Ron’s HT

Started by RonG, August 14, 2006, 15:52:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Quote from: zoldar on October  3, 2016, 14:42:38
Krig je veen reflctis van de speakers op het scherm dan

Van de vloerstaanders bedoel je? Ik vermoed van niet, ze zijn zwart verder, behalve de voorkant. Ik heb nu ook geen reflecties van de subs.

Maikel_audionerd

Quote from: RonG on October  3, 2016, 13:43:56
hmm, ok. Ben me ff aan het voorstellen hoe dat maskeren moet gaan ???
Zo ziet mijn horizontale maskeringspanelen eruit

Jouw verticale panelen zouden dan links en rechts van het scherm kunnen hangen. Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren, van gordijnen (niet perfect recht) tot matzwart vilt bedekte MDF panelen zoals die van mij, elektrisch of mechanisch, etc.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

RonG

Ok, dus wanneer er 2.35:1 wordt geprojecteerd moet ik deze panelen (in welke vorm dan ook) weghalen en wanneer er 16:9 materiaal geprojecteerd wordt deze weer terug plaatsen (ik vermoed dat dit zo is maar wil ff duidelijkheid ;)).

HTip

Mooie plannen Ron! Masking is inderdaad niet zo'n probleem. Verticaal is zelfs makkelijk te realiseren dan horizontaal. Ik doe dit bijvoorbeeld met de gordijnen en een extra zwarte rand (JVC kan 2,5 of 5% masking rondom projecteren) die de overgang scherp maakt.

De Epson TW9300 heeft lensgeheugen, dus wat je ook kan doen is je huidige scherm behouden en met 2.35:1 het beeld laten uitlijnen met de onderkant van het scherm. Dan heb je maar 1 paneel nodig voor de bovenkant van het scherm. Zo ga ik het waarschijnlijk doen. In geval van ondertiteling kan je nog een geheugen gebruiken, zodat de ondertiteling niet van het scherm "valt".

En de reflectie is al genoemd en kan toch een issue zijn met een lichtsterke projector. Ik moet waarschijnlijk mijn centerspeaker bekleden met plakvilt.

@Maikel: mooie oplossing voor het masken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: RonG on October  3, 2016, 18:16:48
Ok, dus wanneer er 2.35:1 wordt geprojecteerd moet ik deze panelen (in welke vorm dan ook) weghalen en wanneer er 16:9 materiaal geprojecteerd wordt deze weer terug plaatsen (ik vermoed dat dit zo is maar wil ff duidelijkheid ;)).
Klopt helemaal  :thumbs-up:
Quote from: HTip on October  3, 2016, 20:28:25
Mooie plannen Ron! Masking is inderdaad niet zo'n probleem. Verticaal is zelfs makkelijk te realiseren dan horizontaal. Ik doe dit bijvoorbeeld met de gordijnen en een extra zwarte rand (JVC kan 2,5 of 5% masking rondom projecteren) die de overgang scherp maakt.

De Epson TW9300 heeft lensgeheugen, dus wat je ook kan doen is je huidige scherm behouden en met 2.35:1 het beeld laten uitlijnen met de onderkant van het scherm. Dan heb je maar 1 paneel nodig voor de bovenkant van het scherm. Zo ga ik het waarschijnlijk doen. In geval van ondertiteling kan je nog een geheugen gebruiken, zodat de ondertiteling niet van het scherm "valt".

En de reflectie is al genoemd en kan toch een issue zijn met een lichtsterke projector. Ik moet waarschijnlijk mijn centerspeaker bekleden met plakvilt.

@Maikel: mooie oplossing voor het masken.
Dank je wel, dit is een low-cost oplossing die erg mooi uitpakt maar ook wel arbeidsintensief is, er zijn vast kant en klare oplossingen te vinden maar zo heeft Ron een beeld bij het gebeuren.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

MaxxMark

Quote from: RonG on October  3, 2016, 09:51:33
Ik ben misschien voornemens naar 2.35:1 te gaan projecteren, ook vanwege de mogelijke upgrade naar een TW9300 en dit is de enige manier voor mij om mijn scherm formaat te vergroten vanwege het puntdak van de zolder.
Scherm kan den een stuk zakken waardoor ik links en rechts meer scherm kan realiseren.

Maar wat zijn de voor en nadelen?

95% van de films zijn 2.35:1 maar er zijn ook uitzonderingen, of combinaties (Imax Scenes) of 16:9 formaat films zoals Avatar welke het scherm nu geheel vullen.
Bij de laatst genoemden zie ik dan de nadelen, welke zoals ik gelezen heb, wel op te lossen door een zgn anamorphic opzet lens welke niet goedkoop zijn.

Zijn er leden welke ook deze overstap gemaakt hebben en hoe hebben jullie dat aangepakt?

De anamorphe lens lost niets op met 16:9 films als Avatar of TV series. De anamorphe lens zorgt er voor dat als je je projector instelt op het gebruik van een anamorphe lens, dat bij 21:9 films het beeld wordt opgerekt om het hele projectiepaneel (in de projector) te gebruiken zodat er een hogere lichtopbrengst is. De anamorphe lens zorgt er vervolgens voor dat het beeld weer uitgerekt wordt naar 21:9.

Je kunt prima zonder anamorphe lens 21:9 projecteren (doe ik nu) waarbij je wel wat inlevert in lichtopbrengst (de vraag is of dat geld het je waard is).


Overigens aanvullend een vraag die je jezelf moet stellen; kijk je veel series? Die zijn voor 99.9% allemaal 16:9 (uitzonderingen zijn House of Cards en Stranger Things die een tussenvorm hebben tussen 16:9 en 21:9).

In mijn setup kon ik (gelukkig!) naar een 21:9 scherm gaan wat feitelijk een verbreding was van mijn oude 16:9 scherm (van 1.37 x 2.40 naar 1.37 naar 3.20) en zelfs dan vind ik het jammer dat een film/serie maar 16:9 is.  In jouw geval ga je dus voor alles dat 16:9 is naar een kleiner formaat. Ik zou als ik jou was eens goed inventariseren of je echt zo veel 21:9 kijkt. Ik merk sinds mijn scherm hangt dat dat namelijk best tegen valt (ik kijk overigens vrij veel series)

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RonG

Quote from: HTip on October  3, 2016, 20:28:25
Mooie plannen Ron! Masking is inderdaad niet zo'n probleem. Verticaal is zelfs makkelijk te realiseren dan horizontaal. Ik doe dit bijvoorbeeld met de gordijnen en een extra zwarte rand (JVC kan 2,5 of 5% masking rondom projecteren) die de overgang scherp maakt.

De Epson TW9300 heeft lensgeheugen, dus wat je ook kan doen is je huidige scherm behouden en met 2.35:1 het beeld laten uitlijnen met de onderkant van het scherm. Dan heb je maar 1 paneel nodig voor de bovenkant van het scherm. Zo ga ik het waarschijnlijk doen. In geval van ondertiteling kan je nog een geheugen gebruiken, zodat de ondertiteling niet van het scherm "valt".

En de reflectie is al genoemd en kan toch een issue zijn met een lichtsterke projector. Ik moet waarschijnlijk mijn centerspeaker bekleden met plakvilt.

@Maikel: mooie oplossing voor het masken.

Dank je Philip,
Wanneer en als het gerealiseerd is zie ik wel wat de reflectie doet, dan ga ik het aanpakken indien nodig. Bij mijn vorige subs had ik dat ook aangepakt, de huidig subs zijn matter.
Het wordt iig een uitdaging want het huidig scherm kan ik wegklappen naar links want achter het scherm is een raam, zal dus sowieso iets moeten maken dat dit niet nmeer zichtbaar is. Wordt het te lastig dat blaas ik het af.

Het huidig scherm blijven gebruiken voor 21:9 kan maar dan ga ik niet groter projecteren wat ik wel zou willen:).

Quote from: Maikel_audionerd on October  4, 2016, 06:07:48
maar zo heeft Ron een beeld bij het gebeuren.
Yep idd, thanks ;D

Quote from: MaxxMark on October  4, 2016, 08:20:17
De anamorphe lens lost niets op met 16:9 films als Avatar of TV series. De anamorphe lens zorgt er voor dat als je je projector instelt op het gebruik van een anamorphe lens, dat bij 21:9 films het beeld wordt opgerekt om het hele projectiepaneel (in de projector) te gebruiken zodat er een hogere lichtopbrengst is. De anamorphe lens zorgt er vervolgens voor dat het beeld weer uitgerekt wordt naar 21:9.

Je kunt prima zonder anamorphe lens 21:9 projecteren (doe ik nu) waarbij je wel wat inlevert in lichtopbrengst (de vraag is of dat geld het je waard is).

Overigens aanvullend een vraag die je jezelf moet stellen; kijk je veel series? Die zijn voor 99.9% allemaal 16:9 (uitzonderingen zijn House of Cards en Stranger Things die een tussenvorm hebben tussen 16:9 en 21:9).

In mijn setup kon ik (gelukkig!) naar een 21:9 scherm gaan wat feitelijk een verbreding was van mijn oude 16:9 scherm (van 1.37 x 2.40 naar 1.37 naar 3.20) en zelfs dan vind ik het jammer dat een film/serie maar 16:9 is.  In jouw geval ga je dus voor alles dat 16:9 is naar een kleiner formaat. Ik zou als ik jou was eens goed inventariseren of je echt zo veel 21:9 kijkt. Ik merk sinds mijn scherm hangt dat dat namelijk best tegen valt (ik kijk overigens vrij veel series)

Bedankt voor de uitleg
Ik kijk nooit series in mijn HT, altijd gewoon beneden op de tv. In De HT enkel films en heel soms concerten.

MaxxMark

Dan zal het inderdaad wel loslopen denk ik :)

Just throwing it out there; je zou natuurlijk ook gewoon een 2e scherm kunnen maken en je oude behouden. Desnoods in eerste instantie moeilijk verwisselbaar, maar dan heb je in ieder geval de optie nog en is het een beetje best of both worlds
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RonG

Het 21:9 verhaal staat even in de ijskast gezien er meer aan te pas komt en de kosten.
Maar ik ga op zeer korte termijn upgraden naar een TW9300, bestelling is al de deur uit :pompom:

De TW8100 is ook al zo goed als verkocht ;D

Raymond187

Dat is nou een mooie aankoop zo voor het weekend. Krijg je hem ook morgen in huis of straks ophalen?

Feli met de aankoop  :pompom:

luuk123456

gefeliciteerd Ron! Dat zijn upgrades die er toe doen! :clapping:

Groet,
Luuk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

RonG

Quote from: Raymond187 on October 14, 2016, 10:24:10
Dat is nou een mooie aankoop zo voor het weekend. Krijg je hem ook morgen in huis of straks ophalen?

Feli met de aankoop  :pompom:

thnx, Denk ergens binnen nu en 2 weken, dus ik ga uit van eind deze maand, alles eerder is meegenomen :)
Emmeloord is mij net te ver weg om even heen en weer te doen ;)

Quote from: luuk123456 on October 14, 2016, 10:26:22
gefeliciteerd Ron! Dat zijn upgrades die er toe doen! :clapping:

Groet,
Luuk

Merci :), ben ook heel benieuwd.

Wanneer ik zo overla lees verwacht ik er veel van, hopelijk net zo'n wauw moment toen ik van de TW-10H naar mijn eerste full HD PJ ging (TW2900)

Raymond187

2 weken wachten...  :worship: voor je geduld  8)89

RonG

Quote from: Raymond187 on October 14, 2016, 11:27:12
2 weken wachten...  :worship: voor je geduld  8)89

Misschien toch eerder volgens de eerste berichten :D.

Raymond187

Heb je hem gekocht zonder zelf eerst te kijken? Zal het zo,n verschil zijn met je 8100?

RonG

Quote from: Raymond187 on October 14, 2016, 11:43:37
Heb je hem gekocht zonder zelf eerst te kijken? Zal het zo,n verschil zijn met je 8100?

Yep, gezien de reviews etc. Ik denk (weet bijna zeker) dat het verschil groot zal zijn.

MLCinema

Gaaf! Doe jij wel eens m&g?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

RonG

Quote from: Kamidioblitz on October 14, 2016, 14:12:11
Gaaf! Doe jij wel eens m&g?

Niet officieel maar iedereen is welkom :). Woon nog al uit de slag voor de meeste HT-Forummers.

wolfkampf

Quote from: RonG on October 14, 2016, 14:55:32
Niet officieel maar iedereen is welkom :). Woon nog al uit de slag voor de meeste HT-Forummers.
En waar is dat?   :popcorn:
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

RonG


wolfkampf

Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

RonG


RonG

Quote from: RonG on October 14, 2016, 11:30:37
Misschien toch eerder volgens de eerste berichten :D.

Als het goed is in de loop van volgende week ;D

Crownfire

Mooie upgrade de beamer.  ;D De 8100 nog voor een goede prijs kunnen verkopen?

RonG

Quote from: Crownfire on October 14, 2016, 16:33:20
De 8100 nog voor een goede prijs kunnen verkopen?

Ja hoor, voor 99% verkocht. Hij gaat naar mijn buurman welke nu een TW6100 heeft, dus ook zeer zeker een upgrade.