Welke units gaan goed samen met Thiel units (c12 en c79)

Started by Jan Deckers, July 17, 2006, 09:08:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rnacoustics

Quote from: Erik van Voorst on July 17, 2006, 22:21:33
Ik gebruik de C220 voor 70 Hz en lager.....daarboven gaat de C95 het overpakken.
Jij zit wel save Erik, Ik neem aan dat bij zo'n lage kantelfrequentie het laag aktief gefilterd wordt? Mijn huidige systeem "The Voice" Filter ik tot 80Hz 2e order.aktief.
Voor de Maestoso zet ik de welbekende Eton 11" woofer in. daze ga ik Passief filteren
Ik denk aan rond de 250 a 300Hz. Ben ik nog niet helemaal over uit. Moet ik t.z.t nog aan gaan rekenen.

Erik van Voorst (in memoriam)

ja actief met een dure Bryston...maar goed....je komt op een punt dat het allemaal wel kwalitatief in verhouding moet zijn....geen spijt van ... 8)....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Quote from: Erik van Voorst on July 17, 2006, 22:21:33
Ik gebruik de C220 voor 70 Hz en lager.....daarboven gaat de C95 het overpakken.

Dat klinkt behoorlijk safe voor watbetreft de C220, alhoewel het met niet zal verbazen als de C95 soortgelijke resonante eigenschappen heeft.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

geenius

Jan, je zou je C79+C12 kunnen combineren met een drietal parallel geschakelde C95/T11 woofers.  O0



Marc Heijligers


Hier staan ook nog wat refs naar designs:

http://www.hifivoice.com/audio/milestones/inspiration/ceramique/ceramique.html

Usher gebruikt Scan-speak achtige woofers. Veel gebruiken de C^2 95. De C^2 95 klinkt erg goed, zoals ik bij Ruud en Erik heb mogen horen. Uit een C^2 95 komt al veel laag. Als je de subs bij Ruud uit zet, hoor je dat uiteraard wel, maar je hebt nog steeds een behoorlijk compleet geluid. Ik denk als je alleen met de C^2 95 wil werken, je er minstens 2 moet hebben om nog wat geluidsdruk in het laag te krijgen (Vas). De vraag is of het dan financieel opweegt tegen een enkele C^2 220.

Maar volgens mij kan je met een goede scan speak, Visaton, Seas etc. ook prima uit de voeten. Kijk waar je je kantelpunt wil leggen voor de C^2 79, kijk wat gegeven de baffle step dan je uiteindelijke rendement is, en zoek daar dan een woofer bij.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ruud2

hierbij moet ik opmerken, dat het een voorwaarde (WAF) was om de c95 naar beneden door te laten lopen en niet nog eens te filteren tov. de subs.
echter als ik zie wat soms de uitslag is van de conus van de c95 knijp ik m'n tenen wel eens bijelkaar dat alles heel blijft.... :o
dus uit die overweging alleen al een c220 ?

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Jan Deckers

speel je dan zo luid dat de C95 (wordt toch in gewone 2-weg gebruikt dacht ik) er bijna uitknalt... >:D

@Marc: zou die eton die nare waterval minder hebben? En daarom misschien gebruikt worden? Overigens ken ik de meeste ontwerpen van je site natuurlijk (ik geloof dat ik er zelfs een paar naar je gemaild heb, de laatste met de Excel woofer).

Misschien is het zelfs een idee om met Visatons te werken?

rnacoustics

Quote from: Jan Deckers on July 18, 2006, 12:28:49
speel je dan zo luid dat de C95 (wordt toch in gewone 2-weg gebruikt dacht ik) er bijna uitknalt... >:D

Volgens mij zet Kharma de C^95 ook in, in zijn ceramique serie 3 systeem

Ik zelf loop met het idee, om i.p.v de Scan-Speak 18w8545 (gebruik ik momenteel als middentoner), de thiel c95 daarvoor te nemen.
Hij wordt ook als 2.5 weg ingezet. Hiermee hoop ik een beter gedetaileerde en open mid weergave te krijgen.

Marc Heijligers

Quote from: Jan Deckers on July 18, 2006, 12:28:49
Zou die eton die nare waterval minder hebben? En daarom misschien gebruikt worden? Overigens ken ik de meeste ontwerpen van je site natuurlijk (ik geloof dat ik er zelfs een paar naar je gemaild heb, de laatste met de Excel woofer).

Geen idee. Iedere unit heeft zijn eigen nukken, en je moet je design erop aanpassen. Het is niet een kwestie van een paar "mooie" units nemen, en dat dan alles vanzelf gaat.

Ik heb zo'n 15 jaar geleden een Thiel C^2 11, C^2 77 (of 76/78?) i.c.m. een of andere Eton gehoord. Ik vond destijds de woofer erg slecht integreren, en ben er daarom destijds niet aan begonnen. Het idee van "alles keramisch" sprak mij destijds aan, en werd sinds de C^2 220 mogelijk, en de Opus Ceramique liet horen dat dit heel fatsoenlijk kan klinken. De C^2 220 is een mooie unit, maar de combinatie van een hoge impedantiepiek bij de 45Hz en de voorkeur voor een laag kantelpunt zorgt voor een niet al te leuk elektrisch filter als consequentie (opslingering). Dat kan je horen (bas is nog wat gonzend, zeker in een slecht gedempte kamer als de mijne - let wel, al minder dan heel wat andere speakers die in dezelfde ruimte hebben gespeeld, maar ik ben niet snel tevreden).

Na anderhalf jaar gestoei (leuk en leerzaam!), ben ik van mening dat je ook met andere woofers iets goed zou moeten kunnen maken: Scan Speak, Vifa, Seas, etc. allemaal fatsoenlijk spul. Je komt ze wel een onverwachts tegen in onbekende designs (hee, dat klinkt lekker, wat is dat?), en tot je verassing hoor je dan niet het "typische" Scan Speak/Vifa/Seas geluid (whatever that might be, we hebben zo allemaal onze eigen vooroordelen).

Moraal, er is geen voorgekookt advies, en je zal moeten uitproberen. Tenzij je een bestaand design als "uitgangspunt" neemt, zoals wij gedaan hebben.

Marc
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Wijx wondere wereld

Ik heb een C12/C95 combi. Denk toch niet dat je erg snel een laag tekort zult hebben. :D
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

hifijoost

Ik ben ook nog steeds aan het twijfelen welke unit ik ga combineren met de c12 en c79.
Een eton 8-472 hex of toch de c220 van thiel.

De opzet wordt min of meer zoals doede douma. Op het hoog komt via een passief filter de Atilla van Triode Dick en op het laag dus de Tumos eindversterker.

Er is een behoorlijk financieel verschil, maar ook in combinatie en kwaliteit?

Wat is een verstandige keuze?

Vr.gr.

fgroen

Misschien nog even als mosterd na de maaltijd...

Ik denk dat een woofer die je met een C2-79 / C2-12 combinatie wilt combineren aan de volgende criteria getoetst moet worden:


  • Rendement. Het rendement mag niet te hoog zijn (in een passief systeem tenminste) omdat je anders door demping van de woofer controle in het laag gaat missen.
  • Uitklinken. De mid en tweeter zijn enorm snel weer stil. De woofer moet soortgelijke karakteristieken hebben.
  • Lage vervorming. Mid en tweeter hebben hele lage vervormingscijfers. De woofer moet hierin meekunnen.
  • Frequentie extensie. De woofer moet op zijn sloffen ong. 1 kHz kunnen halen zonder raar te gaan doen. Het feit, dat de 11" Eton werkt in de Eidolon is denk ik hierom. Een van die Duitse bastelblaadjes (ik meen K&T) heeft een keer een tweeweg ontwerp met de 11" Eton en een bandtweeter gepubliceerd. (volgens mij heette die EOS) Daaruit blijkt wel dat de 11" Eton een bijzonder beestje is.
  • Voldoende acceleratiefactor. Wat voldoende is, is afhankelijk van de overname frequentie en filterhellingen.

Al met al komt het toch best wel kritisch dunkt mij. Marc Heijligers laat al zien dat ook met de C2-220 al problemen de kop opsteken, vooral in het uitklinken. Dat levert dan dat scherpe randje in het midden op. Omdat de C2-79 zo'n kleine unit is, worden er meer eisen gesteld aan de middentoon prestaties van de woofer.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Martijn M

Persoonlijk zou ik er een Excel woofer onder zetten. Bijvoorbeeld een W22, maar liever nog een W26. Is de W26 te duur, dan kun je ook nog een L26 overwegen. Deze units hebben een zeer lage vervorming en lopen hoog genoeg door om goed aan te sluiten bij de C79. Naar mijn mening zijn de Etons maar ook de C220 veel te duur voor wat je krijgt.
Dutch & Dutch

jeroen_d

Ik heb in ieder geval ervaren dat de W22 werkelijk probleemloos integreert met de C89/T6. Ik verwacht niet anders bij de C79/6. En inderdaad, de W22 maakt zijn prijs waar. Waterval problemen zul je bij die driver niet tegenkomen, behoudens dan natuurlijk de scherpe resonantiepiek bij 5 kHz. Volgens mij momenteel de meest lineaire 8" woofer die er is. En dus ook meest 'snelle' en wat dies meer zij.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Jan Deckers

Terug van 2 weken Oostenrijk en weer een frissere geest (en oren). Lekker op hoogte stage geweest dus het klussen kan weer beginnen.
Ik vraag me af hoe groot het verschil is tussen de Eton 8-472 die ik nu gebruik en de Excel W22??? En ook qua "klank".
Ik ga sowieso eens een andere kast maken. Ik vraag me af hoe geschikt de Eton is voor een TL. Ik ben wel benieuwd hoe de Excel en de C89 integreren bij Montana (ander Forum?). @Fgroen: Momenteel heb ik de indruk dat ik juist een woofer heb met te weinig rendement. De tweeter en de mid moeten behoorlijk worden afgeknepen is mijn indruk (Baffle-step?).

Movievault

Misschien de kast iets groter maken. Zoiets als de eidolon vision.
Daar pas een 11 inch in?

Zomaar een gedachte ...
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Martijn M

Quote from: Jan Deckers on August 13, 2006, 17:27:25
Terug van 2 weken Oostenrijk en weer een frissere geest (en oren). Lekker op hoogte stage geweest dus het klussen kan weer beginnen.
Ik vraag me af hoe groot het verschil is tussen de Eton 8-472 die ik nu gebruik en de Excel W22??? En ook qua "klank".
Ik ga sowieso eens een andere kast maken. Ik vraag me af hoe geschikt de Eton is voor een TL. Ik ben wel benieuwd hoe de Excel en de C89 integreren bij Montana (ander Forum?). @Fgroen: Momenteel heb ik de indruk dat ik juist een woofer heb met te weinig rendement. De tweeter en de mid moeten behoorlijk worden afgeknepen is mijn indruk (Baffle-step?).



Ik kan je vertellen dat Jeroen dat zaakje perfect gefilterd heeft. De integratie is erg goed. Op 'het andere forum' kun je zijn grafiekjes er op nazien. Klankmatig is het in ieder geval prachtig. Eén van de mooiste zelfbouwers die ik ken.
Voor meer power zou je er een BR van kunnen maken, of misschien zelfs een grotere woofer kiezen. De 11" Eton zal zeker voldoen. Persoonlijk zou ik echter liever een Excel W26 hebben. Prachtwoofer!
Dutch & Dutch