Netkabel voor een afzonderlijke 220V groep

Started by john.leeuwis, August 14, 2006, 16:23:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: zwiety on August 16, 2006, 14:11:04
Maar nu lees ik dat je stroomkabel een massieve kern (solid core) moet hebben? Dat geldt toch niet voor stroomkabel die je op de muur bevestigd (met beugels om de 60cm en in een grijze kunststofbuis)? Want daar kun je toch flex-kabel (multi core) voor gebruiken?

Moeilijke vraag, in principe moet alle bekabeling die vanuit je meterkast vast op een groep aangesloten (dus niet via een stopcontact) en die dus via plastic buis naar een stopcontact loopt, voldoen aan de NEN1010 en dat zou dus eigenlijk massieve kern installatiedraad moeten zijn van 2,5mm2.
Echter vanaf een stopcontact (en die kan dus net zo goed in je meterkast zijn geplaatst *hint*) staat het je vrij om een kema gekeurd netspanningssnoer naar keuze te gebruiken (waaronder dus ook Lapp).

Quote
Begrijp ik verder goed dat een 'ouderwetse' stoppenkast eenvoudig kan worden opgewaardeerd door alleen de smeltzekering door een audiograde zekering te vervangen ???

Ja maar kijk ook de stoppenhouders na voor corrossie e.d. Je kunt voor alle zekerheid nog steeds dit soort "ouderwetse" stoppenhouders kopen in moderne rail uitvoering, o.a. van Holec.

Verder kun je als je van de aardlekschakelaar af wilt ook nog een scheidingstrafo toepassen voor je HT audiogroep, daar is ergens al een topic over (hele dure speciaal gewonden scheidingstrafo's).

Wimpie007

Er zijn ook solid core versies van de LAPP kabel, al zijn die hier een stuk minder courant.
Ik ga voor de oplossing van een stopcontact naast de zekeringkast, en een lange verlengkabel tot in de HT.

Ik vroeg het dit weekend nog aan een vriend van me, die beter bekend is met de Belgische wet/regelgeving op dat vlak dan ikzelf.  Hij zei dat dit perfect mogelijk is, zolang je ervoor zorgt dat de uiteindelijke stopcontacten niet vast op de muur bevestigd zijn, anders geldt nog steeds dat het een solid-core kabel moet zijn.
CinéSas:ThemeScene H56A, Marantz SR4600, DIY - Profigold - Lapp kabels, Samsung DVD, HTPC, Wharfedale Diamond 9.1 surround,...DVD collectie
Stereo: Sony ES EV, Classé VV, Marantz CD5000, PC, Wharfedale Pacific Evolution 10,...

Pai Mei

QuoteMoeilijke vraag, in principe moet alle bekabeling die vanuit je meterkast vast op een groep aangesloten (dus niet via een stopcontact) en die dus via plastic buis naar een stopcontact loopt, voldoen aan de NEN1010 en dat zou dus eigenlijk massieve kern installatiedraad moeten zijn van 2,5mm2.

Als ik het goed heb, geldt dit alleen nog voor een kabel die door de muur gaat. Als je een de kabel door een kruipruimte laat gaan is een niet solid core ook toegestaan. Dat is nog niet zo lang geleden aangepast.
Marantz SR7007 | Pioneer VSX-A5i | CEC AMP3300R | CEC CD3300 | Pioneer DVR-530H | Elac 208.2 | Elac 203.2 | Elac 200.2 | JK Reference Junior | Interlink JK acoustics Type II | JK Type II| Oehlbach | Viablue

Sander Sassen

Kan iemand mij 't nut van een niet-solid-core uitleggen voor 220V/50Hz, behalve dat hij flexibeler is? ???

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Kjelt

Quote from: Sander_Sassen on August 16, 2006, 21:32:06
Kan iemand mij 't nut van een niet-solid-core uitleggen voor 220V/50Hz, behalve dat hij flexibeler is? ???
En dat er vanwege de individuele draadjes en hun immens grotere contactoppervlak dus sneller corrossie optreedt?  ;D
(oh ja en skineffect dat heb je niet bij 50Hz  ;) )

zwiety

Quote from: Sander_Sassen on August 16, 2006, 21:32:06
Kan iemand mij 't nut van een niet-solid-core uitleggen voor 220V/50Hz, behalve dat hij flexibeler is? ???

... een reden is dat ik 'm al thuis heb liggen.......
(..en nee, ik ga er geen 13 Powercords van maken :-( .. )
:-)
5.1: Marantz NR1602, KEF KHT3005, Samsung QLed, HP Pro Microserver gen8
2.1: AVI ADM9T en 10" sub, Bluesound Node 2i

advr

Quote from: zwiety on August 16, 2006, 22:55:08
... een reden is dat ik 'm al thuis heb liggen.......
(..en nee, ik ga er geen 13 Powercords van maken :-( .. )
:-)

jammer :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

The Foundation

zou het dan niet te doen zijn om standaard vob kabel ( voorbedraade flexibel met 3g2.5mm² )
om deze te isoleren mat alu tape ?

dan heb je solid core , en toch geen storingsinvloeden?