Netkabel voor een afzonderlijke 220V groep

Started by john.leeuwis, August 14, 2006, 16:23:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

john.leeuwis

Ik ben van plan een afzonderlijke 220V groep voor mijn audio installatie aan te leggen. Heeft iemand ervaring met het soort kabel dat hiervoor het meest geschikt is. Ik denk zelf aan YMVK AC, dat is afgeschermde kabel. De extra afscherming wil ik dan aarden in de groepenkast.

Iemand ervaring  of advies? Bedankt alvast.

John Leeuwis

DA BoSS

#1
Ik zou je igg adviseren om een smeltzekeringsautomaat in je stoppenkast te gebruiken (AHP, zie hier).

Afschermen hoeft niet persé, maar als je nieuwe groep onderweg veel andere kabels 'tegenkomt' verdient het de wel voorkeur.
Veel forummers gebruiken LAPP Olflex kabel, of Kemp kabel...

verder kan je met zeokfunctie van dit forum ook veel vinden over dit onderwerp.
mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Peerless Monster

Hoi John,

Mooie binnenkomer ;).
Welkom op het forum.

Ik heb net een HMS wandcontactdoos aangelegd met een Klankmodule van AHP (de 3i, welke ook anders ;) ) met een Lapp kabel van 5 euro de meter.
Mijn stereo is helaas nog niet aangesloten, maar dat zal op korte termijn wel gaan gebeuren.
Dan kan ik je mijn ervaringen meegeven over die componenten... Maar om een kabel dan te gaan vergelijken lijkt me moeilijker....
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

DA BoSS

#3
ps volgens mij kan je via de hifisupply.nl powerbuy die hier nu loopt alles kopen wat je nodig hebt, met een fikse korting...

(alleen voert hifisupply geen ahp maar een ander merk)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

phmeijer

John,

ik zou geen YMVK kabel gebruiken. Als het je om de afscherming gaat, dan kun je inderdaad het beste de Lapp gebruiken. Een YMVK kabel heeft een stalen mantel. Staal geeft niet voldoende afscherming tegen interferentie. De Lapp is voorzien van een vertinde koperen afscherming. Deze vangt de omgevingsinterferentie goed op. Wat een aparte smeltzekeringautomaat betreft, wij voeren de Siemens die door Kemp is aangepast zodat hij voldoet als audiograde automaat. Hiernaast is hij meteen voor zowel fase als nul waardoor hij aan de NEN1010 voldoet. Daardoor is hij prijstechnisch uitermate interessant.

Mocht je nog informatie nodig hebben of vragen hebben, dan horen we dat graag.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

FrankB

Persoonlijk zou ik gaan voor onafgeschermde solid core koperkabel. En een AHP smeltzekering.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Starred

Waarom ook alweer onafgeschermd?

En heb je een voorbeeld van een dergelijke kabel?

DA BoSS

Quote from: Starred on August 14, 2006, 22:16:48
Waarom ook alweer onafgeschermd?

En heb je een voorbeeld van een dergelijke kabel?

Hierbij wat tips die FrankG mij ooit eens aan de hand deed:


Zorgen dat de kabel van de HTgroep NIET

- langs TL apparatuur gaat, tl lampen en zo met hoogfreq balasten.
- Transfo´s van halogeenlampen
- te dun is om grote pieken op te vangen

Wat je WEL moet doen

- Niet afgeschermde kabel nemen, meestal fungeerd deze als een antene. Wel de bovenstaande punten in acht nemen.
- Dik genoeg bv 6mm2
- En goeie kabel nemen met als je kan scheidingszekeringen en geen automaten

De pirelli kabelis goed voor mij omdat hij
Goed dik is 2x6 + 6    of 2x10 + 10
Non oxidante kabel is
en goed handelbaar is, buigzaam.
soepel kabels, je moet dus wel met kabelschoenen werken in de smeltzekeringen.

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

FrankB

Quote from: Starred on August 14, 2006, 22:16:48
Waarom ook alweer onafgeschermd?

En heb je een voorbeeld van een dergelijke kabel?

Gewoon standaard installatiedraad klinkt heel erg goed.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

gijsnoorlander

Quote from: phmeijer on August 14, 2006, 18:02:47
ik zou geen YMVK kabel gebruiken. Als het je om de afscherming gaat, dan kun je inderdaad het beste de Lapp gebruiken. Een YMVK kabel heeft een stalen mantel. Staal geeft niet voldoende afscherming tegen interferentie. De Lapp is voorzien van een vertinde koperen afscherming. Deze vangt de omgevingsinterferentie goed op.
[...]
Waarom kan de afscherming van een YMVK kabel minder goed voor een afscherming zorgen dan bijvoorbeeld een kabel die vertinde koper-draadjes als mantel heeft?
Het gaat toch -voor zover ik weet- om de grootte van de gaatjes in de mantel en niet om het soort metaal?
De gaatjes zijn toch al zo klein dat je in het mm-bereik zit, dus dat lijkt me niet eens door de trafo of het filter ervoor heen te komen, laat staan dat je dat verderop in het circuit nog ergens tegenkomt. (ter vergelijking: 1 mm golflengte is 300 GHz. Het maximale wat door een 1 mm raster tegengehouden wordt is 1/4e daarvan, dus 75 GHz).

Pai Mei

Ik heb een drie maanden geleden een aparte groep aangelegd. Heb daar de lapp kabel, een ahp module en een HMS wandcontactdoos voor gebruikt. Ik heb de 2,5mm2 uitvoering lapp genomen ipv van de 4mm2 gewone kabel. Prijsverschil was niet dusdanig groot dat ik voor de lapp ben gegaan. En zwaarder vond ik niet nodig.

Maar zoals al blijkt uit de andere reacties is ook een gewone kabel is goed te gebruiken.

Succes
Marantz SR7007 | Pioneer VSX-A5i | CEC AMP3300R | CEC CD3300 | Pioneer DVR-530H | Elac 208.2 | Elac 203.2 | Elac 200.2 | JK Reference Junior | Interlink JK acoustics Type II | JK Type II| Oehlbach | Viablue

Peerless Monster

Quote from: Pai Mei on August 15, 2006, 10:35:10
Ik heb een drie maanden geleden een aparte groep aangelegd. Heb daar de lapp kabel, een ahp module en een HMS wandcontactdoos voor gebruikt. Ik heb de 2,5mm2 uitvoering lapp genomen ipv van de 4mm2 gewone kabel. Prijsverschil was niet dusdanig groot dat ik voor de lapp ben gegaan. En zwaarder vond ik niet nodig.

Maar zoals al blijkt uit de andere reacties is ook een gewone kabel is goed te gebruiken.

Succes

Ik heb precies dezelfde configuratie.
Nu is mijn set nog niet aangesloten, maar kan jij aangeven wat verbeterd is in jouw set.
Dan kan ik toetsen of dat ook zo is in mijn set.

Groet,
Rens
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

phmeijer

Quote from: gijsnoorlander on August 15, 2006, 10:31:09
Waarom kan de afscherming van een YMVK kabel minder goed voor een afscherming zorgen dan bijvoorbeeld een kabel die vertinde koper-draadjes als mantel heeft?
Het gaat toch -voor zover ik weet- om de grootte van de gaatjes in de mantel en niet om het soort metaal?
De gaatjes zijn toch al zo klein dat je in het mm-bereik zit, dus dat lijkt me niet eens door de trafo of het filter ervoor heen te komen, laat staan dat je dat verderop in het circuit nog ergens tegenkomt. (ter vergelijking: 1 mm golflengte is 300 GHz. Het maximale wat door een 1 mm raster tegengehouden wordt is 1/4e daarvan, dus 75 GHz).

In sommige YMVK kabels zit een vorm van RVS als mechanische afscherming. Het heeft hier dan ook niets te maken met afscherming tegen interferentie van buitenaf. Bij een afscherming zoals deze hier bedoeld wordt, dient de interferentie ook afgevoerd te worden door de afscherming. Bij RVS gebeurt dit nagenoeg niet. Dit is de reden dat fabrikanten van kabels die een afscherming tegen interferentie van de omgeving moeten verzorgen koper. Zoals bijvoorbeeld bij de Lapp kabel die gebruikt wordt als stuurkabel voor machines in fabrieken en procesinstallaties. Deze mogen niet gestoord worden door inteferenties, anders zou de apparatuur rare dingen kunnen gaan doen of afwijkingen kunnen gaan vertonen in de productie.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

Sander Sassen

Afgeschermde netkabels? Klankmodules? Heren toch, ook allemaal overtuigd van de heilzame werking van Jomanda's lezingen? Afgeschermde netkabel heeft alleen maar nadelen, zeker als je aan de andere kant de afscherming ook nog eens aan aarde knoopt en niet gebalanceerde apparatuur gebruikt. En zekeringen e.d. kom op zeg, je hoort 't verschil tussen een stuk koperdraad van ~2cm lengte en een stuk vergukld koperdraad van dezelfde lengte? Ik zie 't al, het placebo effect is hier weer in 'full effect'.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Pai Mei

Ik vind het lastig om te omschrijven.

Wat mij opgevallen is is dat zeker de stemmen duidelijker en helderder zijn, er is meer onderscheid tussen zang en instrumenten. Het geluid is gedetailleerder. (rustiger en opener?, zoals ze hier op het forum gebruiken)

Maar ik denk dat het niet alleen van de groep afhangt. Ik heb een aardige receiver, pioneer ax5, en ik hoor al het verschil. Sluit je er andere apparatuur aan, bijv. een pure stereo versterker of buizenversterker, zul je waarschijnlijk grotere verschillen horen. Daarnaast speelt ook de vervuiling op het netwerk een rol. Als je veel dimmers in huis hebt hebt of tl buizen dan kan het verschil groter zijn, heb ik begrepen.

Ik hoor graag wat je ervaringen zijn.

Marantz SR7007 | Pioneer VSX-A5i | CEC AMP3300R | CEC CD3300 | Pioneer DVR-530H | Elac 208.2 | Elac 203.2 | Elac 200.2 | JK Reference Junior | Interlink JK acoustics Type II | JK Type II| Oehlbach | Viablue

DA BoSS

#15
Quote from: Sander_Sassen on August 15, 2006, 10:58:53
Afgeschermde netkabels? Klankmodules? Heren toch, ook allemaal overtuigd van de heilzame werking van Jomanda's lezingen? Afgeschermde netkabel heeft alleen maar nadelen, zeker als je aan de andere kant de afscherming ook nog eens aan aarde knoopt en niet gebalanceerde apparatuur gebruikt. En zekeringen e.d. kom op zeg, je hoort 't verschil tussen een stuk koperdraad van ~2cm lengte en een stuk vergukld koperdraad van dezelfde lengte? Ik zie 't al, het placebo effect is hier weer in 'full effect'.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Helaas Sander, afgeschermde kabel heeft minstens één voordeel; afscherming van interferentie ;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Sander Sassen

QuoteHelaas Sander, afgeschermde kabel heeft minstens één voordeel; afscherming van interferentie

Nou nee, dat is het geval bij signaalkabel, bij een single-ended versterker met een afgeschermde netkabel koppel je alle rotzooi uit 't net nu drect mee je versterker in, er is namelijk geen galvanische scheiding tussen 't net en de apparatuur meer, de aarde van de kast is in 99% van de gevallen ook de signaalmassa, evt. via een weerstand van 10...100-ohm. Potentieel is 't net de grootste vervuiler, puur omdat daar de grootste stromen en spanningen lopen. Normaliter zorgt de transformator en de voeding ervoor dat hoogfrequent stoorsignalen niet in je apparatuur terecht komt, de transformator heeft namelijk door z'n zelfinductie het karakter van een laag-doorlaat-filter. Een goed ontworpen voeding filtert dan nog eens het gros van alle storingen eruit. En nu ga je al deze rotzooi weer via je afscherming van je netkabel je apparatuur in duwen? Omgekeerde wereld wat mij betreft!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Kjelt

Precies wat Sander zegt, de afscherming van je netkabel is louter en alleen bedoeld ter voorkoming van instraling op je interlinks, dus niet om rotzooi uit de omgeving van je netspanning weg te houden.
Dit is ook helemaal niet nodig want wat kan er nou met een netspanning van 230V gebeuren als er HF spanninkjes van hooguit 50mV op worden geinduceerd? Precies..... helemaal geen klap.
Bovendien is iedere fatsoenlijke voeding uitgerust met een laagdoorlaatfilter (eventueel de trafo zoals Sander al zegt).

Nadeel van een afgeschermde netkabel kunnen zijn:
-niet NEN1010 compliant
-capactiteit in je kabel die vooral bij zware versterkers bij sommigen meer ellende dan goed veroorzaken.

Ik zou vanaf de meterkast tot je stopcontact (goede kwaliteit) standaard massief koper installatiedraad gebruiken en vanaf je stopcontact afgeschermde netspanningskabels (alleen aan de stopcontact kant de afscherming aarden) gebruiken ter voorkoming van inductie op je interlinks (maar als je met voorzorg je netspanningskabels netjes ver weg houdt van je interlinks dan is het ook goed).

Raphie

dus als ik het goed begrijp is een apparte stroomgroep dus ook esotherische onzin? (goed om te weten, dan hoef ik daar niet meer over na te denken ;D)

En de enige winst van high end powercords is dus de afscherming voor instraling van interlinks. (en natuurlijk de imposante looks  ;) )
JBL PRX Power!

Sander Sassen

Aparte groep heeft wel degelijk zin, als je namelijk e.a. parallel aansluit aan bv. je wasmachine/magnetron/ander witgoed apparatuur staan de evt. daardoor geintroduceerde storingen ook over jouw audio apparatuur. Spanning/stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand, dus als je ervoor zorgt dat er een aparte groep is voor je audio apparatuur die in de meterkast ook direct op de hoofdzekering is aangesloten heb je de best mogelijk scheiding van de andere apparatuur, er gaan dan geen (of beduidend minder) stromen meer lopen afkomstig van storingen geintroduceerd door andere apparatuur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

DA BoSS

#20
Quote from: Sander_Sassen on August 15, 2006, 11:57:32
Nou nee, dat is het geval bij signaalkabel, bij een single-ended versterker met een afgeschermde netkabel koppel je alle rotzooi uit 't net nu drect mee je versterker in, er is namelijk geen galvanische scheiding tussen 't net en de apparatuur meer, de aarde van de kast is in 99% van de gevallen ook de signaalmassa, evt. via een weerstand van 10...100-ohm. Potentieel is 't net de grootste vervuiler, puur omdat daar de grootste stromen en spanningen lopen. Normaliter zorgt de transformator en de voeding ervoor dat hoogfrequent stoorsignalen niet in je apparatuur terecht komt, de transformator heeft namelijk door z'n zelfinductie het karakter van een laag-doorlaat-filter. Een goed ontworpen voeding filtert dan nog eens het gros van alle storingen eruit. En nu ga je al deze rotzooi weer via je afscherming van je netkabel je apparatuur in duwen? Omgekeerde wereld wat mij betreft!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Ahh oke, jij bent duidelijk technisch beter onderlegd dan ik ;)
Wat ik nog snap is dat afscherming van je stroomkabel instraling en uitstraling verhinderd.
~
Maar beweer je nu in alle ernst dat het qua geluidsresultaat niet 'erg' is als je onafgeschermde kabel voor je stroomgroep parallel aan hf kabels legt? of kruist met andere stroomkabels/groepen ed?
kortom, in elke situatie is onafgeschermd beter, maakt niet uit wat voor zooitje het onder de vloer is?
Of dat het niet uitmaakt dat er veel mogelijke interferentie bronnen in de buurt van je kabel lopen?

mvg
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Shorty

Quote from: Sander_Sassen on August 15, 2006, 11:57:32
Nou nee, dat is het geval bij signaalkabel, bij een single-ended versterker met een afgeschermde netkabel koppel je alle rotzooi uit 't net nu drect mee je versterker in, er is namelijk geen galvanische scheiding tussen 't net en de apparatuur meer, de aarde van de kast is in 99% van de gevallen ook de signaalmassa, evt. via een weerstand van 10...100-ohm. Potentieel is 't net de grootste vervuiler, puur omdat daar de grootste stromen en spanningen lopen. Normaliter zorgt de transformator en de voeding ervoor dat hoogfrequent stoorsignalen niet in je apparatuur terecht komt, de transformator heeft namelijk door z'n zelfinductie het karakter van een laag-doorlaat-filter. Een goed ontworpen voeding filtert dan nog eens het gros van alle storingen eruit. En nu ga je al deze rotzooi weer via je afscherming van je netkabel je apparatuur in duwen? Omgekeerde wereld wat mij betreft!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Het is wel de bedoeling dat die afscherming alleen aan de stroombron aan aarde ligt; niet aan de kast.

VrGr,

Bart J.

Sander Sassen

QuoteAhh oke, jij bent duidelijk technisch beter onderlegd dan ik

Ik heb ir. voor m'n naam staan, afstudeerrichting microelektronica  ;D

QuoteMaar beweer je nu in alle ernst dat het qua geluidsresultaat niet 'erg' is als je onafgeschermde kabel voor je stroomgroep parallel aan hf kabels legt? of kruist met andere stroomkabels ed?

Waar lees je dat? Zo'n opmerking zal je mij niet horen maken hoor, d'r is een reden waarom signaalkabels WEL van afscherming horen te zijn voorzien  ;D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Raphie

Quote from: Sander_Sassen on August 15, 2006, 12:42:37
Aparte groep heeft wel degelijk zin, als je namelijk e.a. parallel aansluit aan bv. je wasmachine/magnetron/ander witgoed apparatuur staan de evt. daardoor geintroduceerde storingen ook over jouw audio apparatuur. Spanning/stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand, dus als je ervoor zorgt dat er een aparte groep is voor je audio apparatuur die in de meterkast ook direct op de hoofdzekering is aangesloten heb je de best mogelijk scheiding van de andere apparatuur, er gaan dan geen (of beduidend minder) stromen meer lopen afkomstig van storingen geintroduceerd door andere apparatuur.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Ok, dus als al dit alles uitstaat en de keuken zit al op een andere groep dan mheeft dit dus weinig nut...
JBL PRX Power!

DA BoSS

#24
Quote from: Sander_Sassen on August 15, 2006, 13:16:39
Ik heb ir. voor m'n naam staan, afstudeerrichting microelektronica  ;D

Waar lees je dat? Zo'n opmerking zal je mij niet horen maken hoor, d'r is een reden waarom signaalkabels WEL van afscherming horen te zijn voorzien  ;D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
we hebben 't hier toch over stroomkabels en niet signaalkabels ???
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...