KEF IQ7 is eigenlijk KEF Q5 (oude serie), maar dan duur :-)

Gestart door nzweers, augustus 14, 2006, 12:36:06

Vorige topic - Volgende topic

nzweers

Een zekere vriend van mij heeft de KEF IQ7 besteld. Ikzelf heb de KEF Q7 (oude serie). Na wat vergelijken van de specs ben ik tot de conclusie gekomen dat de nieuwe KEF IQ7 eigenlijk de KEF Q5 is van de oude serie, maar dan duur.

En de oude KEF Q7 is superieur ten opzichte van de KEF IQ7. Hij gelooft mij uiteraard niet en blijft beweren dat mijn Q7 slechter is dan de nieuwe IQ7. De Q7 is groter, heeft meer watt en heeft een grotere bass speaker. De IQ7 heeft een nieuwe middentonen conus van een soort metaal. Welke is nu beter? De Q7 of de IQ7?

KEF IQ7

H x W x D 865 x 220 x 327 mm
Design Three-way bass reflex
Drive units 165 mm LF
165 mm Uni-Q
19 mm aluminium dome HF
Frequency response 40Hz - 40 kHz
Crossover frequency 250Hz - 2.8kHz
Amplifier requirements 15-150W
Sensitivty (2.83V/1m) 90dB
Maximum output 111dB
Nominal impedance 8 ohm
Magnetic shielding Yes
Weight 14.5kg
Dimensions

KEF Q5

Dimensions (H x W x D)  880 x 240 x 320 mm
Design 2 1/2 way bass reflex 
Drive units  LF: 165 mm (6 1/2") woofer
MF: 165 mm (61/2") Uni-Q® with
HF: 19 mm (3/4") aluminium dome 
Frequency response at 15°
horizontally off axis ±3 dB 39 Hz - 27 kHz 
Crossover frequency 2.8 kHz 
Amplifier requirements  15 - 150 W 
Sensitivity (2.83V/1m)  91 dB 
Maximum output  112 dB 
Impedance  8 Ohms
Magnetic shielding  Yes
Weight 14.5 kg (32 lbs) 

KEF Q7

Dimensions (H x W x D)  950 x 260 x 350 mm
Design 3 way bass reflex
Drive units  LF: 228 x 152 mm (9" x 6 ") Racetrack woofer
MF: 165 mm (61/2") Uni-Q® with
HF: 19 mm (3/4") aluminium dome 
Frequency response at 15°
horizontally off axis ±3 dB 35 Hz - 27 kHz
Crossover frequency 120 Hz - 27 kHz 
Amplifier requirements  15 - 175 W
Sensitivity (2.83V/1m)  91 dB 
Maximum output  113 dB 
Impedance  8 Ohms
Magnetic shielding  Yes
Weight 17 kg (37.4 lbs)

hifiman

Het antwoord op je vraag weet ik niet, maar het is wel erg kort door de bocht om te concluderen op basis van deze specs dat de oude versie dus beter is  :-X

mradem

Dat vind ik ook een beetje kort door de bocht.

Ben wel met je eens dat een nieuwe versie/serie per definitie geen verbetering hoeft te betekenen.

Neem ze is mee en sluit de q7's eens op zijn set aan. Dan kan je vergelijken.

Rody

Die Q7 vond ik trouwens echt verschrikkelijk slecht :-X

Starred

Andere drivers, anders filters andere kast. IQ serie wordt overal ook beter gereviewed dan de Q serie. Dus nee, niet hetzelfde

mradem

Citaat van: Rody op augustus 14, 2006, 16:34:53
Die Q7 vond ik trouwens echt verschrikkelijk slecht :-X

Mijn Q7's zul je niet slecht vinden ;) .

phmeijer

De iQ7 is inderdaad de opvolger vand e oude Q5. De iQ5 is de opvolger van de Q4.
Door de nieuwe kastvorm en nieuw gebruikte materialen zijn ze niet een op een met elkaar te vergelijken.
Maar, zoals altijd je moet het horen. De een zal de Q5 beter vinden en de ander de iQ7.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

sjaax

De oude serie begon met de Q1 als kleinste model, daar is later de Qcompact nog onder gekomen. De nieuwe iQ serie kent geen 'compact' meer, maar telt gelijk vanaf 1.. Dus dat kan verwarrend zijn...

De iQ1 en iQ5 zijn de oude Q compact en Q4, met 13 cm eenheden ipv van de 16,5 cm units van de Q1/iQ3 en Q5/iQ7. Voor de Q7 is geen volgens mij geen opvolger, wel is er nog de iQ9, dat opvolger van de Q11 (om het even logisch te maken  ::) )

Maar ze zijn niet hetzelfde; de uni-q units zijn anders, de kastvorm is anders (kijk maar naar de bass poorten), en op het oor: ze klinken ook anders.

Of het beter is,is natuurlijk erg persoonlijk. Ik vind ze wel anders klinken...
Arcam A32 & Dynaudio X12

sultankat

Citaat van: nzweers op augustus 14, 2006, 12:36:06
Een zekere vriend van mij heeft de KEF IQ7 besteld. Ikzelf heb de KEF Q7 (oude serie). Na wat vergelijken van de specs ben ik tot de conclusie gekomen dat de nieuwe KEF IQ7 eigenlijk de KEF Q5 is van de oude serie, maar dan duur.

Luister je naar specs of naar muziek?
De IQ serie van Kef is een enorme stap voorwaarts tov de Q-serie. Dat is tenminste mijn constatering na een muzikale vergelijking.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Infinity IRS Sigma speakers | Ansuz Speakz x speakerkabels | Sugden Masterclass HA 4 hoofdtelefoonversterker | Audeze LCD X hoofdtelefoon | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

990143

Ben ik het ook mee eens. Heb zelf de iq7 en heb ook de q7 en q5 gehoord maar daar zit dus echt een wereld van verschil tussen. Specs blind vergelijken is niet echt handig lijkt me

Gr

Allard

phmeijer

Helaas is luisteren altijd de enige goede optie.
De ene speaker klinkt in de ruimte waar een andere speaker goed klinkt weer niet goed.
Op specs afgaan heeft dus ook absoluut geen zin.
De locatie van de baspoort geeft invloed, de afstraling van de speakers enz. enz.
www.hifisupply.nl: Amphony, Audio Selection, AudioQuest, Canare, The Chord Company, Dodocus, Fisch, Furutech, Goldkabel, HS Cable, Hidiamond, HiFi-TUNiNG, Inakustik, Kemp, SolidTech, Soundcare, Valhalla Technology, ViaBlue, WBT

extaxi

OK even een oud topic omhoogschoppen, maar voor mij is het even aktueel.
Vandaag de Q11's geluisterd en in het assortiment dat Correct mij kon bieden was dat tot 500 eur de beste speaker.
Nu was ik er al helemaal vanuit gegaan dat er boekenplankspeakers achter zouden komen maar Q7's of Q5's achter is natuurlijk ook een optie.

Daarnaast is de nieuwe iQ-serie ook nog mogelijk.

Ik vond de Q5 beter klinken dan de Q7, maar heb de iQ7 nog niet gehoord.
Denk dat ik hierin geen slechte keus kan maken he?

Ik kon ze bij Correct niet vergelijken met Dali of Paradigm, maar goed....het vergelijken houdt ook een keer op.

Mochten er mensen zijn die dit lezen en zeggen "bij die Q11's moet je echt voor die iQ7/Q5 gaan"  dan hoor ik het graag. Zal ze sowieso nog even in opstelling vragen als ik de knoop ga doorhakken.

ajbeefde

Ik ben na het beluisteren van de IQ7 voor de IQ9 gegaan.......

Het relaas van de TS slaat nergens op.....  :)

Zelf luisteren en vergelijken is de beste optie..... specs zeggen niet zoveel als het geluid je niet bevalt...

Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

extaxi

maar bij jou is dat anders, jij hebt voor je voorspeakers gekozen voor de iQ9. Bij mij gaat het om achter, voor zou dan de Q11 worden.

Minguel

Tegenwoordig heeft KEF ook een se versie van de IQ7 op de markt gebracht. Heb enkele weken geleden effe een kwartier geluisterd naar de IQ9 en IQ7 SE op een Marantz set (SA7001/SR5XXX). Voorkeur ging uit naar de IQ7 SE (meer detail, mooier laag).

Heb de IQ9 onlangs ook even op een Marantzset gehoord (DV7001/SR8002) en dat klonk echt top.

Clou? Zelf luisteren en vergelijken.
Versterker    : Marantz PM11S2
Mediaspeler  : Marantz NA8005
Speakers      : Dynaudio FOCUS 220 II
Sub              : REL S3

brtram

Hoe groot is de ruimte waarin ze komen te staan?

De Q11 is een flinke jongen die graag wat ruimte heeft, als daar ook nog Q7 bij komt kan het allemaal wat vol worden.

Bij de Q7 vond ik persoonlijk de bas te veel overheersen en ik ben daarom voor de Q5 gegaan (als front)

Xstream

Ik kan alleen zeggen dat na een jaar speakers luisteren bij jan en alleman dat ik elke keer uit kwam op de iQ7 of 9. De enige die elke keer in de buurt kwam waren de Monitor Audio's (RS10 d8 ik). Wat ik ook merkte is dat ik elke keer onder de indruk was van allerlei speakers, maar als ze even draaide en ik echt het geluid in me op liet nemen de iQ7/9 keer op keer (voor mij) als beste uit de bus kwam in z'n prijs categorie.

Het verschil tussen de Monitor Audio's en KEF iQ was met name dat de Monitor Audio goed klonk, en meer open. De iQ wat strakker en mysterieuzer vond ik. Iets meer spanning erin. Hoe langer ik luisterde, hoe meer ik dan weer naar de iQ serie neigde, dus de knoop maar doorgehakt.

Ik vond de iQ9 dan ook wel weer beter dan de iQ7. Ik vond de iQ7 in het laag wat beperkt en de iQ9 daardoor wat mooier en voller klinken. Het maakt me dus geen fluit uit wat voor specs een speaker heeft ... als het maar lekker klinkt.
Overigens i.c.m. een Marantz SR8500 - ook dat maakt nog uit natuurlijk.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

extaxi

Mijn kamer is 27 m2 groot en ik weet niet of het dan uitmaakt waar de set staat maar die staat aan 1 kant van de kamer, niet precies in het midden ofzo. Zoals ik er nu over denk zou het dan de Q5 achter worden (of de iQ7). De Q7 wordt het sowieso niet.

extaxi

Oef, wat is het toch moeilijk. Waar ik van  de week nog weg was van de KEF Q11 heb ik vandaag bij Hobo weer een aantal andere speakers gehoord die ik ook erg mooi vond, Focal 726v en de Dali Ikon 6.
Morgen eens even wat uitgebreider bij Hobo gaan luisteren naar wat speakers.
Hobo is wel iets duurder dan Correct, maar goed......als ze daar de speakers leveren die ik graag zou hebben......

extaxi

Nog een vraag..........waarom ga je overal speakers beoordelen en dan maar de keus uit 1 receiver?
Dan kies je de IQ9 uit........op Denon............je koopt een Onkyo en je sluit de boel aan en het klinkt totaal anders?
Is RAF dan de enige zaak waar je ook echt receivers kunt switchen?