beginende zelfbouwer

Started by evilikke, August 13, 2006, 21:19:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

evilikke

ik heb voor een tijdje terug een versterker van een goeie vriend van me gekregen.
en het lijkt me wel leuk om daar zelf een setje speakers bij te bouwen.

ik wil ook voor te beginne niet al te duure drivers en filter gebruiken.
dus was ik van plan om bij conrad iets uit te zoekken.
of zijn er ook nog ander sites met redelijke prijs kwatitijd verhoudingen ?

maar voor dat ik ga beginne heb ik nog eerst een aantal vraagen
en ik hoop natuurlijk dat jullie mij daar bij kunne helpen

ik wil het liefst een 3 weg speaker bouwen van 200 Watt.
en ik heb zelf al vanalles uit gezocht

mar mij vragen waren nog

- als ik een filter heb met een Overnamefrequentie 900/5500 Hz
neem ik aan dat ik dan naar de tweater het niet gefilterde signal moet sturen.
heb ik dit goed ?

- ik wil voor mij woofer een bass refleks kast bouwen.
hoe moet ik de groote van de kast uit rekene en hoe groot moet de bas pijp zijn.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
groetjes loek

( het kan dat er nog een aantal vragen bij komen ;) )

dre73

voor `t geld van de drieweg kan je ook een tweeweg van betere kwaliteit bouwen,wat is het budget dat je in gedachten had?
er zijn ook diverse topics op dit forum en op zelfbouwaudio waar je ook wel het nodige advies uit kunt halen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Interficior

#2
Quote from: evilikke on August 13, 2006, 21:19:07
ik heb voor een tijdje terug een versterker van een goeie vriend van me gekregen.
en het lijkt me wel leuk om daar zelf een setje speakers bij te bouwen.

ik wil ook voor te beginne niet al te duure drivers en filter gebruiken.
Streep drieweg dan maar door.
Quotedus was ik van plan om bij conrad iets uit te zoekken.
Tja. Is cheap klinkt cheap.
Quoteof zijn er ook nog ander sites met redelijke prijs kwatitijd verhoudingen ?
Speaker en Co, BMS-electronics
Quotemaar voor dat ik ga beginne heb ik nog eerst een aantal vraagen
en ik hoop natuurlijk dat jullie mij daar bij kunne helpen

ik wil het liefst een 3 weg speaker bouwen van 200 Watt.
en ik heb zelf al vanalles uit gezocht
Waarom 200 Watt? Slaat weer totaal nergens op. Het opgegeven wattage is totaal niet relevant voor de maximale geluidssterkte en ook niet voor de kwaliteit.
Quotemar mij vragen waren nog

- als ik een filter heb met een Overnamefrequentie 900/5500 Hz
neem ik aan dat ik dan naar de tweater het niet gefilterde signal moet sturen.
heb ik dit goed ?
Nee, die moet dan het signaal hebben van alles boven de 5500 Hz.
Quote- ik wil voor mij woofer een bass refleks kast bouwen.
hoe moet ik de groote van de kast uit rekene en hoe groot moet de bas pijp zijn.
www.linearteam.dk
Quoteik hoop dat jullie mij kunnen helpen
groetjes loek

( het kan dat er nog een aantal vragen bij komen ;) )
Vergeet een standaard filter als je degelijk geluid wilt. Ga luisteren bij een zaak als Speaker en Co, en kies zelf een ontwerp uit. Die kun je dan vervolgens nabouwen. Ook ik raadt je ten zeerste aan voor een tweeweg te gaan. In jouw prijsklasse heeft drieweg niets te zoeken, ten eerste meer componenten in de driversectie, ten tweede meer componenten in de filtersectie, ten derde zijn de componenten in de filtersectie een stuk duurden vanwege de lage cross.

Vertel ons anders eens gezellig wat je budget is bijvoorbeeld. :)
Take it or lease it

voodooless

#3
Als het de eerste keer is, maak een kant en klare kit. Als je geen idee hebt waar je mee bezig bent gaat het 100% zeker niks worden. Zonder meet apperatuur is er heel erg weinig kans.

Dus, ga eens naar de bovengenoemde sites en kijk eens wat rond. Er zijn er nog wel meer:

- http://www.speakerland.com
- http://www.remo.nl
- http://www.lautsprechershop.de/

Kijk naar wat je wil uitgeven, en wat je wensen zijn. Normaalgesproken is er altijd wel wat te vinden. Wil je het niet te duur maken kijk dan bij de laatste link en zoek ff naar het linkje "CT" (cheap trick). Dit zijn allemaal budget pakketten die erg aan te raden zijn. Veel units kun je ook in NL gewoon krijgen, maar je kunt ze ook gewoon daar bestellen, is geen enkel probleem.

Vergeet vooral die Conrad meuk, ga je echt spijt van krijgen.

Ik zou ook voor een 2-weg gaan, eventueel een MTM voor wat meer conusoppervlak. Een sub kun je er dan altijd bij maken.

Misschien is deze wel leuk:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/sb25jm_en.htm



voor 38 euro/stuk zonder MDF ben je dan klaar. Ik zou wel wat beter filterspul erbij doen eerlijk gezegt, maar voor 40 tot 50 euro moet per stuk moet dat dan wel lukken.

evilikke

#4
nou al vast bedankt voor de tips


deepspace mooie speaker

en ook zeker niet duur

mijn buget is toch rond de 50 euro per speaker

maar waar kan ik bouw tekeningen van deze kast vinden en waar kan ik de drivers kopen/bestellen


en dan heb ik weer een vraagje

ik heb een versterker met 4 uitgangen en ik was vanplan om ook 4 speakers te bouwen maar als ik mischien nog eens van plan ben om een subwoofer  er bij te bouwen hoe mot ik dan dan aan pakken

kan ik dan 1 of 2 uitgangen dubbel belasten (speaker en sub)
of moet ik dan een speaker weg laten.

en de onderdeelen die ik moet gebruiken voor het filter kan ik die gewoon bij een elertro zak halen of kan ik die ook beter bestelle

en wat is MTM

Interficior

Als ik jou was zou ik dan maar 2 speakers nemen maar je budget oprekken naar 100 euro per stuk. En je subwoofer moet helemaal niet via die ingangen, maar moet via je voorversterker geregeld worden. Dan moet je subwoofer actief zijn.

MTM is Middentoner-tweeter-middentoner, als in de opstelling.
Take it or lease it

voodooless

Quote from: evilikke on August 15, 2006, 21:38:31
maar waar kan ik bouw tekeningen van deze kast vinden en waar kan ik de drivers kopen/bestellen

Er zijn hier denk ik zat mensen met de het tijdschrift waar dit in staat. Desnoots koop je het voor 5 euro. Een scan is zo gemaakt.

Quote
en de onderdeelen die ik moet gebruiken voor het filter kan ik die gewoon bij een elertro zak halen of kan ik die ook beter bestelle

Nee, bestel ze gewoon waar je ook de units koopt, even in overleg op het forum zodat je de beste prijs/kwaliteit krijgt binnen je budget. Het goedkope filter zou ik voor de mivoc speaker niet bouwen.

Maar ik ga met Interficior mee: breidt je budget uit naar 100 euro/speaker. Bouw er gewoon twee, en geen vier.

Dan kun je bijvoorbeeld zoiets bouwen:



Is al een heel andere klasse, en erg fraai om te zien

Anders kijk hier eens voor de budget pakketten: http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/bau_ct_en.htm

evilikke

Quote from: Interficior on August 15, 2006, 22:18:01En je subwoofer moet helemaal niet via die ingangen, maar moet via je voorversterker geregeld worden. Dan moet je subwoofer actief zijn.



het is mijn foutje INGANGEN moet UITgangen zijn.
en het is al een behoorlijk aud beesje dus er zit geen subwoofer uitgang op

evilikke

wat betreft mij budget het was de bedoeling op voor 4 preakers 50 euro per stuk uit tegeven aan drivers en het filter

maar dat kan natuurlijk ook 2 speakers voor 100 euro zijn.

alleen heb ik dan de vraag

wat zijn zulk soort boekjes waal ik bouwtekeningen in kan vinden of wie kan mij aan wat tekeningen helpen
al ik zover ben dat ik kan beginnen 

groetjes loek

voodooless

Tja, er zijn op dit vlak eigenlijk twee tijdschriften:

- Hobby Hifi
- Klang und Ton

Beiden duits en komen iedere twee maanden uit. Je kunt ook gewoon via hun websites de betreffende nummers nabestellen als het zover is.

In zou inderdaad liever 100 euro voor twee uitgeven dan 50 euro voor vier speakers (per stuk dan).

fgroen

Wat ik hieraan nog wil toevoegen: laat je niet dollen door watts en grote kasten/3-weg/full range. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je binnen een bepaald budget beter een speaker kan hebben die iets minder doet maar wel goed, dan een grote bak die alles verkeerd doet. m.i. is het viir een budget van 100 Euro heel moeilijk om een behoorlijk 3-weg systeem te bouwen. Je bent dan beter af met een behoorlijke (mini)-monitor, al dan niet in zuilvorm gegoten.

Als ik iets voor dit budget zou moeten bouwen, zou ik kijken naar een 2-weg met 17cm laag/mid driver. Dat is denk ik het beste compromis. Goede laagweergave mogelijk zonder in te leveren in het middengebied. Een 20cm laag/mid unit wordt al moeilijk in het mid. Dan moet de unit van goede huize komen met een navenant prijskaartje.

Misschien is dit niet onaardig:


CC-500 van Hobby Hifi.

Is wel bedoeld als satelliet bij een subwoofer. Daarom in gesloten kastje met wat beperkte laagweergave. Ik heb het gevoel dat die SPH-165kep wel een leuke unit voor het geld is.



- power handling (continuous/programme) = 60 W
- resonance frequency fs = 30 Hz
- impedance R = 8 Ohm
- sound pressure level SPL = 89 dB (2,83V; 1m)
- DC resistance Re = 6 Ohm
- force factor BL = 7,6 N/A
- voice coil inductance L = 0,7 mH
- effective piston radiating area Sd = 127 cm2
- effective mechanical mass incl. air load 17 g
- equivalent volume of compliance Vas = 38 l
- total Q factor Qts = 0,31 (Qms=4,85, Qes=0,33)
- maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 4,75 mm
- mounting diameter d = 142 mm
- overall diameter d = 165 mm
- mounting depth (not countersunk) t = 90 mm

Wat je zou kunnen doen is een Bass-reflex kastje maken ipv gelosten voor wat meer laag.

Strassacker geeft de volgende suggesties:

recommended cabinet 1:
closed cabinet with 5,6 L volume
from 77/49 Hz (-3dB/-8dB)
 
recommended cabinet 2:
17 L volume bass reflex cabinet
with 35 cm long HP70 reflex tube
from 42/33 Hz (-3dB/-8dB).


Andere units voor dat geld zijn ook van Peerless te betrekken:

e.g.

Sorry, ik raak op dreef..  ;D 8) >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

voodooless

Laatste is zeker een aanrader! Echter zoek dan een bouwpakket waar hij in zit als het de allereerste keer is.

fgroen

Nog even een paar suggesties:

Speaker&Co Rapid MKII  (€ 89/stk)



Speaker&Co Quint MKII  (€ 159/stk)



Peerless Sputnik 14-2 (€ 109/stk) (bij Speaker&Co)



Als je per sé toch een lomp 3-weg systeem wilt hebben, kun je hier een hoop lol aan hebben voor een schappelijk budget (€ 250/stk):

Eventueel aan andere vorm kast is te maken als die punt je niet aanstaat. :-) Een studievriend heeft die dingen gebouwd (1990, dus dat zal de vorige versie zijn geweest). Ik was er toen wel over te spreken.

Zo. Zoals je ziet, er is aardig wat mogelijk. De keuze is aan jou.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Interficior

Quote from: fgroen on August 17, 2006, 15:09:02
Nog even een paar suggesties:

Speaker&Co Rapid MKIII  (€ 89/stk)

Koop daar wel even 1,8 Ohm en 2,2 Ohm Weerstandjes bij, om het akelige hoog een beetje bij te temperen. Met die weerstanden zit het hoog precies op de referentie-as. Klinkt heel stuk saaier maar na verloop van tijd toch beter. Anders kun je altijd nog een gulden midden pakken. ;)
Take it or lease it

evilikke

ik wil beginne met al iedereen te bedanken voor de handige tips en sugesties.

maar k heb nog steeds niet gevonden wat ik mooie vind in mij prijs klasse.
helaas kan ik niet met mij budjet naar boven :( .

daar om wil ik nog eens vragen of er iemand wat sugesties heeft.

ik ben op zoek naar een floor standing zuul
http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/bau_ct_en.htm
iets in deze richting

alleen wil ik de speakers een beetje dicht op elkaar gezet

ik hoop dat jullie mij weer verder kunnen helpen

groetjes loek

Interficior

Je kunt van een bookshelf altijd een vloerstaander maken door de kast door te trekken en intern een schot te maken.
Take it or lease it

evilikke

heej mensen

ik heb weer een vraagje

ik heb zelf ook wat zitten tekenen en heb een leuk dizigne uit getekend maar is dat verstandig op te maken ( k heb niet op de maten gelet maar daar ga ik nog aan werken als ik weet welke drivers ik wil gebruiken)


( waar kan ik fotos up loade?)

groetjes loek

migailov


evilikke

#18
dit is mij ontwerp .....



het is de bedoeling dat er in de bass kast bij het begin van de uitgang ik een plat er voor zet met daar in het goeie formaat bass pijp

evilikke

ik heb nog geen tijd gehad op een goeie tekening op de comp te maken
                      (maar die komt nog wel)

ik had als maaten bedacht ( dit is een schatting maar ik miet nog de maten van de klank kast berekene)

hoogte : 100 CM
breete  : onder  : 25 CM
             boven : 20 CM
diepte  : 40 CM

het is de bedoelling on de onderste kast als  supwoofer te maken
en dan een twee weg systeem boven in.

is dit een goed idee of niet
of zijn er betere sugesties

groetjes loek

FFF

#20
Sorry, lees een paar posts terug dat je budget 50 euro per speaker is, daar ga je het niet mee redden. Zie onder voor meer info.

Voor zo'n soort ontwerp kan je bij Visaton gaan winkelen.

Bijvoorbeeld de visaton casablanca:



Weet niet wat je budget is, maar dit is een hele nette speaker met een mooi strak en diep laag. Speakers is ook lekker rustig.

Je kan ook alleen het kast ontwerk gebruiken, de sub is bass reflex, behoorlijke ruimte. Dan heb je in ieder geval een duidelijke bouwtekening waar je wat mee kan.


Toevoeging voor 50 euro


Ik zou je aanrade of je budget op te hogen en voor een mooiere oplossing te gaan zoals ik hierboven aan droeg.
Als je dat niet wil ga dan in ieder geval voor een 2 weg. (als de kwaliteit je interesseerd) Als de kwaliteit je niets boeit kun je prima bij conrad inkopen doen. Zelf ontwerpen in lastig, de subwoofer valt op zicht wel mee, maar ik zou je toch aanraden om een bestaand ontwerp te gebruiken, of iig als basis te gebruiken, de kast eventueel vervormen maar de inhoud gelijk laten.

Er zijn genoeg leuke en goed klinkende beginner speakertjes te koop.

Als je alleen maar wil blazen (omdat je 200 watt wil (ook al zeggen watt's niet, want ik blaas met 1 watt al loeihard)) Pak dan een paar PA units, ik weet uit ervaring dat je ook 2 weg aardig te keer kan gaan als het moet. Echter voor 50 euro een normaal 3 weg systeem kun je beter  vergeten.


evilikke

ik hab mij budjet al verhoogt tot 100 euro per kast ( alleen de drivers)

dus als ik een bestaande bouw tekening pak kan ik de vorm dan naar mijn wens maken als ik de volumes maar het zelfde houd ?

en de boven aangegeven speaker spreekt mij ook wel aan   :D
maar ik weet niet of die in mij budjet past  ???

groetjes loek

FFF

Quote from: evilikke on September  7, 2006, 17:53:51
ik hab mij budjet al verhoogt tot 100 euro per kast ( alleen de drivers)

dus als ik een bestaande bouw tekening pak kan ik de vorm dan naar mijn wens maken als ik de volumes maar het zelfde houd ?

en de boven aangegeven speaker spreekt mij ook wel aan   :D
maar ik weet niet of die in mij budjet past  ???

groetjes loek

Ik zag je budget dus te laat, deze past er iig niet in, maar ik weet niet precies wat hij kost.

Je zou idd kunnen zeggen van ik gebruik dit ontwerp, maar als je andere units gaat gebruiken, kan het zijn dat je het kastvolume aan moet passen, de Bass reflex pijp aan moet passen en het filter aan moet passen. Daarom adviseer ik je naar een bestaand ontwerp te kijken.

Wat je wel kan doen is een bestaand ontwerk zoeken in de prijsklasse die je wil. Dan bepalen wat de kastvolumes zijn en de lengte van de BR pijp. En vervolgens het visaton ontwerp aanpassen. (In veel gevallen dat een goede Br pijp en het misschien ietsje smaller maken van de sub behuizing (vierkante blok onderaan de speaker) voldoende zijn.

fgroen

Casablanca is een tricky voorbeeld, het bassysteem bestaat uit een tweekamer behuizing (interne resonator). Even oppassen dus. ;)

QuoteLS-BAUS. CASABLANCA MK IV     
5979
1 Paar
725,00
Anfrage
Foto

Buiten budget dus...  :-\

Verder helemaal met FFF eens, voor 100 Euro per kast moet je gewoon een 2-weg bouwen en kwaliteit voor kwantiteit laten gaan, òf een Conrad schoenendoos gaan halen, afhankelijk wat je wilt.  ;D



of



60 resp. 100 Euro per stuk.  ::)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Wowly

Wat wíl je eigenlijk bereiken. Soms is het met 100 euro per kast niet eens te bereiken. Wil je een high-end weergever, wil je lekker kunnen knallen, veel house, hardrock of juist jazz, klassiek, vocalen etc..

Wat heel erg leuk is om gewoon eens te gaan luisteren bij speaker en co of speakerworld. Kun je lekker een paar uurtje genieten en weet je meteen wat je wil.

Ik proef een beetje dat je veel bang for your bucks wil hebben, en wat dat betreft zit je zéér goed bij de zelfbouwsectie.......Wees wel gewaarschuwd, want eenmaal beginnen met bouwen stop je nooit meer  >:D

Wowly