(Grote) Ronde gaten met Exacte diameter maken

Started by WubboZ, August 14, 2006, 10:51:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WubboZ

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar waarschijnlijk wel op de juiste plaats.
Ik ben namelijk zelf een model hovercraft aan het maken. Dat lukt al wel aardig, maar er gaat nog te veel lucht verloren, m.a.w. de gaten waar de prop's in draaien zijn te ruim. De gaten heb ik zelf met de decoupeerzaag uitgezaagd. Ze zijn nu iets te groot 2-3 mm, en niet helemaal mooi rond. Een mooi rond gat maak ik meestal met een gatenzaag, maar ik heb eigelijk nog een gezien die groter is als 8 cm. De prop's die ik heb zijn alleen 15 en 18 cm :-[
Nu zullen speakerbouwers ook wel eens met dit probleem zitten (leek mij), vandaar dat ik de vraag hier stel.
De vraag is dus: Hoe maak je grote ronde gaten met een diameter van 150 en 180 mm?
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

fgroen

Bovenfrees en cirkelmal. Tot op de tiende mm als het moet.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WubboZ

Shit, jah natuurlijk.
Maareh, heb jij zoveel cirkelmallen dan, dat je tot op de tiende mm kan freezen?
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

R

#3
Zelf maken ;)

Quote from: WubboZ on August 14, 2006, 11:31:50
Shit, jah natuurlijk.
Maareh, heb jij zoveel cirkelmallen dan, dat je tot op de tiende mm kan freezen?

Merijn

of een geleider kopen, bijv. metabo (wel even kijken of dit past op je frees). Moet onder de 35 euro te koop zijn...
I Prefer Coffee For Mental Stability...

gijsnoorlander

Je hebt ook van die gatenzagen die feitelijk niet veel meer zijn dan een stang waarover je 2 beiteltjes kunt schuiven.
Voordeel is dat je inderdaad heel nauwkeurig kunt boren.
Nadeel is dat je een vrij sterke en stabiele kolomboor nodig hebt wil je het een beetje nauwkeurig doen.
Als je dieper dan een paar mm moet, loop je ook de kans dat de boel gaat zwabberen.
Mischien is het een idee om rondom het gat een dun plaatje te monteren met op de juiste maat gezaagde cirkel. Dan kun je eventueel ook nog wat experimenteren met verschillende plaatjes met een net iets andere diameter.

sphere

Quote from: gijsnoorlander on August 14, 2006, 12:36:12
Je hebt ook van die gatenzagen die feitelijk niet veel meer zijn dan een stang waarover je 2 beiteltjes kunt schuiven.
Voordeel is dat je inderdaad heel nauwkeurig kunt boren.
Nadeel is dat je een vrij sterke en stabiele kolomboor nodig hebt wil je het een beetje nauwkeurig doen.
Als je dieper dan een paar mm moet, loop je ook de kans dat de boel gaat zwabberen.
Mischien is het een idee om rondom het gat een dun plaatje te monteren met op de juiste maat gezaagde cirkel. Dan kun je eventueel ook nog wat experimenteren met verschillende plaatjes met een net iets andere diameter.
Die dingen zijn levensgevaarlijk, aangezien de thuishobby'ert ze doorgaans op een boormachine monteert en ernaast blijft staan.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Heeft iemand dat plaatje van Sander's malletje nog?

Oh, hier een andere:


Of hier (Fireman):




Ah! Sander's versie ook weer gevonden:


Met deze mallen (zeker als je nog een radiusinstelling met een draadeind maakt) kun je heel nauwkeurig een willekeurige radius instellen.

Succes!

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

gijsnoorlander

Quote from: sphere on August 14, 2006, 13:45:24
Die dingen zijn levensgevaarlijk, aangezien de thuishobby'ert ze doorgaans op een boormachine monteert en ernaast blijft staan.
Ja inderdaad.
Ik had er beter neer kunnen zetten "Alleen te gebruiken met een goede stevige kolomboor" oid.

Die malletjes met een bovenfrees zien er goed uit.
* gijsnoorlander gaat er ook maar eens zo eentje maken. Is altijd handig en dan kan dat levensgevaarlijke ding in /dev/null. :)
Mischien ook een idee om er een schaalverdeling op te maken met een laserprinter en dat dan lamineren oid.