electrol High Contrast 200 cm. breed
Afstandbediening Philips Pronto TSU3000 met oplaadstation
   
Interlinks & Speakerkabel   
Interlink digitaal CD NBS Monitor 0 Digitial RCA 
Interlink digitaal DVD Transparent Digital Reference RCA 
Interlink pre->amp fronts Transparent Musiclink ReferenceXL RCA 
Interlink pre->amp rears Transparent Musiclink Ultra (w/XL) RCA 
Interlink dvd->scaler Eichman Express 75 Ohm 3 x (component)
Interlink dvd->projector Belden 1694A  5 x 12m. (RGBHV)
Speakerkabel fronts Transparent MusicWave Reference 12 ft.
Speakerkabel fronts (puppytail) Transparent MusicWave ReferenceXL 70 cm.
Speakerkabel rears Transparent MusicWave 45 ft.
Noisefiltering fronts AH! LS Noisekiller 
   
Stroomvoorziening   
Algemeen 2 Kempgroepen met 3 kabels audioset/Amp fronts/Projector
Beide groepen een Kemp SNS-module in meterkast 
Audioset Kemp Powerstrip rechtstreeks uit de meterkast 
Projector wandcontactdoos & Lapp 100 CY kabel met Furutech & Kemp SNS-module 
Amp fronts rechtstreeks uit meterkast & Kemp SNS-module 
Amp rears XTC Black Ultimate Gold 
Pre/Processor Transparent Powerlink Reference 
CD-transport XTC Black Ultamate Gold 
DVD-speler XTC Black Ultimate 
   
Home Automation    
IR interface/controller Marmitek IR7423 
Rolluikschakelaars Marmitek SW10 Zonweringsschakelaar 2 x
Projectieschermschakelaar Marmitek SW10 Zonweringsschakelaar
Verlichtingschakelaar/dimmer Marmitek LW11 
   
Overig    
AudioRack Callas ClampRack 
Amp stands Callas Soundboard 
Bankstel Natuzzi


Om maar bij het begin van de dag te beginnen. We hebben eerst enkele uren metal zitten luisteren. Ik bevond mij onder allemaal die-hard metal fans. Ze zagen het als een doel om mij eens goed in te wijden. Nou, dat is ze gelukt! Ik heb verschillende keren goed kunnen lachen, wat is deze muziek toch, ehm, anders :)! Maar zonder liegen, ik kan inmiddels best vrolijk worden van een stukje metal, al zal het niet de muziek zijn die ikzelf zal kopen, vooral de energie en de grappige brullen en schreeuwen (van de zangers ;)) in de muziek spreken me wel aan. Oh ja, naast metal hebben we verder nog 1 nummertje Tori Amos en 1 nummerje Zuco 103 beluisterd!!!

Over de set van Martin, ik moet zeggen, ik stond versteld. Nog nooit had ik zo een droge set gehoord. Naar mijn smaak (voor de muziek die ik luister) was de set echter iets te koel. Ik denk dat ik zelfs wel kan zeggen dat hij warmte die wel in de muziek zit er zelfs een beetje uit kan halen. Maar wat een resultaat; een ongekende basdefinitie, dat was echt genieten! En ondanks dat er naar mijn smaak iets te weinig warmte in de set zit, er was geen stukje muziek dat ik er niet goed op vond klinken.

Verder stond ik er versteld van dat alles hoorbaar was in deze set. Wat ik al eerder heb gemerkt, Martin en Miranda hebben zeker beter (getrainde) oren dan ikzelf. Zij horen echt alles, en op het moment dat zij het al kunnen benoemen, heb ik het net ontdekt en ben ik nog op zoek naar hoe ik het kan verwoorden. Ik vond het erg leuk om te zien (zoals ik eerder al van hun had gehoord en meegemaakt) hoe zij bezig zijn met hun set. Geen kabel die elkaar raakt, speakerkabels die ook niet in contact staan met de vloer, plaatjes hier, voetjes daar, harstikke leuk! Het resultaat, zoals ik hierboven al zei, was er dan ook echt! Een set waar je onvermoeiend metal op kunt luisteren.

Na het luisteren van de metal, zijn we verder gegaan met luisteren van metal, maarrr... op een andere processor, namelijk de AV192 van Tom. Wederom een prachtige processor, misschien is het leuk als Martin of Miranda wat vertellen over hun bevindingen. Zij kennen hun TAG beter en kunnen daarom vast beter de verschillen benoemen. Wat ik vooral leuk vond om te horen is dat de processor wat onrust gaf in het geluid doordaat de uitgangen nog niet goed ingespeeld waren. Tom gebruikt de processor namelijk via Toslink en de vorige gebruiker heeft de processor weinig gebruikt en daarna voor de verkoop nog geruime tijd stil laten staan.
Verder was Tom erg opgelucht dat er toch niks mis was met zijn processor, hij was daar een beetje bang voor nadat deze zo slecht klonk bij HSN. Zo zien we maar weer dat het vormen van een match echt een van de belangrijkste dingen is in een set.

Na de AV192 hebben we nog even mijn Acurus ACT-3 aangesloten. Deze heb ik in de verkoop staan. Tom wil namelijk zijn set misschien op een iets lager niveau voortzetten omdat hij nog aardig wat onderdelen van zijn set op een hoger niveau wil krijgen. Als hij dan zou downgraden met zijn processor, kon hij met dat geld andere upgrades uitvoeren.
Nu was het aan het begin voor mij al duidelijk dat mijn Acurus (2e hands 650 euro) niet zou kunnen opboksen tegen een TAG van (2e hands) over de 3500 euro (als ik het goed heb). Dat kon hij inderdaad ook niet, maar het viel me wel goed mee! De ACT-3 klonk minder open en vooral het basfundament was vergeleken met de TAG van een stuk lager niveau. Het basfundament van de ACT-3 ligt naar mijn mening echter nog steeds zeker op een hoger niveau dan welke surround-receiver of geintegreerde surround-versterker dan ook. We waren het er dan ook allen over eens dat de Acurus zeer veel waar biedt voor zijn geld.
Ik gok echter dat Tom nog wel even heel erg hard achter zijn oren moet krabben over het downgraden van zijn processor, want de TAG AV192 en de TAG die Martin nu heeft zijn wel prachtige apparaten!!!

Al met al een zeer geslaagde dag, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik zeker nog een keertje bij Martin en Miranda een filmpje kom kijken. Altijd erg gezellig met die twee en ze hebben ook nog een prachtige beamer, genieten!

Bedankt voor de leuke dag Martin en Miranda!

Incognito

Quote from: robbie_ on August 18, 2006, 16:39:04
Verder stond ik er versteld van dat alles hoorbaar was in deze set

wilson puppy wat wil je zon speaker daar staan ze bekent om ooit als ik een paar centjes over heb  ;D ;D ;D

Tuurlijk, dat weet ik ook wel, maar dat je in een set kan horen dat een kabel niet op de grond ligt maar op pootjes staat, dat had ik nooit verwacht.

Martin_M

#2
Hé Lucas,
Aardig verhaal heb je er van gemaakt ;).


Quote from: Incognito on August 18, 2006, 16:18:59
Om maar bij het begin van de dag te beginnen. We hebben eerst enkele uren metal zitten luisteren. Ik bevond mij onder allemaal die-hard metal fans. Ze zagen het als een doel om mij eens goed in te wijden. Nou, dat is ze gelukt! Ik heb verschillende keren goed kunnen lachen, wat is deze muziek toch, ehm, anders :)! Maar zonder liegen, ik kan inmiddels best vrolijk worden van een stukje metal, al zal het niet de muziek zijn die ikzelf zal kopen, vooral de energie en de grappige brullen en schreeuwen (van de zangers ;)) in de muziek spreken me wel aan. Oh ja, naast metal hebben we verder nog 1 nummertje Tori Amos en 1 nummerje Zuco 103 beluisterd!!!
........en toch ook wel wat Haugtussa (contrabas!!), Seal acoustic versions, Verdi (tuurlijk), Brotherhood of the Wolf score en wat van onze 'ouwe lullen cd' ;D

Quote
Na het luisteren van de metal, zijn we verder gegaan met luisteren van metal, maarrr... op een andere processor, namelijk de AV192 van Tom. Wederom een prachtige processor, misschien is het leuk als Martin of Miranda wat vertellen over hun bevindingen. Zij kennen hun TAG beter en kunnen daarom vast beter de verschillen benoemen. Wat ik vooral leuk vond om te horen is dat de processor wat onrust gaf in het geluid doordaat de uitgangen nog niet goed ingespeeld waren.
Meteen aangesloten hoorde ik al veel meer detail en definitie als toen in de set bij Jan maar één en ander was toch nog niet helemaal bevredigend. Het klonk wel erg analytisch en ik mistte ondertonen en body. Hoewel het hoog niet aan de schreeuwerige kant was leek het toch veel op iets wat niet ingespeeld was. We kenden dit geluid wel van onze TAG toen 'ie terug kwam uit van de DP upgrade. Ook hebben we dit wel meegemaakt met 'koude' kabels. Ik had de interlink aangesloten op de digitale CD-ingang welke na navraag bij Ton nog maagdelijk bleek te zijn. De DVD-ingang is wel vaker gebruikt door de vorige eigenaar maar was toch ook alweer meer dan een half jaar geleden.
De interlink op de DVD-ingang aangesloten en daar waren de ondertonen 8).
Na een paar nummers vond Jens dat het geluid meer aan de speakers kleefde dan bij onze TAG en vroeg zich af of de fase van de stekker misschien omgedraaid moest worden. Ik had 'm zo aangesloten als onze TAG maar vond dat Jens wel gelijk had.
En na de stekker omgedraaid te hebben was de diepte ook weer zoals ons exemplaar. Jens mocht blijven ;D.

En dan de verschillen met onze TAG en de AV192R (voor zover snel bepaald te hebben). Laat ik beginnen met de 90% overeenkomsten. In beginsel lijkt het gewoon op hetzelfde apparaat. Ergens leek het erop dat er nog iets meer ingespeeld moest worden bij de AV192R. Soms klopte het nog niet helemaal en vond ik het geluid iets 'trekken'. Beetje moeilijk uit te leggen. Maar aan de andere kant vond ik het geluid wel iets kompleter en viel me op dat er iets meer dynamiek te bespeuren was. Ik ben ervan overtuigd dat ik een (nog) iets betere bas heb gehoord.

Maar verschillen zijn er zeker. Ik had de TMReq instellingen van mijn unit overgenomen maar het viel op dat de AV192R met deze instellingen platter klonk dan zonder RoomEQ. Apart want bij mijn unit is het andersom. Typisch gevalletje van toch een ander frequentieverloop bij de lage regionen (TMReq is ingesteld van 20 tot 200 Hz).

Quote
Nu was het aan het begin voor mij al duidelijk dat mijn Acurus (2e hands 650 euro) niet zou kunnen opboksen tegen een TAG van (2e hands) over de 3500 euro (als ik het goed heb). Dat kon hij inderdaad ook niet, maar het viel me wel goed mee! De ACT-3 klonk minder open en vooral het basfundament was vergeleken met de TAG van een stuk lager niveau. Het basfundament van de ACT-3 ligt naar mijn mening echter nog steeds zeker op een hoger niveau dan welke surround-receiver of geintegreerde surround-versterker dan ook. We waren het er dan ook allen over eens dat de Acurus zeer veel waar biedt voor zijn geld.
Helemaal mee eens. De Acurus doet gewoon ook een boel erg goed. Vulde de kamer met gemak met geluid.
Net als de Aragon van Audiofiel Citrofiel kan de Acurus een mooie grote stage neerzetten. Noem het Amerikaans, ik houd er wel van zolang het niet overdreven wordt. En natuurlijk heeft de TAG een strakkere bas en meer 'zwart' maar je hebt het dan ook wel over een andere prijsklasse.
Ik kon iig lekker naar de Acurus luisteren.

QuoteAl met al een zeer geslaagde dag, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik zeker nog een keertje bij Martin en Miranda een filmpje kom kijken. Altijd erg gezellig met die twee en ze hebben ook nog een prachtige beamer, genieten!

Bedankt voor de leuke dag Martin en Miranda!
Je weet dat je hier altijd welkom bent. Gezellig toch ;).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Incognito

Quote from: Martin_M on August 18, 2006, 17:10:42
........en toch ook wel wat Haugtussa (contrabas!!), Seal acoustic versions, Verdi (tuurlijk), Brotherhood of the Wolf score en wat van onze 'ouwe lullen cd' ;D

Joh, dat was ik alweer bijna vergeten, jullie hebben me gehersenspoelt met al die metal :P

Martin_M

Ik had nog even een foto'tje geschoten van de twee TAG's.

Voor de volledigheid; bovenop de AV192R en daaronder de AV32Rbp-192 DP

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Quote from: Incognito on August 18, 2006, 16:18:59
Wanneer : 17 augustus 2006 vanaf een uurtje of 1 t/m half 7
Waar : Bij Martin_M & Miranda thuis natuurlijk 
Wie : Martin_M & Pantera (Miranda) zelf
  Berserker (Tom)
  Jens (geen idee wat zijn nickname is)
  Incognito (Lucas)

JINSU

;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Incognito

Ben benieuwd naar de reactie van Tom en Jens!

Audiofiel

Leuk verhaal. Ik krijg meteen spijt dat ik er niet bij was. :o

Herkenbare resultaten ook. Het is best moeilijk om twee apparaten te vergelijken, hoewel van dezelfde fabrikant en serie, als de een al helemaal lekker soepel in zijn vel zit en de ander nog een beetje nieuw en verfrommeld uit de doos komt. ;D

Dat verhaal over die sessie bij HSN waar het tegenviel heb ik gemist... Maar ik kan de opmerking van 'het moet wel matchen in de set' bij voorbaat al helemaal onderschrijven. Dat is ook altijd mijn ervaring. Al zet je het fraaiste topspul bij elkaar, dat is geen garantie voor (volledig) succes. Je moet langdurig mixen en mengen voor het beste resultaat! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jean Sibelius

Ik heb ondertussen zo vaak 'mijn' naam voorbij zien komen, dat ik natuurlijk óók even moet reageren ;).

Jammer dat ik er niet bij was (gezien de datum was het me vast óók niet in dank afgenomen als ik vanaf mijn vakantie adres op en neer was gekomen) :). In ieder geval mooi dat de TAG van Tom weer op niveau speelt. Het blijft qua matchen inderdaad ongelofelijk hoe groot de verschillen kunnen zijn. Qua inspelen ondertussen dezelfde ervaring hier met mijn interlinks. Na de eerste 20 uur was het nog niet om aan te horen (en dacht ik echt dat er iets stuk was) -> het geluidsbeeld trok helemaal naar rechts (zelfs met de Test Burn-In CD). Ondertussen weer heel wat uren verder en nu staat het geluidsbeeld waar het moet zijn: achter en tussen de speakers in ;). Hopelijk hebben jullie onderling nog wat inspiratie op kunnen doen voor leuke Metal-muziek (uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de Digimortal van de Fear Factory hier komende week op de deurmat ligt) ;D. Voor volgende luistersessies houd ik me natuurlijk altijd aanbevolen.

Groetjes, Jan (a.k.a. HSN)
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Berserker

Quote from: Incognito on August 19, 2006, 21:44:39
Ben benieuwd naar de reactie van Tom en Jens!

Een beetje aan de late kant met de post vanuit mijn kant, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel heb toe te voegen aan het verhaal van zowel Lucas als Martin. Mooi verwoord trouwens Lucas  ;) Ik ben denk ik best een nuchter persoon, en kabels op pootjes vind ik dus maar een raar verhaal  ;D Maar ik moet zeggen dat ook ik met mijn nieuwe oren in deze audio wereld, veel verschillen hoor op een set die dat toe laat. De set van HSN laat erorm veel detail door, en je hoort echt alles. Dit is met de set van Martin mischien nog wel meer het geval. En combineer dat met een paar echte audiofiele oren, en dan wil ik best geloven dat je het hoort of je speakerkabels wel of niet op de grond liggen.

De sound van deze set is erg neutraal, en rete-strak (Pardon my french  ;D). Zoals Lucas ook al zei klinkt de set vrij koud. De bas klinkt niet echt vol (zoals ik hem gewend ben, en zoals ik hem eigenlijk ook wel lekker vind klinken) maar klinkt wel enorm diep en super strak. Je hoort ook in de basgebieden enorm veel detail. Wat ik in de auto op de terugweg nog tegen Lucas zei, was dat ik mij er zo over verbaasde dat je enorm veel detail in het hoog hoort bij de set van Martin maar het wordt nooit schel of scherp. Het geluid is ook super open en eerlijk, maar er springen geen irritante frequenties uit. Ik ben daar erg gevoelig voor (irritante/scherpe hoge frequenties) en ik heb hier dus echt geen last van gehad op de set van M&M.

Zoals sommigen op dit forum mischien als eens gelezen hebben, geef ik zelf de voorkeur aan een warmere sound. Ook hou ik wel van iets vollere bassen, ook al worden ze dan iets minder strak en droog. De set van Martin klinkt iets te eerlijk en neutraal voor mij. Maar dat neemt niet weg, dat ik enorm veel bewondering heb voor iemand die weet wat hij wil, en dat uiteindelijk ook kan realiseren. Veel mensen op dit forum weten wat voor een lange en vaak frustrerende weg het kan zijn om uiteindelijk bij de ultieme set uit te komen, die je voor jaren tevreden kan stellen. Ik denk dat Martin en Miranda echt met een big smile naar hun favoriete cd's kunnen luisteren op hun set. En daar gaat het uiteindelijk toch om, dat je tevreden bent met wat je hebt samengesteld.

Keep up the good work  8)

Groeten Tom
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

Jinsu

Hoi,

Quote from: Martin_M on August 18, 2006, 17:10:42
Na een paar nummers vond Jens dat het geluid meer aan de speakers kleefde dan bij onze TAG en vroeg zich af of de fase van de stekker misschien omgedraaid moest worden. Ik had 'm zo aangesloten als onze TAG maar vond dat Jens wel gelijk had.
En na de stekker omgedraaid te hebben was de diepte ook weer zoals ons exemplaar. Jens mocht blijven ;D.

Tja, als je eenmaal weet waar je moet op letten is het een eitje :D .

Quote from: Incognito on August 19, 2006, 21:44:39
Ben benieuwd naar de reactie van Tom en Jens!

Ik zag het topic pas net, heb het redelijk druk met van alles en nog wat :-\ .

Ik persoonlijk vond het met de TMReq een heel stuk minder, het werd mij te slap, ik miste de punch die ik tijdens een live concert ervaar. Zonder de TMReq werd het een stuk beter, nog niet perfect voor "mij" het was een heel stuk klinischer tegenover mijn eigen set. Voor film misschien ideaal, voor muziek echter minder, detail mag er wel zijn, maar wel nog met een beetje feeling. De Teac van M&M klinkt niet veel anders dan mijn eigen, behalve dat hij een stuk minder geknepen klinkt "meer rust". De Wilsons vond ik echter prachtig, geen stress te bekennen, wel een aparte afwerking van de frontjes, ze moeten zich schamen ;D .

Het verschil tussen de TAG's en de Acurus ACT-3 was behoorlijk, vooral de controle over de bas viel meteen op. Het geheel werd ook een stuk doffer, het klonk minder briljant "open" dan ik gewend ben. Ik denk dat de Acurus ACT-3 voor metal misschien minder geschikt is, maar voor vocal, jazz etc. juist heel goed geschikt is.

Het was een gezellige dag, maar rond een uur of 22:00 was ik pangaar ;D .

MvGr,

Jens


Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Incognito

#11
Leuk dat jullie je alsnog even mengen in dit topic! Was een mooie dag, denk dat verder alles wel gezegd is!

Quote from: Jinsu on August 29, 2006, 20:55:28
Het verschil tussen de TAG's en de Acurus ACT-3 was behoorlijk, vooral de controle over de bas viel meteen op. Het geheel werd ook een stuk doffer, het klonk minder briljant "open" dan ik gewend ben. Ik denk dat de Acurus ACT-3 voor metal misschien minder geschikt is, maar voor vocal, jazz etc. juist heel goed geschikt is.

Dit is ook eigenlijk geen vergelijk. Als je kijkt dat de Act-3 voor 650 van eigenaar mag verwisselen en de TAG voor meer dan 5000. Dat benadrukt echter wel de kwaliteit van de Acurus in zijn prijsklasse. Ik denk dat de Act-3 daarom toch ook zeer geschikt is voor metal t.o.v. de andere processoren in zijn prijsklasse

Groeten!

Lucas.